Dependency Tree

wsj1625.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Select a sentence

s-1 ŽEBRÁK přichází a snaží se.
s-2 Může to být prosté - chce peníze na jídlo - nebo neuvěřitelně složité; jeho sestra právě teď umírá v Hobokenu, on ztratil peněženku a v drobných jen 1,22 dolaru, zatímco lístek na autobus stojí 3,83 dolaru, nedáte mu ten rozdíl?
s-3 Ne?
s-4 Dobře, a co tedy půjčka, vezme si vaše jméno a adresu...
s-5 Protože většina lidí počítá s tím, že jejich peníze půjdou spíše na láhev Night Train Express, nemají problém na podobné nabídky, jako je tato, říci ne.
s-6 Zdravá skepse ale mizí, když je požádá organizovaná charita, aby pomohli bojovat s rakovinou, hladomorem, zneužíváním dětí a tak dále.
s-7 Většina si neláme hlavu s tím, zda jejich peníze na tyto ušlechtilé cíle půjdou.
s-8 Ale bude tomu tak?
s-9 V hrozivém počtu případů nebude.
s-10 Ve skutečnosti může být pro dárce lepší dát peníze žebrákovi: kdyby nic jiného, nemá režijní náklady a navíc by dokonce mohl mluvit pravdu.
s-11 V loňském roce bylo darováno 100 miliard dolarů 400 000 charitativním spolkům ve státě.
s-12 I když renomované organizace vynaložily velkou část z nich skutečně na ty dobré věci, pro které byly vybrány, je stejně tak pravda, že slušný díl byl spotřebován na "výdaje" nárokované dalšími podnikavci, a to včetně falešných výdajů.
s-13 V mnoha případech byly náklady natolik vysoké, že na udávané příjemce zbylo jen mizivé množství prostředků.
s-14 Nelze říci, kolik z celkových příjmů dobročinných spolků přesně pohltily závratné náklady na provoz, podnikavci žijící na vysoké noze a vyložené podvody.
s-15 Problém je ale prostě všeobecný a trvalý.
s-16 Státní orgány pro vymáhání práva mohou sotva stačit charitativním podvodům a ani zprávy dohlížecích skupin, jako například Rady pro modernizaci obchodních kanceláří (BBB), nejsou povzbudivé.
s-17 Poradenská služba BBB pro dobročinnost přezkoumává ročně stovky nových charitativních spolků a poměřuje je s minimálními standardy pro účetní odpovědnost, přesnost a čestnost při žádání o pomoc i z hlediska procenta prostředků, které skutečně jdou na účel, za kterým byl spolek údajně založen.
s-18 Služba počítá s tím, že by alespoň polovina vybraných peněz měla být utracena v programu.
s-19 Zhruba třetina přezkoumaných charitativních spolků v testu propadla.
s-20 Což, jak je třeba dodat, nezabraňuje spolkům, aby si tak jako tak nahrabaly spoustu peněz.
s-21 Bez mikroskopu a soudního předvolání je mnohdy těžké rozlišit mezi pravdivými případy a zlodějinou, máte-li k dispozici jen charitativní organizaci samu.
s-22 Na tomto základě "není cesty, jak průměrný člověk může rozeznat dobrou charitu od špatné," říká David Ormstedt, zástupce generálního prokurátora v Connecticutu.
s-23 "Mnoho dárců se nachytat."
s-24 Včetně těch, tvrdí, kteří dali okolo 1 miliónu dolarů do kasičky Connecticutské asociace zainteresovaných veteránů a Střediska služeb veteránům z Vietnamu.
s-25 Stát podal na tyto charity žalobu ke státnímu soudu s obviněním, že mnoho z peněz bylo neomluvitelně promrháno, a Ormstedt tvrdí, že 82 % šlo zakladatelům fondu a většina zbytku lidem, kteří charitu provozovali a jejich příbuzným - na kožichy, výlety na Floridu a účty v přepychových restauracích.
s-26 Telefon charity v connecticutském Sheltonu byl odpojen a bývalé vedení není k nalezení.
s-27 Provoz charity stojí peníze, ale solidní organizace dokážou dostat lví podíl darovaných prostředků tam, kde jsou skutečně potřeba.
s-28 Nadace pro artritidu, Americká společnost pro rakovinu a Společná cesta Ameriky tvrdí, že zhruba 90 % svých příjmů utratí za programy, ne za provoz.
s-29 U některých jiných charit to je ale naopak.
s-30 Rodící se Národní společnost rakoviny dětí například přijala v loňském roce 2,5 miliónu dolarů na financování transplantací kostní dřeně u dětí.
s-31 Když zaplatila své výlohy, zůstalo pouhých 120 000 dolarů - málo na ošetření byť jediného dítěte.
s-32 Stát Illinois žaluje v Chicagu charitu pro podvod spolu s jejím houstonským zakladatelem Telesystems Marketing Inc.
s-33 Oba provinění popírají.
s-34 Charita připouští, že utratila mnoho za shromažďování financí, ale tvrdí, že bylo nutné vybudovat dárcovskou základnu, ze které bude v příštích letech možno těžit s mnohem menšími náklady.
s-35 Michael Burns, president společnosti Telesystems, tvrdí, že jeho koncern profitoval jen z publicity okolo tohoto případu, a poznamenává, že jako klienti se přihlásily tři další charity, protože na udělala dojem částka, kterou získal pro Národní společnost rakoviny dětí.
s-36 Mezitím soudce státního soudu povolil charitě pokračovat ve vybírání.
s-37 Orgány pro vymáhání práva nemohou charity vyřadit z provozu jen proto, že lví podíl ze svých příjmů utratí na provoz fondu.
