s-1
|
Každý
pracovní
den
v
11
hodin
oblékne
40letý
Mike
Sinyard
cyklistický
dres,
nasedne
na
kolo,
které
si
nechává
ve
své
kanceláři
ve
městě
Morgan
Hill
v
Kalifornii,
a
vyrazí
na
cestu,
kterou
by
většina
lidí
jela
jedině
autem.
|
s-2
|
A
s
ním
jede
až
50
zaměstnanců
firmy
Specialized
Bicycle
Components
Inc.
|
s-3
|
Když
se
ve
13
hodin
vrací
ke
svým
pracovním
stolům,
mají
v
nohách
20
mil.
|
s-4
|
Díky
svému
nadšení
pro
cyklistiku
dokázal
Sinyard
vytvořit
kreativní
společnost,
která
v
tomto
odvětví
zaujímá
přední
místo.
|
s-5
|
Společnost
Specialized,
kterou
založili
spíše
cyklističtí
nadšenci
než
obchodníci,
objevila
půvab
kol
se
širokými
plášti,
která
se
dostanou
téměř
všude,
a
v
roce
1981
začala
s
jejich
sériovou
výrobou.
|
s-6
|
Za
posledních
pět
let
vzrostl
obrat
společnosti
z
26
na
80
milionů
dolarů.
|
s-7
|
Takzvaná
horská
kola
dnes
činí
dvě
třetiny
ze
2
miliard
dolarů,
které
se
ročně
utratí
za
všechna
kola
v
USA.
|
s-8
|
Společnost
Specialized
se
svými
65
%
obratu
pocházejícími
z
horských
kol
je
obecně
považována
za
společnost
s
největším
vlivem
na
trhu.
|
s-9
|
(Většinu
zbývajícího
obratu
tvoří
příslušenství,
a
to
zejména
pro
uživatele
horských
kol.)
|
s-10
|
Dnes
ale
společnost
více
než
kdy
jindy
potřebuje
podnikatelského
ducha.
|
s-11
|
Na
rostoucí
trh,
který
společnost
Specialized
pomohla
vytvořit,
se
dostává
jeden
velký
konkurent
za
druhým
a
všichni
přinášejí
horská
kola
známých
značek,
jako
například
Schwinn,
Peugeot,
Raleigh
a
Nishiki.
|
s-12
|
Aby
si
tudíž
Sinyardova
společnost
udržela
náskok,
musí
inovovat
více
než
kdy
jindy
a
vyvíjet
nové
výrobky
speciálně
pro
jízdu
na
horských
kolech.
|
s-13
|
Současně
se
však
bude
muset
lépe
strukturovat,
aby
lépe
zvládla
svůj
růst.
|
s-14
|
Uskutečnit
obojí
bude
znamenat
stejně
náročné
balancování
jako
při
jízdě
na
jednokolce.
|
s-15
|
U
malých
společností,
které
rychle
vyrostly,
je
to
běžný
problém
-
zvláště,
když
jejich
úspěch
přitáhne
velké
konkurenty.
|
s-16
|
"Vášeň,
to
je
slovo,
které
firmu
Specialized
výstižně
charakterizuje"
říká
Erik
Eidsmo,
bývalý
vedoucí
pracovník
v
lyžařském
průmyslu,
kterého
Sinyard
přetáhl
ze
společnosti
Citicorp,
aby
řídil
marketing
a
obchod.
|
s-17
|
"Doufám,
že
přidám
další
slovo:
technologie.
|
s-18
|
To
je
můj
cíl.
|
s-19
|
A
je
to
také
Mikův
cíl."
|
s-20
|
Eidsmo
je
jedním
z
několika
klíčových
lidí
mimo
cyklistický
průmysl,
kteří
byli
zaměstnáni,
aby
přinesli
do
nezávislé,
rychle
rostoucí
společnost
pevnější
vedení.
|
s-21
|
"Měli
jsme
spoustu
problémů,"
říká
Sinyard.
|
s-22
|
Zatímco
obrat
společnosti
letěl
prudce
nahoru,
"byl
zde
stále
systém,
který
by
se
pravděpodobně
hodil
pro
obrat
mezi
10
a
20
miliony
dolarů".
|
s-23
|
Eidsmo
dodává:
"Co
ten
den
vypadalo
dobře,
to
se
ten
den
udělalo."
|
s-24
|
Od
té
doby,
co
Eidsmo
v
květnu
přišel,
zavedl
praktiky,
které
se
naučil
během
práce
ve
společnosti
Citicorp,
jako
například
řízení
podle
cílů,
podrobné
plány
projektů
a
předpovědi
obratu
společnosti
a
výrobních
trendů.
|
s-25
|
"Konečně
začínáme
-
a
je
to
velmi
bolestné
-
trochu
chápat,
jak
by
měl
vypadat
dlouhodobý
horizont
společnosti,"
říká
Eidsmo.
|
s-26
|
"Je
to
však
nebezpečné,"
říká
o
snaze
společnosti
Specialized
přizpůsobit
strukturu
podniku.
|
s-27
|
"Nechceme
ztratit
to
kouzlo"
kreativní
síly
společnosti.
|
s-28
|
V
naději,
že
si
udrží
před
ostatními
náskok,
zdůrazňuje
společnost
inovaci.
