s-1
|
"Předložte
prosím
své
nabídky,"
říká
Felipe
Bince
jr.
|
s-2
|
Prohlíží
si
potenciální
investory,
kteří
se
shromáždili
v
zasedací
místnosti
filipínské
vládní
Nadace
pro
privatizaci
majetku
za
účelem
prodeje
36%
podílu
největší
papírny
v
zemi.
|
s-3
|
Agentura
očekává,
že
nabídky
převýší
80
milionů
dolarů.
|
s-4
|
Nikdo
však
nenabízí
ani
jedno
peso.
|
s-5
|
Pan
Bince,
pomocný
výkonný
správce
nadace,
prohlašuje
nabídkové
řízení
za
neúspěšné.
|
s-6
|
"Prodávat
je
stále
těžší,"
zabručí
při
odchodu
z
místnosti.
|
s-7
|
A
skutečně,
v
poslední
době
nadace
neuspěla
při
prodeji
papírny,
banky,
kancelářské
budovy
a
malého
podniku
na
čištění
bavlny.
|
s-8
|
Ze
čtyř
objektů
obdržely
nabídky
jen
banka
a
bavlnářský
podnik
-
každý
jednu.
|
s-9
|
V
říjnu
1987
se
filipínská
prezidentka
Corazon
Aquino
zařekla,
že
se
její
vláda
"oprostí
od
podnikání"
tím,
že
prodá
veškerý
státní
podíl
či
jeho
části
v
řadě
společností,
které
byly
vládou
převzaty
v
průběhu
20leté
vlády
Ferdinanda
Marcose.
|
s-10
|
O
dva
roky
později
zůstávají
sliby
paní
Aquino
ve
velké
míře
nesplněné.
|
s-11
|
Kritickým
měsícem
privatizačního
programu
je
říjen.
|
s-12
|
Manila
poprvé
nabízí
několik
velkých
majetkových
položek
a
snaží
se
uzavřít
již
dohodnuté
prodeje.
|
s-13
|
Navíc
vláda
hodlá
oznámit
plány
na
privatizaci
Filipínských
aerolinií,
státní
letecké
společnosti,
což
je
snaha,
kterou
právník
a
ekonomický
publicista
Rodolfo
Romero
nazývá
"vůdčím
prvkem
privatizace".
|
s-14
|
Celkově
vzato
se
jedná
o
majetek
v
hodnotě
dosahující
až
1,03
miliardy
dolarů.
|
s-15
|
Privatizační
program
má
za
cíl
zbavit
vládu
stovek
majetkových
položek
a
získat
tolik
potřebné
prostředky.
|
s-16
|
Velká
část
peněz
z
prodejů
je
vyčleněna
na
program
zemědělské
reformy
v
hodnotě
mnoha
miliard
dolarů.
|
s-17
|
Jenže
tuto
snahu
maří
nezájem
úřadů,
odolnost
byrokracie,
právní
systém,
který
pracuje
hlemýždím
tempem,
politická
opozice
a
nesprávná
rozhodnutí
vlády.
|
s-18
|
V
poslední
době
se
na
tento
seznam
přidal
i
nedostatek
zájemců
o
koupi.
|
s-19
|
Místo
aby
program
nabíral
na
rychlosti,
ohrožuje
ho
ještě
větší
zpomalení,
neboť
vláda
se
věnuje
řešení
pouze
několika
velkých
položek.
|
s-20
|
Tento
axiom
se
jeví
tak,
že
čím
hodnotnější
je
majetek,
tím
těžší
je
privatizační
proces.
|
s-21
|
"Prostě
nevidíte,
že
by
se
něco
dělo,"
říká
jeden
zahraniční
ekonom.
|
s-22
|
Program
však
neuvázl
zcela
na
mrtvém
bodě.
|
s-23
|
Nadace
pro
privatizaci
majetku,
agentura
odpovědná
především
za
prodej
státního
majetku,
zaznamenala
od
zahájení
své
činnosti
v
prosinci
1986
rekordní
prodej
v
hodnotě
více
než
500
milionů
dolarů.
|
s-24
|
Jenže
tento
její
úspěch
spočíval
především
v
prodeji
malých,
nevýkonných
společností,
které
jsou
hodnotné
pro
svůj
majetek.
|
s-25
|
Jednání
o
prodejích
by
tento
měsíc
mohla
být
obzvláště
náročná,
neboť
téměř
každý
problém,
který
program
narušoval
v
minulosti,
vyvstává
znovu.
|
s-26
|
Ramon
Garcia,
výkonný
správce
majetku
Nadace,
připouští
"dočasné
nezdary".
|
s-27
|
Uvádí,
že
ve
světle
nedávných
chabých
výsledků
agentura
zaujímá
"flexibilní
postoj".
