s-1
|
Debata
o
povinné
civilní
službě
opět
začala.
|
s-2
|
Po
desetiletí,
kdy
více
než
50
míst
založilo
své
vlastní
služby
nebo
složky
zaměřené
na
úspory
a
množství
školních
systémů
udělaly
ze
sociální
činnosti
předpoklad
pro
absolvování
střední
školy,
se
těžiště
přesunulo
do
Washingtonu.
|
s-3
|
Letos
na
jaře
bylo
v
Kongresu
podáno
alespoň
10
návrhů
zákona
doporučující
ten
či
ten
program
civilní
služby.
|
s-4
|
Jeden
z
nich,
spolupodporovaný
senátorem
Samem
Nunnem
(demokrat,
Georgia)
a
poslancem
Davem
McCurdym
(demokrat,
Oklahoma),
by
omezil
federální
příspěvky
na
studium
pouze
pro
studenty,
kteří
sloužili.
|
s-5
|
Souhrnný
návrh,
předložený
senátorem
Edwardem
Kennedym
(demokrat,
Massachussetts)
a
obsahující
některá
rozvolněná
ustanovení
od
Nunna
a
McCurdyho
spolu
s
návrhy
dalších
demokratických
senátorů
Caliborne
Pella,
Barbary
Mikulski
a
Christophera
Dodda,
již
prošel
senátním
pracovním
výborem.
|
s-6
|
Mohl
by
tedy
Senátem
projít.
|
s-7
|
Prezident
Bush
nastínil
vlastní
plán
"Youth
Entering
Service"
-
YES,
i
když
detaily
dosud
nebyly
upřesněny.
|
s-8
|
Co
si
o
tom
jeden
má
myslet?
|
s-9
|
Některé
odpovědi
jsou
řízeny
doktrínou
a
zvláštním
zájmem.
|
s-10
|
Lidé,
kteří
by
chtěli,
aby
mladí
"splatili
svůj
dluh
společnosti"
upřednostňují
návrhy
týkající
se
civilní
služby
-
a
to
především
té
povinné.
|
s-11
|
Stejně
tak
i
ti,
kteří
hledají
"znovuoživenou
koncepci
občanství",
koncepci,
která
ukládá
přesné
povinnosti
stejně
jako
propůjčuje
práva.
|
s-12
|
Pak
jsou
zde
instinktivní
oponenti.
|
s-13
|
Pro
bojovníky
za
občanskou
svobodu
je
povinná
civilní
služba
sprostá
a
dobrovolné
systémy
jsou
nelegitimním
užitím
daní.
|
s-14
|
Stoupenci
trhu
zkoumají
hodnotu,
kterou
by
práce
v
civilní
službě
přinesla:
|
s-15
|
Argumentují,
že
pokud
by
za
to
trh
nezaplatil,
nemůže
se
to
vyplatit.
|
s-16
|
Levičáci
jsou
také
reflexivně
proti;
vidí
civilní
službu
jako
zástěrku
pro
brannou
povinnost,
obávají
se
reglementace
anebo
chtějí
rozšířená
práva
a
ne
povinnosti.
|
s-17
|
Ale
co
ti
z
nás,
jejichž
pohled
není
předurčen
frázemi
nebo
ideologií?
|
s-18
|
Co
si
máme
myslet
o
civilní
službě?
|
s-19
|
Začněme
rozpoznáním
hlavního
zdroje
nedorozumění
-
"civilní
služba"
nemá
obecně
uznávaný
jednoznačný
význam.
|
s-20
|
Má
být
služba
dobrovolná
nebo
povinná?
|
s-21
|
Krátká
nebo
dlouhá?
|
s-22
|
Na
částečný
nebo
plný
úvazek?
|
s-23
|
Placená
nebo
neplacená?
|
s-24
|
Mají
účastníci
bydlet
doma
a
pracovat
v
blízkém
okolí
anebo
bydlet
v
kasárnách
a
pracovat
na
veřejných
místech?
|
s-25
|
Jaký
druh
práce
mají
dělat?
