s-1
|
záhlaví:
Peníze
|
s-2
|
Mít
rád
umění
při
investování
do
obrazů
nestačí
|
s-3
|
Na
aukci
můžete
koupit
pod
cenou,
ale
stejně
jako
u
starožitníka
vás
před
padělkem
nikdo
neochrání
|
s-4
|
Vydělal
jsem
nějaké
peníze
a
protože
mám
rád
umění,
chtěl
bych
si
koupit
pár
hodnotných
obrázků.
|
s-5
|
Nedávno
jsem
byl
ve
starožitnictví
a
některé
věci
se
mi
tam
líbily.
|
s-6
|
Byly
to
většinou
obrazy
z
19.
století,
moderně
moc
nefandím.
|
s-7
|
Moje
znalosti
o
obrazech
jsou
však
téměř
nulové.
|
s-8
|
Co
bych
měl
koupit,
abych
neprodělal,
když
bych
to
potřeboval
zase
prodat?
|
s-9
|
Je
vůbec
vhodná
doba
na
investování
do
starožitných
obrazů?
|
s-10
|
Karel
Hrabák,
Roztoky
u
Prahy
|
s-11
|
Tu
nejvhodnější
dobu
pan
Hrabák
propásl.
|
s-12
|
V
osmdesátých
letech
se
daly
pořídit
krásné
věci
za,
viděno
dneškem,
ještě
krásnější
ceny.
|
s-13
|
Středně
velký
obrázek
Hugo
Ullika
stál
tehdy
kolem
40
tisíc,
dnes
ho
pod
sedmdesát
těžko
pořídíte.
|
s-14
|
Dvěstěprocentní
zhodnocení
za
nějakých
5
let
-
to
je
trefa
do
černého.
|
s-15
|
Možné
je
i
nemožné
|
s-16
|
Podle
Naděždy
Blažíčkové
,
která
vede
oddělení
českého
malířství
19.
století
v
Národní
galerii
v
Praze,
se
dá
vysvětlit
dnešní
relativně
malá
poptávka
po
obrazech
tím,
že
sběratelé,
mezi
kterými
je
nejvíce
lékařů,
nemají
mnoho
peněz.
|
s-17
|
Poměrně
velká
část
poptávky
odpadla,
když
k
nám
ze
zahraničí
začali
jezdit
chudší
turisté.
|
s-18
|
Proti
dřívějšku
se
však
zase
objevili
noví
zájemci
o
umění
z
řad
podnikatelů,
bank,
spořitelen
a
realitních
kanceláří.
|
s-19
|
Zkrátka
doby
na
investování
do
obrazů
bývávaly
lepší,
ale
obliba
některého
umění
a
vkus
lidí
jsou
věci
nevyzpytatelné.
|
s-20
|
Kdo
by
si
třeba
v
roce
1898
pomyslel,
že
za
pouhých
600
franků
neprodané
Cézannovo
zátiší,
které
jakýsi
znalec
pohrdlivě
označil
slovy
"křivé
ovoce
v
kácejících
se
nádobách",
bude
za
dvě
desetiletí
ceněno
na
300 000
franků.
|
s-21
|
Elita
je
drahá
|
s-22
|
Při
výběru
obrazu
bude
hrát
určitě
velkou
roli
autor.
|
s-23
|
Krásná,
ale
nesignovaná
krajinka
neznámého
malíře
bude
určitě
hůře
prodejná
než
slabý
Slavíček.
|
s-24
|
Minulé
století
je
bohaté
na
slavná
jména.
|
s-25
|
Snad
vůbec
nejvzácnější
jsou
obrazy
Karla
Purkyněho
a
Jaroslava
Čermáka.
|
s-26
|
Na
trhu
se
však
téměř
neobjevují.
|
s-27
|
Proto
je
těžké
říci,
jaká
by
měla
být
cena.
|
s-28
|
Neexistuje-li
nabídka,
není
se
čeho
zachytit.
|
s-29
|
Unikát
i
za
statisíce
si
kupce
vždy
najde,
byť
to
trvá
zpravidla
déle.
|
s-30
|
Dříve
by
asi
nezaváhala
Národní
galerie,
ale
dnes
její
rozpočet
často
nestačí.
|
s-31
|
Z
1.
pol.
19.
století,
kdy
se
rodila
moderní
česká
krajinomalba,
je
dnes
zájem
hlavně
o
tyto
autory:
Otec
a
syn
Mánesové,
Navrátil,
Piepenhagen,
Kosárek,
Bubák,
Ullík,
Havránek.
|
s-32
|
Z
2.
pol.
19.
století
je
velmi
ceněna
tzv.
