Dependency Tree

cmpr9416_020

ProjectPDT

Select a sentence

s-1 Živnostenský zákon před novelizací
s-2 Cílem změn je další liberalizace podmínek pro podnikání v České republice
s-3 Během více než dvouleté aplikace zákona číslo 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání se ukázalo, že řada jeho ustanovení se přežila a neodpovídá potřebám života.
s-4 Proto již loni na podzim bylo rozhodnuto, že tato nesmírně důležitá právní norma bude novelizována.
s-5 Návrh novely živnostenského zákona, jehož základní koncepce byla schválena poradou ministrů vlády České republiky, se zaměřuje především na: - sjednocení všeobecných i zvláštních podmínek provozování živnosti, - definování průmyslového způsobu provozování živnosti, - liberalizaci prokazování odborné způsobilosti, - zpřesnění institutu odpovědného zástupce, vymezení jeho odpovědnosti a vztahů k podnikateli, - zpřesnění ustanovení, týkajících se provozoven a provozování živnosti mimo provozovny, - stanovení spolupráce jednotlivých orgánů státní správy v oblasti živnostenského podnikání, - definování živnostenské kontroly a - uvedení jednotlivých ustanovení a příloh zákona do souladu se zvláštními předpisy a s požadavky praxe.
s-6 Přísnější metr na cizince
s-7 Pokud jde o jednotlivé tématické okruhy navrhované úpravy, je možné upozornit především na další sjednocení všeobecných i zvláštních podmínek provozování živnosti pro všechny druhy podnikatelských subjektů, to jest pro fyzické i právnické, tuzemské i zahraniční osoby.
s-8 Návrh chápe jako tuzemské osoby ty, které mají trvalý pobyt na území republiky.
s-9 Ostatní osoby, které tuto podmínku nesplňují, jsou při živnostenském podnikání považovány za cizozemce a zákonem předepsanou způsobilost k podnikání dokládají dokumenty ze země původu.
s-10 Odstraňuje se tak současné zvýhodnění cizích podnikatelů, zejména při dokládání bezúhonnosti, která je jedním ze základních předpokladů podnikání.
s-11 Cizinci přitom nejsou prakticky v žádném směru omezováni, protože jejich jedinou povinností je zápis do obchodního rejstříku a jmenování odpovědného zástupce s trvalým pobytem na území republiky.
s-12 Nejsou vyžadovány žádné kauce, podmínky zaměstnávání našich občanů, předkládání podnikatelského záměru, kapitálové vstupy ani nic podobného.
s-13 Zákonná úprava je tak vůči podnikání cizinců podstatně liberálnější, než obdobné zákony v převážné většině evropských zemí.
s-14 Podmínky podnikání fyzických i právnických osob sjednocuje i požadavek bezúhonnosti statutárního zástupce právnických osob, odstraňující jejich současné zvýhodnění v tomto směru.
s-15 V obou případech jde o důslednější aplikaci požadavků zákona na všechny podnikající subjekty a tedy sjednocení podmínek podnikání.
s-16 Ku prospěchu velkých firem
s-17 Dalším význačným rysem navrhované úpravy je zavedení institutu průmyslového způsobu provozování živnosti.
s-18 Jde o nové řešení, respektující specifické odlišnosti provozování živnosti řemeslným a průmyslovým způsobem a umožňující vydávání živnostenských listů na finální produkt s tím, že řádné provádění jednotlivých výrobních operací, postupů a činností, respektive odbornou způsobilost k nim zabezpečuje podnikatel.
s-19 Podstatně se tak zjednodušuje vydávání živnostenských oprávnění a zákon se přibližuje chápání specifik těchto činností v průmyslově rozvinutých zemích.
s-20 Změny v dalších institutech
s-21 Liberalizačním opatřením je i navrhovaná úprava prokazování odborné způsobilosti.
s-22 Předpokládá se uznávání předepsaného vzdělání nejen v oboru, ale i v příbuzném oboru a zákon se tak přizpůsobuje potřebám praxe.
