s-4
|
"Burzovní
makléř
je
příkladem
profese
v
obchodu
a
finančnictví...
|
s-5
|
Na
konci
druhé
světové
války
se
Německo
vzdalo
dříve
než
Japonsko...
|
s-6
|
Zasedání
společného
výboru
sněmovny
a
senátu
se
koná
v
případě,
že
sněmovna
a
senát
schválí
zákon
v
odlišné
podobě."
|
s-7
|
Prakticky
slovo
od
slova
se
poznámky
shodovaly
s
otázkami
a
odpověďmi
v
oddíle
testu
z
občanské
výchovy,
který
student
zrovna
vyplňoval.
|
s-8
|
Žák
měl
v
podstatě
zodpovězeno
téměř
všech
čtyřicet
otázek
v
tomto
oddílu.
|
s-9
|
Žák
své
poznámky
odevzdal,
ale
neobešlo
se
to
bez
protestů.
|
s-10
|
"Učitelka
mi
řekla,
že
je
v
pořádku,
když
použiji
své
poznámky
k
tomuto
testu,"
řekl.
|
s-11
|
Učitelka,
o
níž
byla
řeč,
byla
Nancy
Yearginová
-
kterou
mnoho
studentů
i
rodičů
považuje
za
jednu
z
nejlepších
na
škole.
|
s-12
|
Při
konfrontaci
Yearginová
připustila,
že
dva
dny
před
testem
dala
tyto
otázky
a
odpovědi
méně
zdatným
studentům
ve
dvou
zeměpisných
třídách.
|
s-13
|
Zašla
tak
daleko,
že
promítla
třídě
otázky
na
tabuli
a
podtrhnutím
zvýraznila
odpovědi.
|
s-14
|
Učitelka
Yearginová
byla
propuštěna
a
soudně
stíhána
podle
mimořádného
zákona
státu
Jižní
Karolína,
podle
něhož
je
porušení
utajení
testů
trestným
činem.
|
s-15
|
V
září
přiznala
svou
vinu
a
zaplatila
pokutu
500
dolarů.
|
s-16
|
Alternativou
pro
ni
bylo
strávit
90
dní
ve
vězení.
|
s-17
|
Její
příběh
je
zčásti
příběhem
osobního
pádu.
|
s-18
|
Byla
velkorysou
učitelkou,
která
získávala
různá
ocenění
a
inspirovala
studenty,
která
však
už
pravděpodobně
nikdy
učit
nebude.
|
s-19
|
Za
sebou
zanechala
hořkost
a
zlost
ředitelky,
která
byla
její
přítelkyní
a
která
ji
nyní
nazývá
zrádkyní,
kolegů,
kteří
říkají,
že
jim
přinesla
ostudu,
studentů
a
rodičů,
kteří
ji
hájili
a
trvají
na
tom,
že
trest
byl
moc
tvrdý,
a
zástupců
školského
úřadu,
kteří
se
nestačí
divit,
že
i
přes
nade
vše
jasnou
povahu
svých
činů
se
stala
něčím
jako
místní
mučednicí.
|
s-20
|
Případ
učitelky
Yearginové
rovněž
poodhaluje
temnou
stránku
školské
reformy,
kdy
stále
roste
tlak
na
učitele
a
kdy
testování,
při
němž
je
toho
hodně
v
sázce,
zvyšuje
pokušení
podvádět.
|
s-21
|
Zákon
z
roku
1987,
který
učitelka
Yearginová
porušila,
byl
určen
k
prosazení
ustanovení
zákonů
státu
Jižní
Karolína
na
zkvalitnění
školního
vzdělávání.
|
s-22
|
Žalobci
uváděli,
že
se
snažila
zlepšit
výsledky
studentů,
aby
získala
prémii
v
rámci
Zákona
na
zkvalitnění
vzdělávání
z
roku
1984.
|
s-23
|
Získání
prémie
záviselo
na
její
schopnosti
připravit
studenty
tak,
aby
měli
lepší
výsledky
testů.
|
s-24
|
"Na
školy
i
na
učitele
je
vyvíjen
obrovský
tlak,
aby
studenti
dosahovali
lepších
výsledků,"
říká
Walt
Haney,
profesor
vzdělávání
a
odborník
na
testování
z
Boston
College.
