Dependency Tree

cmpr9406_005

Date19
Source typej
Year19
Annotation statusamw
Subsettrain-5
Text typeinf

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 172 • previousnext

s-1 Američané v Tatře po půl roce
s-2 I přes nepříznivý hospodářský výsledek roku 1993 jsou první změny k lepšímu patrné
s-3 V červnu minulého roku nastoupil do vedení Tatry Kopřivnice tým amerických manažerů v čele s Geraldem Greenwaldem.
s-4 Stalo se to v situaci, kdy dluhy tohoto výrobce nákladních automobilů dosáhly výše 3,75 miliardy korun, pro nedostatek provozního kapitálu se opakovaně přerušovala výroba a objevovaly se i úvahy o bankrotu této firmy s vynikající tradicí.
s-5 Připravili Miroslav Kaňa a Jaroslav Winter
s-6 Profit tenkrát v čísle 18/1993 ještě před oficiálním nástupem Američanů referoval v článku Tatrovácký model: Kapitál český, manažeři zahraniční podrobně o tom, jak vznikl kontrakt se společností GSR, do níž se Američané sdružili.
s-7 Přiblížil také jejich profesionální minulost.
s-8 Zejména Gerald Greenwald získal světovou proslulost během svého působení v nejužším vedení americké automobilky Chrysler, kterou s Lee Iacoccou pomáhal vyvést z hluboké krize.
s-9 Zveřejnili jsme také úkoly, které američtí manažeři pokládají pro nejbližší období za prioritní.
s-10 A protože uplynula doba, po níž lze očekávat první výsledky působení nového tatrováckého vedení, rozhovor s nynějším předsedou představenstva a generálním ředitelem Tatry Kopřivnice Geraldem Greenwaldem (na snímku) jsme začali otázkou vztahující se k prvnímu úkolu:
s-11 * Jak jste byli úspěšní při jednáních s bankami o zastavení plateb běžných úroků a změnu termínů splatnosti existujícího dluhu?
s-12 Podařilo se nám restrukturalizovat bankovní dluh.
s-13 Změnily se podmínky splácení dluhu a také jsme získali nové finanční prostředky.
s-14 * Trvalo to však déle, než jste původně očekávali.
s-15 Ano, dohody byly podepsány a nové peníze přišly na konci srpna, na začátku září.
s-16 Myslím, že to trvalo déle proto, že to byl první případ svého druhu pro naše finanční experty v Tatře a rovněž pro mnoho lidí, s nimiž jsme pracovali v jednotlivých bankách.
s-17 Vyžádalo si to jim vyložit procedury, které se v těchto případech běžně používají.
s-18 * Zatím jste získali nové úvěry pouze od tuzemských bank, nikoliv od zahraničních.
s-19 Je to záměr, anebo zahraniční banky nebyly ochotny je poskytnout?
s-20 Zahraniční banky nebyly dosud zapojeny ze dvou důvodů.
s-21 První spočívá v tom, že nebylo dost času seznámit je s provozem Tatry.
s-22 Druhým důvodem je naše přesvědčení, že výkon podniku, především cash flow se musí zlepšit, a teprve potom bude celá věc zajímavá pro zahraniční banky.
s-23 Výjimkou jsou exportní úvěry.
s-24 Zahraniční banky jsou zde již zainteresovány, mají zájem poskytovat financování.
s-25 Nyní s některými jednáme.
s-26 Připravujeme několikaletý business plán pro Tatru, který bude použit i při těchto jednáních.
s-27 * Jako další úkol jste si stanovili revizi úrovně zaměstnanosti, organizačních zásad a motivačních programů.
s-28 Víme, že počet zaměstnanců se snížil.
s-29 Jak je to s ostatním?
s-30 Když jsme nastoupili, bylo v Tatře více než 11 000 zaměstnanců.
s-31 Do poloviny tohoto roku budeme mít přibližně 8000 zaměstnanců.
s-32 * To je konečný stav?
s-33 Nikdy nic není definitivní.
s-34 My všichni, všech 8000 lidí, jsme závislí na tom, jak úspěšně budeme prodávat nákladní automobily zákazníkům.
s-35 Jestli budeme prodávát více, může se zvýšit i zaměstnanost.
s-36 Budeme-li prodávat méně, bude nutné přistoupit k dalšímu snižování zaměstnanosti.
s-37 doufám, že se nám podaří zvýšit prodej.
s-38 Ale záruky nemám žádné.
s-39 * Podle jakých kritérií jste propouštěli zaměstnance?
s-40 Vycházeli jsme z cíle mít takový počet zaměstnanců, který potřebujeme k zabezpečení výroby, na niž je zajištěn prodej.
s-41 Snažili jsme se přitom udržet si nejlepší lidi, zachovat speciální technické schopnosti podniku a postupovat vyváženě, aby žádná skupina nebyla znevýhodněna.
s-42 * Zvýšili jste dost podstatně cenu nákladní tatry.
s-43 Měli jste k tomu kromě zvýšení příjmů ještě další důvody?
s-44 Náš cíl při stanovování cen vozů je dávat cenu nižší, než západní konkurence, ale zároveň dosahovat dostatečných ziskových marží.
s-45 Také jsme změnili strukturu naší cenové tvorby, abychom se vyhnuli šedému trhu.