Generace
Národního
divadla,
do
které
patří
zejména
Brožík,
Hynais,
Aleš,
Schikaneder,
Knüpfer
a
dále
mladí
umělci
90.
let
jako
Marold,
Slavíček,
Radimský,
Švabinský,
Preisler,
Kaván.
|
s-33
|
Mařákovi
favorité
|
s-34
|
Vznik
moderního
umění
se
spojuje
s
rokem
1907,
kdy
byla
založena
populární
Osma,
a
v
kubistickém
a
fóbistickém
duchu
malují
Filla,
Kubišta,
Špála
a
další.
|
s-35
|
Ceny
jejich
obrazů
šplhají
do
statisíců
a
dobře
se
prodávají
v
cizině.
|
s-36
|
Po
dílech
uvedených
autorů
bude
nejspíš
vždy
slušná
poptávka.
|
s-37
|
Průměrné
olejomalby
většiny
z
nich
stojí
kolem
100
tisíc
korun.
|
s-38
|
Oblíbené
a
zpravidla
cenově
dostupnější
jsou
práce
žáků
profesora
Mařáka
-
tzv.
Mařákovců.
|
s-39
|
K
nim
patří
z
již
jmenovaných
Slavíček
a
Kaván,
dále
pak
Hudeček,
Lebeda,
Ullmann,
Panuška,
Kalvoda,
Minařík,
Lolek,
Bubeníček,
Březina,
Holub,
Havelka
a
další.
|
s-40
|
Snad
kromě
Slavíčka
se
jejich
průměrná
díla
dají
pořídit
do
30
tisíc.
|
s-41
|
Hodnota
obrazu
však
nezávisí
jen
na
autorovi.
|
s-42
|
Oleje
jednoznačně
v
čele
|
s-43
|
Rozhoduje
také
technika
provedení.
|
s-44
|
Nejdražší
jsou
olejomalby,
následují
tempery
a
pastely,
až
o
polovinu
levnější
než
olejomalba
může
být
kresba
či
grafika
téhož
autora.
|
s-45
|
Stojí-li
ve
starožitnostech
Solidet
ve
Francouzské
ulici
v
Praze
menší
Ullmannův
uhel
9
tisíc,
za
jeho
podobný
olej
tam
zaplatíte
určitě
přes
patnáct.
|
s-46
|
Velké
plátno
(asi
1,30
x
80
cm)
tohoto
autora
začátkem
února
prodávali
za
68 000
korun.
|
s-47
|
Jen
pravděpodobnější
pravděpodobnost
|
s-48
|
Důležitou
charakteristikou
obrazu
je
bezpochyby
signatura
autora.
|
s-49
|
Může
podstatně
zvýšit
cenu.
|
s-50
|
Svou
váhu
má
též
datování.
|
s-51
|
Zejména
u
autorů,
u
nichž
se
speciálně
cení
některé
období
tvorby.
|
s-52
|
Znalec
však
většinou
pozná,
kdy
byl
obraz
namalován,
podle
motivu
či
způsobu
malby.
|
s-53
|
Raný
Kaván
je
například
cennější
než
pozdní.
|
s-54
|
Obraz
výrazně
stoupne
na
ceně,
má-li
majitel
doklad
o
tom,
že
byl
vystaven
na
výstavě,
či
je
publikován
v
knize
či
katalogu.
|
s-55
|
Signatura,
datování
a
doklad
o
účasti
na
výstavě
totiž
napomáhají
identifikaci
obrazu.
|
s-56
|
A
to
je
důležité
za
situace,
kdy
je
na
trhu
tolik
padělků,
že
ani
soudní
znalec
vám
nedokáže
stoprocentně
říci,
zda
je
obraz
pravý.
|
s-57
|
Mezi
sběrateli
se
traduje
historka,
že
na
svojí
výstavu
v
Praze
přijel
František
Kaván
a
prohlásil:
Polovinu
těchto
obrazů
jsem
nenamaloval
.
|
s-58
|
Vylepšení
s
rizikem
|
s-59
|
Kupující,
který
se
snaží
posoudit
cenu,
by
si
měl
také
položit
otázku,
v
jakém
je
obraz
stavu.
|
s-60
|
Existují
4
možnosti.
|
s-61
|
Ta
nejlepší,
která
také
opravňuje
k
nejvyšší
ceně,
je
nepoškozené
dílo
v
původním
stavu.
|
s-62
|
Téměř
stejně
ceněný
je
obraz
v
nepůvodním
stavu,
s
restaurátorskými
zásahy,
které
jsou
ovšem
kvalitní.
|
s-63
|
Menší
hodnotu
má
samozřejmě
dílo
v
původním
stavu,
leč
poškozené.
|
s-64
|
Vůbec
nejhorší
možnost
nastává,
je-li
obraz
v
nepůvodním
stavu
a
špatně
zrestaurovaný.
|
s-65
|
Je
s
podivem,
co
může
s
průměrným
obrazem
udělat
kvalitní
rám.
|
s-66
|
Jejich
ceny
prudce
stouply
(asi
na
trojnásobek)
a
zdobený
rám
dnes
stojí
podle
velikosti
1000
-
3000
korun.
|
s-67
|
Starožitné,
nepoškozené
rámy
mají
samozřejmě
hodnotu
vyšší.
