Dependency Tree

vesm9211_045

Date19
Source typej
Year19
Annotation statusamw
Subsettrain-5
Text typeinf

Select a sentence

s-1 Proč a jak učit přírodní vědy - o smyslu našich gymnázií
s-2 ...Proč vlastně učíme na gymnáziích přírodovědné předměty?
s-3 O humanitních předmětech, jako je český jazyk nebo dějepis, nikdo nepochybuje, že především přispívají k všeobecnému vzdělání.
s-4 O přírodovědných předmětech se spíš mlčky uvažuje jako o přípravě na povolání pro některé studenty;
s-5 jejich význam jako součásti všeobecného vzdělání se nebere příliš v úvahu.
s-6 V současné civilizaci se ovšem každý občan setkává s tolika problémy, ke kterým moderní přírodní vědy mají co říci, že nedostatek přehledu v přírodních vědách může handicapovat kohokoliv z nás.
s-7 Náplň přírodovědných předmětů musí být ovšem uzpůsobena tak, aby vybavila přírodovědnými poznatky právě toho, kdo s přírodními vědami do styku nepřijde: budoucího ekonoma, právníka, filologa.
s-8 Musím totiž mít určité minimální tušení o stavbě atmosféry, o ultrafialovém záření a o jeho vlivu na organismy, abych neřekl: " se ozónové díry nebojím, v našem kraji je ovzduší čisté."
s-9 Mám-li základní vědomosti o rozmanitosti vlastností jedinců v rámci téhož druhu, o rozmanitosti podmíněné dědičností i různými vlivy prostředí, nebudu argumentovat takto: "Winston Churchill kouřil a pil a dožil se čtyřiadevadesáti, a můj strýc abstinent a nekuřák umřel na infarkt v osmapadesáti;
s-10 tak přeci kouření nemůže škodit."
s-11 Přírodovědné vzdělání se stává zvlášť akutní nyní, kdy se na nás valí vlna iracionality provázená nákladnou reklamou.
s-12 Kdo si pamatuje něco o látkové přeměně v organismu, ten pojme podezření nad zázračnými metodami, které slibují rychlé a pohodlné zhubnutí.
s-13 Kdo aspoň něco o kinetické teorii tepla, ten přinejmenším znejistí nad tvrzením homeopata, že "roztok se musí před použitím protřepat, aby molekuly léčiva získaly dostatečnou energii".
s-14 Přírodovědné vzdělání by asi snížilo počet těch, kteří dnes vydávají nezanedbatelné sumy za léky zahraničního původu, i když si mohou koupit domácí ekvivalent.
s-15 Přírodovědné vzdělání se může zužitkovat nejen v osobním životě, ale i při výkonu povolání: i právník nebo ekonom, nemluvě již o kterémkoliv učiteli, se ve své profesi setkávají s podobnými problémy.
s-16 Tomuto cíli ovšem neposlouží přírodovědné vzdělání založené na memorování faktů;
s-17 k tomu je třeba rozumět právě vztahům a příčinným souvislostem.
s-18 Takto podávané přírodovědné poznatky budou také lépe přijímány i těmi studenty, kteří počítají s povoláním zcela jiného zaměření.
s-19 Zvláštní postavení ekologie.
s-20 Právě - ekologickou problematikou se může z titulu své funkce setkat každý řídící pracovník, je technik, ekonom či právník.
s-21 Střední škola mu musí poskytnout aspoň takové vzdělání v ekologii, aby viděl, proč je třeba brát připomínky profesionálních ekologů vážně.
s-22 Takové vzdělání opět nemůže být zaměřeno jen na fakta, ale také na velké souvislosti....
s-23 Prof. RNDr. Václav Kubišta, CSc.

Text viewDownload CoNNL-U