Dependency Tree

wsj0756.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Protože se Sovětský svaz potýká se zhoršující se ekonomikou, přední reformátoři vypracovali program změny, jehož cílem je posunout stát blíže k systému volného trhu.
s-2 Návrhy daleko překračují současnou dosti zmatenou politiku perestrojky, což je restrukturalizace ekonomiky podle Michaila Gorbačova.
s-3 Předkládají jasný časový plán a metodologii uvolnění systému stanovování cen, ukončení obrovských průmyslových monopolů a zrušení nevýnosných státních podniků.
s-4 Také se věnují takovým tabuizovaným tématům, jako je pravděpodobnost nezaměstnanosti a vysoké inflace a doporučují jakým způsobem zmírnit sociální důsledky.
s-5 Zatímco se projednává mnoho řešení ekonomických potíží státu, tento program přitahuje širokou pozornost díky své komplexnosti a předpokládané vysoké úrovni autorů.
s-6 Přestože byl článek v posledním vydání týdeníku Ekonomicheskaya Gazeta publikován anonymně, sovětské zdroje uvádějí, že jej napsal Leonid Abalkin s malou skupinou spolupracovníků.
s-7 Abalkin, vedoucí Ekonomického ústavu Akademie věd, byl nedávno jmenován místopředsedou sovětské vlády a vedoucím státního výboru pro ekonomickou reformu.
s-8 "Zcela zřejmě je to manifest dalšího období perestrojky," řekl jeden analytik.
s-9 Ekonomické názory v dokumentu jsou mnohem odvážnější než současná politika.
s-10 Například navrhovaná revize cen - velmi citlivé politické téma - je daleko detailnější než nejasné plány, které Gorbačov ohlásil v roce 1987 a později stáhl.
s-11 Návrhy ale také ukazují znalost politiky, když některé nejožehavější názory zaobalují do opatrných tvrzení, aby si neznepřátelily mocné konzervativce ve vládě, kteří, pokud by byly uskutečněny, na tom mohou prodělat.
s-12 Článek hledá střední cestu mezi odpůrci změny a radikály, kteří požadují řešení ze dne na den, a obhajuje cosi, co nazývá "radikálně umírněným přístupem".
s-13 Dokument být projednán na konferenci předních ekonomů ještě tento měsíc a v tomto roce bude zřejmě předložen sovětskému parlamentu k posouzení.
s-14 Protože tvůrci politiky připravují návrhy pro další pětiletý plán, který začne v roce 1991, tento program představuje mohutný první výstřel v pravděpodobné nelítostné bitvě o ekonomickou reformu.
s-15 Autoři hodnotí ekonomiku neradostně a přiznávají, že "rychlé a lehké cesty k úspěchu prostě neexistují".
s-16 Místo toho podrobně plánují strategii v několika fázích od současnosti do roku 1995.
s-17 Většina opatření pravděpodobně začne ovlivňovat ztrápené sovětské spotřebitele nejdříve za dva nebo tři roky.
s-18 Obhajované klíčové kroky zahrnují: - VLASTNICTVÍ.
s-19 Měla by být zrušena zkostnatělá ideologická omezení vlastnictví majetku.
s-20 Dokument navrhuje zrušit nepružný systém státních podniků a statků a umožnit rozkvět velkého soukromého sektoru, podpořeného pevnými antimonopolními zákony.
s-21 Ekonomika by měla být od současnosti do roku 1992 otevřena početným typům vlastnictví včetně továren pronajatých pracovníky nebo vlastněných akcionáři, družstvy nebo podniky se společnou majetkovou účastí.
s-22 Budou schváleny některé formy soukromého vlastnictví.
s-23 Takové kroky značně omezí moc vládních ministerstev, která nyní žárlivě střeží svá území a je na pohlíženo jako na jednu z hlavních překážek ekonomické reformy.
s-24 - FINANCE.
s-25 Budou zavedena krizová opatření ke zmírnění finanční krize státu, zejména pak jeho rozpočtového deficitu ve výši 200 miliard dolarů.
s-26 Do konce příštího roku budou všechny ztrátové státní podniky zrušeny nebo předány pracujícím, kteří si je budou moci koupit nebo pronajmout, nebo je přeměnit na družstva.
s-27 Do konce roku 1991 budou provedeny podobné kroky za účelem zrušení nevýnosných státních statků a jednotných zemědělských družstev.
s-28 Rychle by měl být zaveden jednotný daňový systém.
s-29 Aby se pohltila část z 300 miliard rublů v oběhu, měla by vláda podporovat vlastnictví bydlení včetně vydávání dluhopisů, které držitelům zaručují právo na koupi bytu.
s-30 - PRÁCE.
s-31 Současný zkostnatělý centralizovaný systém by měl být nahrazen skutečným pracovním a mzdovým trhem.
s-32 se nový systém odchýlí od desetiletí sovětského dogmatu, povede k velkým rozdílům v platech mezi pracujícími a téměř jistě k nezaměstnanosti.
s-33 Pro zmírnění tohoto šoku vláda zavede minimální mzdu a podporu v nezaměstnanosti.
s-34 - CENY.
s-35 Celý systém centrálně stanovovaných cen bude přepracován a pro většinu velkoobchodu a část maloobchodu budou zavedeny ceny volného trhu.
s-36 Spotřebitelé budou mít nadále možnost koupit některé potraviny a domácí potřeby za dotované ceny, avšak luxusní a dovážené položky včetně potravin budou prodávány za tržní ceny.
s-37 Velkoobchodní ceny budou rozděleny do tří kategorií: Suroviny prodávané za pevné ceny blízké světovým úrovním, vládou určené pořizovací ceny malého množství klíčových výrobků a volné ceny pro všechno ostatní, které budou dané dohodou mezi dodavateli a odběrateli.
s-38 Valorizované sociální dávky zajistí, aby chudí a starší příliš netrpěli.
s-39 - ZAHRANIČNÍ OBCHOD.
s-40 Pokročí se se současným uvolňováním a decentralizací zahraničního obchodu.
s-41 Sovětské společnosti budou mít méně překážek ve vývozu a svoji tvrdou měnu by dokonce mohly investovat v zahraničí.
s-42 Cizinci dostanou větší pobídky pro investice v Sovětském svazu.
s-43 Zároveň se současným nekonvertibilním rublem bude zavedena druhá měna, která by mohla být volně směnitelná za dolary a další západní měny.
s-44 Jako součást přeměny státního bankovního systému bude zaveden domácí devizový trh.
s-45 Program je nejvíc nejasný, když se věnuje osudu dvou mocných ekonomických institucí, které se pravděpodobně postaví proti tak dalekosáhlým plánům: Státní plánovací komise, známé jako Gosplan, a Státní komise pro zásobování, neboli komise Gossnab.
s-46 Program však jasně naznačuje, že by obě organizace měly postupně společně s tím, jak budou vstupovat v platnost změny, zejména pak zavedení velkoobchodu a rozbití státních monopolů, ztrácet svůj vliv.

Text viewDownload CoNNL-U