Dependency Tree

wsj0761.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Y. J. Parková a její rodina si čtyři roky odtrhuje od úst, aby si tu mohli koupit malý byt, avšak zjistili, že čím víc se jejich úspory blíží k částce 40 000 dolarů, kterou původně potřebovali, tím víc cena roste.
s-2 Aktuálně v tomto měsíci se víc než zdvojnásobila.
s-3 33letá žena v domácnosti, jejíž manžel coby odborný asistent na katedře ekonomie skromný plat, nyní šetří víc než kdykoli předtím.
s-4 "Jsem odhodlaná do tří let koupit byt," říká.
s-5 "O ničem jiném nepřemýšlím ani nemluvím."
s-6 Pro Parkovi a miliony dalších mladých Korejců se vytoužený sen o vlastním bydlení stal krutou iluzí.
s-7 Pro vládu je to velmi citlivá politická otázka.
s-8 Loni v květnu vydal vládní výbor zprávu o rozsahu a příčinách tohoto problému.
s-9 Za posledních 15 let, jak se ve zprávě uvádí, se ceny za bydlení zvýšily téměř pětkrát.
s-10 Zpráva dává vinu spekulantům, kteří podle vyhnali ceny pozemků na devítinásobek.
s-11 Výbor zjistil, že od roku 1987 ceny nemovitostí stouply téměř o 50 % ve spekulační panice živené ekonomickou prosperitou, olympijskými hrami v Soulu v roce 1988 i v důsledku toho, že vláda přislíbila rychlý rozvoj jihozápadu Koreje.
s-12 Výsledkem je to, že lidé, kteří mají dost peněz na koupi jakékoli nemovitosti, podstatně navýšili svůj majetek.
s-13 A ti, kteří nic nemají, mají pramalé vyhlídky na koupi bydlení.
s-14 Ve zprávě se uvádí, že v roce 1987 čtvrtina obyvatel vlastnila 91 % z celkem 71 895 čtverečních kilometrů soukromých pozemků a že 10 % obyvatel vlastnilo 65 % pozemků určených k bytové výstavbě.
s-15 Vládní Pozemkový výbor uvádí, že pouze třetina korejských rodin vlastní byt či dům.
s-16 Nájmy se prudce zvýšily ruku v ruce s cenami domů.
s-17 Bývalý člen národního zákonodárného shromáždění Hong Sa-Duk, nyní rozhlasový komentátor, uvádí, že tento problém je pro řadu lidí nesnesitelný.
s-18 "Obávám se protestů veřejnosti, nebude-li tato situace napravena," dodává.
s-19 Za poslední tři měsíce se skutečně konalo několik demonstrací před kancelářskou budovou, v níž sídlí Pozemkový výbor a Národní zákonodárné shromáždění, a účastníci žádali, aby vláda zastavila spekulace s nemovitostmi.
s-20 Administrativa prezidenta Roh Tae Wooa sleduje krizi v oblasti nemovitostí celý rok, přičemž velkou pozornost věnuje částečnému přerozdělování půdy.
s-21 Minulý týden vzala vláda do zákonodárného shromáždění tři návrhy zákona.
s-22 Navrhovaná legislativa za cíl urovnat některé nerovnoprávnosti ve stávajícím systému vlastnictví půdy.
s-23 Důležité body zákona podle toho, jak je nyní formulován, znějí: - Omezení počtu nemovitostí, které může vlastnit jedna rodina, na 660 čtverečních metrů v šesti největších městech státu, ovšem v malých městech a na venkově je rozsah větší.
s-24 Vláda bude provinilce trestat, nebude však zabavovat majetek.
s-25 - Daň mezi 3 % a 6 % z nemovitostí, které přesáhnou strop stanovený vládou.
s-26 - Daně mezi 15 % a 50 % ročně z "nadměrných" zisků z opětovného prodeje nemovitosti či z prodeje nevyužitých pozemků vládě.
s-27 Vláda vymezuje nadměrné zisky jako ty, které přesahují průměr z jiných, podobně velkých nemovitostí v dané oblasti.
