s-1
|
Předseda
společnosti
Jaguar
PLC
věří,
že
do
měsíce
dosáhne
přátelské
dohody
se
společností
General
Motors
Corp.,
která
by
pro
tohoto
britského
výrobce
luxusních
vozidel
zahrnovala
produkci
levnějšího
manažerského
modelu.
|
s-2
|
Sir
John
Egan
včera
na
Londýnském
motoristickém
veletrhu
řekl
reportérům,
že
by
"byl
zklamaný,
kdyby
[transakce]
neproběhla
do
měsíce".
|
s-3
|
Řekl,
že
toto
spojení
by
znamenalo,
že
by
společnost
Jaguar
mohla
na
základě
nabídky
přístupu
k
velkoobjemové
produkci
součástek
společnosti
General
Motors
"vyvinout
automobily
v
nižší
[cenové]
kategorii
než
nyní".
|
s-4
|
Kromě
vytvoření
společných
výrobních
podniků
by
společnost
General
Motors
(GM)
měla
na
základě
dohody
získat
přibližně
15%
akciový
podíl,
který
by
se
nakonec
mohl
zvýšit
až
na
30
%.
|
s-5
|
Společnost
Jaguar
se
domnívá,
že
přátelský
svazek
se
společností
GM
odrazí
nevítané
návrhy
od
společnosti
Ford
Motor
Co.
|
s-6
|
Jenže
společnost
Ford,
od
zvýšení
podílu
na
10,4
%
tento
týden
největší
akciový
podílník
společnosti
Jaguar,
stále
více
naléhá
na
rozhovory
se
sirem
Johnem
Eganem.
|
s-7
|
"Dostáváme
se
do
bodu,
kdy
se
s
ním
budeme
muset
setkat,"
uvedl
včera
jeden
z
představitelů
společnosti
Ford.
|
s-8
|
Společnost
Ford
pravděpodobně
brzy
obnoví
svou
žádost
o
toto
setkání,
dodal.
|
s-9
|
Sir
John
Egan
zamítá
návrhy
společnosti
Ford
od
doby,
kdy
tento
americký
gigant
na
výrobu
automobilů
přišel
minulý
měsíc
s
překvapivou
nabídkou
až
na
15%
podíl
ve
společnosti
Jaguar.
|
s-10
|
Společnost
Ford
vydala
signál,
že
by
později
mohla
získat
i
většinový
podíl.
|
s-11
|
"Nejsem
povinen
sednout
si
a
bavit
se
s
každým,"
pronesl
včera
předseda
společnosti
Jaguar.
|
s-12
|
Možnost
jednání
se
společností
Ford
však
nevyloučil.
|
s-13
|
Tato
pyšná,
avšak
finančně
svázaná
britská
společnost
i
nadále
upřednostňuje
nezávislost
a
veřejnou
formu
vlastnictví,
navzdory
slibu
společnosti
Ford,
že
bude
mít
přístup
k
penězům
a
technologickému
know-how.
|
s-14
|
Sir
John
Egan
poznamenal,
že
společnost
GM,
dlouhodobý
dodavatel
společnosti
Jaguar,
souhlasí
s
tím,
že
"bychom
měli
zůstat
nezávislou
společností".
|
s-15
|
Řekl,
že
společnost
Jaguar
před
rokem
zahájila
jednání
se
společností
GM
a
několika
dalšími
výrobci
automobilů,
avšak
zbytek
"zůstal
stát
stranou
od
doby,
co
cena
za
akcii
překročila
4
libry
(6,30
dolaru)".
|
s-16
|
Akcie
společnosti
Jaguar
se
před
prvotním
oznámením
společnosti
Ford
pohybovaly
kolem
405
pencí,
avšak
následná
mánie
spojená
s
převzetím
vyhnala
akcie
výš.
|
s-17
|
Akcie
se
včera
večer
na
londýnské
burze
obchodovaly
za
673
pencí,
což
je
nárůst
o
19
pencí.