|
s-29
|
Na
nedávném
veletrhu
stáli
návštěvníci
frontu,
aby
se
podívali
na
nový
cyklistický
rám
společnosti
Specialized,
který
váží
jen
2,7
libry
-
o
libru
méně
než
nejlehčí
rám
pro
horské
kolo
na
trhu.
|
s-30
|
Sinyardova
společnost
chce
vyrobit
ještě
lehčí
rámy
další
generace
tím,
že
ocelové
čepy
rámu
nahradí
titanovými.
|
s-31
|
Společnost
Specialized
na
veletrhu
také
předvedla
převratné
třípaprskové
kolo,
které
společně
vyvinuly
společnosti
Specialized
a
Du
Pont
Co.
|
s-32
|
Paprsky
kola
jsou
vyrobeny
z
nejmodernějších
materiálů
a
jsou
zkonstruovány
jako
křídla
letadla,
což
při
100mílovém
závodě
zkrátí
čas
cyklisty
o
10
minut,
jak
tvrdí
společnost.
|
s-33
|
V
současné
době
stojí
750
dolarů
a
Sinyard
se
domnívá,
že
do
tří
let
bude
možno
cenu
snížit
na
200
až
250
dolarů.
|
s-34
|
Cenu
nejlevnějšího
horského
kola
společnosti
dokázal
snížit
ze
750
na
279
dolarů
během
|
s-35
|
Je
však
jisté,
že
požadavky
na
kreativitu
společnosti
se
budou
zvyšovat.
|
s-36
|
Konkurence
roste
společně
s
tím,
jak
na
trh
s
horskými
koly,
který
měla
kdysi
Sinyardova
společnost
prakticky
celý
pro
sebe,
pronikají
větší
společnosti.
|
s-37
|
Představitel
Americké
cyklistické
federace
Philip
Milburn
říká,
že
ježdění
na
horských
kolech
"roste
tak
obrovským
tempem,
že
se
do
tohoto
oboru
pouští
řada
společností".
|
s-38
|
Jedním
z
obzvláště
žádaných
trhů
společnosti
Specialized,
na
který
se
noví
hráči
zaměřují,
je
oblast
příslušenství
k
horským
kolům,
kterou
Eidsmo
nazývá
"budoucností
našeho
podnikání".
|
s-39
|
Nejenže
se
příslušenství
prodává
lépe
než
celá
kola,
ale
nabízí
také
téměř
dvojnásobné
marže
oproti
přibližně
25
%
až
30
%
při
prodeji
celého
kola.
|
s-40
|
Společnost
Nike
Inc.
z
města
Beaverton
v
Oregonu
přišla
se
sérií
bot
na
horská
kola,
aby
se
na
části
tohoto
trhu
uplatnila.
|
s-41
|
Asi
před
měsícem
začala
společnost
Michelin
Tire
Corp.
z
města
Greenville
v
Jižní
Karolíně
prodávat
pláště
pro
horská
kola,
což
byla
celá
léta
doména
společnosti
Specialized.
|
s-42
|
Konkurence
přitvrzuje
také
v
prodeji
celých
kol.
|
s-43
|
Společnost
Trek
Bicycle
Corp.,
která
přináší
své
mateřské
společnosti
Intrepid
Corp
se
sídlem
v
Milwaukee
čtvrtinu
ročního
obratu
ve
výši
400
milionů,
vstoupila
do
podnikání
s
horskými
koly
v
roce
1983.
|
s-44
|
Předtím
společnost
Trek
vyráběla
jen
tradiční
silniční
kola,
ale
"nebyla
to
taková
věda
přejít
ze
silničního
kola
na
horské",
říká
prezident
společnosti
Trek
Dick
Burke.
|
s-45
|
Tento
segment
nyní
tvoří
zhruba
dvě
třetiny
celkového
obratu
společnosti.
|
s-46
|
Ve
společnosti
Giant
Bicycle
Inc.
z
města
Rancho
Dominguez
v
Kalifornii
se
obrat
od
chvíle,
kdy
společnost
v
roce
1987
vstoupila
na
trh
s
horskými
koly,
ztrojnásobil.
|
s-47
|
Jakožto
pobočka
tchajwanské
holdingové
společnosti
s
celosvětovým
obratem
ve
výši
150
milionů
dolarů
je
společnost
Giant
jedním
z
příkladů
rychlé
globalizace
Sinyardova
kdysi
útulného
místečka
na
trhu.
|
s-48
|
Společnost
Schwinn
Bicycle
Co.
z
Chicaga
založila
společné
podniky
zaměřující
se
na
prodej
kol
s
cyklistickými
společnostmi
v
kontinentální
Číně
a
v
Maďarsku.
|
s-49
|
Společnost
Derby
International
Corp.
z
Lucemburska
minulý
rok
koupila
významné
značky,
jako
jsou
Peugeot,
Raleigh
a
Nishiki.
|
s-50
|
V
reakci
na
zmezinárodňování
tohoto
průmyslu
nahrazuje
Sinyardova
společnost
nezávislé
zahraniční
distributory
zcela
vlastněnými
pobočkami.
|
s-51
|
Tento
krok
odstraní
náklady
na
prostředníka
a
poskytne
společnosti
Specialized
lepší
možnost
kontroly
nad
marketingem
a
prodeji.
|
s-52
|
Jak
ale
říká
Bill
Austin,
prezident
společnosti
Giant:
"Když
někteří
větší
hráči
spojí
síly
dohromady,
hra
se
změní."
|