s-1
|
Proč
a
jak
učit
přírodní
vědy
-
o
smyslu
našich
gymnázií
|
s-2
|
...Proč
vlastně
učíme
na
gymnáziích
přírodovědné
předměty?
|
s-3
|
O
humanitních
předmětech,
jako
je
český
jazyk
nebo
dějepis,
nikdo
nepochybuje,
že
především
přispívají
k
všeobecnému
vzdělání.
|
s-4
|
O
přírodovědných
předmětech
se
spíš
mlčky
uvažuje
jako
o
přípravě
na
povolání
pro
některé
studenty;
|
s-5
|
jejich
význam
jako
součásti
všeobecného
vzdělání
se
nebere
příliš
v
úvahu.
|
s-6
|
V
současné
civilizaci
se
ovšem
každý
občan
setkává
s
tolika
problémy,
ke
kterým
moderní
přírodní
vědy
mají
co
říci,
že
nedostatek
přehledu
v
přírodních
vědách
může
handicapovat
kohokoliv
z
nás.
|
s-7
|
Náplň
přírodovědných
předmětů
musí
být
ovšem
uzpůsobena
tak,
aby
vybavila
přírodovědnými
poznatky
právě
toho,
kdo
už
s
přírodními
vědami
do
styku
nepřijde:
budoucího
ekonoma,
právníka,
filologa.
|
s-8
|
Musím
totiž
mít
určité
minimální
tušení
o
stavbě
atmosféry,
o
ultrafialovém
záření
a
o
jeho
vlivu
na
organismy,
abych
neřekl:
"Já
se
ozónové
díry
nebojím,
v
našem
kraji
je
ovzduší
čisté."
|
s-9
|
Mám-li
základní
vědomosti
o
rozmanitosti
vlastností
jedinců
v
rámci
téhož
druhu,
o
rozmanitosti
podmíněné
dědičností
i
různými
vlivy
prostředí,
nebudu
argumentovat
takto:
"Winston
Churchill
kouřil
a
pil
a
dožil
se
čtyřiadevadesáti,
a
můj
strýc
abstinent
a
nekuřák
umřel
na
infarkt
v
osmapadesáti;
|
s-10
|
tak
přeci
kouření
nemůže
škodit."
|
s-11
|
Přírodovědné
vzdělání
se
stává
zvlášť
akutní
nyní,
kdy
se
na
nás
valí
vlna
iracionality
provázená
nákladnou
reklamou.
|
s-12
|
Kdo
si
pamatuje
něco
o
látkové
přeměně
v
organismu,
ten
pojme
podezření
nad
zázračnými
metodami,
které
slibují
rychlé
a
pohodlné
zhubnutí.
|
s-13
|
Kdo
aspoň
něco
ví
o
kinetické
teorii
tepla,
ten
přinejmenším
znejistí
nad
tvrzením
homeopata,
že
"roztok
se
musí
před
použitím
protřepat,
aby
molekuly
léčiva
získaly
dostatečnou
energii".
|
s-14
|
Přírodovědné
vzdělání
by
asi
snížilo
počet
těch,
kteří
dnes
vydávají
nezanedbatelné
sumy
za
léky
zahraničního
původu,
i
když
si
mohou
koupit
domácí
ekvivalent.
|
s-15
|
Přírodovědné
vzdělání
se
může
zužitkovat
nejen
v
osobním
životě,
ale
i
při
výkonu
povolání:
i
právník
nebo
ekonom,
nemluvě
již
o
kterémkoliv
učiteli,
se
ve
své
profesi
setkávají
s
podobnými
problémy.
|
s-16
|
Tomuto
cíli
ovšem
neposlouží
přírodovědné
vzdělání
založené
na
memorování
faktů;
|
s-17
|
k
tomu
je
třeba
rozumět
právě
vztahům
a
příčinným
souvislostem.
|
s-18
|
Takto
podávané
přírodovědné
poznatky
budou
také
lépe
přijímány
i
těmi
studenty,
kteří
počítají
s
povoláním
zcela
jiného
zaměření.
|
s-19
|
Zvláštní
postavení
má
ekologie.
|
s-20
|
Právě
-
ekologickou
problematikou
se
může
z
titulu
své
funkce
setkat
každý
řídící
pracovník,
ať
je
technik,
ekonom
či
právník.
|
s-21
|
Střední
škola
mu
musí
poskytnout
aspoň
takové
vzdělání
v
ekologii,
aby
viděl,
proč
je
třeba
brát
připomínky
profesionálních
ekologů
vážně.
|
s-22
|
Takové
vzdělání
opět
nemůže
být
zaměřeno
jen
na
fakta,
ale
také
na
velké
souvislosti....
|
s-23
|
Prof.
RNDr.
Václav
Kubišta,
CSc.
|