s-1
|
Už
od
dob
psaní
na
břidlicové
tabulky
toužily
děti
školou
povinné
vědět:
co
je
v
testu?
|
s-2
|
V
současnosti
mohou
studenti
často
najít
odpověď
v
přípravných
příručkách
a
v
pracovních
sešitech
k
testům,
které
jim
učitelé
rozdají
několik
týdnů
před
psaním
standardizovaných
vědomostních
testů.
|
s-3
|
Otázka
pro
žáky
pátých
ročníků
v
matematické
části
hojně
používaného
kalifornského
testu
vědomostí
(CAT)
zní:
"Jaký
je
jiný
název
pro
římskou
číslici
IX?"
|
s-4
|
Dalším
úkolem
v
testu
je
sečíst
dvě
sedminy
a
tři
sedminy.
|
s-5
|
Stejné
otázky
obsahují
i
pracovní
sešity
z
příručky
přípravných
testů
s
názvem
Učební
materiály,
které
školám
po
celé
zemi
prodává
vydavatelství
Macmillan/McGraw-Hill
School
Publishing
Co.
|
s-6
|
I
v
mnoha
dalších
případech
není
mezi
skutečným
testem
a
Učebními
materiály
téměř
žádný
rozdíl.
|
s-7
|
A
co
víc,
testy
i
Učební
materiály
vydává
stejná
společnost,
vydavatelství
Macmillan/McGraw-Hill,
což
je
společný
podnik
založený
společnostmi
McGraw-Hill
Inc.
a
britskou
Maxwell
Communication
Corp.,
mateřskou
společností
společnosti
MacMillan.
|
s-8
|
Podle
některých
pedagogů
a
výzkumníků
jsou
těsné
paralely
mezi
zadávanými
testy
a
přípravnými
testy
běžné.
|
s-9
|
Vydávání
příruček,
softwaru
a
pracovních
sešitů
s
přípravnými
testy
je
kvetoucím
odvětvím
vydavatelského
průmyslu.
|
s-10
|
Některé
cvičné
publikace
jsou
však
natolik
podobné
vlastním
testům,
že
je
kritikové
označili
za
formu
podvádění
podporovaného
školou.
|
s-11
|
"Kdybych
vzal
(tyto
přípravné
příručky)
s
sebou
do
hodiny,
stěží
bych
zdůvodnil
před
svými
studenty
a
rodiči,
že
to
nebylo
podvádění,"
říká
učitel
John
Kaminski
z
Traverse
City
v
Michiganu,
který
studoval
přípravu
k
testům.
|
s-12
|
On
a
další
kritici
tvrdí,
že
takováto
pomoc
studentům
může
znehodnotit
účel
standardizovaných
testů,
kterým
je
měřit
pokrok
v
učení.
|
s-13
|
"Je
to
jako
kdyby
se
Francie
rozhodla
klást
studentům
specializujícím
se
na
evropskou
historii
otázky
pouze
z
francouzské
historie,
a
kdyby
každý
z
nich
test
úspěšně
zvládl,
říkala
by,
jak
jsou
jejich
děti
dobré
v
evropské
historii,"
říká
John
Cannell
z
Albuquerque
z
Nového
Mexika,
psychiatr
a
zakladatel
výzkumné
organizace
Přátelé
vzdělávání,
která
se
zabývá
standardizovaným
testováním.
|
s-14
|
Standardizované
vědomostní
testy
jsou
zadávány
asi
10milionkrát
za
rok
studentům
po
celé
zemi,
všeobecně
již
od
školky
až
po
osmou
třídu.
|
s-15
|
Nejrozšířenější
z
těchto
testů
jsou
testy
společnosti
Macmillan/McGraw's,
a
to
CAT
a
Všeobecný
test
základních
znalostí
(CTBS),
dále
Iowský
test
základních
znalostí
(ITBS)
společnosti
Houghton
Mifflin
Co.,
Metropolitní
test
vědomostí
(MAT)
společnosti
Harcourt
Brace
Jovanovich
Inc.
a
Stanfordský
test
vědomostí
(SAT).
|
s-16
|
Výše
tržeb
z
prodeje
přípravných
materiálů
k
testům
nejsou
známy,
ale
školy
tyto
materiály
používají
ve
značné
míře.
|
s-17
|
Učitelé
říkají,
že
v
Arizoně,
Kalifornii,
na
Floridě,
v
Louisianě,
Marylandu,
New
Jersey,
Jižní
Karolíně
a
v
Texasu
jsou
běžnými
učebními
pomůckami.
