ps2013-054-02-022-040.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin)
Ale to , co jsem chtěl říci , nebo co jsem si přichystal do svého vystoupení , je právě ta doprava . Já jsem tady tu problematiku diskutoval ve svém regionu jak s kolegy z Městské policie v Pardubicích , z krajského města , kde sám jsem zastupitelem , ptal jsem se také na menších obcích ve svém kraji , například v obci Sezemice , která má necelé čtyři tisíce obyvatel . Má svoji vlastní městskou policii . Teď bych se měl Sezemickým omluvit , oni jsou město . Jsou na to patřičně hrdi . Městskou policii právě na základě veřejnoprávní smlouvy , o které hovořil pan ministr , pronajímají nebo její služby půjčují dalším . Tuším , že to je deset , možná dvanáct obcí v okolí . Obce si sdílejí náklady . Obec Skuteč , Hlinsko v mém kraji . Asi v celé republice těch příkladů jsou minimálně desítky .
Za prvé chci říci to , že pokud se setkám s policistou , ať státním , nebo obecním , a on mě bude nějakým způsobem omezovat v mých právech , bude mě chtít legitimovat , nebude mě chtít někam vpustit - no , tak kdy se to stane ? Stane se to asi v případě , že nějakým způsobem porušuji zákon . Porušuji vyhlášku . Chovám se prostě tak , jak nemám , ať už je to v dopravě , že jedu rychleji , než mám , porušuji bezpečně nastavenou nejvyšší přípustnou rychlost nebo porušuji veřejný pořádek atd . Já zase , pokud se chovám slušně , tak jsem nikdy s policisty žádný problém neměl .
A právě k oprávnění měřit rychlost vozidel . Ono je to často o pocitech , domněnkách a mýtech . Málokdo třeba ví to , že městští policisté nemohou měřit , kde chtějí . Za každým bukem , tak jak se říká , oni pouze vydělávají . Pokud městská policie , a je jedno , jestli ve své vlastní obci , anebo v té , kde je uzavřena smlouva , má měřit , tak musí přijít a požádat Policii ČR . Musí dát žádost . Zdůvodnit tu žádost , proč chce tam , kde měřit . Jestli to je z hlediska bezpečnostního , u školy , u nemocnice atd . Měření je na tom místě buď povoleno , nebo není .
Další mýtus nebo další emotivní argument , že příjmy z pokut slouží k naplnění obecních pokladen . Podle statistik , které aspoň já mám k dispozici , tak někdy v roce 2010 se v průměru v České republice pohybovaly kolem 6 % . V roce 2015 necelých 5 % . Jsou to články , nebo zdrojem je Ministerstvo vnitra . Takže asi i toto číslo něco naznačuje . V materiálu , který mám připravený , je krásný argument , že pokud omezíme pravomoc obecní policie právě v oblasti měření rychlosti nebo kontroly bezpečnosti silničního provozu a rychlosti , tak sice snížíme počet přestupků odhalených , na které se přišlo a které byly pokutovány , ale rozhodně nesnížíme počet přestupků spáchaných . Těch , které se opravdu staly tam , kde řidiči v obcích rychlost nedodržují .
Je to první čtení , takže své vystoupení považuji za jakési avízo nebo uvedení svého názoru a svých argumentů a určitě s kolegy na výborech rád se jednáních zúčastním . I tady na plénu budu v uvozovkách plédovat a přesvědčovat vás v tom směru , aby kompetence obecní policie minimálně v oblasti zajišťování bezpečnosti silničního provozu nebyly omezovány , aby zůstaly zachovány a obecní policisté aby nadále mohli v terénu fungovat a postupovat tak , jak je tomu doposud .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Martinu Kolovratníkovi . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Gabal . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Ivan Gabal
Děkuji . Dovolil bych si pro kolegyně a kolegy jenom zdůraznit obecnější principy a navázat na to , co říkal kolega Schwarz a Slávek Svoboda . Bavíme se přece o tom , že bychom dlouhodobě měli městskou policii směřovat k servisu místním společenstvím . Jejich vnitřní soudržnosti , důvěře ve strážníky , znalosti , schopnosti řešit sociální problémy . Aby policie byla pro lidi oporou a ne strašákem .