|
s-25
|
"Takže
rostou
i
snahy
tyto
testy
obejít."
|
s-26
|
A
co
je
nejvíc
znepokojující,
je
to,
že
jsou
to
učitelé,
a
ne
studenti,
kteří
jsou
z
větší
části
viněni
ze
špatných
praktik.
|
s-27
|
Studie
zveřejněná
v
září
a
prováděná
v
50
státech
organizací
Friends
for
Education
se
sídlem
v
Albuquerque
v
Novém
Mexiku,
zabývající
se
výzkumem
ve
školství,
učinila
závěr,
že
"otevřené
podvádění
ze
strany
amerických
učitelů"
je
"běžné".
|
s-28
|
Podle
této
organizace
jsou
výsledky
standardizovaných
vědomostních
testů
většinou
zveličovány,
protože
učitelé
často
"učí
testům",
jak
to
udělala
učitelka
Yearginová,
ale
většinou
při
tom
nejsou
nikdy
přistiženi.
|
s-29
|
Za
poslední
rok
byly
v
několika
státech
odhaleny
důkazy
o
široce
rozšířeném
podvádění.
|
s-30
|
Kalifornské
ministerstvo
školství
podezírá
dospělé
na
40
školách,
že
v
jednom
celostátním
testu
změnili
špatné
odpovědi
na
správné,
a
nesou
odpovědnost
za
vymazání
výsledků.
|
s-31
|
Po
častém
výskytu
případů
diskutabilní
pomoci
učitele
studentům
přehodnocují
v
Texasu
svůj
systém
zabezpečení
testů.
|
s-32
|
A
prodej
příruček
pro
přípravu
studentů
k
testům,
které
jsou
určeny
pro
výuku
v
hodinách,
přímo
kvete.
|
s-33
|
Podle
některých
nejnovějších
akademických
výzkumů
nejsou
tyto
materiály,
včetně
příruček
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
Učební
materiály
z
vydavatelství
Macmillan/McGraw-Hill
School
Publishing
Co.
ničím
jiným,
než
důmyslně
vypracovanými
taháky.
|
s-34
|
Jejich
používáním
učitelé
-
s
požehnáním
vlády
-
studentům
předem
nahlásí
oblasti
učiva,
na
které
se
test
zaměří,
a
někdy
jim
prozradí
i
pár
přesně
formulovaných
otázek
a
odpovědí.
|
s-35
|
Použití
materiálů
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
je
široce
rozšířené
v
Jižní
Karolíně
a
naprosto
běžné
v
Greenville
County,
školním
obvodu
učitelky
Yearginové.
|
s-36
|
Odborníci
tvrdí,
že
v
celé
zemi
neexistuje
jiný
stát,
v
němž
by
se
testům
přikládal
takový
význam,
jako
v
Jižní
Karolíně.
|
s-37
|
Špatné
výsledky
v
testech
mohou
podle
Zákona
o
zkvalitnění
vzdělávání
zablokovat
postup
studentů
do
dalších
ročníků
nebo
nutit
celé
školní
obvody
ke
státem
kontrolovanému
násilnému
zasahování,
"intervencím",
které
mohou
znamenat
propouštění.
|
s-38
|
Na
druhou
stranu
přinášejí
dobré
výsledky
v
testech
uznání
a
peníze
navíc
-
novou
školní
počítačovou
učebnu,
granty
pro
speciální
projekty,
prémie
pro
ředitele.
|
s-39
|
Jižní
Karolína
tvrdí,
že
výsledky
už
se
dostavily.
|
s-40
|
Od
té
doby,
co
reformy
vstoupily
v
platnost,
se
například
v
žádném
jiném
státě
kromě
Jižní
Karolíny
neprojevilo
tak
markantní
zlepšení
v
testu
studijních
předpokladů
(SAT),
ačkoli
Jižní
Karolína
stále
vykazuje
nejhorší
průměrné
výsledky
z
21
států,
které
tyto
testy
používají
jako
přijímací
testy
na
vysoké
školy.
|
s-41
|
Kritici
říkají,
že
Jižní
Karolína
doplácí
na
to,
že
stále
zdůrazňuje
své
lepší
výsledky
v
testech.
