ps2013-055-04-005-017.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin)
b ) Uzavření manželství mezi biologicky příbuznými osobami . V důsledku naprosté anonymity anonymního dárce zárodečných buněk nemohou snoubenci zjistit , zda mezi nimi neexistuje biologicky příbuzenský vztah . Vzhledem k tomu , že není omezen počet lidských embryí , která lze vytvořit ze zárodečných buněk jednoho dárce , nejedná se o případ ryze hypotetický .
c ) Odepření práva dítěte znát své biologické rodiče . Zde bych chtěla upozornit , že pokud se v koncepci rodinné politiky objevil návrh na to , že by i osamělé ženy mohly mít právo , nebo ženy mohly mít právo na oplodnění , aniž by musely oznámit tento záměr například svému partnerovi , anebo byly úplně samy , tak bych chtěla říci , co je tedy nejlepším právem dítěte , kterým se ohání zase jiná legislativa Ministerstva práce a sociálních věcí . S ohledem na naprostou anonymitu anonymního dárce nemůže dítě zjistit totožnost osoby , ze které biologicky pochází . To přitom může být významné pro potřeby některých život zachraňujících lékařských úkonů , ale i v případě běžné zdravotní péče , kdy anamnéza biologického rodiče pomůže určit vhodný způsob léčby .
Úmluva o právech dítěte č . 104 / 1991 Sb . každému dítěti zaručuje právo znát své rodiče . Článek 10 odst . 1 Listiny základních práv a svobod každému zaručuje právo , aby byla zachována jeho lidská důstojnost , osobní čest , dobrá pověst a chráněno jeho jméno . Článek 10 odst . 2 Listiny každému zaručuje právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života .
Zákon o specifických zdravotních službách neobsahuje žádné záruky ani minimální opatření , aby nedocházelo k výše popsaným nežádoucím jevům . Zákon současně neobsahuje minimální povinnost evidovat údaje o dárci pohlavních buněk ani jakákoliv kvantitativní omezení , limit počtu zplozených dětí od jednoho dárce .
Ani současný zákon o rodině , ani nový občanský zákoník nijak nepředvídá tyto nesmírně závažné souvislosti a nevyžaduje jakékoliv osvědčení , zda osoba počatá z procesu asistované reprodukce pomocí dárce pohlavních buněk hodlající vstoupit do manželství není se snoubencem z biologického hlediska příbuzným v přímé linii nebo sourozenci . Současná právní úprava tudíž neodpovídá eugenickým , genetickým a etickým zájmům společnosti na zdraví populace , zejména pokud jde o eliminaci umělého oplodnění ze zárodečných buněk biologicky příbuzných osob , sňatků mezi příbuznými v přímé linii a mezi sourozenci a nerespektuje právo dětí znát své biologické rodiče . Tam samozřejmě je jasné , že takové informace by musely být doprovázeny řádným psychologickým poradenstvím .
Platná právní úprava v České republice neodpovídá evropským standardům , o tom se ještě zmíním při okomentování stanoviska vlády České republiky .
Podle rakouské právní úpravy § 14 předmětného zákona může být sperma jednoho dárce použito pouze k léčení tří párů . Centrum asistované reprodukce je o dárci povinno vést následující údaje : jméno a příjmení , datum a místo narození , státní příslušnost a místo trvalého bydliště , jméno a příjmení jeho rodičů , datum , kdy došlo k darování , a výsledky vyšetření , které proběhlo podle ustanovení předmětného zákona . Podle druhého odstavce může dítě zplozené z darovaného spermatu po dosažení 14 let požádat o zpřístupnění údajů , § 15 odst . tohoto zákona . Tato možnost náleží také osobě oprávněné , ale pouze v lékařsky výjimečných a zdůvodněných případech .
Podle právní úpravy Velké Británie může dojít k prolomení anonymity dárce dítětem , a to po dosažení jeho zletilosti , tedy ve věku 18 let . Dítěti bude dáno k dispozici jméno dárce a jeho poslední známá adresa . - Zde se ještě pak vyjádřím k tomu , že tento náš návrh v žádném případě neznamená žádné právní nároky ze strany dítěte směrem k dárci .
