Dependency Tree

wsj0692.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Select a sentence

s-1 Vzdělanci v oblasti obrany léta naříkali, že Pentagon nemůže určovat priority, protože nemá žádnou strategii.
s-2 Nový ministr obrany Richard Cheney v dubnu potvrdil, že "v ideálním světě by existoval pěkný, jasný, organizovaný postup.
s-3 Vytvořila by se strategie a potom by se na ni přistoupilo a vytvořil se rozpočet.
s-4 V praxi to tak nefunguje".
s-5 Zvážíme-li, že pětiletý obranný plán stojí více než 1,6 biliónu dolarů, pak je na čase, abychom vytvořili strategii, která bude ve Washingtonu fungovat.
s-6 To se nestane, dokud stratégové neopustí své vzdušné zámky a nenaučí se pracovat ve skutečném světě omezených rozpočtů a nejisté budoucnosti.
s-7 Za těchto okolností předtím, než definitivně sestavíme rozpočet potřebný na vytvoření a udržení ozbrojených sil, určíme státní cíle i to, co ohrožuje jejich dosažení, vytvoříme strategii na odvrácení těchto hrozeb a stanovíme síly, které jsou potřeba na uskutečnění strategie.
s-8 Tyto postupy polykají milióny hodin práce a produkují tuny papíru a jejich konečný výsledek - pětiletý obranný plán - každý rok rychle vyšumí.
s-9 Graf nalevo ukazuje, jak to probíhá (viz doprovodná ilustrace - list Wall Street Journal z 30. října 1989).
s-10 Porovnejte posledních osm pětiletých plánů se současnými vyhrazenými částkami.
s-11 Stratégové z Pentagonu vytvářejí rozpočty, které jednoduše nemohou být splněny, protože počítají s tím, že obranná strategie závisí jen na cílech a hrozbách.
s-12 Strategie však spočívá v možnostech, nikoli v nadějích a snech.
s-13 Tím, že opomíjejí náklady, se američtí stratégové zbavují odpovědnosti za obtížná rozhodnutí.
s-14 To vkládá skutečná strategická rozhodnutí do rukou jiných: rýžovačů peněz, lidí, kteří připravují rozpočet, a těch, kdo porcují medvěda.
s-15 Tito lidé mají odlišné zájmy.
s-16 A následkem toho - jak napovídá nedávné hlasování sněmovny pro zrušení ukončení Cheneyho programu - se skutečným cílem obranné "strategie" stává udržení pracovních míst.
s-17 Jak můžeme tuto situaci zvrátit?
s-18 Reforma začíná v Pentagonu.
s-19 Na začátku plánovacího procesu by stratégové měli vzít v úvahu dopad nejistot v rozpočtu.
s-20 Měli by prozkoumat, jak by obranný program změnila škála rozpočtových scénářů od optimistického po pesimistický.
s-21 Poté by měli stanovit priority tím, že při postupu od vyšších k nižším rozpočtům označí nejméně bolestivé škrty programu.
s-22 Také by měli určit nejlepší způsoby přidávání programů pro případ, že by rozpočet dosáhl vyšších úrovní.
s-23 Tento druh analýzy mimořádných událostí je běžný ve válečném i obchodním plánování.
s-24 Není důvod, proč by se nemohl použít v plánování obranném.
s-25 K zavedení této myšlenky do praxe jsou nezbytné dva kroky.
s-26 Krok 1 zprůhledňuje účetnictví.
s-27 Náš pětiletý plán obsahuje tři účetní nástroje - záporné peníze, zvláštní správní rezervy a optimistické odhady inflace -, které zmírňují výdaje, jež si Pentagon vyčlenil, o téměř 100 miliard dolarů.
s-28 Koncepce záporných peněz byla vymyšlena v roce 1988 proto, aby pětiletý obranný plán pro roky 1990-1994 vyhověl číslům v konečném rozpočtovém návrhu prezidenta Reagana pro Kongres.
s-29 Tento plán překročil čísla obsažená v jeho rozpočtové zprávě o 45 miliard dolarů.
s-30 Aby se účty vyrovnaly, jak požaduje zákon, někdo vynalezl novou rozpočtovou linku, která prostě odečetla 45 miliard dolarů.
s-31 V Pentagonu je známa jako "záporný řez".
s-32 Pentagon tvrdí, že záporný řez je konečný výsledek 22 miliard dolarů v dosud neurčených omezeních zásobování vládních orgánů a podniků, která hodlá získat v příštích letech, a 23 miliard ve "zvláštní" správní rezervě, která se vztahuje na blíže neurčené programy, jež se uskuteční v budoucnu.
s-33 Plán z roku 1990 také počítá s tím, že do roku 1994 se inflace sníží na 1,7 %.
s-34 Většina prognostiků, včetně těch v rozpočtové kanceláři Kongresu, se domnívá, že inflace v každém z oněch pěti roků přesáhne 4 %.
s-35 Při této míře je obranný plán podhodnocen o 48 miliard dolarů.
s-36 Když se přičtou záporné peníze a s použitím pravděpodobnějšího odhadu inflace se přepočítá zbývající část programu, vyjdou nám náklady na základní program mezi lety 1990 a 1994 ve výši 1,7 bilionu dolarů.
s-37 Krok 2 zkoumá, jak by čtyři postupně se snižující rozpočtové scénáře změnily základní program a jak by tyto změny ovlivnily naši národní bezpečnost.
