s-1
|
Kalifornské
loupeže
znervózňují
pracovníky
cestovních
kanceláří.
|
s-2
|
PRACOVAT
V
CESTOVNÍ
kanceláři
bývalo
velmi
atraktivní.
|
s-3
|
Nyní
se
toto
povolání
stává
vyloženě
nebezpečným.
|
s-4
|
Podle
policie
a
sdružení
cestovních
kanceláří
bylo
v
uplynulých
měsících
přepadeno
více
než
25
poboček,
zatímco
v
celém
minulém
roce
pouze
několika
málo
poboček.
|
s-5
|
Většina
případů
se
stala
v
Kalifornii,
kde
byl
jeden
pracovník
pobodán
a
další
zastřelen.
|
s-6
|
Losangeleská
policie
uvedla,
že
zloději
jsou
zřejmě
součástí
zločinecké
sítě,
která
dovede
přeměnit
nevyplněné
letenky
na
platné.
|
s-7
|
Ukradené
letenky
již
byly
použity
pro
lety
po
celém
světě.
|
s-8
|
Podle
společnosti
Airline
Reporting
Corp.,
střediska
zpracování
letenek,
zloději
doposud
uloupili
3 632
nevyplněných
letenek.
|
s-9
|
Policie
uvedla,
že
přepadení
většinou
provádí
skupina
dvou
až
pěti
mužů,
kteří
do
poboček
přicházejí
před
zavírací
dobou
nebo
před
obědem,
kdy
je
tam
jen
málo
zaměstnanců.
|
s-10
|
"Na
první
pohled
vypadali
jako
obyčejní
zájemci
o
dovolenou,"
tvrdí
Willy
LLerena,
majitel
cestovní
agentury
Travel
Air
Service
v
Monte
Bello
v
Kalifornii,
o
pěti
mužích,
kteří
vstoupili
do
jeho
kanceláře
vloni
v
červnu.
|
s-11
|
Potom
mu
ale,
jak
říká,
přiložili
dvě
nabité
pistole
ke
spánku
a
dožadovali
se
otevření
trezoru.
|
s-12
|
Když
nejprve
odmítl,
pokračuje,
střelili
ho
do
zad
a
utekli
s
2000
dolary
a
280
nevyplněnými
letenkami.
|
s-13
|
"Řekli,
že
mi
chtějí
ukázat,
že
to
myslí
vážně,"
vzpomíná.
|
s-14
|
Jakmile
se
zvěsti
o
řádění
zločinců
rozšířily,
mnoho
pracovníků
cestovních
kanceláří
začalo
zvažovat
o
změně
zásad
otevřených
dveří.
|
s-15
|
Vstup
zákazníků
do
cestovní
agentury
El
Monte
Travel
Center
v
El
Monte
v
Kalifornii
je
nyní
zabezpečen
bzučákem
a
systémem
zamykání.
|
s-16
|
"Jednat
tímto
způsobem
s
klienty
je
obtížné,
když
podnikáte
ve
službách,"
říká
Ralph
"Bud"
Conner,
majitel
agentury
oloupené
minulý
měsíc
o
180
nevyplněných
letenek
a
850
dolarů.
|
s-17
|
"Ale
jsme
prostě
příliš
vystrašení."
|
s-18
|
Loupeže
také
způsobily
spory,
jejichž
součástí
se
staly
i
aerolinie.
|
s-19
|
Zástupci
cestovních
agentur
tvrdí,
že
aerolinie,
které
sledují
čísla
všech
uloupených
letenek,
by
se
měly
více
snažit
polapit
zloděje
zabavením
označených
letenek.
|
s-20
|
"Mají
nejdůmyslnější
počítače
na
světě,"
říká
LLerena.
|
s-21
|
"Měli
by
být
schopni
to
udělat."
|
s-22
|
Ale
aerolinie
tvrdí,
že
kdyby
začaly
prověřovat
letenky
pomocí
počítačových
čteček
u
odbavovacích
bran,
bylo
by
to
příliš
drahé
a
způsobovalo
by
to
zpoždění.
|
s-23
|
Texasané
mají
přiměřené
pojištění
půjčených
vozů
|
s-24
|
OBHÁJCI
zákazníků
dlouho
upozorňovali
na
to,
že
půjčovny
automobilů
požadují
za
pojištění
půjčených
vozů
příliš
mnoho.
|
s-25
|
Zdá
se,
že
důkazem
toho
je
nyní
nový
zákon
v
Texasu.
|
s-26
|
Zákon
-
první
svého
druhu
-
zavazuje
společnosti
půjčující
vozy
v
Texasu,
aby
účtovaly
pouze
"přiměřené"
sazby
za
pojištění
osvobozené
od
náhrady
škod
způsobené
nehodou.
