s-1
|
ČLÁNEK
I,
ODSTAVEC
7,
VĚTA
2:
|
s-2
|
Každý
návrh
zákona,
který
prošel
Sněmovnou
reprezentantů
i
Senátem,
musí
být,
než
se
stane
zákonem,
předložen
prezidentovi
Spojených
států,
který,
pokud
jej
schválí,
jej
podepíše,
pokud
nikoli,
vrátí
ho
se
svými
námitkami
té
komoře,
ze
které
pochází,
a
ta
tyto
námitky
začlení
v
plném
rozsahu
do
svých
záznamů
a
dá
je
znovu
k
projednání.
|
s-3
|
Pokud
pro
něj
po
opětném
projednání
budou
hlasovat
dvě
třetiny
dané
komory,
bude
spolu
s
námitkami
předán
do
druhé
komory,
ve
které
bude
také
znovu
projednán,
a
pokud
ho
schválí
dvě
třetiny
této
komory,
stane
se
zákonem...
|
s-4
|
ČLÁNEK
I,
ODSTAVEC
7,
VĚTA
3:
|
s-5
|
Každé
nařízení,
usnesení
nebo
hlasování,
kde
je
nutný
soulad
Senátu
i
Sněmovny
reprezentantů
(s
výjimkou
otázky
odložení),
musí
být
předloženo
prezidentovi
Spojených
států,
a
podle
pravidel
a
omezení
předepsaných
v
případě
návrhu
zákona
nabude
právní
moci
když
jej
prezident
schválí,
a
když
jej
neschválí,
musí
ho
znovu
schválit
dvě
třetiny
Senátu
a
Sněmovny
reprezentantů.
|
s-6
|
Prezident
Bush
před
několika
měsíci
sdělil
novinářům,
že
hledá
vhodný
modelový
případ,
aby
zjistil,
zda
již
má
právo
vetovat
položky
v
rozpočtu.
|
s-7
|
Viceprezident
Quayle
a
rozpočtový
ředitel
Darman
nedávno
uvedli,
že
se
tohoto
šetření
účastní.
|
s-8
|
V
úterý
se
toto
téma
objevilo
znovu,
když
Marlin
Fitzwater
vysvětloval
týmu
reportérů
Bílého
domu
ústavní
důvody
založené
na
výše
uvedených
ustanoveních.
|
s-9
|
Prezident
Bush
tím
nemá
na
mysli
žádné
ustanovení,
ale
vidina
práva
vetovat
rozpočtové
položky
se
nadcházejícím
Rozhodnutím
o
pokračování
táhne
jako
červená
nit.
|
s-10
|
Obtížnější
otázkou
je,
zda
ještě
někdo
chápe
to,
že
Bushův
boj
za
ústavní
výsady
je
stejně
o
politice
jako
o
právu.
|
s-11
|
Ústavní
důvody
nás
přesvědčují
o
základním
právu
vetovat
rozpočtové
položky
od
roku
1987,
kdy
právník
Stephen
Glazier
poprvé
takový
případ
probral
na
této
stránce.
|
s-12
|
Rozpočtová
"reforma"
z
roku
1974,
která
prošla
přes
veto
prezidenta
Nixona,
vzala
prezidentům
právo
zadržení
plateb,
a
zavedla
tak
mnoho
dalších
skupinových
sazeb
a
způsobila
oslabení
pravomocí
prezidentského
veta.
|
s-13
|
Glazier
zjistil,
že
zakladatelé
se
báli,
že
by
Kongres
mohl
prezidenta
ve
schvalovacím
procesu
vynechat.
|
s-14
|
Článek
I,
odstavec
7,
věta
3
říká,
že
ať
už
se
to
nazývá
"nařízení,
usnesení
nebo
hlasování"
či
jinak,
prezident
musí
mít
právo
veta.
|
s-15
|
To,
že
se
souhrnný
rozpočet
označí
jako
"návrh
zákona",
nemůže
to
prezidenta
zbavit
pravomoci
vetovat
položky.
|
s-16
|
Nalezení
modelového
případu
by
nemělo
být
těžké,
ale
je
třeba
se
vyjádřit
k
tomu,
aby
se
zvolil
nejlepší
možný.
|
s-17
|
Bílý
dům
měl
perfektní
případ,
ale
než
mohl
jít
k
soudu,
všiml
si
toho
Kongres.
|
s-18
|
Když
vyšlo
najevo,
co
se
stalo
ve
společnostech
HUD
a
S&L,
začali
se
někteří
členové
Kongresu
strachovat,
že
jejich
vliv
prosazovaný
v
exekutivě
a
nezávislých
úřadech
by
je
jednou
mohl
dostat
do
problémů.
|
s-19
|
Znepokojovaly
je
směrnice
ministerstva
vnitra
týkající
se
nahrávání
veškeré
komunikace
s
jejich
zaměstnanci
nebo
týmy.