Zatímco státní policie se specializuje na sofistikovanou kriminalitu , násilí , nevím co všechno , tak tady by to měl být zralý člověk . Proto já mám trošku problémy s těmi osmnácti lety , protože to . . . Ale pro mě je to marginalita , jestli se shodneme na tom , že celkové směrování policie by mělo být služba obci a jejím obyvatelům . A když půjdeme podle těchto principů , tak i když to budeme upravovat v druhém čtení , tak to prostě dokážeme . Ale je potřeba si uvědomit , že od nich nemůžeme chtít vyšetřovat sofistikovanou kriminalitu . Honit se s nějakým zblázněným závodníkem v autě , kterému přeskočí . Ti lidé by měli sloužit obyvatelům , měli by jim být známi a měli by mít jejich důvěru . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ivanu Gabalovi . To byl zatím . . . není tomu tak . Pan kolega Milan Brázdil se hlásí s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Milan Brázdil
Děkuji . Chtěl bych jenom požádat , jestli by bylo možno i pamatovat na takovou věc , jako je součinnost se záchrannou službou . V současné době městská policie v naší republice v obcích , to je lidová tvořivost . Je to v podstatě . . . Jakýkoliv opilec je jakoby nad rámec schopnosti policie většinou a volají záchranku , která je zneužívána pro to . Netvrdím , že tak to je všude . Moc bych se přimlouval , pokud by i na to bylo pamatováno , aby pravidla byla dána nějak podrobněji než jenom to , jestli se domluví tak či onak . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Brázdilovi . Nyní ještě faktická poznámka pana poslance Kolovratníka . Vzdává se , dobře . Děkuji . V tom případě nemám žádnou přihlášku do rozpravy a rozpravu mohu skončit . Ptám se na závěrečná slova . Ani pan ministr ani pan zpravodaj nemají zájem o závěrečná slova .
Můžeme pokročit k projednávání . Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání , protože nebyl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí předložených . . . (Z pléna: Byl.) Pardon , omlouvám se . Neřídil jsem celou dobu , teprve teď jsem si všiml poznámky od kolegy Gazdíka .
Je návrh na zamítnutí v prvním čtení . Pane zpravodaji , je tomu tak ? Budeme o něm hlasovat . Ale nejdříve vás všechny odhlásím . Požádám vás o novou registraci . Prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami . Zagonguji , abych pozval kolegy a kolegyně zpět do jednacího sálu .
Návrh na zamítnutí bude předmětem našeho hlasování číslo 48 , které zahájím za malý okamžik , až se ustálí počet přihlášených .
Můžeme hlasovat . Zahájil jsem hlasování číslo 48 a ptám se , kdo je pro zamítnutí předloženého návrhu o obecní policii . Kdo je proti ? Děkuji vám .
V hlasování pořadové číslo 48 z přítomných 131 poslance pro 114 , proti 102 . Návrh nebyl přijat .
A můžeme postupovat v jednání , a to přikázáním . Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh výboru k projednání pro bezpečnost jako výboru garančnímu . Má někdo návrh na jiný garanční výbor ? Není tomu tak .
Rozhodneme v hlasování číslo 49 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro výbor pro bezpečnost jako garanční výbor . Kdo je proti ? Děkuji vám .
V hlasování pořadové číslo 49 z přítomných 137 pro 131 poslanec , proti nikdo . Garanční výbor byl schválen , a to výbor pro bezpečnost .
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru . Organizační výbor zároveň navrhl přikázat tento návrh ústavněprávnímu výboru jako dalšímu výboru , který jej projedná . Má někdo další návrh ? Ano , pan kolega Klán . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Jan Klán
Děkuji za slovo . Vzhledem k tomu , že se tato problematika týká obcí a měst , navrhuji výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobře , děkuji . Ještě nějaký jiný návrh ? Není tomu tak .
Budeme tedy hlasovat v hlasování číslo 50 nejdříve o přikázání ústavněprávnímu výboru .
Zahájil jsem hlasování a ptám se , kdo je pro . Kdo je proti ? Děkuji vám .
Download XML • Download text