Dependency Tree

wsj1795.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Federální rezervní systém je základním orgánem pro podávání návrhů na organizační a instituční změny, a to ze dvou důvodů.
s-2 Zaprvé, ve vládě nezvyklou pozici.
s-3 Je zvláštním způsobem nezávislý na zvolených funkcionářích a zároveň moc nad jedním z nejmocnějších nástrojů vlády - řídí veškeré finance státu.
s-4 To je stav, který lze snadno popsat jako nedemokratický.
s-5 Zadruhé, protože Federální rezervní systém je strážcem měny, a tudíž strážcem stability cenové hladiny, bývá nucen zavádět nepopulární opatření.
s-6 Jak říkával bývalý předseda Federálního rezervního systému William McChesney Martin, láhev punče odnesli zrovna ve chvíli, kdy se večírek začínal rozbíhat.
s-7 A proto je Federální rezervní systém oblíbeným cílem stížností politiků.
s-8 Federálnímu rezervnímu systému se vina za nepříjemnosti, jakými jsou vysoké úrokové míry a pomalý ekonomický růst, připisuje snadno, a tak se politici své zodpovědnosti lehce zbaví prostým poukazováním na nezávislost Federálního rezervního systému.
s-9 Také proto se začaly objevovat návrhy na "reformu" Federálního rezervního systému, jejichž společným rysem jsou požadavky na větší otevřenost Federálního rezervního systému vůči vládě, Kongresu a veřejnosti - ovšem bez zvýšení zodpovědnosti politiků.
s-10 Tyto návrhy zahrnují požadavky na změnu délky předsednického období, na zkrácení členského období, na vyloučení ředitelů federálních rezervních bank z rozhodovacího procesu, na přítomnost ministra financí v Radě Federálního rezervního systému, na audit Federálního rezervního systému provedený Nejvyšším kontrolním úřadem, jakožto vyšetřovacím orgánem Kongresu, na zahrnutí nákladů Federálního rezervního systému do státního rozpočtu a na okamžité zveřejnění protokolů Federálního rezervního systému.
s-11 Kongres se některými z těchto návrhů znovu zabývá.
s-12 Avšak tyto návrhy nevycházejí ze skutečných problémů Federálního rezervního systému, ale pouze z jakési iluze, že toto jsou skutečné problémy Federálního rezervního systému.
s-13 Nejenže by tyto návrhy problémy nevyřešily, ale ještě by je zhoršily.
s-14 Problém není v tom, že by Federální rezervní systém málo reagoval na veřejné zájmy.
s-15 Ba naopak, reaguje příliš na nesprávné výklady veřejných zájmů.
s-16 V Americe je dnes cenová hladina asi 4 1/4krát vyšší než před 30 lety.
s-17 To, co před 30 lety stálo 100 dolarů, dnes průměrně stojí 425 dolarů.
s-18 Jinými slovy, za plat, který byl před 30 lety 100 dolarů, by dnes člověk koupil zboží pouze v hodnotě 23,53 dolaru.
s-19 Míra inflace ve dvou případech vzrostla na více než 10 % ročně.
s-20 V obou případech způsobil konec této neudržitelné situace hlubokou recesi - dvě největší recese v poválečném období.
s-21 Obrovská inflace posledních 30 let byla důsledkem monetární politiky.
s-22 Rozhodně by se to nestalo, nebýt podpory monetární politiky, která se v době postarala o 10násobné zvýšení množství peněz v oběhu.
s-23 A k tomuto navýšení by bez svolení Federálního rezervního systému bývalo nedošlo.
s-24 Monetární politika, které by se reforma Federálního rezervního systému měla týkat, řeší otázku, jak opakování této situace zabránit.
s-25 Chybná monetární politika uplynulých 30 let měla dva základní důvody:
s-26 1. V určité míře sdílel Federální rezervní systém populární, ale nesprávný názor, že expanzivní monetární politika může vést ke zvýšení zaměstnanosti a výkonnosti.
s-27 2. Federální rezervní systém cítil potřebu se tomuto názoru přizpůsobit i v případech, kdy ho nesdílel.
s-28 Zdá se, že Federální rezervní systém i přes veškerá formální ujišťování o své nezávislosti stále pocit, že svou nezávislost ztratí, pokud bude svého postavení příliš využívat.
s-29 Běžné návrhy na reformu Federálního rezervního systému by situaci jen zhoršily, tedy za předpokladu, že by měly vůbec nějaký efekt.
s-30 Příkladem může být v současné době nejdiskutovanější návrh na přítomnost ministra financí v Radě guvernérů.
s-31 Ministr financí je největším světovým dlužníkem.
s-32 Je sžírán stálou touhu po nižších úrokových sazbách.