s-46 Chceme mít obchodní vztahy na všech světových trzích a pracovat tam s nezávislými podnikateli, kteří budou působit jako naši distributoři.
s-47 Nemůžeme proto dovolit, aby se nákladní vozidla prodávala na určitém trhu za účelem reexportu na další trh, který bude patřit jinému distributorovi.
s-48 Zjistili jsme například, že mnoho vozů, možná většina, které byly prodány v České republice a na Slovensku, bylo reexportováno.
s-49 Tím, že jsme sjednotili cenovou politiku, vyhnuli jsme se tomuto problému.
s-50 * Bylo jedním z důvodů zvýšení ceny také zlepšení kvality vozidel?
s-51 Výběrově jsme vyhledali určité komponenty na vozidle, které nakupujeme na Západě.
s-52 Stojí to více, ale cílem je zlepšit kvalitu našich výrobků a jejich přitažlivost na Západě.
s-53 Kvůli tomu jsme také zvyšovali cenu, ale bylo to jen ve vybraných případech.
s-54 Jinak chceme spolupracovat především s českými a slovenskými dodavateli, a to tak, abychom jim pomohli zlepšit kvalitu součástí, které dodávají.
s-55 * Když Volkswagen přišel do Škody, provedl rychle řadu opatření, která kvalitu škodovek zlepšila.
s-56 Šlo hlavně o kvalitu dílenského zpracování.
s-57 Jak je to u vás?
s-58 I my jsme měli užitek z práce, kterou Volkswagen v České republice a Slovenské republice vykonal.
s-59 Kupujeme součásti od mnoha stejných dodavatelů.
s-60 Kromě toho jsme začali vlastní programy ke zlepšení kvality v našich provozech a také jsme zahájili práci s našimi subdodavateli.
s-61 Kvalita našeho nákladního vozidla je dobrá, ale není perfektní.
s-62 Nyní jsme začali komplexní program, abychom identifikovali zbývající nedostatky v oblasti kvality a systematicky pracovali na jejich odstranění v našem vlastním provozu.
s-63 * Mezi kritéria kvality patří životnost.
s-64 Za problém tater se považuje to, že životnost jednotlivých částí není ani vyrovnaná, ani optimalizovaná.
s-65 To přetrvává?
s-66 Uvedu osobní zkušenost z jednání se zákazníky z několika západních zemí.
s-67 Říkali, že koupili Tatry vozidla od jiných výrobců a ta jsou kvalitnější.
s-68 Zeptal jsem se, zda je používají ve stejných podmínkách.
s-69 Odpověděli, že ne.
s-70 Protože za západní zaplatili více, používají je na lehčí práce.
s-71 A také o více pečují.
s-72 Řekl jsem, používají vozidla za stejných podmínek, a teprve pak bude možné hovořit o objektivním srovnání.
s-73 Nedomnívám se, že naše vozidla jsou úplně v pořádku a že na nich nechceme nic měnit.
s-74 Pokračujeme na zlepšování kvality.
s-75 Ale nechci souhlasit, že by tatra byla méně kvalitní vůz než jiné západní vozy.
s-76 * Ale jestliže motor vydrží polovinu toho, co jiné části, musí to uživatelům působit potíže.
s-77 I na Západě je běžné, že životnost celého vozidla je vyšší než životnost motoru.
s-78 Ale přesto všechno jsme začali nabízet tatry s motory, které nejsou tatrovácké.
s-79 -li zákazník zájem, může si teď koupit tatru s motorem Deutz z Německa.
s-80 Kromě toho jsme ukončili práce umožňující použít další západní motor a v této praxi budeme pokračovat.
s-81 * Je zájem o takto modifikované tatry?
s-82 Je především v Německu.
s-83 A právě kontaktujeme zákazníky v jiných zemích, abychom zjistili, zda bude zájem o aplikaci s dalším motorem.
s-84 Kromě toho se snažíme o něco opačného.
s-85 Navrhujeme Kamazu, aby zvážil možnost dodávek některého jejich vozidla s motorem Tatra.
s-86 * Dalším z vašich prioritních úkolů bylo dát v Tatře do pořádku cash flow.
s-87 Podle našich informací se to podařilo.
s-88 Jak?
s-89 Šlo o vyškolení našich lidí.
s-90 V minulosti Tatra kupovala víc zásob, než potřebovala ke svému provozu.
s-91 Teď si lidé uvědomili, že čím nižší zásoby, tím lepší je cash flow i kvalita vozidla.
s-92 Stali jsme se mnohem průraznější při vymáhání našich pohledávek.
s-93 Sjednali jsme lepší platební podmínky s našimi dodavateli.
s-94 Možná úplně nejdůležitější pro zlepšení cash flow bylo zavedení nových pravidel pro přijímání objednávek.
s-95 Do výroby nevezmeme objednávku, nejsme-li si jisti, že bude zaplacena.
s-96 * Když jste přišli do Tatry, prakticky neexistovala žádná její tržní strategie.
s-97 Teď máte jasno?
s-98 Ano.
s-99 Budeme prodávat oprávněným distributorům.
s-100 S nimi uzavřeme jasný kontrakt, v němž budou uvedeny naše i jejich povinnosti.

Text viewDownload CoNNL-U