s-1
|
Sazby
za
přepravu,
které
po
většinu
desetiletí
v
důsledku
konkurence
poháněné
deregulací
klesaly,
se
odráží
ode
dna,
míří
vzhůru
a
hrozí,
že
zvýší
inflaci.
|
s-2
|
Společnosti
pro
nákladní,
lodní
a
leteckou
dopravu
zboží
oznámily
od
tohoto
podzimu
či
začátku
dalšího
roku
nárůst
sazeb,
který
bude
odrážet
vyšší
náklady
a
skrovnější
poptávku
pro
dopravě
zboží.
|
s-3
|
Velké
společnosti
uvádějí,
že
nárůst
sazeb
za
přepravu
podle
nich
v
několika
příštích
letech
poroste
přinejmenším
tak
rychle
jako
inflace,
možná
i
rychleji.
|
s-4
|
To
je
ve
srovnání
s
posledními
roky,
kdy
dálková
přeprava
zboží
představovala
příznivou
stránku
americké
produktivity,
pomáhala
omezovat
inflaci
a
americký
průmysl
v
zahraničí
udržovala
na
více
konkurenční
úrovni,
dosti
značná
změna.
|
s-5
|
"Poptávka
u
konkrétních
typů
přepravy
dostihla
nabídku
a
sazby
se
začínají
zvyšovat"
rychlostí
"blízkou
stupni
inflace,
případně
i
poněkud
vyšší",
řekl
Clifford
Sayre,
ředitel
logistiky
společnosti
Du
Pont
Co.
|
s-6
|
Dopravci,
u
kterých
nedávno
Ohijská
státní
univerzita
provedla
průzkum,
uvedli,
že
v
letošním
roce
očekávají
nárůst
nákladů
za
přepravu,
uskladnění
a
rozvoz
zboží
asi
o
4
%.
|
s-7
|
Pouze
10
%
z
dotázaných
250
dopravců
očekává
pokles
nákladů
na
dopravu
zboží,
zatímco
v
minulých
letech
očekávalo
pokles
nákladů
na
dopravu
zboží
30
%.
|
s-8
|
"Letos
poprvé
od
deregulace
dopravy
v
roce
1980
pozorujeme
tak
dramatický
a
rozsáhlý
vzestup
očekávaných
sazeb
za
dopravu,"
řekl
Bernard
LaLonde,
profesor
dopravní
logistiky
na
Ohijské
státní
univerzitě
ve
městě
Columbus.
|
s-9
|
Deregulace
železnic
a
nákladních
autodopravních
společností,
která
začala
v
roce
1980,
umožnila
dopravcům
vyjednávat
o
různých
způsobech
přepravy.
|
s-10
|
Dopravci
by
mohli
využívat
své
vybavení
efektivněji,
čímž
by
došlo
k
plnému
využití
kapacity,
po
němž
toužili.
|
s-11
|
Dopravci
snížili
náklady
na
roční
meziměstskou
nákladní
a
vlakovou
dopravu
přibližně
o
35
miliard
dolarů
asi
na
150
miliard
dolarů,
čili
zhruba
o
6,4
%
hrubého
národního
produktu,
což
představuje
snížení
HNP
za
rok
1981
o
8
%.
|
s-12
|
V
důsledku
eliminace
značného
nedostatku
efektivity
v
systému
přepravy
zboží
se
vzrůstající
náklady
přímo
odrazí
ve
vyšších
sazbách
za
přepravu.
|
s-13
|
"Dopravci
se
domnívají,
že
"večírek
skončil","
tvrdí
LaLonde.
|
s-14
|
"Dopravci
už
nebudou
moci
na
rozdíl
od
posledních
osmi
či
devíti
let
očekávat
takové
úspory
nákladů
za
dopravu.
|
s-15
|
Přepravní
tarify
nebudou
příležitostí
k
vyrovnání
růstu
nákladů
v
dalších
oblastech
ekonomiky."
|
s-16
|
Robert
Delaney,
poradce
společnosti
Arthur
D.
