s-1
|
Američané
v
Tatře
po
půl
roce
|
s-2
|
I
přes
nepříznivý
hospodářský
výsledek
roku
1993
jsou
první
změny
k
lepšímu
patrné
|
s-3
|
V
červnu
minulého
roku
nastoupil
do
vedení
Tatry
Kopřivnice
tým
amerických
manažerů
v
čele
s
Geraldem
Greenwaldem.
|
s-4
|
Stalo
se
to
v
situaci,
kdy
dluhy
tohoto
výrobce
nákladních
automobilů
dosáhly
výše
3,75
miliardy
korun,
pro
nedostatek
provozního
kapitálu
se
opakovaně
přerušovala
výroba
a
objevovaly
se
i
úvahy
o
bankrotu
této
firmy
s
vynikající
tradicí.
|
s-5
|
Připravili
Miroslav
Kaňa
a
Jaroslav
Winter
|
s-6
|
Profit
tenkrát
v
čísle
18/1993
ještě
před
oficiálním
nástupem
Američanů
referoval
v
článku
Tatrovácký
model:
Kapitál
český,
manažeři
zahraniční
podrobně
o
tom,
jak
vznikl
kontrakt
se
společností
GSR,
do
níž
se
Američané
sdružili.
|
s-7
|
Přiblížil
také
jejich
profesionální
minulost.
|
s-8
|
Zejména
Gerald
Greenwald
získal
světovou
proslulost
během
svého
působení
v
nejužším
vedení
americké
automobilky
Chrysler,
kterou
s
Lee
Iacoccou
pomáhal
vyvést
z
hluboké
krize.
|
s-9
|
Zveřejnili
jsme
také
úkoly,
které
američtí
manažeři
pokládají
pro
nejbližší
období
za
prioritní.
|
s-10
|
A
protože
už
uplynula
doba,
po
níž
lze
očekávat
první
výsledky
působení
nového
tatrováckého
vedení,
rozhovor
s
nynějším
předsedou
představenstva
a
generálním
ředitelem
Tatry
Kopřivnice
Geraldem
Greenwaldem
(na
snímku)
jsme
začali
otázkou
vztahující
se
k
prvnímu
úkolu:
|
s-11
|
*
Jak
jste
byli
úspěšní
při
jednáních
s
bankami
o
zastavení
plateb
běžných
úroků
a
změnu
termínů
splatnosti
existujícího
dluhu?
|
s-12
|
Podařilo
se
nám
restrukturalizovat
bankovní
dluh.
|
s-13
|
Změnily
se
podmínky
splácení
dluhu
a
také
jsme
získali
nové
finanční
prostředky.
|
s-14
|
*
Trvalo
to
však
déle,
než
jste
původně
očekávali.
|
s-15
|
Ano,
dohody
byly
podepsány
a
nové
peníze
přišly
až
na
konci
srpna,
na
začátku
září.
|
s-16
|
Myslím,
že
to
trvalo
déle
proto,
že
to
byl
první
případ
svého
druhu
pro
naše
finanční
experty
v
Tatře
a
rovněž
pro
mnoho
lidí,
s
nimiž
jsme
pracovali
v
jednotlivých
bankách.
|
s-17
|
Vyžádalo
si
to
jim
vyložit
procedury,
které
se
v
těchto
případech
běžně
používají.
|
s-18
|
*
Zatím
jste
získali
nové
úvěry
pouze
od
tuzemských
bank,
nikoliv
od
zahraničních.
|
s-19
|
Je
to
záměr,
anebo
zahraniční
banky
nebyly
ochotny
je
poskytnout?
|
s-20
|
Zahraniční
banky
nebyly
dosud
zapojeny
ze
dvou
důvodů.
|
s-21
|
První
spočívá
v
tom,
že
nebylo
dost
času
seznámit
je
s
provozem
Tatry.
|
s-22
|
Druhým
důvodem
je
naše
přesvědčení,
že
výkon
podniku,
především
cash
flow
se
musí
zlepšit,
a
teprve
potom
bude
celá
věc
zajímavá
pro
zahraniční
banky.
|
s-23
|
Výjimkou
jsou
exportní
úvěry.
|
s-24
|
Zahraniční
banky
jsou
zde
již
zainteresovány,
mají
zájem
poskytovat
financování.
|
s-25
|
Nyní
už
s
některými
jednáme.
|
s-26
|
Připravujeme
několikaletý
business
plán
pro
Tatru,
který
bude
použit
i
při
těchto
jednáních.
|
s-27
|
*
Jako
další
úkol
jste
si
stanovili
revizi
úrovně
zaměstnanosti,
organizačních
zásad
a
motivačních
programů.
|
s-28
|
Víme,
že
počet
zaměstnanců
se
snížil.