s-28 - Doba odkladu plateb od dvou do pěti let předtím, než vstoupí v platnost postihy v plném rozsahu.
s-29 Administrativa uvádí, že tato opatření zastaví přebujelé spekulace s nemovitostmi, uvolní více půdy pro ambiciózní vládní program na bytovou výstavbu, v jehož rámci se mají do roku 1992 postavit dva miliony bytů, a také se asi zvýší popularita prezidenta Roha.
s-30 Zákonodárci opozice a další lidé volající po pomoci jihokorejským nájemcům však tvrdí, že navrhované změny nejdou dostatečně daleko na to, aby si bydlení mohli koupit i obyčejní lidé.
s-31 Někteří požadují snížení limitu na velikost domu, jiní trvají na podstatně vyšších daních za velké domy a pozemky.
s-32 Koalice občanů za ekonomickou spravedlnost, skupina hájící zájmy veřejnosti, která vede snahy o radikální reformu, vyžaduje omezení ohledně vlastnění půdy, vysoké daně z kapitálových zisků a radikální přepracování systému oceňování hodnoty, z něhož vycházejí daně z nemovitostí.
s-33 Avšak jiní, například majitelé rozsáhlých pozemků, stavební podnikatelé v oboru nemovitostí a obchodníci, uvádějí, že návrhy vlády nejsou únosné.
s-34 Kritici pod vedením Federace korejských průmyslových odvětví naléhají na vládu, aby zmírnila navrhovaná omezení a tresty.
s-35 Zástupci vlády, naléhající na reformu trhu s nemovitostmi, ignorují tvrzení obchodníků a dráždí je jejich nátlak.
s-36 "Při tom, co děláme, nedochází k žádnému porušování kapitalistického principu soukromého vlastnictví," říká Lee Kyu Hwang, ředitel vládního Pozemkového výboru, který vytvořil návrhy zákona.
s-37 Dodává však, že ústava opravňuje vládu k tomu, aby vzala do svých rukou určitou kontrolu s cílem omezit nedostatek půdy.
s-38 Půda určená k bytové výstavbě čítá přibližně 46,2 čtverečního metru na osobu, což je o 18 % méně než na Tchaj-wanu a jen o polovinu méně než v Japonsku.
s-39 Lee Kyu Hwang odhaduje, že v Jižní Koreji působí asi 10 000 spekulantů s nemovitostmi.
s-40 Hlavním viníkem, uvádí, jsou velké společnosti a obchodní skupiny, které skupují obrovské množství půdy "nikoli pro potřeby společnosti, ale pro rozprodej s vysokým ziskem".
s-41 Jeden výzkumný ústav vypočítal, že 67 % půdy vlastněné nějakou společností patří 403 společnostem, přičemž jen 1,5 % je určeno pro jejich provoz.
s-42 Vládní Úřad pro dohled nad bankami tento měsíc sdělil národnímu zákonodárnému shromáždění, že v prvním pololetí roku 1989 koupilo 30 největších obchodních skupin nemovitosti v hodnotě 1,5 miliardy dolarů.
s-43 Ministerstvo financí proto navrhlo řadu opatření, která by omezila investice společností do nemovitostí ještě přísněji než omezení zaměřená na jednotlivce.
s-44 Na základě těchto opatření by finanční instituce nesměly vlastnit víc nemovitostí, než kolik jich potřebují pro svůj provoz.
s-45 Banky, investiční a úvěrové společnosti by měly povoleno vlastnit půdu rovnající se 50 % jejich kapitálu, přičemž nyní je tento poměr 75 %.
s-46 Maximální možné vlastnictví nemovitostí u pojišťovacích společností by bylo omezeno na 10 % celkové hodnoty aktiv, což by bylo snížení oproti současným 15 %.
s-47 Ale paní Parková tvrdí, že i kdyby se díky této politice podařilo zpomalit nebo zastavit spekulace, ceny za byty by stejně asi nešly dolů.
s-48 Přinejlepším, říká si, porostou pomaleji - snad pomaleji než příjem její rodiny.

Text viewDownload CoNNL-U