s-1
|
Úspěchy
v
odvětví
letecké
dopravy,
které
bylo
po
většinu
roku
v
oslnivé
formě,
se
v
posledních
několika
týdnech
náhle
obrátily
k
horšímu.
|
s-2
|
S
odvoláním
na
rostoucí
ceny
paliva,
propagační
snížení
cen
letenek
a
obecný
útlum
cestování
několik
velkých
dopravců
oznámilo
nebo
se
čeká,
že
oznámí
relativně
slabé
výsledky
za
třetí
čtvrtletí.
|
s-3
|
Společnost
USAir
Group
Inc.,
v
současné
době
jeden
z
prvotřídních
představitelů
tohoto
odvětví,
včera
oznámila
čistou
ztrátu
77,7
milionu
dolarů
za
dané
období,
která
je
horší,
než
se
očekávalo.
|
s-4
|
Ani
čtvrté
čtvrtletí
pro
toto
odvětví
dosud
nevypadá
nijak
skvěle,
což
nutí
řadu
analytiků
snížit
odhady
příjmů
pro
zbytek
roku
až
o
jednu
čtvrtinu.
|
s-5
|
A
říkají,
že
výhled
na
rok
1990
je
téměř
stejně
špatný.
|
s-6
|
Kevin
Murphy,
analytik
leteckých
dopravců
u
společnosti
Morgan
Stanley
&
Co.
řekl,
že
aerolinie
v
roce
1989
"přišly
s
rachotem
a
odcházejí
s
kňučením".
|
s-7
|
Tento
obrat
událostí
působil
jako
studená
sprcha
na
odvětví,
které
se
loni
na
jaře
jevilo
téměř
jako
neporazitelné,
když
ceny
letenek
stoupaly
vysokou
rychlostí
a
zdálo
se,
že
mnoho
přepravců
na
určitých
trzích
tloustne
na
skoromonopolech.
|
s-8
|
Mnoho
leteckých
společností
by
teď
na
burze
Wall
Street
mohlo
být
jako
cíl
převzetí
mnohem
méně
atraktivní.
|
s-9
|
Tento
pokles
také
vyvolává
otázky
o
ambiciózních
objednávkách
leteckých
přepravců
na
nová
letadla,
které
v
současné
době
dosahují
pro
další
tři
roky
32,5
miliardy
dolarů.
|
s-10
|
Pro
cestující
však
problémy
tohoto
odvětví
měly
poměrně
kladné
důsledky.
|
s-11
|
Ve
snaze
získat
zpět
své
zákazníky
snížily
aerolinie
v
posledních
týdnech
ceny
letenek
na
rekreačních
trzích.
|
s-12
|
Ostatní
se
pokusily
zatraktivnit
své
věrnostní
programy
pro
stále
zákazníky.
|
s-13
|
Dříve
letecké
společnosti
tyto
programy
omezovaly,
protože
začínaly
být
příliš
drahé.
|
s-14
|
Například
zrovna
minulý
týden
aerolinie
Trans
World
Airlines
a
Pan
American
World
Airways,
které
patří
společnosti
Pan
Am
Corp.,
zašly
tak
daleko,
že
určitým
členům
věrnostního
programu,
kteří
poletí
přes
Atlantik
v
obchodní
nebo
první
třídě,
nabídly
okamžitou
slevu
nebo
dárkový
šek
v
hodnotě
200
až
1 000
dolarů.
|
s-15
|
Zpomalení
v
odvětví
začalo
být
zřejmé
v
tomto
měsíci,
kdy
společnost
AMR
Corp.,
mateřská
společnost
aerolinek
American
Airlines,
ohlásila
pokles
čistého
příjmu
ve
třetím
čtvrtletí
o
8,8
%
a
oznámila,
že
její
čtvrté
čtvrtletí
bude
"neuspokojivé".
|
s-16
|
Krátce
předtím
oznámila
společnost
USAir,
že
její
výsledky
za
třetí
čtvrtletí
budou
"podstatně
nižší"
než
před
rokem.
|
s-17
|
Včera
poskytla
podrobnosti:
|
s-18
|
Její
ztráta
77,7
milionu
dolarů,
neboli
1,86
dolaru
na
akcii,
ve
třetím
čtvrtletí
roku
1988
byla
v
rozporu
s
čistým
ziskem
68,5
milionu
dolarů,
neboli
1,58
dolaru
na
akcii.
|
s-19
|
Příjem
vzrostl
v
posledním
období
pouze
o
3,3
%
z
1,48
miliardy
dolarů
na
1,53
miliardy
dolarů.
|
s-20
|
Za
devět
měsíců
spadl
čistý
zisk
této
společnosti
z
Arlingtonu
ve
Virginii
o
73
%
z
142,2
milionu
dolarů,
neboli
z
3,28
dolaru
na
akcii,
na
38,5
milionu
dolarů,
neboli
76
centů
na
akcii.