|
s-26
|
Co
znamená
"civilní"?
|
s-27
|
Má
být
program
řízen
federální
vládou,
státní
vládou
nebo
soukromými
dobrovolnými
organizacemi?
|
s-28
|
A
kdo
má
sloužit?
|
s-29
|
Pouze
muži,
tak
jako
v
armádě,
anebo
obě
pohlaví?
|
s-30
|
Mladí,
nebo
libovolného
věku?
|
s-31
|
Lidé
ze
střední
třídy,
chudí,
anebo
opravdová
směs?
|
s-32
|
Mnoho
nebo
málo?
|
s-33
|
Toto
nejsou
jednoduché
otázky,
ale
název
"civilní
služba"
na
žádnou
z
nich
neodpovídá.
|
s-34
|
Takže
jak
bychom
měli
o
civilní
službě
přemýšlet?
|
s-35
|
Na
úvod
uvádíme
pět
návrhů:
1.
Uvažujte
o
podstatě,
nikoli
jménu.
|
s-36
|
Pomiňte
"civilní
službu"
jako
abstraktní
pojem,
zabývejte
se
konkrétními
návrhy.
|
s-37
|
Budou
se
lišit
v
podstatných
věcech.
|
s-38
|
2.
"Služba"
má
být
služba.
|
s-39
|
Obvykle
se
uznává,
že
služba
si
žádá
oběti.
|
s-40
|
To
zahrnuje
přijetí
rizik,
vzdání
se
příjmů,
nebo
odsunutí
kariéry.
|
s-41
|
To
tedy
znamená,
že
návrhy
jako
například
Nunna
a
McCurdyho,
jejichž
přínos
účastníkům
je
zhruba
17 500
dolarů
ročně,
nepřicházejí
v
úvahu.
|
s-42
|
Je
zde
rozumné
vysvětlení
pro
takové
návrhy:
federální
podpora
středoškolským
studentům
"a
GI
Bill
without
the
GI";
shodně
chápané
tak,
že
tyto
výhody
by
měly
být
zasloužené
a
ne
darované.
|
s-43
|
Avšak
příjmy
převyšují
o
20
%
průměrný
příjem
mladých
středoškolských
absolventů
v
plném
úvazku.
|
s-44
|
Proč
to
nazývat
službou?
|
s-45
|
3.
Povzbuzování
je
dobré,
nucení
nikoliv.
|
s-46
|
Nucená
služba
je
protiústavní.
|
s-47
|
Je
také
nerozumná
a
nevynutitelná.
|
s-48
|
(Kdo
by
každoročně
zavíral
do
vězení
několik
set
tisíc
odpíračů?)
|
s-49
|
Pomocí
daňové
politiky
a
dalšími
způsoby
federální
vláda
povzbuzuje
mnoho
druhů
chování.
|
s-50
|
Měla
by
také
podporovat
služby
-
pokud
možno
pro
všechny
třídy
a
věk.
|
s-51
|
Její
podpora
by
měla
posílit
a
nikoli
podsekat
silnou
tradici
dobrovolnictví
ve
Spojených
státech,
měla
by
budovat
na
již
existujících
programech
služby
a
měla
by
ocenit
místní
názory
na
to,
jaká
pomoc
je
nejpotřebnější.
|
s-52
|
4.
Dobré
programy
jsou
drahé.
|
s-53
|
Nadšenci
předpokládají,
že
civilní
služba
by
provedla
důležitou
práci
lacině:
boj
proti
lesním
požárům,
pomoc
zotavovaným,
doučování
studentů,
pomoc
v
denních
centrech.
|
s-54
|
Je
potřeba
udělat
významnou
práci
a
již
existující
služby
a
složky
zaměřené
na
úspory
ukázaly,
že
i
mladí,
kteří
začínají
s
malými
zkušenostmi
jsou
schopni
mnoho
z
takové
práce
udělat
dobře
-
ale
ne
levně.
|
s-55
|
Dobré
programy
služeb
potřebují
nábor,
sledování,
školení
a
dozor
-
a
to
vše
ve
vysoké
kvalitě.
