s-1
|
Ministr
financí
Nicholas
Brady
řekl,
že
by
Kongres
měl
Komisi
pro
regulaci
prodeje
cenných
papírů
(SEC)
udělit
pravomoc
uzavírat
v
případě
krize
akciové
trhy.
|
s-2
|
Ve
vyjádření
před
senátním
Podvýborem
pro
cenné
papíry
Brady
zpochybnil
stanovisko
předsedy
SEC
Richarda
Breedena,
který
ve
středu
sdělil
sněmovnímu
výboru,
že
si
možnost
zavřít
trhy
nepřeje.
|
s-3
|
Breeden
připustil,
že
pokud
by
začaly
kolovat
nepodložené
zvěsti
o
tom,
že
by
se
trhy
mohly
zavřít,
diskreční
právo
by
mohlo
mít
velký
dopad
na
trhy.
|
s-4
|
Dodal,
že
prezident
už
má
pravomoc
v
případě
nutnosti
trhy
uzavřít.
|
s-5
|
Brady
však
tvrdil,
že
SEC
má
k
trhům
blíž
a
snáz
rozpozná,
kdy
se
burzy
dostanou
pod
takový
tlak,
že
by
měly
být
zavřeny.
|
s-6
|
V
jiném
kontextu
Brady
uvedl,
že
požadoval
po
Pracovní
skupině
pro
finanční
trhy
posouzení,
zda
záruky
pro
termínové
obchody
nejsou
příliš
nízké.
|
s-7
|
Uvedl,
že
některé
požadavky
na
minimální
záruku
byly
sníženy
na
úroveň
nižší
než
před
pádem
v
roce
1987.
|
s-8
|
"Tím
vzniká
otázka,
zda
požadavky
na
záruky
při
termínových
obchodech
a
obchodování
s
kmenovými
akciemi
jsou
na
těchto
rovinách
jednotné
a
zda
jsou
záruky
pro
termínové
obchody
adekvátní,"
uvedl
Brady.
|
s-9
|
Záruka
je
peněžní
částka,
kterou
investor
potřebuje
k
tomu,
aby
nabídl
k
prodeji
nebo
koupi
smlouvu
na
termínové
obchody.
|
s-10
|
Záruky
pro
termínové
devizové
obchody
se
typicky
zvyšují
a
snižují
podle
nestálosti
trhu.
|
s-11
|
Záruky
na
Chicagské
obchodní
burze
za
termínové
obchody
v
akciových
indexech
Standard
&
Poor's
500
před
16.
říjnem
1987
dosáhly
10 000
dolarů
za
smlouvu
pro
spekulanty
a
5 000
dolarů
pro
zajišťovatele
ve
stelážních
obchodech,
přičemž
uvedeného
data
byla
záruka
pro
předprodej
zvýšena
na
7 500
dolarů.
|
s-12
|
Od
pádu
burzy
19.
října
1987
byly
záruky
zvýšeny
a
sníženy
asi
desetkrát.
|
s-13
|
V
současné
době
se
pohybují
na
12 000
dolarů
pro
spekulanty,
což
jsou
v
typickém
případě
nezávislí
jedinci
a
obchodníci-nečlenové,
a
na
6 000
dolarů
pro
zajišťovatele
ve
stelážních
obchodech,
což
jsou
obvykle
instituce,
které
mají
v
akciích,
o
něž
se
jedná,
kompenzační
pozice.
|
s-14
|
Brady
rovněž
uvedl,
že
podle
něj
jev
akvizice
na
dluh
"skončí
pod
vlastní
tíhou".
|
s-15
|
Na
otázku,
zda
Kongres
něco
může
udělat
pro
to,
aby
omezil
rozkvět
akvizic
na
dluh,
Brady
odpověděl:
"Myslím
si,
že
jev
akvizic
na
dluh
sice
plně
neustane,
ale
stane
se
překonanou
záležitostí."
|
s-16
|
Doporučil
výboru,
aby
před
jakýmkoli
dalším
krokem
"zjistil,
jakou
léčbu
vymyslel
trh".
|
s-17
|
Brady
se
rovněž
ztotožnil
s
obavami
senátorů
ohledně
nedávné
nestálosti
na
akciovém
trhu
a
podle
svých
slov
si
uvědomuje,
že
výkyvy
odrazují
investory
od
investování
do
akcií.
|
s-18
|
Dodal
však,
že
se
trhu
s
kmenovými
akciemi
nepřímo
účastní
i
jednotlivci
prostřednictvím
investičních
fondů
a
penzijních
fondů.
|
s-19
|
Tento
bývalý
vedoucí
pracovník
na
Wall
Street
odmítl
sdělit
svůj
názor
na
nejasnosti
týkající
se
programem
řízeného
obchodování,
které
v
poslední
době
získalo
vyšší
podíl
na
obchodování
na
trhu
a
je
mu
přisuzována
vina
za
urychlení
poklesu
před
dvěma
týdny.
|
s-20
|
"Nemám
žádný
názor
na
to,
zda
bychom
s
programovým
obchodováním
měli
nyní
vůbec
něco
dělat,"
uvedl.
|
s-21
|
Brady
však
ochotně
podpořil
návrh
zákona
na
revizi
trhu,
který
se
v
tomto
pololetí
budou
snažit
prosadit
obě
sněmovny
Kongresu.
|
s-22
|
Tento
návrh
zákona,
s
nímž
loni
vystoupila
komise
SEC,
požaduje,
aby
makléřské
firmy
uváděly
finanční
postavení
svých
holdingových
společností,
aby
velcí
obchodníci
povinně
poskytovali
informace
o
programem
řízeném
či
blokovém
obchodování,
a
zlepšuje
zúčtování
vzájemných
pohledávek
a
vyřizování
obchodů
mezi
termínovými
obchody
a
akciovými
trhy.
|
s-23
|
Tento
návrh
zákona
by
SEC
rovněž
dal
právo
uzavřít
trhy,
což
je
diskreční
právo,
které
na
rozdíl
od
Breedena
požadoval
bývalý
předseda
SEC
David
Ruder.
|
s-24
|
Brady
a
senátoři
souhlasili
s
tím,
že
zorganizují
setkání
svých
zaměstnanců
během
příštího
týdne,
kdy
se
návrh
zákona
začne
dolaďovat.
|