ps2013-054-02-022-040.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin)
Vzhledem k tomu , a můžeme o tom vést hodinovou polemiku - policista ČR nastupující k policii má za sebou poměrně dlouhý výcvik , roční výcvik . Myslíme si , že tam je kladen větší důraz na zatížení těchto lidí , a proto si myslíme , že sloužit se zbraní u Policie ČR opravdu od 18 , potažmo 19 let lze . Tady jsme přesvědčeni o tom , že by měla zůstat hranice 21 let , ale jsme připraveni k debatě ve výborech . Chápu , že dnes občan ČR může získat zbrojní průkaz už v 18 letech , a to i pro svoji ochranu a obranu . Otázkou je , jestli by ji měl mít příslušník městské policie , nebo neměl . Veďme o tom debatu . Já jsem připraven k argumentům , které budou dány na stůl , dát argumenty naše a uvidíme , pokud se shodneme .
Frekvence zkoušek po pěti letech . Já si myslím , že frekvence pětiletá je v pořádku , a myslím si , že potřebujeme strážníky i policisty víc na ulici , než aby tedy skládali zkoušky . A pětiletý cyklus experti Ministerstva vnitra považují za dostatečný .
Omezení možnosti strážníků měřit rychlost pouze na území své obce . Já si myslím , že když zákonodárce před lety schvaloval vznik městských policií , tak bezesporu si nemyslel , že by prioritou a hlavním cílem mělo být měření rychlosti , a tady pouze a jenom říkáme , že pokud si menší obec od té větší , která má městskou policii , na základě veřejnoprávní smlouvy de facto půjčí , zapůjčí strážníky , není možné , aby to bylo pouze a jenom za účelem měření rychlosti . To prostě není cílem městské policie . Pokud si je půjčí za jiným účelem - zachování veřejného pořádku , pokud si je půjčí za účelem nebo najme na základě té smlouvy , na základě potřeby pro sportovní , kulturní akce , tak je to v pořádku , ale měla - li by si tedy na základě této veřejnoprávní smlouvy najmout pět strážníků , kteří nebudou dělat nic jiného než měřit rychlost , tak si myslím , že to je proti duchu toho zákona . A to je to , co jsem tady říkal . Pouze a jenom v tom případě , že by si ji vedlejší obec na základě veřejnoprávní smlouvy najala . To , že měří rychlost ve své vlastní obci , je v pořádku . Tak to má být a tam já nevidím žádný problém .
Toto jsou tři body komplexního pozměňovacího návrhu , kde jsme si mysleli , že existuje shoda k tomu , abychom tu normu mohli drobně vylepšit . To je nabídka , se kterou jsem dnes přišel , protože vím , že debata bude velmi složitá . Za debatu , která byla , děkuji . Ještě nekončí , ale pouze jsem chtěl uvést některé věci na správnou míru .
K tomu , co říkal pan kolega Ondráček prostřednictvím pana předsedajícího . Tato Sněmovna nevím kolikrát novelizuje jakou normu . Já si nemyslím , že by vnitro se chovalo tak zpozdile , že by sem nosilo něco šestkrát sedmkrát za sebou během těch tří let , co jsem tady , a Sněmovna je vždy vyměněna , pane kolego , na základě svobodných voleb a čeká to i tuto za pár měsíců , takže uvidíme , jaká nová bude a jaká pravidla pro své fungování přijme . Já doufám , že to budou pravidla v dikci zákona ČR .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi vnitra a nyní s faktickou poznámkou pan kolega Milan Urban , poté pan zpravodaj s přednostním právem . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Milan Urban
Děkuji za slovo . Asi se divíte , proč já k této tematice . Nicméně dvě poznámky . Jednu takovou jízlivější . V Praze jsem neviděl na chodníku městského policistu hodně dlouho . Tedy viděl s foťákem a za ním stála odtahovka , ale jinak ne . Ale kvůli tomu jsem nevystoupil .
Chtěl bych se zeptat , jestli existuje statistika , kolik peněz vybere městská policie a státní policie na pokutách celorepublikově . A pokud taková statistika existuje , tak by mě zajímalo , jestli tyto prostředky vybrané od občanů ČR , případně cizinců , byly zpátky využity pro bezpečnost občanů ČR , jestli takový přehled a statistika existuje . Mám totiž obavu , jestli se z toho nefinancují koupaliště nebo jiné ztrátové podniky v rámci ČR . Čili kdyby mě mohl někdo uklidnit , že to tak není a že se to zpátky vrací občanům ČR pro zajištění jejich bezpečnosti . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu kolegovi Urbanovi i za dodržení času k faktické poznámce . Jistě zajímavý dotaz . Nyní pan zpravodaj s přednostním právem , poté kolega Kolovratník . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Bronislav Schwarz
Děkuji , pane místopředsedo . Já nebudu dělat ještě shrnutí , protože mě čeká ještě vystoupení kolegy Kolovratníka , ale já bych chtěl jenom teď ještě jako zpravodaj využít a během chviličky vám říct - prosím vás , padly tady pravdy , padly tady věci , že úplně rozum nad tím zůstává stát . Protože když starosta neví , jak mu funguje městská policie , tak to je pro mě překvapením . Já bych vás chtěl všechny upozornit z praxe , prosím vás , městská policie - nebudu se bavit o zákoně - je vizitkou vedení města . Vždycky měla být , bude a je vizitkou . Když se mění volby , tak si někteří noví kandidáti nebo politické strany říkají , jak ji změní , jak udělají . A opravdu , je to pouhý odbor města . Řídí ho starosta nebo pověřený zastupitel nebo místostarosta , a tak jak ho řídí , tak se pracuje . Já bych vás chtěl všechny požádat , abychom nedělali lidovou tvořivost , protože opravdu , pokud starosta si řídí městskou policii tak , že jim koupí radary a měří si , je to věc těch občanů , jestli to trpí , nebo chudáci ti projíždějící občané , kteří nemají ve volbách v té obci možnost změnit starostu , vyhodit ho , prosím vás , já to řeknu lidově a dát si jiného , aby změnil chod městské policie . Je to smutné .
