ps2013-057-02-006-078.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin)
Přitom opět si dovolím pro příklad uvést praxi v Moravskoslezském kraji . Je tam vymezena elementární finanční spoluúčast obcí v roli veřejného zadavatele sociálních služeb zařazených v krajské základní síti , která je deklarována v krajských prováděcích dokumentech včetně již existující metodiky pro aktualizaci krajské sítě . Jinak řečeno , nepřispěje - li obec , nepřispěje ani kraj . Jaká je aktuální praxe v jiných krajích , pravda , nevím , ale ptám se , jaké konkrétní poznatky v této oblasti má Ministerstvo práce a sociálních věcí k dispozici a jak s nimi pracovalo , jak se vypořádalo se všemi připomínkami krajů .
V § 95 tohoto návrhu zákona vztahujícím se k povinnostem a činnostem krajů , je v odstavci h ) uvedeno , že kraj určuje svou síť služeb , přitom přihlíží k informacím obcí sděleným podle § 94 písm . f ) , a tento paragraf jsem před chvílí citoval . Škrábeme se prostě pravou rukou za levým uchem a bojíme se jasných a jednoznačných formulací .
Potřeba srozumitelného vymezení pojmů a povinností krajů i obcí pak přímo souvisí a nutně navazuje na obsah novelizovaného ustanovení v části šesté - Financování sociálních služeb , kde však z důvodů mnou sdělených v předchozí části nastávají a budou nastávat podmínky pro nejednotnou praxi v jednotlivých krajích , což může být problémem i s ohledem na dodržování evropské legislativy v oblasti veřejné podpory . Problém veřejné podpory bych v žádném případě nepodceňoval .
V návrhu novely jsou rovněž zapracovány nové typy služeb včetně nových profesí zařazených v základní činnosti služeb . Tedy v činnostech , které jsou primárně financovány formou dotací či příspěvku z veřejných zdrojů , ať již z rozpočtu obcí , nebo krajů , či prostřednictvím krajů z kapitoly státního rozpočtu 313 Ministerstva práce a sociálních věcí , a jsou uznatelnými náklady .
Osobně nemám nic proti tomu a dokážu pochopit u vybraných druhů služeb , např . dle § 52 Sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče , nebo dle § 52 a Sociální služby poskytované osobám v terminálním stavu a osobám blízkým , deklaraci dalších odborných pracovníků uvedenou v § 116 a odst . 1 bod g ) pastorační pracovníci a kaplani . Zajímá mě však , jakým způsobem budou tyto pozice financovány . Dojde snad k navýšení objemu kapitoly 313 Ministerstva práce a sociálních věcí na úkor kapitoly 334 Ministerstva kultury a postupně přejde financování pod církve a náboženské společnosti ? Nebo zde půjde o personální zajištění základních činností bez nároku na finanční odměnu , resp . o dobrovolnickou činnost duchovního ? Nebo to bude v gesci místně příslušných farností a podobně ? Zde žádám jasné stanovisko , prostě odpověď .
Co mě rovněž zaujalo , a to v dílu 2 Sociální poradenství § 37 odst . 3 , kde se píše o zaměření na potřeby jednotlivých druhů sociálních skupin osob v rámci poskytování odborného sociálního poradenství a kde je vyškrtnut termín " manželských a rodinných poraden " , přičemž v dílu 4 Služby sociální prevence v aktualizovaném § 65 Služby pro rodinu se v odst . 3 píše , že služba podle odst . 1 poskytovaná v manželských a rodinných poradnách . . . Dále pak pokračuje vymezení základních činností . Namístě je proto otázka , co je směrodatné . Zda onen odst . 3 v rámci odborného sociálního poradenství , či mají existovat nějaké další specifické poradenské služby podle odst . 1 v § 65 Služby pro rodinu . Prosil bych také o vysvětlení , neboť v této logice či smyslu nerozumím , anebo jsem ho nepochopil .
A závěrem se zastavím u nově navrhovaného § 56 a , který upravuje domovy pro děti na přechodnou dobu . Chci vyjádřit své pochopení stanovisku Federace dětských domovů České republiky . Důvodová zpráva totiž tvrdí , že se nejedná o zavedení nového druhu sociální služby , ale o pouhou legislativně technickou úpravu . Budiž . Ale na základě dosavadních zkušeností se i já domnívám , že jde o přípravu na převod dětských domovů do gesce Ministerstva práce a sociálních věcí z Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy . Nebudu se zde přít , ale jsem opravdu ostražitý .
Federace upozorňuje , že transformace zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy na pouhé poskytovatele sociálních služeb by přinesla značná rizika a mohla by vést k omezení odborné pomoci dětem , které se ocitly v nouzi . V těchto zařízeních je totiž po jejich nákladných a úspěšných transformacích zajišťována všestranná odborná pomoc kvalifikovaným personálem od výchovy , vzdělání a socializací až po intervenci krizovou a poradenskou . Je tedy třeba čelit snahám o to , aby peníze na tuto ryze odbornou činnost byly nenávratně převedeny jinam , třeba do neziskového sektoru . Abychom stejně , jako dnes řešíme nedostatek kvalifikovaných jeslí a mateřských škol náhradní cestou přes dětské skupiny , nehledali jednou náhradní řešení pro neuspokojivý stav na úseku sociálně - právní ochrany dětí .
Toť z mého pohledu zatím vše , děkuji všem těm , kteří mě poslouchali .
(Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Opálkovi . Další řádně přihlášenou do obecné rozpravy je paní poslankyně Alena Nohavová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Alena Nohavová
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně a kolegové , já ve svém vystoupení budu podstatně kratší a stručnější než mí předřečníci .
Download XML • Download text