Dependency Tree

wsj2412.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Debata o povinné civilní službě opět začala.
s-2 Po desetiletí, kdy více než 50 míst založilo své vlastní služby nebo složky zaměřené na úspory a množství školních systémů udělaly ze sociální činnosti předpoklad pro absolvování střední školy, se těžiště přesunulo do Washingtonu.
s-3 Letos na jaře bylo v Kongresu podáno alespoň 10 návrhů zákona doporučující ten či ten program civilní služby.
s-4 Jeden z nich, spolupodporovaný senátorem Samem Nunnem (demokrat, Georgia) a poslancem Davem McCurdym (demokrat, Oklahoma), by omezil federální příspěvky na studium pouze pro studenty, kteří sloužili.
s-5 Souhrnný návrh, předložený senátorem Edwardem Kennedym (demokrat, Massachussetts) a obsahující některá rozvolněná ustanovení od Nunna a McCurdyho spolu s návrhy dalších demokratických senátorů Caliborne Pella, Barbary Mikulski a Christophera Dodda, již prošel senátním pracovním výborem.
s-6 Mohl by tedy Senátem projít.
s-7 Prezident Bush nastínil vlastní plán "Youth Entering Service" - YES, i když detaily dosud nebyly upřesněny.
s-8 Co si o tom jeden myslet?
s-9 Některé odpovědi jsou řízeny doktrínou a zvláštním zájmem.
s-10 Lidé, kteří by chtěli, aby mladí "splatili svůj dluh společnosti" upřednostňují návrhy týkající se civilní služby - a to především povinné.
s-11 Stejně tak i ti, kteří hledají "znovuoživenou koncepci občanství", koncepci, která ukládá přesné povinnosti stejně jako propůjčuje práva.
s-12 Pak jsou zde instinktivní oponenti.
s-13 Pro bojovníky za občanskou svobodu je povinná civilní služba sprostá a dobrovolné systémy jsou nelegitimním užitím daní.
s-14 Stoupenci trhu zkoumají hodnotu, kterou by práce v civilní službě přinesla:
s-15 Argumentují, že pokud by za to trh nezaplatil, nemůže se to vyplatit.
s-16 Levičáci jsou také reflexivně proti; vidí civilní službu jako zástěrku pro brannou povinnost, obávají se reglementace anebo chtějí rozšířená práva a ne povinnosti.
s-17 Ale co ti z nás, jejichž pohled není předurčen frázemi nebo ideologií?
s-18 Co si máme myslet o civilní službě?
s-19 Začněme rozpoznáním hlavního zdroje nedorozumění - "civilní služba" nemá obecně uznávaný jednoznačný význam.
s-20 být služba dobrovolná nebo povinná?
s-21 Krátká nebo dlouhá?
s-22 Na částečný nebo plný úvazek?
s-23 Placená nebo neplacená?
s-24 Mají účastníci bydlet doma a pracovat v blízkém okolí anebo bydlet v kasárnách a pracovat na veřejných místech?
s-25 Jaký druh práce mají dělat?
s-26 Co znamená "civilní"?
s-27 být program řízen federální vládou, státní vládou nebo soukromými dobrovolnými organizacemi?
s-28 A kdo sloužit?
s-29 Pouze muži, tak jako v armádě, anebo obě pohlaví?
s-30 Mladí, nebo libovolného věku?
s-31 Lidé ze střední třídy, chudí, anebo opravdová směs?
s-32 Mnoho nebo málo?
s-33 Toto nejsou jednoduché otázky, ale název "civilní služba" na žádnou z nich neodpovídá.
s-34 Takže jak bychom měli o civilní službě přemýšlet?
s-35 Na úvod uvádíme pět návrhů: 1. Uvažujte o podstatě, nikoli jménu.
s-36 Pomiňte "civilní službu" jako abstraktní pojem, zabývejte se konkrétními návrhy.
s-37 Budou se lišit v podstatných věcech.
s-38 2. "Služba" být služba.
s-39 Obvykle se uznává, že služba si žádá oběti.
s-40 To zahrnuje přijetí rizik, vzdání se příjmů, nebo odsunutí kariéry.
s-41 To tedy znamená, že návrhy jako například Nunna a McCurdyho, jejichž přínos účastníkům je zhruba 17 500 dolarů ročně, nepřicházejí v úvahu.
s-42 Je zde rozumné vysvětlení pro takové návrhy: federální podpora středoškolským studentům "a GI Bill without the GI"; shodně chápané tak, že tyto výhody by měly být zasloužené a ne darované.
