Dependency Tree

cmpr9410_028

Date19
Source typej
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-8
Genreessay
Text typeinf

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 139 • previousnext

s-1 záhlaví: Peníze
s-2 Mít rád umění při investování do obrazů nestačí
s-3 Na aukci můžete koupit pod cenou, ale stejně jako u starožitníka vás před padělkem nikdo neochrání
s-4 Vydělal jsem nějaké peníze a protože mám rád umění, chtěl bych si koupit pár hodnotných obrázků.
s-5 Nedávno jsem byl ve starožitnictví a některé věci se mi tam líbily.
s-6 Byly to většinou obrazy z 19. století, moderně moc nefandím.
s-7 Moje znalosti o obrazech jsou však téměř nulové.
s-8 Co bych měl koupit, abych neprodělal, když bych to potřeboval zase prodat?
s-9 Je vůbec vhodná doba na investování do starožitných obrazů?
s-10 Karel Hrabák, Roztoky u Prahy
s-11 Tu nejvhodnější dobu pan Hrabák propásl.
s-12 V osmdesátých letech se daly pořídit krásné věci za, viděno dneškem, ještě krásnější ceny.
s-13 Středně velký obrázek Hugo Ullika stál tehdy kolem 40 tisíc, dnes ho pod sedmdesát těžko pořídíte.
s-14 Dvěstěprocentní zhodnocení za nějakých 5 let - to je trefa do černého.
s-15 Možné je i nemožné
s-16 Podle Naděždy Blažíčkové , která vede oddělení českého malířství 19. století v Národní galerii v Praze, se vysvětlit dnešní relativně malá poptávka po obrazech tím, že sběratelé, mezi kterými je nejvíce lékařů, nemají mnoho peněz.
s-17 Poměrně velká část poptávky odpadla, když k nám ze zahraničí začali jezdit chudší turisté.
s-18 Proti dřívějšku se však zase objevili noví zájemci o umění z řad podnikatelů, bank, spořitelen a realitních kanceláří.
s-19 Zkrátka doby na investování do obrazů bývávaly lepší, ale obliba některého umění a vkus lidí jsou věci nevyzpytatelné.
s-20 Kdo by si třeba v roce 1898 pomyslel, že za pouhých 600 franků neprodané Cézannovo zátiší, které jakýsi znalec pohrdlivě označil slovy "křivé ovoce v kácejících se nádobách", bude za dvě desetiletí ceněno na 300 000 franků.
s-21 Elita je drahá
s-22 Při výběru obrazu bude hrát určitě velkou roli autor.
s-23 Krásná, ale nesignovaná krajinka neznámého malíře bude určitě hůře prodejná než slabý Slavíček.
s-24 Minulé století je bohaté na slavná jména.
s-25 Snad vůbec nejvzácnější jsou obrazy Karla Purkyněho a Jaroslava Čermáka.
s-26 Na trhu se však téměř neobjevují.
s-27 Proto je těžké říci, jaká by měla být cena.
s-28 Neexistuje-li nabídka, není se čeho zachytit.
s-29 Unikát i za statisíce si kupce vždy najde, byť to trvá zpravidla déle.
s-30 Dříve by asi nezaváhala Národní galerie, ale dnes její rozpočet často nestačí.
s-31 Z 1. pol. 19. století, kdy se rodila moderní česká krajinomalba, je dnes zájem hlavně o tyto autory: Otec a syn Mánesové, Navrátil, Piepenhagen, Kosárek, Bubák, Ullík, Havránek.
s-32 Z 2. pol. 19. století je velmi ceněna tzv. Generace Národního divadla, do které patří zejména Brožík, Hynais, Aleš, Schikaneder, Knüpfer a dále mladí umělci 90. let jako Marold, Slavíček, Radimský, Švabinský, Preisler, Kaván.
s-33 Mařákovi favorité
s-34 Vznik moderního umění se spojuje s rokem 1907, kdy byla založena populární Osma, a v kubistickém a fóbistickém duchu malují Filla, Kubišta, Špála a další.
s-35 Ceny jejich obrazů šplhají do statisíců a dobře se prodávají v cizině.
s-36 Po dílech uvedených autorů bude nejspíš vždy slušná poptávka.
s-37 Průměrné olejomalby většiny z nich stojí kolem 100 tisíc korun.
s-38 Oblíbené a zpravidla cenově dostupnější jsou práce žáků profesora Mařáka - tzv. Mařákovců.
s-39 K nim patří z již jmenovaných Slavíček a Kaván, dále pak Hudeček, Lebeda, Ullmann, Panuška, Kalvoda, Minařík, Lolek, Bubeníček, Březina, Holub, Havelka a další.
s-40 Snad kromě Slavíčka se jejich průměrná díla dají pořídit do 30 tisíc.
s-41 Hodnota obrazu však nezávisí jen na autorovi.
s-42 Oleje jednoznačně v čele
s-43 Rozhoduje také technika provedení.
s-44 Nejdražší jsou olejomalby, následují tempery a pastely, o polovinu levnější než olejomalba může být kresba či grafika téhož autora.
s-45 Stojí-li ve starožitnostech Solidet ve Francouzské ulici v Praze menší Ullmannův uhel 9 tisíc, za jeho podobný olej tam zaplatíte určitě přes patnáct.
s-46 Velké plátno (asi 1,30 x 80 cm) tohoto autora začátkem února prodávali za 68 000 korun.
s-47 Jen pravděpodobnější pravděpodobnost
s-48 Důležitou charakteristikou obrazu je bezpochyby signatura autora.
s-49 Může podstatně zvýšit cenu.