s-23 Další z uvedených opatření, týkající se institutu odpovědného zástupce, zpřesňuje jeho vztahy k podnikateli, na druhé straně pak předpokládá, že u právnických osob bude tuto funkci přednostně vykonávat některý z členů statutárního orgánu.
s-24 Odstraní se tak hlavní problémy, spojené s tím, že se institut odpovědného zástupce stává pouze formálností nutnou pro získání živnostenského oprávnění.
s-25 Obdobně se zpřesňují i ustanovení zákona, týkající se provozoven s koncesovanou živností.
s-26 Napříště by podnikatelům měly do značné míry odpadnout starosti s vyřizováním složité agenty při zahajování provozu v nich.
s-27 Nejdůležitější změna
s-28 Rád bych ještě upozornil na navrhované úpravy v seznamu jednotlivých druhů živností a příslušných odborných způsobilostí, jež dnes představují často bezdůvodně značné překážky v rozvoji podnikatelských aktivit.
s-29 Základem řešení je další liberalizace podmínek podnikání, projevující se zejména v podstatném omezení počtu vázaných a koncesovaných živností.
s-30 Mezi koncesovanými živnostmi zůstávají v postatě pouze živnosti, jejichž provozování je vázáno na povolení nebo oprávnění příslušného orgánu státní správy, vydávané podle zvláštního zákonného předpisu.
s-31 Mezi živnostmi vázanými pak jde o živnosti, u nichž hlavním kriteriem pro zařazení do příslušné přílohy živnostenského zákona je požadavek zvláštní odborné způsobilosti, stanovené právním předpisem, nebo riziko veřejného ohrožení při nesprávném provozování živnosti.
s-32 Podstatně se tak liberalizuje možnost vstupu do podnikání.
s-33 Princip rovnosti
s-34 Návrh dále prohlubuje liberální koncepci dnešního živnostenského zákona s tím, že důsledně aplikuje princip rovnosti všech podnikatelských subjektů před zákonem.
s-35 Dále rozvíjí základní předpoklad, že podnikatelské aktivity nemají být omezovány, pokud jde o vstup do podnikání.
s-36 Komplexní vyřešení problematiky živnostenského podnikání však závisí i na vyřešení řady dalších, souvisejících problémů.
s-37 Jde zejména o vyřešení problematiky profesních komor, respektive živnostenských společenstev a jejich funkce při živnostenském podnikání a jejich součinnosti s příslušnými orgány státní správy.
s-38 Tyto otázky se do současné doby nepodařilo uspokojivě vyřešit jak pro různé názory na povinné či nepovinné členství, tak pokud jde o rozhodovací pravomoci komor a společenstev.
s-39 Je to dáno existencí řady vzájemně si konkurujících společenstev v jednotlivých oborech, roztříštěností a často i protichůdností jejich činnosti.
s-40 Dalším problémem, který je nutné v nejbližší budoucnosti vyřešit, je činnost soustavy živnostenských úřadů, jde o jejich odbornost, tak o příslušné kompetence.
s-41 Současné nevyhovující rozdělení kompetencí mezi okresní a pověřené obecní úřady, tedy mezi státní správu a samosprávu představuje možná větší překážku rozvoje živnostenského podnikání než nedostatky stávajícího živnostenského zákona.
s-42 Závěrem zbývá jen říci, že návrh novely živnostenského zákona bude v dubnu předložen vládě ČR, na podzim by se k měl vyslovit Parlament ČR.
s-43 Pokud vše půjde podle předpokladů, zákonné změny v pravidlech živnostenského podnikání by měly s největší pravděpodobností vstoupit v platnost v lednu příštího roku.
s-44 Petr Kroupa, ředitel živnostenského odboru Ministerstva hospodářství ČR
s-45 Text do rámečku:
s-46 Nová pravidla živnostenského podnikání začnou platit zřejmě od ledna
s-47 text ke kresbě
s-48 LEGISLATIVA, ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON NEVYJÍMAJE, ZAHNALA PODNIKATELE NA STROM: Dovolí mu novela tohoto zákona slézt a pustit se naplno do podnikání?

Text viewDownload CoNNL-U