ps2013-039-02-006-065.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin)
Nyní tedy co učinila Legislativní rada vlády . Změnila paragrafy na úvod v hlavě druhé , díl 1 Vymezení národních parků . Z § 15 , který popisuje a definuje , co to je národní park , vyškrtla z odstavce 2 " veškeré využití národních parků musí být podřízeno trvale udržitelnému zachování jejich ekologicky stabilních přirozených ekosystémů " slova " trvale udržitelnému " .
Dále upozorním na nově očíslovaný paragraf (odstavec) 3 : Dlouhodobým cílem ochrany národních parků je zachování nebo postupná obnova přirozených ekosystémů včetně zajištění nerušeného průběhu přírodních dějů v jejich přirozené dynamice na převažující ploše území národních parků a zachování nebo postupné zlepšování stavu ekosystémů , jejichž existence je podmíněna činností člověka . - Tohleto vlastně je zajištění stavu , kterému ochránci životního prostředí , ekologové , říkají bezzásahovost .
Je zde také stanoveno v § 15 odst . 5 , že národní parky a jejich ochranná pásma se vyhlašují tímto zákonem - což je důležité . K tomu si ještě během svého vystoupení dovolím vrátit .
Pak se zde mluví o národních parcích . Původní text návrhu obsahoval ty klauzule , názvy těch paragrafů 15 a až 15 d v podobě vyhlášení národního parku třeba Podyjí , vyhlášení národního parku Šumava . V Legislativní radě vlády došlo ke škrtnutí slova " vyhlášení " , neboli to vyhlášení v tomto zákoně jaksi nenastává .
Dalším významným paragrafem je § 16 , který definuje základní ochranné podmínky národních parků výčtem činností , které jsou zakázány na celém území národních parků , mimo jiné třeba povolovat nebo uskutečňovat záměrné rozšiřování geograficky nepůvodních druhů rostlin . Tady nás napadne : co třeba brambory nebo rajčata ?
Další výčet zákazů následuje v odstavci 2 téhož paragrafu , který v písm . k ) má ustanovení , které si také dovolím připomenout : je zakázáno upravovat přirozená koryta vodních toků nebo odstraňovat z přirozených koryt vodních toků splaveniny nebo jiné přirozeně vzniklé překážky s výjimkou případů bezprostředního ohrožení života nebo zdraví osob nebo hrozby vzniku značných škod na majetku . - To když čteme v kontextu s tím , že jsme se všichni rozhodli a jsme připraveni na to čelit katastrofálnímu suchu , které nás postihlo v loňském roce a které bohužel podle předpovědí meteorologů nás čeká i v dalších letech , je přinejmenším podivné .
Dále potom jsou zde definovány instituce , které mají volný vjezd do nejvíce chráněných území národního parku , včetně třeba celní správy , vězeňské služby .
Dále upozorňuji na významný paragraf , který má číslo 17 a který vymezuje a definuje klidová území národního parku , což je nový pojem v terminologii stupňů ochrany národního parku . Doposud bylo území národního parku členěno na tři zóny . Nový návrh zákona kromě toho , že již ne tři , ale čtyři zóny zavádí , tak nadto ještě uvádí možnost vyhlašovat klidová území národního parku : Klidová území jsou území s omezeným pohybem osob z důvodu umožnění nerušeného vývoje ekosystémů nebo jejich složek , které jsou citlivé na nadměrný pohyb osob a zranitelné vlivem rušivých vlivů s ním spojených . - Všimněme si , že se zde hovoří velmi obecně , tedy klidové území je možné vyhlásit na kterékoliv zóně , ať první , tak zóně čtvrté .
Jak je národní park členěn , jaké tedy jsou tyto zóny ? Paragraf 18 Členění území národních parků rozděluje území na čtyři zóny : zóna přírodní , zóna přírodě blízká - ta zóna přírodní je ta nejvzácnější , to , co se dříve nazývalo první zóna , kam byl vstup umožněn jenom na základě povolení orgánů ochrany přírody . Tedy znovu : zóna přírodní , zóna přírodě blízká , zóna soustředěné péče o přírodu a konečně ta čtvrtá , zóna kulturní krajiny , tam , kde tedy mají dovoleno žít lidé , území , kde obvykle jsou zastavěná území obcí , území určená k trvale udržitelnému rozvoji , jak tady říká v písm . d ) § 18 odstavec 1 náš zákon .
Paragraf (odstavec) 2 říká velmi významné tvrzení , a to že do jednotlivých zón lze zařadit i území , která nesplňují charakteristiku zón podle odstavce 1 , ale jejich zařazení je nezbytné z důvodu udržení jednotného způsobu péče o zónu a dosažení cíle ochrany zóny národního parku , tedy i území , které ty atributy kvality , definované v předchozích písmenech , nesplňují .
Do jednotlivých zón , pokračuje pak dále odstavec 3 , lze zařadit i jednotlivá území do maximální souvislé plochy 5 ha , která nesplňují charakteristiku zón podle odstavce 1 a neslouží k dosažení cíle zóny národního parku , ale jejich zařazení je nezbytné z důvodu udržení celistvosti plochy . - Ano , tomu rozumím , předkladatel se snaží předejít tomu , aby přísně chráněná území byla nějak rozdrobena do jednotlivých atomárních částí . Ale přesto si uvědomme , že i zde je možno dělat územní zásahy na území , které nemusí být tím nejvzácnějším , které by mělo být chráněno .
Tady je § 18 odst . 6 , kterým pan ministr , předkladatel zákona , často argumentuje a který říká , že projednávání změn zón ochrany přírody národního parku lze podle odst . 5 zahájit nejdříve 15 let po nabytí účinnosti opatření obecné povahy , kterým byly zóny ochrany přírody vyhlášeny , čili jakoby moratorium na 15 let . K tomu se dostanu , není to žádné moratorium , právě opatření obecné povahy , které je zde v tomto odstavci poprvé zmíněno jako nástroj , kterým budou jednotlivá opatření realizována , tak ten je nadřazený nad zonací .
Download XML • Download text