s-1
|
záhlaví:
Osobní
investice
|
s-2
|
Kvalita
znaleckých
posudků
kolísá
|
s-3
|
Slovo
padělek
je
strašák,
který
při
investování
do
obrázků
trápí
i
ostřílené
sběratele.
|
s-4
|
Vědí
si
s
tím
rady
odborníci?
|
s-5
|
Zašli
jsme
do
Národní
galerie
za
Petrem
Hartmanem
z
Odboru
správy
sbírek
a
výstav.
|
s-6
|
*
Jste
členem
Komise
pro
výkup
starožitností,
která
vykupuje
cenná
umělecká
díla
od
starožitníků
v
rámci
předkupního
práva
pro
muzea
a
galerie.
|
s-7
|
Tato
komise
tedy
vlastně
povoluje,
které
věci
se
dají
do
prodeje.
|
s-8
|
Co
když
narazí
na
padělek?
|
s-9
|
Upozorníme
starožitníka,
ale
on
není
povinen
náš
názor
respektovat.
|
s-10
|
Proto
také
nezodpovídáme
a
nemůžeme
zodpovídat
za
kvalitu
a
pravost
věcí,
které
nabízí.
|
s-11
|
Některá
starožitnictví
se
s
námi
radí.
|
s-12
|
Mají
řadu
obrazů
vybavených
posudky,
které
si
dal
udělat
prodávající,
ale
kvalita
těchto
znaleckých
posudků
je
velmi
kolísavá.
|
s-13
|
*
Takže
se
může
klidně
stát,
že
člověk
koupí
obraz
se
znaleckým
posudkem
a
bude
to
padělek.
|
s-14
|
Ano.
|
s-15
|
To
nelze
vyloučit.
|
s-16
|
*
Je
možné
odnést
obrázek
na
posouzení
do
Národní
galerie?
|
s-17
|
Národní
galerie
to
normálně
neprovádí.
|
s-18
|
Dělá
to
pouze
v
případě,
kdy
je
jí
obraz
nabídnut
k
odkoupení,
případně
na
vyžádání
státních
institucí.
|
s-19
|
Pracovníci
Národní
galerie
nemohou
vystupovat
jako
soudní
znalci.
|
s-20
|
*
Neexistuje
tedy
cesta
jak
spolehlivě
zjistit,
zda
je
dílo
pravé?
|
s-21
|
Metody
používající
rentgen
a
křemíkové
lampy
dokáží
leccos
identifikovat.
|
s-22
|
Stáří
obrazu
se
rozborem
barev
určí
spolehlivě.
|
s-23
|
Provádějí
to
restaurátoři,
ale
je
to
dost
drahé.
|
s-24
|
*
Tak
jako
v
jiných
oborech
podnikání
jistě
i
v
starožitnostech
existují
solidní
a
méně
solidní
firmy.
|
s-25
|
Jak
by
mohl
člověk
poznat,
že
se
ocitl
v
místě,
kde
může
snadno
narazit
na
falzifikáty?
|
s-26
|
Varovat
by
ho
mohlo
například
to,
že
má
obchod
nesmírně
široký
sortiment.
|
s-27
|
Že
prodává
třeba
bazarové
věci,
tedy
partiovky.
|
s-28
|
Takový
podnik
působí
dojmem
spíš
jakéhosi
vetešnictví,
než
solidního
obchodu
s
uměleckými
předměty.
|
s-29
|
To
je
všechno
otázka
zkušeností.
|
s-30
|
Sběratel,
kterým
se
však
člověk
stává
až
po
určité
době,
po
úspěších
i
neúspěších,
většinou
dokáže
tyto
podniky
rozlišit.
|
s-31
|
Ale
téměř
každý
sběratel
někdy
naletěl.
|
s-32
|
*
S
čím
ještě
by
měl
být
obeznámen
člověk,
který
si
chce
koupit
obrázek?
|
s-33
|
Uvidí-li
věc,
která
bude
signovaná
známým
jménem,
bylo
by
dobré
si
srovnat
v
publikaci,
jako
je
třeba
"Rukověť
sběratele"
od
Augusty,
způsob
podpisu.
|
s-34
|
Existují
naprosto
naivní
padělky,
kdy
se
tam
prostě
napíše
Mánes
a
často
to
projde.
|
s-35
|
Člověk
musí
být
každopádně
velice
opatrný
a
pokud
se
sám
nevyzná,
poradit
se
s
nějakým
sběratelem,
výtvarníkem
či
restaurátorem.
|
s-36
|
*
Zhodnoťte
šance
čtenáře
přijít
levně
k
unikátní
věci.
|
s-37
|
Pokud
jde
o
staré
umění,
je
malá
naděje,
že
by
objevil
u
starožitníka
zapomenutý
předmět.
|
s-38
|
O
tom
se
sice
občas
píše
v
novinách,
ale
ve
skutečnosti
tomu
tak
nebývá.
|
s-39
|
Dnes
je
také
mnohem
menší
šance,
že
by
se
něco
zajímavého
dalo
objevit
třeba
na
venkově,
protože
ten
systematicky
objíždí
řada
překupníků.
|