|
s-68
|
Existují
i
případy,
kdy
je
rám
cennější
než
obraz.
|
s-69
|
Navzdory
tomu,
jak
jsou
rámy
drahé,
vyplatí
se
pořídit
obrazu
pěkný
rám.
|
s-70
|
A
je
lépe
poradit
se,
než
nevhodně
skloubíte
krásný
rám
a
krásný
obraz,
leč
každý
v
jiném
stylu.
|
s-71
|
Obezřetnost
na
místě
|
s-72
|
Pana
Hrabáka
bude
určitě
zajímat
věc,
která
podstatně
ovlivňuje
cenu
obrazu,
ač
nemá
s
jeho
hodnotou
nic
společného
-
totiž
místo
prodeje.
|
s-73
|
Obrázek
můžete
koupit
v
galerii,
starožitnictví,
v
aukci
či
na
inzerát.
|
s-74
|
Můj
známý
si
svou
sbírku
Mařákovců
vybudoval
téměř
výlučně
pomocí
inzerátů.
|
s-75
|
Situace
se
od
však
té
doby
změnila.
|
s-76
|
Jednak
je
mezi
lidmi
již
méně
skutečně
dobrých
věcí
na
prodej,
jednak
není
radno
pouštět
si
do
bytu
zájemce
o
koupi
obrazu
nebo
uvést
v
inzerátu
adresu.
|
s-77
|
A
je
snad
zbytečné
dodávat,
jak
to
skončí,
pokud
obrázkům
nerozumíte
alespoň
tolik
co
prodávající,
respektive
kupující.
|
s-78
|
Sázka
na
štěstí
|
s-79
|
Podle
dražebního
řádu
činí
na
aukcích
vyvolávací
cena
dvě
třetiny
požadované
ceny.
|
s-80
|
Někdy
se
stane,
že
nepřijde
nikdo,
kdo
by
měl
zájem
zrovna
o
Ullmanna
a
vám
se
ho
podaří
koupit
za
vyvolávací
cenu.
|
s-81
|
Na
akci
starožitností
společnosti
Antikva
Nova
Praga,
která
se
konala
16.
března
1991,
byl
Ullmannův
olej
(49
x
56
cm)
prodán
za
vyvolávací
cenu
13 000
korun.
|
s-82
|
Dnes
by
se
dal
prodat
patrně
nejméně
za
dvacet
tisíc.
|
s-83
|
Nutno
však
dodat,
že
i
na
aukcích
se
vyskytují
falzifikáty.
|
s-84
|
Prodávající
na
aukci
nese
zase
jiné
riziko.
|
s-85
|
Často
se
stane,
že
se
obraz
nevydraží,
případně
vydraží
za
cenu
nižší,
než
na
jakou
si
prodejce
myslí.
|
s-86
|
Na
9.
aukci
Antikvy
Novy
Praga
z
1991
roku
se
nevydražilo
19
obrazů
z
47.
|
s-87
|
Provize
Antikvy
Novy
je
15
%
a
platí
ji
prodávající
z
vydražené
ceny.
|
s-88
|
Nejbližší
aukci,
které
by
se
náš
čtenář
mohl
zúčastnit,
pořádá
Antikva
Nova
19.
března
v
hotelu
Atrium
od
13
hodin.
|
s-89
|
Za
vstup
se
platí
50
korun
a
katalog
stojí
rovněž
50.
|
s-90
|
Několik
dní
před
aukcí
je
možné
si
obrázky
zařazené
do
dražby
prohlédnout
na
bezplatné
výstavě
v
Atriu.
|
s-91
|
Další
akce
v
její
režii
je
až
v
červnu.
|
s-92
|
Při
nákupu
na
aukci
je
třeba
počítat
s
tím,
že
se
platí
hotově,
maximálně
do
druhého
dne,
ale
v
tom
případě
je
nutné
dát
zálohu
20 000
korun.
|
s-93
|
V
Domě
kultury
na
Smíchově
chystá
Aukční
síň
s.p.
aukci
starožitností
na
14.
května.
|
s-94
|
Vstupné
bude
20
korun,
50
korun
zaplatíte
za
katalog.
|
s-95
|
Obrazy
je
možné
vidět
14
dní
před
aukcí.
|
s-96
|
V
centru
žádná
láce
|
s-97
|
V
galeriích
a
starožitnostech
lze
uspět
různě.
|
s-98
|
Záleží
na
tom,
zda
chcete
koupit
či
prodat
a
jak
rychle.
|
s-99
|
Někde
jsou
vyhlášeni
vysokými
cenami,
například
v
prodejní
galerii
Palas
v
Náprstkově
ulici
v
Praze
či
ve
Vadamu
Na
Příkopech,
levněji
pořídíte
třeba
v
starožitnostech
Solidet
na
Vinohradech
a
nižší
ceny
mívají
také
mimopražští
obchodníci.
|
s-100
|
Navštívili
jsme
dvě
pražská
starožitnictví
s
různou
podnikatelskou
filozofií.
|