s-38 Státní zákony již dříve použily jako měřítko minimální procento příjmů - obvykle polovinu - která musí být utracena na program a ne provoz, ale tyto zákony Nejvyšší soud USA zrušil.
s-39 Bylo rozhodnuto, že takové zákony by mohly potlačovat zakládání fondů, což by vedlo k omezení práva charit na svobodné vyjadřování podle prvního dodatku.
s-40 To přenáší důkazní břemeno prokázat jasný podvod nebo nepravdivé prohlášení na orgány pro vymáhání práva a takové žaloby byly v nedávné minulosti proti stovkám charit již uplatněny.
s-41 Úřad generálního prokurátora v Connecticutu sám zastavil provoz sedmi takových za posledních několik let a tlak orgánů pro vymáhání práva zde i jinde pokračuje.
s-42 Při vytváření kauzy se úřady často zaměřují na domnělá zkreslení provedená zakladateli fondů.
s-43 Například Illinois v současné době vyšetřuje 10 ze 30 společností, shromažďujících prostředky pro charity, které zde vybírají peníze.
s-44 Orgány pro vymáhání práva věnují speciální pozornost provozovatelům používajícím jako další motiv k darování ceny z loterií.
s-45 Generální prokurátoři v několika státech včetně Illinois již žalují tým Watson & Hughey Co. se sídlem ve virginské Alexandrii, o němž říkají, že použil klamnou loterijní inzerci k získání darů pro Americkou nadaci srdečních chorob a Americký fond pro rakovinu.
s-46 Podle žaloby illinoiského generálního prokurátora rozeslala společnost Watson & Hughey dopisy oznamující, že příjemci mají zaručenou hotovostní výhru, a pokud by přispěli pouhými 7 dolary, mohli by vyhrát dalších 1 000 dolarů.
s-47 Celková hodnota cen ale byla jen 5 000 dolarů a mnozí "výherci" dostanou podle kanceláře generálního prokurátora jen 10 centů.
s-48 Případ stále čeká u illinoiského státního soudu na projednávání.
s-49 Společnost Watson & Hughey u soudu odmítla obvinění, představitelé to odmítli dále komentovat.
s-50 I když si orgány pro vymáhání práva mohou vzít na mušku některé z nejočividnějších ničemů, připouštějí, že to je jen špička ledovce.
s-51 Tolik pochybných provozovatelů používá tolik prohnaných triků, že je podle nich asi nemožné všechny je zastavit.
s-52 Jeden manévr: taktika "veřejného vzdělávání".
s-53 V materiálech o vybírání prostředků se píše, že příspěvky půjdou na kampaň varující veřejnost před zdravotními nebo jinými problémy a informující o nich.
s-54 ale neříkají to, že celou "kampaní" může být vybírací dopis sám.
s-55 " příliš často to je prostě jen prohlášení při vybírání jako 'Nekuřte' nebo 'Používejte opalovací krémy'," říká William Webster, generální prokurátor Missouri.
s-56 "Tím, že se při vybírání uvedou tato pádná prohlášení, jsou stovky tisíc dolarů prohlašovány za vynaložené na vzdělávání spotřebitelů, i když to ve skutečnosti představuje náklady na rozeslání letáků."
s-57 Webster cituje čtyřstránkový dopis od Spojeného výboru pro rakovinu, který nabízí možnost výhry 5 000 dolarů ve zlatých cihlách těm, kteří dají jen 5 dolarů na osvětu o rakovině.
s-58 "Je tam pár formálních varování o rakovině, ale to jsou jen dva palce na celých čtyřech stranách.
s-59 Podle mého názoru si někteří lidé myslí, že pomáhají financovat masivní televizní a tiskovou kampaň, ale nepřišli jsme na to, že by charita dělala cokoliv jiného, než psala tyto dopisy," říká.
s-60 Představitelé charity se sídlem ve Washingtonu, D. C., na opakované telefonáty nereagovali.
s-61 Mnohé pochybné charity se přiživují na pověsti větších, známých a velmi solidních charit tím, že si dají podobné jméno.
s-62 Zavedené charity jsou tím obtěžovány, ale říkají, že s tím sotva mohou něco dělat.
s-63 "Nemůžeme kontrolovat to množství organizací, které se za posledních několik let objevily a které používají část našeho jména.
s-64 Většina z nich dlouho nepřežije, ale mezitím nemůžeme dělat nic jiného, než říkat lidem, že s námi nemají nic společného," říká mluvčí Americké srdeční asociace.
s-65 Někdy je solidní charita s domáckým jménem zneužita, aniž by o tom vůbec věděla.
s-66 Pár z illinoiského Rockfordu vydělal počátkem tohoto roku 12 591 dolarů, když použil jméno a logo Matek proti řízení v opilosti (MADD) bez souhlasu této skupiny.
s-67 Skupina MADD se o vybírání dozvěděla v okamžiku, když pár poslal šek na 613 dolarů s dopisem oznamujícím, že to je "podíl" náležející charitě.
s-68 Illinoiský generální prokurátor vyhrál soud, který měl zabránit páru vybírat další prostředky bez svolení MADD.
s-69 Pár nemohl být zastižen, aby podal vysvětlení, a jak hlásí představitelé orgánů pro vymáhání práva, zřejmě opustil Rockford.
s-70 Denise McDonaldová, mluvčí MADD, říká: "Je to hrozné, protože tohle by mohl udělat každý."
s-71 Pan Johnson je reportér z chicagské kanceláře listu The Wall Street Journal.
s-72 Režijní náklady některých největších charitativních spolků, v miliónech dolarů

Text viewDownload CoNNL-U