s-1
|
Pozorujeme-li
Kongres,
jak
se
během
každoroční
práce
na
rozpočtu
potí
a
pitvoří,
když
bojuje
s
nutkáním
více
utrácet,
připomíná
nám
to
noční
filmy,
ve
kterých
se
sklíčený
masový
vrah
sám
udá
na
policii
a
řekne:
"Zastavte
mne,
než
zabiju
znovu."
|
s-2
|
Členové
Kongresu
vědí,
že
dělají
něco
špatného,
ale
potřebují
pomoc,
aby
ovládli
své
temnější
choutky.
|
s-3
|
Arkansaský
demokrat
David
Pryor
si
nedávno
v
Senátu
vyléval
srdce
poté,
co
se
zúčastnil
časných
ranních
radovánek
Finančního
výboru
v
podobě
porcování
medvěda:
"Musím
vám
říci...
|
s-4
|
Přicházím
dnes
do
zasedací
síně
jako
někdo,
na
koho
vyšel
celý
náklad
nepatřičných
záležitostí.
|
s-5
|
Nebylo
to
nic
většího
ani
menšího
než
obžerství."
|
s-6
|
Sám
se
udával.
|
s-7
|
"Upřímně
řečeno,
když
jsem
šel
nazpátek
do
auta,
slyšel
jsem,
jak
mnoho,
mnoho
lidí...
otevírá
láhve
šampaňského
a
oslavuje
osobní
vítězství,
kterých
někteří
z
nás
dosáhli
tím,
že
se
do
daňového
zákona
přidala
naše
malá
záležitost
a
mrklo
se
na
příslušnou
osobu,
aby
to
tam
vsunula,"
řekl.
|
s-8
|
"Když
jsem
jel
domů,
neměl
jsem
ze
sebe
dobrý
pocit."
|
s-9
|
Okamžiku
Pryorova
prozření
můžeme
zatleskat,
i
když
chápeme,
že
on
a
jeho
kolegové
potřebují
zadržet,
aby
nezabili
znovu.
|
s-10
|
Dobrým
místem
pro
začátek
nápravy
je
zákon
o
"legislativním
vetu
rozpočtu",
který
nyní
navrhuje
senátor
za
Indianu
Dan
Coats.
|
s-11
|
Coatsův
zákon,
který
již
má
v
Senátu
32
podporovatelů,
není
čistým
vetem
rozpočtu,
protože
se
bude
týkat
pouze
výdajových
zákonů.
|
s-12
|
Jedná
se
spíše
o
druh
"vylepšeného
anulování",
jenž
dává
prezidentovi
možnost
pozdržet
nebo
zamítnout
určité
výdajové
položky,
které
prostě
zacházejí
příliš
daleko.
|
s-13
|
Podle
návrhu
by
měl
prezident
možnost
dvakrát
za
rok
vrátit
balík
"anulací"
do
Kongresu
-
jednou,
když
navrhuje
svůj
rozpočet
a
podruhé,
když
ho
připraví
Kongres.
|
s-14
|
Kongres
by
měl
20
dní
na
odmítnutí
balíku
50%
většinou,
ale
poté
by
prezident
mohl
toto
odmítnutí
vetovat.
|
s-15
|
Kongres
by
pak
potřeboval
obvyklou
dvoutřetinovou
většinu
potřebnou
na
přehlasování
jakéhokoli
veta.
|
s-16
|
Návrh
by
navrátil
trochu
kázně,
kterou
z
procesu
tvorby
rozpočtu
odstranil
zákon
o
"reformě"
rozpočtu
z
roku
1974.
|
s-17
|
Před
rokem
1974
mohl
prezident
"obstavit"
nebo
odmítnout
utratit
finanční
prostředky
přidělené
Kongresem.
|
s-18
|
Prezidenti
Kennedy
a
Johnson
pravomoc
obstavení
hojně
využívali,
avšak
proti
oslabenému
prezidentovi
Nixonovi
viděl
Kongres
svoji
šanci
a
odstranil
ji.
|
s-19
|
Anulování
výdajů
může
prezident
posílat
ještě
v
současnosti,
ta
ale
nemají
smysl,
pokud
Kongres
nepocítí
vinu
a
nezmění
názor.
|
s-20
|
Je
to
stejné
jako
žádat
lišky,
aby
měly
slitování
s
kuřaty,
a
omezení
samozřejmě
nejsou
schválena
téměř
nikdy.
|
s-21
|
V
roce
1987
poslal
prezident
Reagan
zpět
do
Kongresu
73
anulací,
ale
Kongres
schválil
pouze
3
%
celkových
výdajů.
|
s-22
|
Návrh
senátora
Coatse
by
nechal
navržená
omezení
výdajů
platit
automaticky,
pokud
by
Kongres
nereagoval.
|
s-23
|
I
přesto
by
se
členové
Kongresu
mohli
pokusit
svým
voličům
posloužit
lahůdkami
v
podobě
lobování,
ale
pokud
by
se
opravdu
zbláznili
jako
nyní,
byla
by
přítomna
policie
(v
podobě
prezidenta)
se
svěrací
kazajkou.
|
s-24
|
Senátor
Coats
plánuje
před
koncem
měsíce
nabídnout
svůj
návrh
jako
dodatek
k
zákonu
o
zvýšení
limitu
federálního
dluhu.
|
s-25
|
Prezident
Bush
tuto
myšlenku
schvaluje
a
pro
podporu
rozšířené
pravomoci
anulování
hlasovalo
v
minulosti
přinejmenším
50
současných
senátorů.
|
s-26
|
Bylo
nám
řečeno,
že
senátor
Pryor
ještě
není
podporovatelem,
ale
pokud
se
on
a
jeho
kolegové
chtějí
skutečně
vzepřít
svému
vnitřnímu
nutkání,
podepíší
to.
|