|
s-28
|
Říjnové
problémy
začaly
tehdy,
když
se
nadaci
nepodařilo
prodat
státní
komerční
banku
Associated
Bank
za
minimální
cenu
671
milionů
peso
(31
milionů
dolarů).
|
s-29
|
Na
konci
měsíce
bude
agentura
banku
nabízet
znovu.
|
s-30
|
Avšak
namísto
minimální
ceny
bude
stanovena
pouze
cena
cílová.
|
s-31
|
Nicméně
bankéři
uvádějí,
že
vláda
může
mít
s
prodejem
této
instituce
problémy
i
bez
stanovení
minimální
ceny.
|
s-32
|
Tvrdí,
že
čisté
jmění
banky
je
záporné.
|
s-33
|
Navíc
zvláštní
pravidla
pro
předložení
nabídky
poskytují
bývalému
majiteli
banky,
Leonardu
Tyovi,
právo
přizpůsobit
svou
cenu
nejvyšší
nabídce.
|
s-34
|
Pan
Ty
o
funkci
v
bance
přišel
v
roce
1980,
když
jedna
státní
banka
poskytla
této
instituci,
které
se
nedostávalo
hotovosti,
mimořádné
půjčky.
|
s-35
|
V
roce
1983
byly
půjčky
převedeny
na
jmění,
čímž
Manila
získala
98
%
podíl
v
bance,
avšak
s
tím,
že
pan
Ty
má
práva
na
zpětný
odkup.
|
s-36
|
Jeho
schopnost
přizpůsobit
cenu
jakékoli
nabídce
odstrašila
mnoho
potenciálních
kupců.
|
s-37
|
Nezávisle
na
tom
se
vláda
do
měsíce
pokusí
znovu
prodat
36%
podíl
ve
filipínské
společnosti
Paper
Industries
Corp.,
neboli
Picop,
jak
je
papírna
také
známa.
|
s-38
|
Cena
bude
záviset
na
tom,
jak
se
akciím
společnosti
Picop
bude
dařit
na
místní
burze
cenných
papírů.
|
s-39
|
Avšak
podle
bankéřů
a
burzovních
analytiků,
kteří
se
papírnou
zabývali,
cena
není
jediným
rozhodujícím
aspektem.
|
s-40
|
V
současné
době
vypadá
situace
tak,
že
vláda
bude
i
po
prodeji
36%
podílu
držet
45
%
společnosti
Picop.
|
s-41
|
(Přibližně
7,5
%
Picopu
je
veřejně
obchodováno
a
zbytek
akcií
vlastní
další
akcionáři.)
|
s-42
|
Potenciální
kupci,
především
zahraniční
společnosti,
váhají
s
převzetím
nevětšinového
podílu
ve
společnosti,
která
podle
výpočtů
samotné
vlády
potřebuje
investici
asi
100
milionů
dolarů
nového
kapitálu
na
obnovu.
|
s-43
|
Bankéři
a
analytici
uvádějí,
že
vyhlídky
na
koupi
vyhladovělé
společnosti
bez
možnosti
získání
kontroly
přesvědčily
přinejmenším
tři
zahraniční
kupce
včetně
člena
australské
skupiny
Elders,
aby
od
koupě
odstoupili.
|
s-44
|
Garcia
tento
problém
přiznává
a
říká,
že
se
Nadace
pro
privatizaci
majetku
bude
důvody
neúspěchu
soutěže
zabývat
a
pokusí
se
navrhnout
nějaké
změny.
|
s-45
|
Podle
současných
vládních
směrnic
je
však
zahraniční
účast
na
majetku
společnosti
Picop
omezena
na
40
%.
|
s-46
|
I
když
by
si
vláda
v
Picopu
podržela
45%
podíl,
kritici
Nadaci
obviňují
z
výprodeje
státního
majetku
cizincům.
|
s-47
|
Řada
novinových
článků
nadaci
obvinila
z
prodeje
Picopu
pod
cenou.
|
s-48
|
Pan
Garcia
uvádí,
že
byl
informován
o
parlamentním
vyšetřování
ohledně
nabídkového
řízení
na
Picop
a
s
možným
legislativním
krytím
prodeje
papírny,
přičemž
oba
tyto
kroky
byly
podníceny
právě
kritikou
agentury.
|
s-49
|
Otázka
kontroly
by
i
nadále
mohla
bránit
uskutečnění
dlouhodobě
odkládaných
plánů
vlády
zbavit
se
Filipínských
aerolinií,
v
nichž
drží
99%
podíl.
|
s-50
|
Letecká
dopravní
společnost
operuje
na
významných
transpacifických
a
asijských
linkách,
avšak
je
i
nadále
zavalena
dluhy
a
trpí
špatným
vedením.
|