s-50 Svou váhu též datování.
s-51 Zejména u autorů, u nichž se speciálně cení některé období tvorby.
s-52 Znalec však většinou pozná, kdy byl obraz namalován, podle motivu či způsobu malby.
s-53 Raný Kaván je například cennější než pozdní.
s-54 Obraz výrazně stoupne na ceně, -li majitel doklad o tom, že byl vystaven na výstavě, či je publikován v knize či katalogu.
s-55 Signatura, datování a doklad o účasti na výstavě totiž napomáhají identifikaci obrazu.
s-56 A to je důležité za situace, kdy je na trhu tolik padělků, že ani soudní znalec vám nedokáže stoprocentně říci, zda je obraz pravý.
s-57 Mezi sběrateli se traduje historka, že na svojí výstavu v Praze přijel František Kaván a prohlásil: Polovinu těchto obrazů jsem nenamaloval .
s-58 Vylepšení s rizikem
s-59 Kupující, který se snaží posoudit cenu, by si měl také položit otázku, v jakém je obraz stavu.
s-60 Existují 4 možnosti.
s-61 Ta nejlepší, která také opravňuje k nejvyšší ceně, je nepoškozené dílo v původním stavu.
s-62 Téměř stejně ceněný je obraz v nepůvodním stavu, s restaurátorskými zásahy, které jsou ovšem kvalitní.
s-63 Menší hodnotu samozřejmě dílo v původním stavu, leč poškozené.
s-64 Vůbec nejhorší možnost nastává, je-li obraz v nepůvodním stavu a špatně zrestaurovaný.
s-65 Je s podivem, co může s průměrným obrazem udělat kvalitní rám.
s-66 Jejich ceny prudce stouply (asi na trojnásobek) a zdobený rám dnes stojí podle velikosti 1000 - 3000 korun.
s-67 Starožitné, nepoškozené rámy mají samozřejmě hodnotu vyšší.
s-68 Existují i případy, kdy je rám cennější než obraz.
s-69 Navzdory tomu, jak jsou rámy drahé, vyplatí se pořídit obrazu pěkný rám.
s-70 A je lépe poradit se, než nevhodně skloubíte krásný rám a krásný obraz, leč každý v jiném stylu.
s-71 Obezřetnost na místě
s-72 Pana Hrabáka bude určitě zajímat věc, která podstatně ovlivňuje cenu obrazu, nemá s jeho hodnotou nic společného - totiž místo prodeje.
s-73 Obrázek můžete koupit v galerii, starožitnictví, v aukci či na inzerát.
s-74 Můj známý si svou sbírku Mařákovců vybudoval téměř výlučně pomocí inzerátů.
s-75 Situace se od však doby změnila.
s-76 Jednak je mezi lidmi již méně skutečně dobrých věcí na prodej, jednak není radno pouštět si do bytu zájemce o koupi obrazu nebo uvést v inzerátu adresu.
s-77 A je snad zbytečné dodávat, jak to skončí, pokud obrázkům nerozumíte alespoň tolik co prodávající, respektive kupující.
s-78 Sázka na štěstí
s-79 Podle dražebního řádu činí na aukcích vyvolávací cena dvě třetiny požadované ceny.
s-80 Někdy se stane, že nepřijde nikdo, kdo by měl zájem zrovna o Ullmanna a vám se ho podaří koupit za vyvolávací cenu.
s-81 Na akci starožitností společnosti Antikva Nova Praga, která se konala 16. března 1991, byl Ullmannův olej (49 x 56 cm) prodán za vyvolávací cenu 13 000 korun.
s-82 Dnes by se dal prodat patrně nejméně za dvacet tisíc.
s-83 Nutno však dodat, že i na aukcích se vyskytují falzifikáty.
s-84 Prodávající na aukci nese zase jiné riziko.
s-85 Často se stane, že se obraz nevydraží, případně vydraží za cenu nižší, než na jakou si prodejce myslí.
s-86 Na 9. aukci Antikvy Novy Praga z 1991 roku se nevydražilo 19 obrazů z 47.
s-87 Provize Antikvy Novy je 15 % a platí ji prodávající z vydražené ceny.
s-88 Nejbližší aukci, které by se náš čtenář mohl zúčastnit, pořádá Antikva Nova 19. března v hotelu Atrium od 13 hodin.
s-89 Za vstup se platí 50 korun a katalog stojí rovněž 50.
s-90 Několik dní před aukcí je možné si obrázky zařazené do dražby prohlédnout na bezplatné výstavě v Atriu.
s-91 Další akce v její režii je v červnu.
s-92 Při nákupu na aukci je třeba počítat s tím, že se platí hotově, maximálně do druhého dne, ale v tom případě je nutné dát zálohu 20 000 korun.
s-93 V Domě kultury na Smíchově chystá Aukční síň s.p. aukci starožitností na 14. května.
s-94 Vstupné bude 20 korun, 50 korun zaplatíte za katalog.
s-95 Obrazy je možné vidět 14 dní před aukcí.
s-96 V centru žádná láce
s-97 V galeriích a starožitnostech lze uspět různě.
s-98 Záleží na tom, zda chcete koupit či prodat a jak rychle.
s-99 Někde jsou vyhlášeni vysokými cenami, například v prodejní galerii Palas v Náprstkově ulici v Praze či ve Vadamu Na Příkopech, levněji pořídíte třeba v starožitnostech Solidet na Vinohradech a nižší ceny mívají také mimopražští obchodníci.
s-100 Navštívili jsme dvě pražská starožitnictví s různou podnikatelskou filozofií.

Text viewDownload CoNNL-U