s-38 Graf napravo (předpokládající 4% míru inflace) dává tyto scénáře do souvislosti se současnými přidělenými částkami (viz doprovodná ilustrace - list Wall Street Journal z 30. října 1989).
s-39 Povšimněte si, že základní program předpokládá ostré zvýšení budoucích přidělených částek.
s-40 Krok 2 může odpovědět na otázku: Co se stane, pokud k těmto zvýšením nedojde?
s-41 Scénář 1, známý jako "Stálé zmrazení dolaru", odškodňuje Pentagon jen za inflaci - ročně se zvyšuje o 4 %.
s-42 Tento scénář od roku 1985 představuje přibližné stanovisko amerického Senátu a snižuje základní program mezi lety 1990 a 1994 o 106 miliard dolarů.
s-43 Scénář 3, "Momentální zmrazení dolaru", představuje již zhruba čtyři roky přibližné stanovisko Sněmovny reprezentantů.
s-44 Zmrazuje rozpočet na jeho momentální úrovni a nutí Pentagon neutralizovat dopady inflace do roku 1994.
s-45 Snižuje základní program o 229 miliard dolarů.
s-46 Scénář 2 se dotýká nedávných kompromisů mezi sněmovnou a senátem a tím, že zvyšuje rozpočet o 2 % ročně, zmenšuje rozdíl mezi scénářem 1 a 3.
s-47 Základní program omezuje o 169 miliard dolarů.
s-48 Konečně scénář 4 snižuje rozpočet o 2 % ročně po příštích pět let - celkové snížení je 287 miliard dolarů.
s-49 To může být vnímáno jako pesimistická předpověď, která je možná podporována ochranným dopadem Grammova-Rudmanova zákona o snižování deficitu, případně uvolněním napjatých vztahů se Sovětským svazem.
s-50 Strategičtí plánovači sboru náčelníků štábu by pro každý scénář vytvořili nejefektivnější obranný program, který by maximalizoval přednosti a minimalizoval slabiny.
s-51 Své snahy by završili vytvořením zevrubného celkového hodnocení každého plánu - včetně zformulovaných předpokladů, analýzy slabostí a omezení, vlivu na národní bezpečnost a nejlepší strategie, jak pracovat v rámci těchto omezení.
s-52 Tím, že by stratégové byli nuceni učinit těžká rozhodnutí, by toto cvičení odhalilo skutečné náklady každého programu.
s-53 Pokud by se například rozhodli ponechat si bombardér B-2 Stealth, museli by s přesunem k nižším úrovním rozpočtu obětovat stále více jiných programů - jako třeba přepravní bitevní uskupení nebo armádní divize.
s-54 Na základě zjištění, kdy náklady na bombardér B-2 začaly být přemrštěné, by se těmito kompromisy rozvíjely priority.
s-55 Někoho může lákat argumentace, že myšlenka strategického posudku pouze oživí neblaze proslulá koncepce rozpočtování s nulovou bází (ZBB) Carterovy vlády.
s-56 Na koncepci ZBB se však neúčastnili stratégové sboru náčelníků štábu, takže se omezila na pouhé účetní cvičení řízené rozpočtovou politikou.
s-57 Postupy ZBB byly v každém případě tak těžkopádné, že každého, kdo se do nich zapojil, rozdrtila hromada nedůležitých drobností.
s-58 Strategické přezkoumání je od základu jiné.
s-59 Vedl by jej sbor náčelníků podle jednoduchých pravidel: pro každý rozpočtový scénář vytvořit nejlepší možnou sílu a dodat ministerstvu obrany zevrubné celkové zhodnocení, jak může být tato síla použita k dosažení zájmů Spojených států.
s-60 Může vzniknout obava, že pouhé přemýšlení o nižších rozpočtech zraní národní bezpečnost, protože to nezodpovědnému Kongresu otevře dveře k oportunistickému snižování rozpočtu.
s-61 Tento argument se v atmosféře hazardu a nedůvěry, prostupující Pentagonem a Kongresem, hodí a naneštěstí je na něm něco pravdy.
s-62 Nakonec však musí být odmítnut z logických i morálních důvodů.
s-63 Tvrdit, že Pentagon by měl jednat nezodpovědně, protože kdyby jednal zodpovědně, vyprovokoval by k nezodpovědnému jednání Kongres, vede k závěru, že Pentagon by ve státním zájmu musel úmyslně zveličovat své potřeby, což jinými slovy znamená, že je oprávněn páchat zločin - lhát Kongresu -, protože je to morálně lepší.
s-64 Strategie není hrou mezi Pentagonem a Kongresem, je to umění možnosti ve světě, kde nás okolnosti nutí volit mezi možnostmi nepříjemnými a nedokonalými.
s-65 Pokud chceme smysluplné priority, pak dříve než přijmeme závazky, musíme pochopit kompromisy, které s sebou nesou.
s-66 Strategie není oddělenou událostí v idealizované posloupnosti samostatných jednotlivostí, je to způsob myšlení, který vyvažuje hrozby našim zájmům způsobem slučitelným s našimi finančními, kulturními a materiálními hranicemi.
s-67 Spinney je stálým úředníkem Pentagonu.
s-68 Toto je zestručněná verze pojednání, které vyjde v lednovém čísle Sborníku Námořního institutu.
s-69 Vyslovené názory nevyjadřují oficiální politiku ministerstva obrany.

Text viewDownload CoNNL-U