|
s-42
|
Organizace
Friends
for
Education
ve
své
studii
o
podvádění
ve
školách
hodnotí
Jižní
Karolínu
jako
jeden
ze
sedmi
nejhorších
států.
|
s-43
|
Zakladatel
této
organizace
John
Cannell
říká
o
soudním
stíhání
učitelky
Yearginové,
že
je
to
"pro
úředníky
způsob,
jak
se
ochránit
a
vypadat,
že
berou
podvádění
vážně,
i
když
ho
ve
skutečnosti
vůbec
vážně
neberou".
|
s-44
|
Paul
Sandifer,
ředitel
testování
na
ministerstvu
školství
Jižní
Karolíny
říká,
že
obvinění
vznesená
Cannellem
ohledně
podvádění
"nejsou
vůbec
podložená"
a
jsou
založena
na
nečestných
závěrech.
|
s-45
|
Částečně
kvůli
obavám
z
možného
zneužití
však
začne
stát
od
příštího
jara
přípravné
příručky
k
vědomostním
testům
více
sledovat.
|
s-46
|
Reformy
Jižní
Karolíny
byly
určeny
pro
školy,
jako
je
Greenvillská
střední
škola.
|
s-47
|
Ve
škole
stojící
na
stinném
kopci
ve
zchátralé
části
tohoto
starého
textilního
města
se
vzdělávalo
mnoho
nejlepších
a
nejbystřejších
osobností
Jižní
Karolíny,
včetně
dvou
posledních
guvernérů
státu,
nositele
Nobelovy
ceny
fyzika
Charlese
Townese
a
herečky
Joanne
Woodwardové.
|
s-48
|
Ale
na
počátku
osmdesátých
let
její
sláva
vyprchala
stejně
jako
žlutá
barva
cihel
na
jejím
širokém
průčelí.
|
s-49
|
"Škola
byla
plná
násilí
a
gangů
a
dětí
chodících
za
školu,"
říká
Linda
Wardová,
ředitelka
školy.
|
s-50
|
"Kriminalita
byla
vysoká,
výsledky
v
testech
chabé
a
nikdo
se
nehlásil
do
soutěží."
|
s-51
|
Wardová
se
stala
ředitelkou
školy
v
roce
1986
a
byla
sedmou
ředitelkou
během
patnácti
let.
|
s-52
|
Její
přímý
předchůdce
se
nervově
zhroutil.
|
s-53
|
Před
jeho
nástupem
vykrvácel
na
chodbě
učitel
pobodaný
žákem.
|
s-54
|
Po
akademické
stránce,
říká
ředitelka
Wardová,
měla
škola
problémy
vzdělávat
dvě
různorodé,
ale
stejně
početné
skupiny
studentů:
privilegovanou
bílou
elitu
ze
starých
zámožných
čtvrtí
a
černochy,
často
chudé
a
pocházející
ze
zchátralých
čtvrtí
vnitřního
města.
|
s-55
|
Ředitelka
Wardová
se
rozhodla
zbavit
se
"balastu"
v
učitelském
sboru
a
obnovit
bezpečnost
a
také
tu
byly
další
nové
faktory,
které
pracovaly
v
její
prospěch.
|
s-56
|
Jedním
z
nich
byla
celostátní
školská
reforma,
která
zvýšila
celkové
financování
vzdělávání
a
podnítila
ve
veřejnosti
zájem
o
zlepšení
školství.
|
s-57
|
Dalším
byla
Nancy
Yearginová,
která
nastoupila
na
greenvillskou
školu
v
roce
1985
a
byla
plná
energie
a
ambicí,
jež
hodlali
reformátoři
příslušně
odměňovat.
|
s-58
|
"Být
učitelkou
se
prostě
stalo
náplní
mého
života,"
říká
37letá
Yearginová,
která
před
propuštěním
učila
12
let.
|
s-59
|
"Milovala
jsem
tu
školu,
její
historii.
|
s-60
|
Dokonce
se
mi
o
škole
a
o
nových
věcech,
které
bych
mohla
se
studenty
vyzkoušet,
i
zdálo."
|
s-61
|
Zatímco
ředitelka
Wardová
propouštěla
z
učitelského
sboru
a
měnila
jeho
složení,
učitelka
Yearginová
pracovala
14
hodin
denně
a
brzy
se
stala
mezi
studenty
oblíbenou.
