Dependency Tree

wsj0426.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Do restaurace ve státě Maryland vešli dva ozbrojení lupiči, nařídili dvěma zaměstnancům, aby si lehli na podlahu, a střelili je zezadu do hlavy.
s-2 Zabijáci utekli s méně než 100 dolary.
s-3 Tuto a jiné příšerné vraždy popisoval nedávno senátor Strom Thurmond (republikán za Jižní Karolínu), čímž apeloval na spolutvůrce zákonů, aby obnovili federálně platný trest smrti.
s-4 "Trest smrti," prohlašoval, "ochrání ty, kdo dbají zákonů, před brutálními a krutými jedinci, kteří tyto zločiny páchají."
s-5 to jen jeden háček: Zákon, který senátor Thurmond prosazuje, by byl v případech vražd v marylandské restauraci a skoro všech dalších zabití irelevantní.
s-6 Většina vražd jsou státní zločiny, takže jakýkoli federální zákon o trestu smrti by se pravděpodobně ukázal být více symbolický než podstatný.
s-7 Přesto tento návrh zákona vyvolává více rozruchu než obchod s drogami.
s-8 Republikáni v Senátu poté, co se jim opakovaně nezdařilo připojit pozměňovací návrh k nesouvisející legislativě, konečně protlačili plnohodnotný návrh zákona o trestu smrti výborem.
s-9 Vedení demokratů souhlasilo, že nechá v Senátu o problému hlasovat před koncem roku - rozprava se jistě zaměří na údajnou rasovou nerovnost ve vynášení rozsudků smrti.
s-10 Dokonce i někteří demokraté připouštějí, že většina senátorů nejspíš upřednostňuje nějakou formu zákona o trestu smrti s širší platností.
s-11 Návrh zákona čekající na projednání, předložený senátorem Thurmondem, by oživil dlouho nepoužívané federální zákony o trestu smrti zřízením právních postupů vyžadovaných Nejvyšším soudem.
s-12 V roce 1972 Nejvyšší soud všechny zákony o trestu smrti - federální stejně jako státní - odložil a označil za protiústavní.
s-13 Ale v roce 1976 soud obnovu takových zákonů povolil, pokud splní jisté procedurální požadavky.
s-14 Poroty by například musely před rozhodnutím, zda někoho pošlou na smrt, vzít v úvahu zvláštní "přitěžující" a "polehčující" okolnosti.
s-15 Od tohoto rozhodnutí v roce 1976 znovu zavedlo trest smrti 37 států.
s-16 Na federální úrovni ho ale zablokovali demokrati v Kongresu, s výjimkou zákona z roku 1988, který umožňuje trest smrti v jistých případech zabití člověka souvisejících s drogami.
s-17 Thurmondův návrh zákona by zavedl trest smrti na federální úrovni za 23 zločinů, z nichž většina byla dříve trestána smrtí podle federálních zákonů, které Nejvyšší soud zrušil.
s-18 Mezi těmito zločiny je vražda na federální půdě, atentát na prezidenta a špionáž.
s-19 Thurmondův návrh zákona by také přidal pět nových zločinů trestaných smrtí, včetně vraždy na objednávku.
s-20 (Mimoto Senát minulý týden přijal zákon umožňující popravu teroristů, kteří zabijí Američany v zahraničí.)
s-21 Ve víru trestního řečnění kolem problému se jedna zásadní otázka týkala toho, zda by federální trest smrti, vedle existujících státních zákonů, nějaké budoucí zločince odradil.
s-22 Jednak není pravděpodobné, že by mnoho lidí dostalo federální trest smrti, neřkuli bylo popraveno.
s-23 Většina zločinů zahrnutých do Thurmondova návrhu zákona je nesmírně vzácná - zabití soudce Nejvyššího soudu, například, nebo úmyslné zavinění vlakové havárie, která způsobí smrt.
s-24 Pokud by Thurmondův zákon platil v posledních třech letech, bylo by podle studie demokratické části senátního Justičního výboru ve skutečnosti na federální rozsudek smrti kvalifikováno pouze 28 obžalovaných.
s-25 Poslední federální poprava před rozhodnutím Nejvyššího soudu z roku 1972 zakazujícím trest smrti se uskutečnila v roce 1963, což znamená, že federální vláda svou pravomoc k popravě nevyužila osm let.