|
s-21
|
Příjem
vzrostl
o
12
%
z
4,22
miliardy
dolarů
na
4,75
miliardy
dolarů.
|
s-22
|
Tyto
výsledky
překvapily
mnoho
analytiků,
protože
společnost
USAir
na
svém
uzlovém
letišti
v
Pittsburghu
téměř
nemá
konkurenci
a
dokončením
akvizice
společnosti
Piedmont
Airlines
rozšířila
provoz.
|
s-23
|
Krátce
po
oznámení
její
čtvrtletní
ztráty
spadly
akcie
společnosti
USAir
o
3
dolary
na
akcii.
|
s-24
|
Při
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů
skončily
na
40,125
dolaru,
což
byl
pokles
o
2,375
dolaru.
|
s-25
|
"Nikdo
neočekával
ztrátu
takového
rozsahu,"
řekl
Paul
Karos,
analytik
u
společnosti
First
Boston
Corp.
|
s-26
|
Jeden
z
vedoucích
pracovníků
aerolinií,
který
nechtěl
být
jmenován,
nazval
ztrátu
"ohromující".
|
s-27
|
Při
oznamování
výsledků
společnost
USAir
zmínila
mnoho
problémů
totožných
s
těmi,
které
nedávno
uvedlo
i
několik
ostatních
představitelů
odvětví.
|
s-28
|
Oznámila,
že
vnitrostátní
doprava
v
tomto
odvětví
ve
třetím
čtvrtletí
stagnovala,
přičemž
analytici
tvrdí,
že
to
bylo
kvůli
mohutnému
zvýšení
cen
letenek
na
počátku
roku,
které
letos
v
létě
odradilo
mnoho
lidí
cestujících
za
soukromým
účelem.
|
s-29
|
Aby
mohly
zkusit
bojovat
se
zpomalením
dopravy,
začaly
aerolinie
snižovat
ceny
letenek,
a
tak
na
rozdíl
od
16%
zvýšení
z
února
a
března
vzrostly
průměrné
ceny
letenek
v
srpnu
pouze
o
1,7
%.
|
s-30
|
Tato
snaha
však
zatím
selhala
a
doprava
je
stále
slabá.
|
s-31
|
Selhaly
i
některé
jiné
způsoby
podpory
prodeje
letenek.
|
s-32
|
Letos
v
létě
odvětví
zavedlo
program
"děti
letí
zdarma",
ve
kterém
mohly
děti
letět
zdarma,
pokud
cestovaly
s
dospělým.
|
s-33
|
Aerolinie
se
pokoušely
tento
program
značně
omezit
tím,
že
nabídku
vymezily
na
některé
dny
v
týdnu,
i
přesto
byl
ale
využíván
zřejmě
mnohem
více,
než
dopravci
očekávali.
|
s-34
|
Aerolinie
také
tvrdí,
že
jejich
věrnostní
programy
snižují
zisky,
protože
jsou
výhody
požadovány
více,
než
je
běžné.
|
s-35
|
Jeden
představitel
aerolinií
řekl,
že
je
uplatňováno
asi
třikrát
více
poukazů
na
bezplatné
cestování
než
v
minulých
letech
-
to
není
žádné
překvapení,
protože
aerolinie
vloni
dovolily
mnoha
cestujícím
sbírat
ujeté
míle
třikrát
rychleji,
než
je
běžné.
|
s-36
|
Dalším
problémem
je
zvyšování
provozních
nákladů.
|
s-37
|
Ceny
paliva
se
ve
třetím
čtvrtletí
zvýšily
o
10
%.
|
s-38
|
Mzdové
náklady,
které
se
v
posledních
několika
letech
z
důvodů
nižších
mzdových
tarifů
pro
nové
zaměstnance
ustálily,
jsou
u
mnoha
přepravců
znovu
na
vzestupu.
|
s-39
|
A
někteří
přepravci
teď
stojí
před
jiným
nečekaným
problémem:
například
společnost
USAir
sváděla
část
své
ztráty
na
náklady
na
fúzi
a
na
poruchy,
které
minulý
měsíc
způsobil
hurikán
Hugo.
|
s-40
|
"Nedokážeme
vyčíslit
celkové
negativní
dopady
hurikánu
Hugo,"
řekl
Edwin
Colodny,
předseda
a
prezident
společnosti
USAir
Group.
|
s-41
|
Ať
je
již
důvodem
poklesu
cokoli,
jen
málo
lidí
předpovídá
jakékoli
okamžité
zlepšení.
|
s-42
|
Společnost
Airline
Economics
Inc.,
konzultační
firma
v
oboru
letectví,
předpovídá
na
rok
1989
pro
celé
odvětví
provozní
zisk
2,5
miliardy
dolarů,
oproti
dřívějším
odhadům
hodnoty
ve
výši
3
až
3,5
miliardy
dolarů.
|
s-43
|
Ohledně
roku
1990
tato
firma
předpovídá,
že
zisk
poklesne
na
hodnoty
mezi
1
a
1,5
miliardy
dolarů.
|