ps2013-054-11-002-297.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
To byla faktická poznámka pana ministra Roberta Pelikána . Nyní faktická poznámka pana poslance Petra Fialy . A potom už možná bude řádná rozprava . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Petr Fiala
Já jsem třetí člen bývalé vlády , který tady vystupuje a který vůbec nechápe argumentaci pana ministra Pelikána . Vůbec si nedovedu představit , že bych chtěl jako ministr , aby se nějaký bod projednával na vládě , a že bych si to nedokázal domluvit s premiérem , že bych nedokázal postupovat podle jednacího řádu a dosáhnout nějakého rozhodnutí . Vy jste tady četl jednací řád vlády . Nepřečetl jste další část odst . 4 , který říká , že program schůze vlády může být doplněn o projednání neodkladných záležitostí a ústních informací . V těchto případech navrhovatel zpravidla předloží alespoň návrh usnesení vlády a věc se projednává postupem stanoveným pro část B a tak dál .
Pane ministře , opravdu nechápu argumentaci , že to nebylo možné , že se to nedostalo na jednání vlády . Vždyť jste to ani nezkusil . Takto se přece nedá argumentovat . Vy jako člen vlády , nebo dokonce hnutí ANO , pokud jste měli pochybnosti o reorganizaci policie , tak bych skoro řekl , že bylo vaší politickou povinností , abyste takové jednání na vládě vyvolali a pokusili se změnit postup ministra Chovance , což by vláda samozřejmě mohla . Vy jste nic takového neudělali , tak nám tady neargumentujte takto směšně , neohýbejte jednací řád vlády , protože ten vám ty pravomoci jednoznačně dává .
(Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Petru Fialovi i za dodržení času k faktické poznámce . Nyní budeme pokračovat v rozpravě . Požádám pana poslance Bohuslava Chalupu , aby se ujal slova . Ještě požádám sněmovnu o klid , abychom jednotlivá vystoupení mohli sledovat . Pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Chalupa
Děkuji za slovo . Asi začnu tím , že už dneska ráno zase jel v televizi nějaký pořad , kde nějaký reportér spekuloval , že poslanec Chalupa z hnutí ANO , protože je z hnutí ANO , vynášel informace . Já jsem zvědav , jak si s tím poradí paní Romancovová , jestli to označí jako dezinformaci , nebo informaci . Já informaci , kterou tam ten pán říkal , že byly dvě zprávy , nemám . Nevím , odkud to tito lidi berou .
Pak mě překvapilo , že tady poslanci za ČSSD byli tak dobře připraveni na toto jednání , jak to tady předvedli , asi věděli dopředu , jak to tady bude probíhat , ale to je spekulace .
(Nesouhlasné hlasy zleva.)
Pokud jde o pana kolegu Dolejše , pan kolega Dolejš tady mluví zase o nějakém hnojometu a v podstatě si dělá vizitku sám . Ale vést diskusi na této úrovni fakt odmítám . To si nechte u vás na vašem poslaneckém klubu .
Pokud jde o mou práci v komisi , svou práci jsem odvedl v souladu se zadáním a pověřením , jak mi ji Poslanecká sněmovna svěřila . Jenom pro připomenutí , když se definovalo zadání práce komise , tak jsem navrhoval úpravu , aby se tam objevilo širší zadání komise . Tato Poslanecká sněmovna to zamítla . A já už tady asi dnes tuším proč . Protože samozřejmě my všichni , kteří se trošku orientujeme , víme , že policejní prezident a ministr má nějaké kompetence . Zadání už od začátku bylo takové , abychom vlastně v komisi nemohli v podstatě nic moc zjistit . Takže si nalijme tohoto vína .
Budu pokračovat . Vyšetřovací komise pracovala po celou dobu v mantinelech , jak jsem řekl , co nám vymezila Sněmovna . Byla tam řada připomínek , řada hlasování , řada podnětů , které stejně jako mí kolegové , kteří to předkládali , některé byly odhlasovány , některé nebyly . Komise funguje jako celek , to znamená , že se hlasuje a to , co se odhlasuje většinově , je potom vlastně usnesení nebo další činnost komise .
Jeden z takových případů , kdy jsem neuspěl , byl návrh předvolat pana premiéra Bohuslava Sobotku , jednomyslně to bylo zamítnuto , nejenom předsedu vlády , ale předsedu Bezpečnostní rady státu . Měl jsem za to , že je zcela legitimní požadovat , aby premiér země vysvětlil , proč a na základě čeho souhlasil s porušením existující koaliční smlouvy , respektive slibu vlády občanům této země o tom , jak bude , nebo budeme pracovat v jejich prospěch .
Včera tu zaznělo , myslím od pana ministra Zaorálka , že dodržování dohodnutých pravidel je to , co musí být nezbytnou součástí naší práce , práce zákonodárců . A to zejména v okamžicích , kdy nesouhlasíme s většinovým názorem . Dodávám , pokud nebudeme schopni akceptovat námi sami stanovená pravidla , ať už v tom , nebo onom oboru , v exekutivě nebo v politice , tedy demokratických principech politického souboje , pak nás nečeká nic dobrého . V tomto smyslu z hlediska kompetencí a legislativních norem , jak je tato ctihodná instituce po celou dobu své činnosti definovala , i co se týká kompetencí ministrů , exekutivy a tak dále , závěrečná zpráva vychází a jenom respektuje pravidla , která si tato Sněmovna určila , ať už dříve , nebo teď , nebo si je určí do budoucna .
Na tom , na čem jsme se shodli jednomyslně , nebudu měnit ani slovo , protože si nebudu dělat z pusy trhací kalendář . A tak jak to tady řekl jak předseda komise , tak kolega Lank , tak pan ministr , prostě co není dokazatelné , se ve zprávě nemůže objevit . Ale souhlasím na druhou stranu , a říkám to naprosto upřímně a takhle to myslím . To , že to nebylo prokázáno , opravdu neznamená to , že se to nestalo . Komise se tomuto tématu velmi úzkostlivě vyhnula s oprávněným odvoláním na to již zmíněné zadání Sněmovny na onen druhý , neméně významný aspekt celé reorganizace Policie České republiky , a to je celková politická kultura , politická odpovědnost a politické nastavení pravidel hry . A v tomto smyslu jsem velmi rozčarován a vlastně i zklamán .
Domnívám se , že v tomto případě a s ohledem na uvedené skutečnosti došlo k situaci , kdy exekutiva , která je svým zacílením a fungováním závislá na politické vůli demokraticky zvolených poslanců a vládních koalic , které se svým občanům a voličům zavazují svými volebními programy a vláda programovým prohlášením , zavazuje se k tomu , že nejen exekutivu nasměrují směrem , který občan poptává a vyžaduje . Podle mého názoru není možné ani v tomto případě , ani v budoucnu připustit , že se exekutiva bude k zákonodárnému sboru chovat arogantně . Nelze . A pokud budu poslancem , budu si tento svůj mandát velmi úporně hájit . Budu ostře vystupovat proti uvažování ve smyslu , tak jak nám to tady Ministerstvo vnitra předvedlo : do toho vám nic není , to je naše věc , věc nás vyšších či nižších úředníků , ať už v civilu , nebo uniformách . Ne oni , ale my jsme odpovědní občanům této země za fungování státu , a tedy i exekutivy , tedy i Policie České republiky . My jsme ti , kteří určují , nebo by měli určovat trajektorii směřování naší země .
Download XML • Download text