s-1
|
Pokračující
série
skandálů
na
Ministerstvu
pro
bytovou
výstavbu
a
rozvoj
měst
(HUD)
je
bohužel
očekávaným
výsledkem
politiky
odměňování
za
politickou
podporu.
|
s-2
|
Nicméně
zájmové
skupiny,
jako
je
Národní
asociace
stavitelů
domů
(NAHB),
pokračují
ve
svém
tlaku
na
Kongres
kvůli
zvýšení
výdajů
na
své
zvláštní
zájmy.
|
s-3
|
Kent
Colton,
výkonný
viceprezident
asociace
NAHB,
tvrdí,
že
USA
čelí
mnohostranné
bytové
krizi
-
snížená
dostupnost
bytů
pro
ty,
kdo
kupují
poprvé,
zvyšující
se
bezdomovectví
a
nižší
tempo
výstavby
bytů
-
to
bude
"velmi
těžké"
vyřešit
"bez
zvýšených
federálních
výdajů".
|
s-4
|
Na
podnikatelských
skupinách
usilujících
o
vyšší
vládní
výdaje
není
nic
neobvyklého.
|
s-5
|
Avšak
asociace
NAHB
byla
vytvořena
v
roce
1943
z
organizace,
která
si
udělala
jméno
tím,
že
bojovala
proti
návrhu
Rooseveltovy
administrativy
na
převzetí
veškeré
chráněné
bytové
výstavby.
|
s-6
|
Během
let
se
tato
asociace
stala
aktivním
členem
koalice
daňových
poplatníků,
která
prosazuje
takové
iniciativy,
jako
je
pozměňovací
návrh
zákona
na
vyrovnaný
rozpočet.
|
s-7
|
Nicméně
v
otázkách
týkajících
se,
ehm,
bydlení...
|
s-8
|
"Rozpočet
ministerstva
HUD
poklesl
od
roku
1980
o
více
než
70
%,"
tvrdí
Colton.
|
s-9
|
"Vzali
jsme
víc
než
spravedlivý
podíl.
|
s-10
|
Nevadilo
by
mi,
kdyby
ostatní
programy
byly
zasaženy
podobně."
|
s-11
|
To,
že
asociace
NAHB
podporuje
dotace,
nemá
souvislost
s
nynějším
nedostatkem
prostředků
na
bytovou
výstavbu;
asociace
NAHB
podporuje
spoustu
veřejných
programů
už
léta.
|
s-12
|
Jednou
usilovala
o
to,
aby
cílem
stanoveným
federální
vládou
byla
národní
bytová
výstavba,
a
pravidelně
prosazovala
opatření
proti
recesi
bytové
výstavby.
|
s-13
|
A
navíc,
vysvětluje
jeden
úředník
ministerstva
HUD,
asociace
NAHB
stále
snadno
podléhá
vnitřnímu
tlaku
svých
členů,
kteří
se
specializují
na
dotovanou
výstavbu.
|
s-14
|
Asociace
prosazuje
rozsáhlý
a
nákladný
seznam
přání,
který
by
znamenal
podstatné
zvýšení
výdajů
o
více
než
15
miliard
dolarů
ročně
nad
dosavadní
úroveň.
|
s-15
|
Asociace
by
chtěla
stanovit
pevný
strop
u
záruk
na
hypotéky
stanovovaných
Federálním
úřadem
pro
bytovou
výstavbu
(FHA)
na
95
%
průměrné
hodnoty
na
konkrétním
trhu
namísto
omezení
tohoto
stropu
na
101 250
dolarů,
omezit
(či
dokonce
vyloučit)
požadavky
FHA
na
zálohy
a
zvýšit
dostupnost
hypoték
s
různými
sazbami,
rozšířit
program
záruk
za
půjčky
realizovaný
Odborem
pro
záležitosti
veteránů
(VA),
poskytnout
"adekvátní"
financování
Farmářské
domovní
správě
(FmHA),
zvýšit
federální
financování
a
daňové
pobídky
pro
výstavbu
levných
a
nájemních
bytů
včetně
4
miliard
dolarů
ve
formě
blokových
dotací
jednotlivým
státům
a
lokalitám
a
"plně
financovat"
tzv.