|
s-29
|
Jak
je
to
s
ostatním?
|
s-30
|
Když
jsme
nastoupili,
bylo
v
Tatře
více
než
11 000
zaměstnanců.
|
s-31
|
Do
poloviny
tohoto
roku
budeme
mít
přibližně
8000
zaměstnanců.
|
s-32
|
*
To
je
konečný
stav?
|
s-33
|
Nikdy
nic
není
definitivní.
|
s-34
|
My
všichni,
všech
8000
lidí,
jsme
závislí
na
tom,
jak
úspěšně
budeme
prodávat
nákladní
automobily
zákazníkům.
|
s-35
|
Jestli
budeme
prodávát
více,
může
se
zvýšit
i
zaměstnanost.
|
s-36
|
Budeme-li
prodávat
méně,
bude
nutné
přistoupit
k
dalšímu
snižování
zaměstnanosti.
|
s-37
|
Já
doufám,
že
se
nám
podaří
zvýšit
prodej.
|
s-38
|
Ale
záruky
nemám
žádné.
|
s-39
|
*
Podle
jakých
kritérií
jste
propouštěli
zaměstnance?
|
s-40
|
Vycházeli
jsme
z
cíle
mít
takový
počet
zaměstnanců,
který
potřebujeme
k
zabezpečení
výroby,
na
niž
je
zajištěn
prodej.
|
s-41
|
Snažili
jsme
se
přitom
udržet
si
nejlepší
lidi,
zachovat
speciální
technické
schopnosti
podniku
a
postupovat
vyváženě,
aby
žádná
skupina
nebyla
znevýhodněna.
|
s-42
|
*
Zvýšili
jste
dost
podstatně
cenu
nákladní
tatry.
|
s-43
|
Měli
jste
k
tomu
kromě
zvýšení
příjmů
ještě
další
důvody?
|
s-44
|
Náš
cíl
při
stanovování
cen
vozů
je
dávat
cenu
nižší,
než
západní
konkurence,
ale
zároveň
dosahovat
dostatečných
ziskových
marží.
|
s-45
|
Také
jsme
změnili
strukturu
naší
cenové
tvorby,
abychom
se
vyhnuli
šedému
trhu.
|
s-46
|
Chceme
mít
obchodní
vztahy
na
všech
světových
trzích
a
pracovat
tam
s
nezávislými
podnikateli,
kteří
budou
působit
jako
naši
distributoři.
|
s-47
|
Nemůžeme
proto
dovolit,
aby
se
nákladní
vozidla
prodávala
na
určitém
trhu
za
účelem
reexportu
na
další
trh,
který
bude
patřit
jinému
distributorovi.
|
s-48
|
Zjistili
jsme
například,
že
mnoho
vozů,
možná
většina,
které
byly
prodány
v
České
republice
a
na
Slovensku,
bylo
reexportováno.
|
s-49
|
Tím,
že
jsme
sjednotili
cenovou
politiku,
vyhnuli
jsme
se
tomuto
problému.
|
s-50
|
*
Bylo
jedním
z
důvodů
zvýšení
ceny
také
zlepšení
kvality
vozidel?
|
s-51
|
Výběrově
jsme
vyhledali
určité
komponenty
na
vozidle,
které
nakupujeme
na
Západě.
|
s-52
|
Stojí
to
více,
ale
cílem
je
zlepšit
kvalitu
našich
výrobků
a
jejich
přitažlivost
na
Západě.
|
s-53
|
Kvůli
tomu
jsme
také
zvyšovali
cenu,
ale
bylo
to
jen
ve
vybraných
případech.
|
s-54
|
Jinak
chceme
spolupracovat
především
s
českými
a
slovenskými
dodavateli,
a
to
tak,
abychom
jim
pomohli
zlepšit
kvalitu
součástí,
které
dodávají.
|
s-55
|
*
Když
Volkswagen
přišel
do
Škody,
provedl
rychle
řadu
opatření,
která
kvalitu
škodovek
zlepšila.
|
s-56
|
Šlo
hlavně
o
kvalitu
dílenského
zpracování.
|
s-57
|
Jak
je
to
u
vás?
|
s-58
|
I
my
jsme
měli
užitek
z
práce,
kterou
Volkswagen
v
České
republice
a
Slovenské
republice
vykonal.
|
s-59
|
Kupujeme
součásti
od
mnoha
stejných
dodavatelů.
|
s-60
|
Kromě
toho
jsme
začali
vlastní
programy
ke
zlepšení
kvality
v
našich
provozech
a
také
jsme
zahájili
práci
s
našimi
subdodavateli.
|
s-61
|
Kvalita
našeho
nákladního
vozidla
je
dobrá,
ale
není
perfektní.
