Dependency Tree

cmpr9413_008

ProjectPDT
Genreletter

Select a sentence

s-1 NA CHYBÁCH SE ČLOVĚK UČÍ
s-2 Dobrá rada drahá
s-3 Moje firma vyrobila na zakázku zboží pro zákazníka, který se jevil jako solidní.
s-4 Po dva roky vždy platil v době splatnosti faktury, ani při odběru zboží se nevyskytly žádné problémy.
s-5 Vždy šlo o menší zakázky v hodnotě okolo 30 tisíc korun.
s-6 Vzhledem k této dobré zkušenosti jsme celkem bez obav přijali od téhož zákazníka objednávku na zboží za více než čtvrt milionu korun.
s-7 A tady začaly potíže.
s-8 Odběratel v době splatnosti faktury za zboží vystavil šek do banky, který ale nebyl krytý hotovostí na jeho účtu.
s-9 Domluva se zákazníkem byla velmi ztížená, protože jsme znali pouze P.O.Box této zprostředkovatelské firmy, nikoli její adresu.
s-10 Předtím, při přijímání zakázek, jsme se zástupci firmy jednali osobně.
s-11 Na naše dopisy firma dlouho neodpovídala, po několika urgencích vystavila nový šek.
s-12 Ten však byl opět nekrytý.
s-13 Od doby se odmlčela, na pohrůžku soudním projednáním se dostavil právní zástupce firmy.
s-14 Vysvětloval, že jeho klient utrpěl velké ztráty, a momentálně není schopen platit.
s-15 Po termínu, na kterém jsme se dohodli, platba zase nepřišla.
s-16 Napsali jsme novou urgenci.
s-17 Poté se dostavili jiní zástupci inkriminované firmy a žádali, abychom dali pokoj, že dluh bude určitě uhražen, jakmile budou k dispozici prostředky.
s-18 Budeme-li otravovat, může se stát, že náš podnik vyhoří, nebo dokonce dojde k újmě na zdraví či životě.
s-19 Od doby uplynulo již několik měsíců, ale zaplacení dlužné částky se neodvažujeme znovu urgovat.
s-20 Přitom jen za materiál pro uvedenou zakázku jsme vynaložili přes 150 tisíc korun.
s-21 Abychom mohli v práci pokračovat, museli jsme si vzít úvěr.
s-22 Pokud nezískáme dlužné peníze zpět, hrozí nám bankrot.
s-23 Poučení:
s-24 * Při větších zakázkách požadovat od zákazníka složení zálohy předem.
s-25 * Firmy, které nejsou ochotny uvádět svou celou adresu, ale jen P.O.Box, raději jako obchodní partnery nebrat.
s-26 Když ano, tak s maximální opatrností.
s-27 * Nedat na první dojem, jakým na nás zákazník působí a pokusit se zjistit o něm něco víc.
s-28 F. V., střední Čechy
s-29 Příspěvek zařazený do této rubriky - pojednávající o konkrétních chybách podnikatelů - je běžně honorován a navíc zhodnocen prémií 100 .
s-30 Bude také zařazen do čtvrtletního slosování o 3000 korun.
s-31 Pište nám o tom, jaké chyby jste se při podnikání dopustili a jaké z toho plyne poučení.

Text viewDownload CoNNL-U