|
s-20
|
Kongres
připojil
k
přidělování
finančních
prostředků
ministerstvu
vnitra
následující:
"Žádné
z
finančních
prostředků
dostupných
podle
tohoto
zákona
nelze
použít
k
vytváření
zpráv
o
kontaktech
mezi
zaměstnanci
ministerstva
vnitra
a
členy
a
komisemi
Kongresu
a
jejich
zaměstnanci."
|
s-21
|
Bílý
dům
varoval,
že
by
to
bylo
protiústavní
osvojení
jeho
pravomoci.
|
s-22
|
Když
pohrozil,
že
toto
ustanovení
využije
jako
modelový
případ
pro
veto
rozpočtových
položek,
Kongres
ustoupil.
|
s-23
|
Strach,
jaký
má
Kongres
z
modelového
případu
pro
veto
rozpočtových
položek,
vedl
poslance
k
tomu,
že
letos
přidali
jediné,
nejzkomolenější
a
nejkomičtější
ustanovení:
"Tento
odstavec
má
platnost
pouze
1.
října
1989."
|
s-24
|
To
znamená,
že
kontakty
ministerstva
vnitra
se
nesmí
zaznamenávat
jen
jeden
den
-
v
neděli,
která
už
byla.
|
s-25
|
Pokud
Bílý
dům
hledá
další
neústavní
zákon,
pak
je
tu
poslanec
John
Dingell,
který
se
opět
snaží
oživit
doktrínu
slušnosti.
|
s-26
|
Prezident
Reagan
ji
vetoval
coby
porušení
prvního
dodatku
Ústavy.
|
s-27
|
Obhájci
této
doktríny
"slušnosti"
úřadují
ve
Sněmovně
a
vědí,
že
tyto
předpisy
umlčí
živé
diskuse
v
rozhlasu,
což
odstraší
bojechtivé
protivníky.
|
s-28
|
Existují
také
jiná
ustanovení,
která
vyžadují,
aby
se
členové
Kongresu
zapojili
do
týmů,
které
na
Úřadu
pro
řízení
a
rozpočet
vyjednávají
dohody
a
nová
omezení.
|
s-29
|
Protiústavní
zákony
jsou
dobrými
soudními
cíli,
ale
právo
vetovat
rozpočtové
položky
je
lepší
chápat
jako
politickou
příležitost
než
jako
pouhý
materiál
pro
právníky.
|
s-30
|
Když
se
tento
týden
prezident
Bush
vyjadřoval
ke
zmatkům
v
rozpočtu,
řekl:
"Vytváří
to
dojem,
že
je
to
chyba
Kongresu.
|
s-31
|
A
můžete
se
obrátit
na
vedení
a
zeptat
se
jich,
proč
takový
dojem
Američané
mají."
|
s-32
|
Přesně
tak.
|
s-33
|
Teď
nadešel
čas
k
vytvoření
politického
případu
o
tom,
že
prezidenti
potřebují
zbraň
v
podobě
rozpočtových
položek,
aby
obnovili
pořádek
v
rozpočtu.
|
s-34
|
Kongres
není
v
pozici,
aby
Bushovi
odporoval
zrovna,
když
nám
hrozí
redukce
výdajů
podle
Grammova-Rudmanova
zákona.
|
s-35
|
Sněmovna
a
Senát
se
sešli
na
konferenci
právě
tento
týden
-
231
účastníků,
rozdělených
do
26
různých
dílčích
konferencí.
|
s-36
|
Senátor
Daniel
Inouye
souhlasil
s
tím,
že
uzavře
některé
základny
na
Havaji
výměnou
za
takové
lahůdky,
jako
je
11
milionů
dolarů
na
parkoviště
u
nemocnice
Waltera
Reeda.
|
s-37
|
Moderátor
konference,
poslanec
Bill
Hefner
sebral
40
milionů
dolarů
vojenským
základnám
ve
prospěch
Severní
Karolíny
a
senátorovi
Jamesovi
Sasserovi
milostivě
přenechal
70
milionů
dolarů
pro
základny
v
Tennessee.
|
s-38
|
Prezident
Bush
by
si
měl
vzít
do
jedné
ruky
Ústavu
a
do
druhé
rozpočtovou
sekeru
a
dát
se
do
práce.
|
s-39
|
Měl
by
osekat
protiústavní
ustanovení
i
odměny
za
podporu
rozpočtu.
|
s-40
|
Kongres
možná
ztratil
veškerý
smysl
pro
disciplínu,
to
však
neznamená,
že
si
země
má
zvykat
na
to,
že
v
tomto
nepořádku
bude
žít
věčně.
|
s-41
|
Prezident
Bush
má
pravomoc
měnit
metody
práce
Washingtonu,
jen
kdyby
ji
použil.
|