|
s-62
|
Nyní
jsme
začali
komplexní
program,
abychom
identifikovali
zbývající
nedostatky
v
oblasti
kvality
a
systematicky
pracovali
na
jejich
odstranění
v
našem
vlastním
provozu.
|
s-63
|
*
Mezi
kritéria
kvality
patří
životnost.
|
s-64
|
Za
problém
tater
se
považuje
to,
že
životnost
jednotlivých
částí
není
ani
vyrovnaná,
ani
optimalizovaná.
|
s-65
|
To
přetrvává?
|
s-66
|
Uvedu
osobní
zkušenost
z
jednání
se
zákazníky
z
několika
západních
zemí.
|
s-67
|
Říkali,
že
koupili
Tatry
vozidla
od
jiných
výrobců
a
ta
jsou
kvalitnější.
|
s-68
|
Zeptal
jsem
se,
zda
je
používají
ve
stejných
podmínkách.
|
s-69
|
Odpověděli,
že
ne.
|
s-70
|
Protože
za
západní
zaplatili
více,
používají
je
na
lehčí
práce.
|
s-71
|
A
také
o
ně
více
pečují.
|
s-72
|
Řekl
jsem,
ať
používají
vozidla
za
stejných
podmínek,
a
teprve
pak
bude
možné
hovořit
o
objektivním
srovnání.
|
s-73
|
Nedomnívám
se,
že
naše
vozidla
jsou
úplně
v
pořádku
a
že
na
nich
nechceme
nic
měnit.
|
s-74
|
Pokračujeme
na
zlepšování
kvality.
|
s-75
|
Ale
nechci
souhlasit,
že
by
tatra
byla
méně
kvalitní
vůz
než
jiné
západní
vozy.
|
s-76
|
*
Ale
jestliže
motor
vydrží
polovinu
toho,
co
jiné
části,
musí
to
uživatelům
působit
potíže.
|
s-77
|
I
na
Západě
je
běžné,
že
životnost
celého
vozidla
je
vyšší
než
životnost
motoru.
|
s-78
|
Ale
přesto
všechno
jsme
začali
nabízet
tatry
s
motory,
které
nejsou
tatrovácké.
|
s-79
|
Má-li
zákazník
zájem,
může
si
už
teď
koupit
tatru
s
motorem
Deutz
z
Německa.
|
s-80
|
Kromě
toho
jsme
ukončili
práce
umožňující
použít
další
západní
motor
a
v
této
praxi
budeme
pokračovat.
|
s-81
|
*
Je
zájem
o
takto
modifikované
tatry?
|
s-82
|
Je
především
v
Německu.
|
s-83
|
A
právě
kontaktujeme
zákazníky
v
jiných
zemích,
abychom
zjistili,
zda
bude
zájem
o
aplikaci
s
dalším
motorem.
|
s-84
|
Kromě
toho
se
snažíme
o
něco
opačného.
|
s-85
|
Navrhujeme
Kamazu,
aby
zvážil
možnost
dodávek
některého
jejich
vozidla
s
motorem
Tatra.
|
s-86
|
*
Dalším
z
vašich
prioritních
úkolů
bylo
dát
v
Tatře
do
pořádku
cash
flow.
|
s-87
|
Podle
našich
informací
se
to
podařilo.
|
s-88
|
Jak?
|
s-89
|
Šlo
o
vyškolení
našich
lidí.
|
s-90
|
V
minulosti
Tatra
kupovala
víc
zásob,
než
potřebovala
ke
svému
provozu.
|
s-91
|
Teď
si
lidé
uvědomili,
že
čím
nižší
zásoby,
tím
lepší
je
cash
flow
i
kvalita
vozidla.
|
s-92
|
Stali
jsme
se
mnohem
průraznější
při
vymáhání
našich
pohledávek.
|
s-93
|
Sjednali
jsme
lepší
platební
podmínky
s
našimi
dodavateli.
|
s-94
|
Možná
úplně
nejdůležitější
pro
zlepšení
cash
flow
bylo
zavedení
nových
pravidel
pro
přijímání
objednávek.
|
s-95
|
Do
výroby
už
nevezmeme
objednávku,
nejsme-li
si
jisti,
že
bude
zaplacena.
|
s-96
|
*
Když
jste
přišli
do
Tatry,
prakticky
neexistovala
žádná
její
tržní
strategie.
|
s-97
|
Teď
už
máte
jasno?
|
s-98
|
Ano.
|
s-99
|
Budeme
prodávat
oprávněným
distributorům.
|
s-100
|
S
nimi
uzavřeme
jasný
kontrakt,
v
němž
budou
uvedeny
naše
i
jejich
povinnosti.
|