|
s-18
|
Společnost
Macmillan/McGraw
uvedla,
že
od
uvedení
přípravných
příruček
k
testům
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
na
trh
před
deseti
lety
se
jich
prodalo
"dobře
přes
10
milionů
výtisků",
přičemž
nejvíc
se
jich
prodalo
v
uplynulých
pěti
letech.
|
s-19
|
V
uplynulých
čtyřech
letech
bylo
rovněž
prodáno
asi
20 000
souborů
přípravných
testů
Učebních
materiálů
pro
učitele.
|
s-20
|
Materiály
z
každého
souboru
se
dostanou
asi
k
90
studentům.
|
s-21
|
Nejprodávanějšími
přípravnými
testy
jsou
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
Učební
materiály.
|
s-22
|
Michael
Kean,
vedoucí
marketingového
oddělení
společnosti
CTB
Macmillan/McGraw,
divize
společnosti
Macmillan/McGraw,
která
Učební
materiály
vydává,
říká,
že
jejich
cílem
není
zlepšit
výsledky
testů.
|
s-23
|
Dále
prohlásil,
že
jejich
materiály
neobsahují
přesně
okopírované
otázky.
|
s-24
|
Při
odkazu
na
otázky,
které
se
shodovaly,
uvedl,
že
to
byla
náhoda.
|
s-25
|
Učitel
Kaminski
a
profesor
pedagogiky
na
Michiganské
státní
univerzitě
William
Mehrens
vyvodili
z
výzkumu
provedeného
minulý
červen,
že
by
se
verze
testů
CAT
z
příruček
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
Učební
materiály
neměly
kvůli
podobnosti
se
skutečnými
testy
používat
jako
učební
pomůcky
ve
třídě.
|
s-26
|
Navrhli
stupnici
o
69
bodech
-
jeden
bod
za
každou
vědomost
posuzovanou
při
testu
CAT
-
aby
ohodnotili
podobnost
přípravných
testů
s
testem
CAT
pro
páté
třídy.
|
s-27
|
Učitel
Kaminski
říká,
že
jelikož
mnoho
těchto
vědomostí
-
například
symetrie
geometrických
útvarů,
metrické
měření
objemu
nebo
kruhové
či
sloupcové
diagramy
-
tvoří
jen
malou
část
osnov
pro
páté
ročníky,
neměly
by
se
otázky
z
přípravných
testů
příliš
shodovat,
pokud
jejich
pravým
záměrem
byly
všeobecné
instrukce
nebo
dokonce
všeobecné
seznámení
s
procesem
testování.
|
s-28
|
Příručka
Učební
materiály
se
však
shodovala
v
66,5
z
69
případů.
|
s-29
|
Příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
se
shodovala
v
64,5
případu.
|
s-30
|
V
oddílech
testu
CAT,
kde
jsou
testovány
znalosti
studentů
o
souhláskách
složených
ze
dvou
písmen,
si
autoři
všimli,
že
příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
se
soustředí
na
stejné
hlásky
jako
test
-
na
úkor
jiných
hlásek,
které
by
žáci
pátých
tříd
měli
znát.
|
s-31
|
Příručka
Učební
materiály
pro
pátou
třídu
obsahuje
nejméně
12
příkladů
naprosto
shodných
nebo
podobných
otázek,
jaké
jsou
v
testech.
|
s-32
|
Rick
Brownell,
vydavatel
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre,
říká,
že
pánové
Kaminski
a
Mehrens
neberou
na
vědomí
"potřebu
studentů
seznámit
se
s
testy
a
s
jejich
formátem".
|
s-33
|
Řekl,
že
autoři
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
se
"pečlivě
vyhýbají"
tomu,
aby
se
otázky
přesně
shodovaly,
ale
nepopřel
podobnost
některých
otázek.
|
s-34
|
Když
příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
vyšla
v
roce
1979
poprvé,
byla
publikací
nakladatelství
Random
House.
|
s-35
|
Společnost
McGraw-Hill
byla
pobouřena.
|
s-36
|
V
roce
1985
radila
společnost
McGraw-Hill
učitelům,
že
by
se
příručka
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
neměla
používat,
protože
představuje
"obdobu"
testů
CAT
a
CTBS.
|
s-37
|
Ale
v
roce
1988
koupila
společnost
McGraw-Hill
jednotku
nakladatelství
Random
House,
která
vydává
příručku
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
jež
se
později
stala
součástí
společnosti
Macmillan/McGraw.
|
s-38
|
Pánové
Brownell
a
Kean
říkají,
že
si
nejsou
vědomi
žádných
snah
vydavatelství
McGraw-Hill
změnit
či
zastavit
vydávání
příručky
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre.
|