s-43 Avšak příjmy převyšují o 20 % průměrný příjem mladých středoškolských absolventů v plném úvazku.
s-44 Proč to nazývat službou?
s-45 3. Povzbuzování je dobré, nucení nikoliv.
s-46 Nucená služba je protiústavní.
s-47 Je také nerozumná a nevynutitelná.
s-48 (Kdo by každoročně zavíral do vězení několik set tisíc odpíračů?)
s-49 Pomocí daňové politiky a dalšími způsoby federální vláda povzbuzuje mnoho druhů chování.
s-50 Měla by také podporovat služby - pokud možno pro všechny třídy a věk.
s-51 Její podpora by měla posílit a nikoli podsekat silnou tradici dobrovolnictví ve Spojených státech, měla by budovat na již existujících programech služby a měla by ocenit místní názory na to, jaká pomoc je nejpotřebnější.
s-52 4. Dobré programy jsou drahé.
s-53 Nadšenci předpokládají, že civilní služba by provedla důležitou práci lacině: boj proti lesním požárům, pomoc zotavovaným, doučování studentů, pomoc v denních centrech.
s-54 Je potřeba udělat významnou práci a již existující služby a složky zaměřené na úspory ukázaly, že i mladí, kteří začínají s malými zkušenostmi jsou schopni mnoho z takové práce udělat dobře - ale ne levně.
s-55 Dobré programy služeb potřebují nábor, sledování, školení a dozor - a to vše ve vysoké kvalitě.
s-56 Pro účastníky vyžadují plat.
s-57 Programy s prací na plný úvazek také vyžadují ubytování a celodenní dozor; jsou obzvláště drahé - na jednoho účastníka víz než náklady na roční studium na univerzitě ve Stanfordu nebo Yale.
s-58 Programy bez ubytování jsou levnější, dobré však přijdou opět na zhruba 10 000 dolarů ročně.
s-59 Stojí za tu cenu?
s-60 Hodnocení říkají, že především ty dobré za to stojí - obzvláště vezme-li se v úvahu vliv na účastníky.
s-61 Avšak propočty jsou problematické.
s-62 5. Obzvláštní zájem vyžaduje mládež z nejchudších vrstev.
s-63 Jsou tedy takové výdaje užitečné?
s-64 Ano, pokud jsou cílené.
s-65 Lidé libovolného věku a třídy by měli být podporováni, aby sloužili, avšak mládež i dospělí střední třídy mají mnoho příležitostí ke službě s malými náklady veřejných peněz.
s-66 Mohou být dobrovolníky v tisících nevýdělečných institucích, nebo se účastnit programů služeb požadovaných střední školou či podporovaných vysokými školami nebo zaměstnavateli.
s-67 Mladí z nejchudších vrstev takové možnosti nemají.
s-68 Nehlásí se na střední ani vysoké školy.
s-69 Není pravděpodobné, že seženou zaměstnání.
s-70 Vyrostli v bezprecedentně krutých podmínkách, v rozpadajících se rodinných strukturách, obklopeni samodestrukčním chováním a neradostnými perspektivami.
s-71 Avšak mnozí z nich mohou být celkem důkladně přeorientováni díky produktivním a výchovným službám.
s-72 Mnozí z nich disciplínu nebudou akceptovat; další odpadnou z jiných důvodů.
s-73 Avšak někteří z těch, co nemají jiné vyhlídky, se změní.
s-74 Naučí se řemeslo, dělají něco ve spolupráci s jinými, cítí se užiteční, nejsou již závislí, naopak jiní závisí na nich.
s-75 I když je levnější postavit hřiště, vymalovat byty nebo nechat udělat park placenými profesionály, vliv na mládež, která tyto práce udělá, propočty změní.
s-76 Striktně řečen, taková mládež nedělá službu.
s-77 Nevzdávají se příjmů, neodkládají kariéru, nepodstupují riziko.
s-78 Sami o sobě si ale myslí, že slouží, a začínají respektovat sebe sama (i jiné), začínají řídit svůj život a myslet na budoucnost.
s-79 To je služba vlasti.
s-80 Toho by se federální pomoc měla snažit dosáhnout co nejusilovněji.
s-81 Pan Szanton, Carterův vedoucí pro administrativní rozpočet, řídí ve Washingtonu vlastní firmu pro strategické plánování.
s-82 Je spoluautorem knihy "Civilní služba: Co to znamená?"
s-83 (Lexington Books, 1986).

Text viewDownload CoNNL-U