s-26 "V tomto smyslu je celá debata určitý podvod," tvrdí člen demokratické části Senátu.
s-27 "Odvádí to pozornost od závažných problémů, například jak přimět DEA, FBI a celní úřady ke spolupráci" v boji proti drogám.
s-28 Republikáni uznávají, že podle Thurmondova zákona by bylo popraveno jen málo lidí, ale tvrdí, že o to nejde.
s-29 "Mnoho vědců je toho názoru, že pouhá existence trestu odstraší od spáchání hrdelního zločinu mnoho lidí," říká senátor Orrin Hatch (republikán za Utah).
s-30 Popravy, bez ohledu na to, jak často k nim dochází, jsou také "řádnou odplatou" za těžké zločiny, tvrdí senátor Hatch.
s-31 Thomas Boyd, vedoucí pracovník ministerstva spravedlnosti, říká, že nové federální zločiny související s drogami, od loňského listopadu trestané smrtí, mohou vyústit v prudký nárůst rozsudků smrti, ačkoli se to zatím nestalo.
s-32 Kromě vzkříšení starého problému, zda trest smrti odradí zločince, učinil zákon hlavním tématem debaty rasu.
s-33 Než zákon opustil výbor, připojil k němu senátor Edward Kennedy (demokrat za Massachusets) pozměňovací návrh, který obžalovanému umožňuje vyhnout se rozsudku smrti v soudních okresech, kde je o popravách rozhodováno prokazatelně rasistickým způsobem.
s-34 Pozměňovací návrh přiměl senátora Thurmonda k ironickému protestu, když si postěžoval, že toto trest smrti "zabije".
s-35 Mnoho studií ukazuje, že státní soudci a poroty ukládali tresty rasově diskriminujícím způsobem.
s-36 A Kennedyho pozměňovací návrh by omezil nejen federální, ale i státní rozsudky, a to dvěma podstatnými způsoby.
s-37 Všem obžalovaným by umožnil předložit statistické důkazy ukazující, že v minulosti byl trest smrti uplatňován v rasovém nepoměru.
s-38 A na žalobce by přenesl úkol vyvrátit, že jakékoli statistické rasové nerovnosti byly způsobeny diskriminací.
s-39 "Tento úkol je velmi těžké, ne-li nemožné, splnit," říká Boyd.
s-40 "Jak dokážete, že ne?"
s-41 Jelikož většina žalobců by nebyla schopna nezvratně dokázat, že rozsudek neovlivnily rasové faktory, mohly by se popravy zastavit všude, vysvětluje Boyd.
s-42 Přinejmenším 15 významných studií chce ukázat, že jednotlivé státy ukládaly trest smrti nerovnoměrně mezi vrahy bílých a černých a mezi černé a bílé obžalované.
s-43 Konzervativci přesvědčivost studií zpochybňují a připomínají, že Nejvyšší soud v roce 1987 rozhodl, že takový průzkum, bez ohledu na přesnost, není relevantní vzhledem k ústavnímu napadání konkrétního rozsudku smrti.
s-44 Kennedyho pozměňovací návrh by v podstatě vytvořil zákon obcházející rozhodnutí Nejvyššího soudu.
s-45 Právníci by se ustanovení dychtivě chopili ve svých odvoláních proti trestu smrti, říká Richard Burr, vedoucí týmu pro obhajobu trestu smrti Právního fondu pro obhajobu a vzdělávání Národní asociace na podporu nebělošské populace (NAACP).
s-46 Kennedy svůj návrh nedokázal začlenit do vloni vytvořené protidrogové legislativy a ten tedy bude nyní členy Senátu opět vážně napadán.
s-47 Ale jestli to přečká, mohl by podnítit další změny zákonů, tvrdí Burr.
s-48 To by mohlo donutit Kongres a státy zúžit trest smrti pouze na ty rozsudky, které se ukážou být poměrně prosty rasové nevyrovnanosti - např. u vražd spáchaných recidivisty, kteří své oběti mučili.
s-49 Takové zúžení trestu by zřetelně omezilo jakýkoli odstrašující účinek, který nyní .
s-50 A to by zase jen posílilo argumenty těch, kteří jsou proti popravě za jakýchkoli okolností.

Text viewDownload CoNNL-U