|
s-56
|
Pro
účastníky
vyžadují
plat.
|
s-57
|
Programy
s
prací
na
plný
úvazek
také
vyžadují
ubytování
a
celodenní
dozor;
jsou
obzvláště
drahé
-
na
jednoho
účastníka
víz
než
náklady
na
roční
studium
na
univerzitě
ve
Stanfordu
nebo
Yale.
|
s-58
|
Programy
bez
ubytování
jsou
levnější,
dobré
však
přijdou
opět
na
zhruba
10 000
dolarů
ročně.
|
s-59
|
Stojí
za
tu
cenu?
|
s-60
|
Hodnocení
říkají,
že
především
ty
dobré
za
to
stojí
-
obzvláště
vezme-li
se
v
úvahu
vliv
na
účastníky.
|
s-61
|
Avšak
propočty
jsou
problematické.
|
s-62
|
5.
Obzvláštní
zájem
vyžaduje
mládež
z
nejchudších
vrstev.
|
s-63
|
Jsou
tedy
takové
výdaje
užitečné?
|
s-64
|
Ano,
pokud
jsou
cílené.
|
s-65
|
Lidé
libovolného
věku
a
třídy
by
měli
být
podporováni,
aby
sloužili,
avšak
mládež
i
dospělí
střední
třídy
mají
mnoho
příležitostí
ke
službě
s
malými
náklady
veřejných
peněz.
|
s-66
|
Mohou
být
dobrovolníky
v
tisících
nevýdělečných
institucích,
nebo
se
účastnit
programů
služeb
požadovaných
střední
školou
či
podporovaných
vysokými
školami
nebo
zaměstnavateli.
|
s-67
|
Mladí
z
nejchudších
vrstev
takové
možnosti
nemají.
|
s-68
|
Nehlásí
se
na
střední
ani
vysoké
školy.
|
s-69
|
Není
pravděpodobné,
že
seženou
zaměstnání.
|
s-70
|
Vyrostli
v
bezprecedentně
krutých
podmínkách,
v
rozpadajících
se
rodinných
strukturách,
obklopeni
samodestrukčním
chováním
a
neradostnými
perspektivami.
|
s-71
|
Avšak
mnozí
z
nich
mohou
být
celkem
důkladně
přeorientováni
díky
produktivním
a
výchovným
službám.
|
s-72
|
Mnozí
z
nich
disciplínu
nebudou
akceptovat;
další
odpadnou
z
jiných
důvodů.
|
s-73
|
Avšak
někteří
z
těch,
co
nemají
jiné
vyhlídky,
se
změní.
|
s-74
|
Naučí
se
řemeslo,
dělají
něco
ve
spolupráci
s
jinými,
cítí
se
užiteční,
nejsou
již
závislí,
naopak
jiní
závisí
na
nich.
|
s-75
|
I
když
je
levnější
postavit
hřiště,
vymalovat
byty
nebo
nechat
udělat
park
placenými
profesionály,
vliv
na
mládež,
která
tyto
práce
udělá,
propočty
změní.
|
s-76
|
Striktně
řečen,
taková
mládež
nedělá
službu.
|
s-77
|
Nevzdávají
se
příjmů,
neodkládají
kariéru,
nepodstupují
riziko.
|
s-78
|
Sami
o
sobě
si
ale
myslí,
že
slouží,
a
začínají
respektovat
sebe
sama
(i
jiné),
začínají
řídit
svůj
život
a
myslet
na
budoucnost.
|
s-79
|
To
je
služba
vlasti.
|
s-80
|
Toho
by
se
federální
pomoc
měla
snažit
dosáhnout
co
nejusilovněji.
|
s-81
|
Pan
Szanton,
Carterův
vedoucí
pro
administrativní
rozpočet,
řídí
ve
Washingtonu
vlastní
firmu
pro
strategické
plánování.
|
s-82
|
Je
spoluautorem
knihy
"Civilní
služba:
Co
to
znamená?"
|
s-83
|
(Lexington
Books,
1986).
|