|
s-62
|
V
letech
1986-87
a
1987-88
v
rámci
reformního
zákona
zažádala
o
prémie
a
získala
je.
|
s-63
|
Yearginová,
povzbuzovaná
ředitelkou
Wardovou,
učila
vyznamenané
studenty
v
rámci
státního
"učitelského
kadetního"
programu,
což
byl
výtvor
reformy
určený
k
povzbuzení
studentů,
aby
uvažovali
o
učitelské
kariéře.
|
s-64
|
Získala
pro
školu
subvence,
radila
roztleskávačům,
provozovala
klub
pro
předškolní
děti,
navrhla
a
učila
nový
předmět
"Kulturní
gramotnost"
západních
civilizací
a
školní
asociací
PTA
byla
zvolena
"Učitelkou
roku".
|
s-65
|
"Byla
to
dáma
plná
inspirace,
která
měla
vše
pohromadě,"
říká
Laura
Dobsonová,
která
studuje
prvním
rokem
na
Univerzitě
Jižní
Karolíny
a
vloni
navštěvovala
třídu
Yearginové
"učitel-kadet".
|
s-66
|
Říká,
že
se
právě
kvůli
učitelce
Yearginové
vzdala
svých
ambicí
vystudovat
architekturu
a
teď
studuje
učitelství.
|
s-67
|
Mary
Beth
Marchandová,
žákyně
11.
ročníku
na
Greenvillské
střední
škole,
také
říká,
že
ji
učitelka
Yearginová
inspirovala,
aby
se
dala
na
studium
vzdělávání.
|
s-68
|
"V
hodinách
západních
civilizací
nás
toho
naučila
mnohem
víc,
než
jsem
se
kdy
naučila
v
jiných
předmětech,"
říká
Kelli
Greenová,
studentka
posledního
ročníku
Greenvillské
střední.
|
s-69
|
Studenti
říkají,
že
při
vyučování
se
učitelka
Yearginová
odlišovala
tak,
že
obměňovala
výukové
metody
-
nutila
děti,
aby
úkoly
vypracovávaly
ve
dvojicích
nebo
pro
ně
připravovala
soutěže
typu
pohárových
soutěží
na
vysoké
škole.
|
s-70
|
O
víkendech
chodila
do
práce,
aby
si
připravila
učební
plány
nebo
někdy
jen
proto,
aby
ve
své
učebně
naleštila
nábytek.
|
s-71
|
"Prostě
to
nikdy
nevzdávala,"
říká
Mary
Marchandová,
matka
Mary
Bethové.
|
s-72
|
"Mohli
jste
ji
vidět,
jak
při
fotbalu
opravuje
na
tribuně
domácí
úkoly."
|
s-73
|
Avšak
některým
kolegům
připadala
učitelka
Yearginová
domýšlivá
a
vůči
studentům
až
podlézavá.
|
s-74
|
Ředitelka
Wardová
říká,
že
ji
často
obhajovala
před
kolegy,
kteří
o
ní
říkali,
že
se
pouze
snaží
zviditelnit.
|
s-75
|
Začaly
se
vytvářet
různé
tlaky.
|
s-76
|
Přátelé
jí
říkali,
že
moc
tlačí
na
pilu.
|
s-77
|
Kvůli
zhoršujícímu
se
sluchu
řekla
kolegům,
že
má
strach,
že
už
možná
nebude
schopna
dále
učit.
|
s-78
|
Práce
navíc
také
učitelce
Yearginové
pomáhala
získávat
body
ve
státním
pobídkovém
prémiovém
programu.
|
s-79
|
Avšak
nejvýznamnějším
zdrojem
bodů
bylo
zlepšení
výsledků
studentů
v
testech.
|
s-80
|
Obrovské
zlepšení
jejích
studentů
v
letech
1987
a
1988
pro
ni
znamenalo
prémie
v
celkové
výši
5 000
dolarů
během
dvou
let
-
významný
přídavek
k
jejímu
ročnímu
platu
ve
výši
23 000
dolarů.
|
s-81
|
Yearginová
trvá
na
tom,
že
získat
prémie
v
třetím
roce
po
sobě
pro
ni
nebylo
až
tak
důležité.