McKinneyův
zákon,
všehochuť
o
hodnotě
656
milionů
dolarů
pro
bezdomovce.
|
s-16
|
Přímé
federální
dotace
pro
bytovou
výstavbu
se
v
minulosti
ukázaly
jako
neúnosně
drahé
a
nevyhnutelně
se
zvrhly
ve
prospěch
stavebních
podnikatelů
a
lobbyistů
majících
ty
správné
kontakty,
jak
je
vidět
z
probíhajícího
skandálu
na
ministerstvu
HUD,
nebo
ve
prospěch
kongresmanů.
|
s-17
|
Nepřímé
dotace,
například
prostřednictvím
FHA,
jsou
jen
o
málo
lepší.
|
s-18
|
Ačkoliv
Colton
říká,
že
rozšířením
půjček
poskytovaných
úřadem
FHA
"by
vládě
nevznikly
žádné
náklady",
už
pouhý
přesun
financí
z
jiných
odvětví
ekonomiky
a
z
jiných
typů
výstavby
(jako
například
pro
skupiny
s
nízkým
příjmem)
na
trh
domů
pro
jednu
rodinu
by
znamenal
velký
výdaj.
|
s-19
|
A
co
je
důležitější,
programy
výstavby
řízené
HUD,
VA
nebo
FmHA
se
topí
v
červených
číslech.
|
s-20
|
Jen
FHA
ve
fiskálním
roce
1988
ztratila
4,2
miliardy
dolarů;
vlastní
kapitál
vlády
v
této
agentuře,
ve
skutečnosti
její
rezervní
fond,
poklesl
na
záporné
2,9
miliardy
dolarů.
|
s-21
|
Federální
vláda
musela
od
roku
1984
napumpovat
2,28
miliardy
dolarů
do
bytového
programu
VA,
aby
fond
udržela
nad
hladinou,
a
odbor
VA
požadoval
dalších
120
milionů
dolarů
za
právě
skončený
fiskální
rok.
|
s-22
|
Se
vším
všudy
už
federální
vláda
ručí
za
hypotéky
v
hodnotě
více
než
900
miliard
dolarů.
|
s-23
|
Ve
své
pěkně
provedené
publikaci
"Kde
budou
bydlet
naše
děti?"
NAHB
připouští,
že
"samozřejmě
federální
vláda
nemůže
zajistit
dostupnost
bydlení
v
plném
rozsahu".
|
s-24
|
To
ukazuje
na
škodlivý
vliv
lokální
vládní
regulace,
zejména
poplatků
za
územní
a
stavební
rozhodnutí,
které
tlačí
ceny
bydlení
mimo
možnosti
lidí
s
nízkými
a
středními
příjmy.
|
s-25
|
Ale
přestože
asociace
NAHB
navrhla
kroky,
které
by
jednotlivé
státy
a
lokality
měly
podniknout,
aby
se
snížily
regulační
bariéry,
nenavrhla
žádný
aktivní
legislativní
program
-
ve
srovnání
například
s
jejím
podrobným
požadavkem
na
větší
počet
federálních
dotací
-
který
by
eliminoval
kontraproduktivní
regulace.
|
s-26
|
Asociace,
jejíž
většina
ze
156 000
členů
staví
méně
než
25
jednotek
za
rok,
se
podobá
mnoha
jiným
podnikatelským
zájmovým
skupinám.
|
s-27
|
Sheila
MacDonald
z
Národní
unie
daňových
poplatníků
vysvětluje:
"Pohybuje
se
ve
dvou
světech.
|
s-28
|
Stavbaři
mají
rádi
dotace,
ale
zároveň
inklinují
k
fiskálnímu
konzervatizmu
v
důležitých
otázkách,
jako
je
pozměňovací
návrh
zákona
na
vyrovnaný
rozpočet."
|
s-29
|
Naneštěstí
má
touha
této
organizace
po
veřejných
financích
tendenci
převálcovat
její
celkovou
fiskální
odpovědnost.
|
s-30
|
Před
dvěma
roky,
když
asociace
NAHB
lobovala
za
souhrnný
návrh
zákona
o
bydlení
za
19
miliard
dolarů,
tato
organizace
"v
podstatě
vystoupila
z
koalice
daňových
poplatníků,"
říká
paní
MacDonald.
|
s-31
|
Jak
přiznává
Colton
z
NAHB:
"Vláda
nebude
tento
problém
řešit...
|
s-32
|
Skutečným
klíčem
je
mít
fungující
ekonomiku
a
nízké
úrokové
sazby."
|
s-33
|
Více
peněz
pro
ministerstvo
HUD
zvýší
schodek
a
destabilizuje
ekonomiku,
více
peněz
pro
jednotlivá
samosprávná
města,
která
ruinují
své
místní
trhy
s
bydlením,
je
bude
dále
chránit
před
destruktivními
vlivy
jejich
vlastní
politiky.
|
s-34
|
Je
tohle
to,
co
chtějí
bytové
stavební
firmy?
|
s-35
|
Pan
Bandow
je
pracovníkem
institutu
Cato.
|
s-36
|
(Viz
související
článek:
"A
návrhy
zákona
na
splnění
přání"
-
WSJ,
17.
říjen
1989.
|