Little
Inc.
v
Cambridgi
ve
státě
Massachusetts,
prohlásil:
"V
oblasti
snížení
nákladů
na
přepravu
zboží
jsme
získali
všechny
výhody
deregulace.
|
s-17
|
Nyní
začínáme
zjišťovat
skutečný
nárůst
nákladů
na
přepravu
zboží,
neboť
přepravci
obnovují
vybavení
a
platí
vyšší
ceny
za
pohonné
hmoty
i
za
pracovní
sílu.
|
s-18
|
Budeme
svědky
toho,
že
se
přepravci
budou
snažit
částečně
vykompenzovat
snížení
cen
z
minulých
období."
|
s-19
|
Ne
každý
však
věří,
že
zlaté
časy
dopravců
skončily.
|
s-20
|
"V
oblasti
sazeb
za
lodní
a
nákladní
automobilovou
přepravu
stále
existuje
značný
tlak",
tvrdí
Gerard
McCullough,
odborný
asistent
v
otázkách
přepravy
na
Technologickém
institutu
v
Massachusetts.
|
s-21
|
Společnosti
pro
kusové
zásilky,
které
přepravují
náklady
několika
dopravců
v
jednom
přívěsu
nákladního
automobilu,
4,7%
nárůst
sazeb,
jenž
vešel
v
platnost
loni
v
dubnu,
odmítly.
|
s-22
|
Tito
přepravci
usilovně
bojovali
o
podíl
na
trhu.
|
s-23
|
Nárůsty
tarifů
za
železniční
přepravu
budou
patrně
omezeny
s
ohledem
na
slábnoucí
poptávku
po
železniční
dopravě
a
vydatnou
konkurenci
ze
strany
nákladních
autodopravců.
|
s-24
|
Zástupce
dopravní
společnosti
pro
kusové
zásilky
Consolidated
Freightways
Inc.
se
sídlem
v
kalifornském
městě
Menlo
Park
uvedl,
že
se
snižování
sazeb
v
tomto
průmyslu
začalo
"stabilizovat".
|
s-25
|
Společnost
Consolidated
Freightways
má
v
úmyslu
v
letošním
roce,
či
na
začátku
příštího
roku
zvýšit
své
sazby
o
5,3
%
a
podobné
zvýšení
oznámili
přinejmenším
další
dva
konkurenti.
|
s-26
|
Nákladní
autodopravci
"se
snaží
vysílat
signály
o
tom,
že
potřebují
zastavit
pouštění
žilou,
zapomenout
na
podíl
na
trhu
a
usilovat
o
vyšší
sazby",
uvedl
Michael
Lloyd,
analytik
společnosti
Salomon
Bros.
|
s-27
|
"Dopravci
získávají
pocit,
že
poštvávají
jednoho
autodopravce
proti
druhému,
jak
to
jen
jde,"
dodal.
|
s-28
|
Letečtí
dopravci
v
tomto
měsíci
zvýšili
sazby
pro
americké
výrobky
vysílané
přes
Pacifik
do
Asie
přibližně
o
20
%.
|
s-29
|
Japonská
společnost
Japan
Air
Lines
sdělila,
že
v
průběhu
nastávajících
dvou
let
plánuje
navýšení
svých
sazeb
o
dalších
25
%.
|
s-30
|
Takové
zvýšení
sazeb
"zvýší
celkovou
cenu
amerických
výrobků
a
zpomalí
růst
amerického
exportu",
řekl
Richard
Connors,
hlavní
viceprezident
společnosti
Yusen
Air
&
Sea
Service
U.S.A.
Inc.,
americké
dceřiné
společnosti
pro
nákladní
leteckou
přepravu
japonské
společnosti
Nippon
Yusen
Kaisha.
|
s-31
|
Lodní
společnosti
přepravující
objemné
náklady,
například
olej,
zrní,
uhlí
a
železnou
rudu,
za
posledních
pár
let
své
sazby
úspěšně
zvýšily.
|
s-32
|
Sazby
za
přepravu
objemných
nákladů
se
v
posledních
několika
měsících
zvýšily
"o
3
až
4
%",
uvedl
Lloyd
ze
společnosti
Salomon.
|
s-33
|
Lodní
linky
přepravující
kontejnery
rovněž
usilují
o
zvýšení
svých
sazeb.
|
s-34
|
Přepravci
v
severním
Atlantiku
loni
v
září
zvýšili
sazby
za
přepravu
mezi
Spojenými
státy
a
Evropou
o
více
než
10
%
v
naději,
že
tak
částečně
uvedou
sazby
na
jejich
předchozí
úroveň.
|
s-35
|
Tichomořské
lodní
linky
mají
v
úmyslu
zvýšit
sazby
za
přepravu
kontejnerů
obsahujících
zboží
vyvážené
ze
Spojených
států
do
Asie
o
10
%
s
účinností
od
příštího
dubna.
|