Podle finské právní úpravy upravuje právo dítěte získat po dosažení zletilosti 18 let informace o dárci . Nejdřív musí dítě získat od poskytovatele služeb , například centra asistované reprodukce , kopii souhlasu s léčbou , na kterém je uveden identifikační kód dárce . Po vložení identifikačního kódu dárce do registru dojde ke zjištění samotné identity dárce .
Podle švýcarské právní úpravy , kterou se inspiruje také náš návrh , upravuje pouze možnost darování spermií . To je také důležitá informace , protože v České republice je možnost darování jak spermií , tak vajíček . A zejména ta druhá záležitost znamená , že pod možná i myšlenkou , že dívky , zejména mladé dívky mají pocit , že pomáhají neplodným párům , tak ve skutečnost jsou exploatovány , tedy vykořisťovány , i pod nějakou úhradou za výdaje na tuto službu . Nicméně tyto dívky mohou také být ohroženy na svém zdraví . A protože naše právní úprava v České republice je natolik liberální , tak jsme se stali liberálním ostrůvkem v Evropě a samozřejmě v kontextu těch ostatních států zde je velký zájem z ostatních států právě o zárodečné buňky z České republiky a vůbec to nikdo neřeší . Stali jsme se kolonií .
Podle tohoto švýcarského modelu podle čl . 19 věta 2 zákona může dárce darovat sperma pouze v jednom centru asistované reprodukce . O této skutečnosti musí být výslovně informován ještě před darováním . Současně podle čl . 22 věta 2 zákona může být sperma od jednoho dárce použito k zplození maximálně osmi děti . V případě legitimního zájmu může dítě obdržet všechny informace bez ohledu na jeho věk , tzn . má také právo po dosažení zletilosti obdržet od matriky identifikační údaje o dárci .
Ráda bych upozornila také na usnesení vrchního soudu v Německu . Je to už minimálně dva roky , který na žádost jedné takové dívky opravdu vydal rozhodnutí , že má právo znát své biologické rodiče . A mohu vás ujistit , že podle psychologických poznatků v době dospívání a rané dospělosti , pokud něco takového se zjistí , tak opravdu je zde zájem sta procent dětí znát své biologické rodiče . V žádném případě to neznamená , že mohou být vychovávány někým jiným .
Účelem předkládaného návrhu zákona je eliminovat výše popsané nežádoucí jevy . Návrh zákona vychází z následných zásad : a ) omezení maximálního počtu lidských embryí , která je možné vytvořit ze zárodečných buněk jednoho anonymního dárce ; b ) zákaz asistované reprodukce v případě příbuzenství mezi původci zárodečných buněk ; c ) zavedení oddělené a omezeně přístupné evidence údajů o anonymním dárci .
Navrhovaná právní úprava rozlišuje mezi případy , kdy k umělému oplodnění došlo při použití zárodečných buněk anonymním dárcem a kdy dárcem zárodečných buněk byl muž zapsaný do matriky narození jako otec dítěte . Vzhledem ke sledovanému účelu navrhovaná úprava prvořadě upravuje první možnost .
Návrh má zcela zanedbatelný přímý vliv na státní rozpočet , rozpočty krajů a obcí . Samozřejmě je jasné , že má velký zásah do rozpočtů klinik , to je jasné .
Možná bych tady mohla ještě číst zhodnocení navrhované právní úpravy . Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky . A navrhovaná právní úprava je v souladu s mezinárodními smlouvami , kterými je Česká republika vázána , a to zejména s Úmluvou o základních lidských právech a svobodách , Úmluvou o právech dítěte , Úmluvou na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny . Zcela podrobně je celé odůvodnění samozřejmě součástí sněmovního tisku 371 , což byl ten původní poslanecký návrh .
Download XML • Download text