|
s-27
|
Konkrétně
zákon
stanovuje,
že
sazby
musejí
co
nejvíce
odrážet
skutečné
náklady
společností
na
výměnu
poškozených
vozů.
|
s-28
|
Než
zákon
začal
minulý
měsíc
platit,
účtovali
půjčovny
vozů
v
Texasu
12
dolarů
za
den
za
pojištění
osvobozené
od
náhrady
škod.
|
s-29
|
Nyní
účtují
pouhé
3
dolary.
|
s-30
|
"Pokud
nyní
mluví
pravdu,
pak
předtím
požadovali
300
%
přiměřené
ceny,"
tvrdí
Steve
Gardner,
náměstek
nejvyššího
státního
zástupce
v
Texasu.
|
s-31
|
Mluvčí
společnosti
Hertz
Corp.
přiznává:
"Pojištění
osvobozené
od
náhrady
škod
není
zdrojem
ochrany
zákazníků,
ale
zdrojem
příjmů."
|
s-32
|
Společnost
Hertz
ovšem
zdůrazňuje,
že
sama
nyní
v
Texasu
požaduje
3,95
dolaru
za
den,
zatímco
někteří
konkurenti
žádají
6,99
dolaru.
|
s-33
|
Úřad
nejvyššího
státního
zástupce
vyšetřuje
půjčovny
aut,
které
účtují
mnohem
vyšší
ceny.
|
s-34
|
Letušky
a
stevardi
přestávají
poskytovat
služby
ještě
před
přistáním
letadel
|
s-35
|
POKUD
LETUŠKY
A
STEVARDI
vypadají
poněkud
unaveně,
může
být
příčinou
nepřetržitá
20hodinová
práce.
|
s-36
|
Současný
výzkum
pro
Federální
leteckou
správu
(FAA)
zjistil,
že
velké
aerolinie
někdy
nutí
letušky
a
stevardy
pracovat
nepřetržitě
16
a
více
hodin
-
přestože
kolektivní
smlouvy
v
některých
aeroliniích
omezují
službu
na
14
hodin.
|
s-37
|
Výzkum
dále
zjistil,
že
letušky
a
stevardi
na
některých
charterových
letech
pracují
v
20hodinových
směnách.
|
s-38
|
Je
to
proto,
že
FAA
nemá
žádná
pravidla
pro
pracovní
dobu
stevardů
a
letušek;
pro
srovnání,
nekompromisně
omezuje
pracovní
dobu
pilotů
a
letových
dispečerů,
většinou
nejvýše
na
10
po
sobě
jdoucích
hodin.
|
s-39
|
"Z
pohledu
FAA,"
říká
Matt
Finucane,
vedoucí
letové
bezpečnosti
Sdružení
letušek
a
stevardů,
"mohou
letušky
a
stevardi
pracovat
neomezený
počet
hodin."
|
s-40
|
Odborníci
uvádějí,
že
tak
dlouhá
pracovní
doba
letušek
a
stevardů
představuje
bezpečnostní
riziko.
|
s-41
|
Únava
letušek
a
stevardů
může
například
způsobit,
že
nemusejí
dost
rychle
reagovat
během
evakuace
v
případě
nouze.
|
s-42
|
"Na
konci
pracovního
dne
jsou
z
nich
zombie,"
tvrdí
John
Galipault,
president
Ústavu
bezpečnosti
letectví,
veřejně
prospěšného
sdružení
ve
Worthingtonu
v
Ohiu.
|
s-43
|
"Musejí
pracovat
tak
dlouho
a
při
případné
evakuaci
očekáváme,
že
se
stanou
hrdiny."
|
s-44
|
V
reakci
na
studii
FAA
uvádí,
že
uvažuje
o
změně
svých
zásad
-
nebo
o
jejich
nedostatku
-
ohledně
letušek
a
stevardů.
|
s-45
|
Agentura
možná
nebude
mít
velký
výběr:
V
Kongresu
byl
předložen
návrh
zákona,
který
má
donutit
agenturu
omezit
pracovní
dobu
letušek
a
stevardů
na
14
hodin
na
amerických
spojích
a
na
16
hodin
na
mezinárodních
spojích.
|
s-46
|
Všehochuť
|
s-47
|
GOLF
SE
STAL
posledním
rozptýlením
pro
cestovatele,
kteří
uvízli
na
některých
letištích.
|
s-48
|
Simulátory
golfu,
na
kterých
hráči
odpalují
golfové
míčky
do
sítí,
byly
postaveny
na
letištích
v
Denveru
a
Pittsburghu...
|
s-49
|
Podle
časopisu
Corporate
Travel
je
průměrná
cena
snídaně
ve
"slušné"
hotelové
restauraci
v
New
Yorku
17,12
dolaru.
|
s-50
|
Nejlevnější
snídaní
ve
100
posuzovaných
měst
byla
snídaně
v
El
Pasu
v
Texasu
za
5,11
dolaru.
|