|
s-82
|
Ale
ostatní
z
Greenvillské
střední
říkají,
že
toužila
po
tom
vyhrát
-
když
ne
pro
peníze,
tak
kvůli
sebeuspokojení
a
uznání.
|
s-83
|
Mary
Elizabeth
Ariailová,
další
učitelka
občanské
výchovy,
říká,
že
se
domnívala,
že
si
kolegyně
Yearginová
chtěla
udržet
dobrou
pozici,
aby
mohla
získat
novou
práci,
která
nevyžadovala
tak
dobrý
sluch.
|
s-84
|
Yearginová
se
skutečně
zajímala
o
případné
zaměstnání
v
souvislosti
se
státním
učitelským
kadetním
programem.
|
s-85
|
Vloni
v
březnu,
po
účasti
na
učitelském
semináři
ve
Washingtonu,
se
Yearginová
podle
svých
slov
vrátila
na
greenvillskou
školu
dva
dny
před
každoročním
testováním
s
pocitem,
že
dostatečně
nepřipravila
své
slabší
žáky
ze
zeměpisné
třídy.
|
s-86
|
Říká,
že
poté
co
byly
ve
48hodinovém
předstihu
vydány
příručky
k
testům,
okopírovala
z
nich
otázky
z
oddílu
občanské
výchovy
a
odpovědi
na
ně
sdělila
studentům.
|
s-87
|
Yearginová
přiznává,
že
udělala
velkou
chybu,
ale
trvá
na
tom,
že
její
úmysly
byly
korektní.
|
s-88
|
"Snažila
jsem
se
pomoci
dětem
v
nespravedlivé
situaci
při
testování,"
říká.
|
s-89
|
"Jenom
5
otázek
ze
40
se
týkalo
zeměpisu.
|
s-90
|
Zbytek
byly
otázky
z
dějepisu,
sociologie
a
financí
-
tedy
z
předmětů,
které
nikdy
neměly."
|
s-91
|
Yearginová
říká,
že
také
chtěla
pomoci
zlepšit
celkové
výsledky
Greenvillské
střední
školy,
které
byly
v
hodnocení
publikovaném
každoročně
v
místním
tisku
většinou
jedny
z
nejhorších
ze
všech
čtrnácti
středních
škol
v
obvodu.
|
s-92
|
Říká,
že
hlavně
chtěla
zabránit
snížení
sebevědomí
svých
slabších
studentů,
kteří
by
se
trápili
špatnými
výsledky
v
testech.
|
s-93
|
"Ty
děti
mi
zlomily
srdce,"
říká.
|
s-94
|
"Uplyne
celý
den
a
nikdo
pomalu
ani
neví,
že
jsou
naživu.
|
s-95
|
Zoufale
potřebovaly
někoho,
kdo
by
jim
dal
najevo,
že
mu
na
nich
záleží
a
že
je
má
rád.
|
s-96
|
Poslední
věcí,
kterou
potřebovaly,
byla
další
rána,
která
by
je
srazila."
|
s-97
|
Školští
úředníci
a
žalobci
o
Yearingové
tvrdí,
že
lže.
|
s-98
|
Našli
studenty
z
pokročilé
třídy
z
loňského
ročníku,
kteří
jim
řekli,
že
jim
Yearginová
poskytla
obdobnou
pomoc,
protože
však
případ
nebyl
projednáván
před
soudem,
tento
důkaz
nebyl
nikdy
veřejně
předložen.
|
s-99
|
"Tento
důkaz
popírá
jakékoliv
zdání,
že
jejím
posláním
bylo
pomoci
sociálně
slabým
dětem,"
říká
Joe
Watson,
žalobce
v
případu,
který
je
také
prezidentem
asociace
absolventů
Greenvillské
střední
školy.
|
s-100
|
Yearginová
připouští,
že
otázky
probrala
i
se
svou
minulou
třídou,
a
dodává:
"Chtěla
jsem
pomoci
všem"
studentům.
|
s-101
|
Watson
říká,
že
Yearginová
si
nikdy
na
školském
úřadu
nestěžovala
na
nespravedlnost
standardizovaných
testů.
|
s-102
|
"Je
mi
jí
skutečně
líto?"
ptá
se
Watson.
|
s-103
|
"Ani
ne.
|