s-33 A navíc je politickým agentem politického prezidenta, kterého místo dlouhodobého zdraví ekonomiky zajímá hlavně ekonomický růst před příštími volbami.
s-34 Ministr financí nyní čelí dalšímu podezření, že je členem klubu sedmi ministrů financí, kteří se příležitostně schází, aby se dohodli na výši devizových kurzů, a to není v souladu s hlavním záměrem Federálního rezervního systému stabilizovat cenovou hladinu.
s-35 Jak si pak rozumný člen Rady federálního rezervního systému vykládat rozhodnutí Kongresu včlenit ministra financí do rady?
s-36 Mohl by si to vykládat jako podporu Federálního rezervního systému v jeho snaze klást hlavní důraz na stabilizaci cenové hladiny?
s-37 Nebo by si to vykládal jako instrukci věnovat se především těmto jiným zájmům, které reprezentuje ministr - nízkým úrokovým sazbám, krátkodobé ekonomické expanzi a stabilizaci směnných kursů na mezinárodně řízené úrovni?
s-38 Zdá se, že odpověď je jasná.
s-39 (Je pravda, že řada předsedů Federálního rezervního systému podporovala domněnku, že ministr financí do Federálního rezervního systému patří.
s-40 Svou stálou připraveností vyřešit ohledně federálních rozpočtových záležitostí všechno možné i nemožné podpořili předsedové domněnku, že fiskální a monetární politika jsou přísadami společně vařeného guláše, a proto je přirozené, že by ho měl míchat Federální rezervní systém společně s ministerstvem financí a pravděpodobně i s Kongresem.
s-41 Kdyby Federální rezervní systém více usiloval o nezávislost zbytku vlády, dokázal by si lépe ochránit i nezávislost svou.)
s-42 Problém Federálního rezervního systému nespočívá ani v jeho přílišné nezávislosti, ani v jeho přílišné nepolitičnosti.
s-43 Federální rezervní systém nemůže ovlivnit to, že je otevřenější političtější části vlády.
s-44 Federální rezervní systém využívá pravomoci, které mu byly uděleny Kongresem a prezidentem.
s-45 Za užívání pravomocí, které Federálnímu rezervnímu systému udělili, však ani Kongres, ani prezident nepřijímají žádnou zodpovědnost.
s-46 Kritici současného uspořádání mají pravdu v tom, že není demokratické.
s-47 Nedemokratická je neochota političtějších částí vlády přijmout zodpovědnost za rozhodování v základních otázkách monetární politiky, tedy za rozhodnutí, jakou prioritu by stabilizace cenové hladiny měla dostat.
s-48 Přenechat toto rozhodnutí "nezávislému" úřadu je víc než nedemokratické.
s-49 Toto chování rovněž neumožňuje soustředit se na dlouhodobé plány, protože Federální rezervní systém netuší, co jeho vedoucí, politici, kteří o dlouhodobých důsledcích monetární politiky nikdy uvažovat nemuseli, vlastně mají v úmyslu.
s-50 Prohlásit, že přímou odpovědnost za stabilizaci cenové hladiny nese Federální rezervní systém, je v současné době to nejlepší, co Kongres může udělat.
s-51 Stephen Neal (demokrat, Severní Karolína) na tomto zasedání Kongresu předložil návrh zákona, který tuto otázku řeší.
s-52 Tento zákon ovšem není věc, který naději na schválení.
s-53 Kongres by totiž musel učinit těžké rozhodnutí, které by však mnohem raději přenechal Federálnímu rezervnímu systému, a ponechal si tak právo na pozdější případné stížnosti.
s-54 Lidé řeknou, že národ a vláda mají i jiné cíle než jenom stabilizaci cenové hladiny, což je pravda.
s-55 To ale není to samé jako říct, že Federální rezervní systém jiné cíle.
s-56 Na sledování těchto jiných zájmů vláda jiné úřady a prostředky.
s-57 Ale na sledování stability cenové hladiny pouze Federální rezervní systém.
s-58 A Federální rezervní systém k dosažení jiných zájmů nemůže přispět jinak než tím, že stabilizuje cenovou hladinu.
s-59 Vysoká zaměstnanost a rychlý skutečný růst jsou dva cíle, které oprávněně usilují o pozornost Federálního rezervního systému.
s-60 Z hospodaření uplynulých 30 let vyplývá ponaučení, že když Federální rezervní systém udělá kompromis a kromě stabilizace cenové hladiny sleduje i tyto jiné cíle, výsledkem není ani vysoká zaměstnanost, ani rychlý růst, ale inflace.
s-61 Stein, bývalý předseda Rady ekonomických poradců, působí ve společnosti American Enterprise Institute.

Text viewDownload CoNNL-U