|
s-18
|
Vývoj
manažerské
modelové
řady
by
pro
vedoucího
britského
výrobce
luxusních
automobilů
představoval
výraznou
změnu.
|
s-19
|
Typický
britský
manažerský
automobil
se
vyrábí
masově
a
je
menší
než
luxusní
automobil.
|
s-20
|
Obecně
nestojí
víc
než
25 000
liber
(39 400
dolarů)
-
zhruba
o
16 000
liber
méně
než
nejdražší
modely
společnosti
Jaguar,
které
jsou
známé
ručně
vyráběným
koženým
polstrováním.
|
s-21
|
"Máme
návrhy
na
taková
[manažerská]
auta,
ale
dosud
jsme
je
nebyli
schopni
vyvinout,"
řekl
sir
John
Egan.
|
s-22
|
Pomoc
ze
strany
GM
by
"umožnila
[společnosti
Jaguar]
produkovat
širší
sortiment
automobilů".
|
s-23
|
Manažerský
model
by
znatelně
zvýšil
roční
objem
výroby
společnosti
Jaguar,
který
je
nyní
50 000
automobilů.
|
s-24
|
"Hovoříme
zde
o
pár
stech
tisících
ročně,"
řekl
Bob
Barber,
analytik
automobilového
průmyslu
britské
makléřské
firmy
James
Capel
&
Co.
|
s-25
|
Podle
zdrojů
informovaných
o
jednáních
by
dohoda
se
společností
GM
mohla
být
uzavřena
už
za
dva
týdny.
|
s-26
|
Dohoda
by
vyžadovala
souhlas
většiny
akcionářů
společnosti
Jaguar.
|
s-27
|
"Musíme
ji
připravit
dostatečně
atraktivně,
aby
ji
[akcionáři]
přijali,"
uvedl
sir
John
Egan.
|
s-28
|
To
by
mohlo
být
obtížné,
přiznal
předseda
společnosti
Jaguar,
"když
vám
na
krk
dýchá
ještě
někdo
další".
|
s-29
|
"Společnost
Ford
se
patrně
bude
snažit
zabránit
návrhu
získáním
podpory
amerických
spekulantů
na
převzetí
akcií
a
lákadlem
pozdějšího
nabídnutí
vyšší
ceny
za
převzetí,"
uvedl
Stephen
Reitman,
analytik
evropského
automobilového
průmyslu
londýnské
makléřské
firmy
UBS
Phillips
&
Drew.
|
s-30
|
Společnost
Ford
nemůže
učinit
plně
kvalifikovanou
nabídku
na
převzetí
společnosti
Jaguar,
dokud
neskončí
platnost
britských
vládních
omezení.
|
s-31
|
Opatření
proti
převzetí
zabraňuje
jakémukoli
zahraničnímu
investorovi
nakoupit
do
31.
prosince
1990
bez
povolení
více
než
15
%
akcií
společnosti
Jaguar.
|
s-32
|
S
10,4%
podílem
však
může
společnost
Ford
svolat
mimořádnou
valnou
hromadu
akcionářů
společnosti
Jaguar
a
naléhat
na
ně,
aby
tato
omezení
předčasně
zrušili.
|
s-33
|
"Mají
tak
k
dispozici
velice
účinnou
zbraň",
která
by
společnosti
Ford
mohla
umožnit
učinit
nabídku
na
převzetí
společnosti
Jaguar
dříve,
domnívá
se
Bob
Barber
z
makléřské
firmy
James
Capel.
|
s-34
|
Jinak
by
společnost
Jaguar
možná
musela
více
než
rok
tolerovat,
že
dva
američtí
giganti
automobilového
průmyslu
vlastní
po
15%
podílu.
|
s-35
|
"Bylo
by
obtížné
přihlížet
tomu,
jak
může
být
automobilová
společnost
vlastněna
kolektivně,"
řekl
sir
John
Egan.
|
s-36
|
"Nikdy
předtím
to
tak
nebylo,
ale
vždycky
je
jednou
poprvé."
|