Ale jsou městské policie , které pracují ve prospěch občanů , jak mluvil pan Urban , společně se státní policií udělají kus velké práce . Myslím si , že v jedné takové jsem i pracoval na Mostecku a v Mostě a měl jsem štěstí to , že bylo vedení nakloněno . Neměřili jsme rychlost . Měli jsme dva radary za milion . Neměřili jsme rychlost . Takže to záleží opravdu vždy - a vy to všichni znáte , jste tady starostové , hejtmani bývalí , je to vizitka města . A to , že jeden strážník se splete nebo je méně inteligentní , nepozdraví pana Korteho nebo mu dá pokutu , o tom to není prosím vás . Je to o tom , že starostům jsme konečně dali moc podílet se na veřejném pořádku . A to , že pomáhají , to je vývoj doby . Já jsem si také nikdy jako státní policista v minulosti nedovedl představit , že strážník městské policie mi přivede celostátně hledanou osobu nebo loupežníka , který vyloupil benzinovou pumpu , ale pokud na tu pumpu zavolá poškozený a přijede tam ten strážník , tak nemůže a nechce čekat , až přijede někdo jiný za půl hodiny , ten dělá něco jiného . Prostě ho zabalí . Já vám napovídám . Je to jenom o fungování , jak si to přeje politické vedení , a myslím si , že města dneska ve prospěch občanů ty strážníky vedou ve většině měst , tak jak jsem viděl .
K otázce pana Urbana . Městská policie v Mostě stojí 60 milionů , na pokutách vybere 14 milionů ročně . Já vám odpovídám za sebe . Statistika existuje . Pokud někdo dokládá , tak je tzv . kolegium městských policií v naší republice a tam je statistika . Pokud vám ji nepošlou , tak vám ji doložím já a ukážu vám , která města kolik zadržela pachatelů , kolik zachránili lidských životů , protože za ty peníze se nakupují i přístroje , které rozchodí člověka , který má výpadek srdeční činnosti . Takže opravdu záleží na tom , jak se to vede . Věřte mi .
Chci vás požádat , neřešme lidovou tvořivost , neskákejme některým novinářům na to , že vytrhnou něco z kontextu . Někde je třeba opravdu měřit rychlost , někde je opravdu třeba hledat pachatele , chytat , někde je třeba dělat jenom veřejné pořádky a pejskaře . Ale zákon musí být celistvý a městská policie , tak jak byla v roce 1991 založena , tak se chodilo ještě na vojnu , pane ministře , vy si to musíte pamatovat , a ti kluci přišli z vojny - narážím na 18 a 21 let - a pak šli k městské policii . Dneska vojna není , a proto už od 18 let se mohou někde flákat , jsou na úřadu práce a čekají až do 21 po brigádách , že se třeba stanou strážníky . To jsou důvody .
Teď říkám ve zkrácenosti důvody , proč já podporuji - ne důvody pana ministra , ale i moje , protože jsme o nich diskutovali . Těch pět let není kvůli tomu , že bychom ztratili odbornost , ale i ti strážníci jsou lidé a města potřebují peníze . A ten kurz stojí hodně peněz . A pokud po třech letech posíláte strážníky v počtu městské policie 130 jako v Mostě , tak mně to ročně stálo asi 250 tisíc , ty kurzy , protože to je po třech letech . A nervy těch strážníků , když každé tři roky mohou přijít o zaměstnání , to je také docela síla .
Takže jenom pro vaši informaci . Pokud se výuka pojme po pěti letech , ušetří to města a strážníkům to neubere na jejich inteligenci a na chytrosti . Oni ji musejí mít z praxe . A opět , záleží na jejich veliteli , starostovi , tom , kdo je vede , protože můžou chodit každý rok na kurz , a pokud budou vedeni směrem , který si to město nepřeje , nebo lidé si nepřejí , nebo dělají prostě lumpárny , tak je stejně budou dělat a můžou chodit do kurzů , jak chtějí . Takže těch pět let vítám kvůli ušetření peněz a psychice strážníků i počtu kurzů .
To je důvod , který jsem chtěl říct já . Proto vás na závěr jako zpravodaj , ale i jako poslanec , ale i člověk , strážník , žádám , abyste nedělali lidovou tvořivost , a jenom praxe , praxe , praxe a vzpomněli si , jak to v těch městech je . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Teď máme trošku složitost , protože mám tři faktické poznámky , a pana ministra se ptám , jestli chce přednostní právo , nebo také čtvrtou faktickou poznámku . Čtvrtou faktickou . Dobře .
Download XML • Download text