Dependency Tree

cmpr9410_031

Date19
Source typej
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-1
Genreessay
Text typeinf

Select a sentence

s-1 Stát - podnikatelé - nezaměstnanost
s-2 Na přímou podporu podnikání vydá letos stát přibližně 1,8 procenta hrubého domácího produktu
s-3 Malé a střední podniky zvyšují svůj podíl na vyrobeném produktu i na zaměstnanosti a jejich počet neustále roste.
s-4 Tuto skutečnost jednoznačně konstatuje ministr hospodářství Karel Dyba v analýze, kterou předložil vládě.
s-5 Kazimír Jánoška
s-6 Jak je dále v materiálu zdůrazněno, pozitivní posun v rozvoji malých a středních podniků byl umožněn především díky stabilnímu makroekonomickému prostředí, relativní legislativní stabilitě a státní politice podpory podnikatelských subjektů.
s-7 Nejvíce Ministerstvo financí
s-8 Z dokumentu dále vyplývá, že v roce 1993 bylo celkově na podporu zejména malého a středního podnikání poskytnuto z rozpočtových prostředků více než 11 miliard korun.
s-9 Nejvíce se na tom podílel resort Ministerstva financí ČR - a to formou daňových úlev ve výši zhruba 7,5 miliardy korun.
s-10 Další podpora byla poskytnuta Ministerstvem zemědělství - přibližně 2,8 miliardy korun, Ministerstvem práce a sociálních věcí - kolem 178 milionů korun, a Ministerstvem hospodářství - asi 1,2 miliardy korun.
s-11 Relativně tak stát vynakládá na tržně konformní podporu malého a středního podnikání přibližně 1,6 - 1,8 % hrubého domácího produktu.
s-12 Regionální aspekt
s-13 V rámci rozpočtové podpory poskytují ministerstva malým a středním podnikatelům zvýhodněné informační služby a poradenskou činnost buď přímo nebo prostřednictvím specializovaných institucí.
s-14 Potěšitelné ovšem je, že podpora malého a středního podnikání výrazný regionální aspekt.
s-15 Podnikatelské záměry v hospodářsky problémových oblastech jsou zvýhodněny vyššími podporami a speciálními programy.
s-16 Rozvoj malého a středního podnikání však někdy naráží na bariéry v podobě nadměrně byrokratické státní správy (nebo samosprávy), nepříznivých úvěrových podmínek, případně relativně více zaostalé infrastruktury v hospodářsky slabších regionech.
s-17 Odstraňování těchto bariér může být podle ministra Karla Dyby někdy významnější pomocí podnikání než finanční podpora státu.
s-18 Změny pro rok 1994
s-19 Zkušenosti Ministerstva hospodářství ČR z loňského roku ukazují, že vzhledem k postupnému zlepšování informovanosti podnikatelů o programech podpory se podstatně zvýšil i jejich zájem o získání finančních dotací od státu.
s-20 Výsledkem byl značný převis poptávky nad celkovými možnostmi, tedy prostředky, které Ministerstvo hospodářství dávalo k dispozici podnikatelům prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky.
s-21 Ministr Karel Dyba: Vzhledem k očekávané poptávce a dané sumě, která je k dispozici ze státního rozpočtu, byly v nových programech Ministerstva hospodářství pro rok 1994 provedeny následující změny:
s-22 Za a).
s-23 S výjimkou programu Region a Aeskulap byla snížena sazba příspěvku na úhradu úroků o 1 - 2 % proti roku 1993.
s-24 Za b).
s-25 Byla zkrácena doba od podpisu úvěrové smlouvy k registraci žádostí o podporu z 1 roku na 6 měsíců.
s-26 Za c).
s-27 Byly zrušeny cenově zvýhodněné záruky za úvěr u jednotlivých programů a vyčleněny do nového programu Záruka.
s-28 Za d).
s-29 Byl zrušen příspěvek na úhradu úroků pro obchodní činnost s výjimkou programu Start.
s-30 Cílem uvedených změn je vytvoření předpokladů pro uspokojení většího počtu žadatelů při současné orientaci na nově uzavírané úvěry v průběhu celého roku 1994.
s-31 Je však nutno znovu upozornit, že na podpory není právní nárok a poskytují se jen do vyčerpání prostředků.
s-32 Celkem 10 programů
s-33 Na rok 1994 bylo schváleno celkem 10 programů.
s-34 Vedle dosavadních programů jsou to nové programy Special a Záruka.
s-35 Podnikatelé by však neměli přehlédnout rozhodnutí Ministerstva hospodářství o zrušení všech programů z roku 1993, a to z důvodu provedení dílčích změn ve všech programech pro letošní rok.
s-36 Ministr Karel Dyba k tomu uvedl: Programy budou financovány z prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu České republiky na rok 1994 v celkové výši 1,2 miliardy korun.
s-37 Ministerstvo hospodářství na základě úsporných opatření ve vlastní rozpočtové kapitole poskytlo dodatečně se souhlasem vlády na kladně vyhodnocené projekty z roku 1993 celkem 108 milionů korun, které byly směrovány do hospodářsky problémových regionů.
s-38 Uplynulé období totiž jednoznačně potvrdilo významnou korelaci mezi podnikatelskými aktivitami, tedy počtem živností na určitý počet obyvatel, a mírou nezaměstnanosti v jednotlivých okresech.
s-39 Jde o významný vztah nepřímé úměry - čím vyšší počet živností, tím relativně nižší nezaměstnanost v daném regionu.
s-40 Myslím, že to je jeden z nejpřesvědčivějších důkazů efektivnosti naší podpory podnikatelského prostředí a jeho jednotlivých subjektů.

Text viewDownload CoNNL-U