ps2013-048-06-005-223.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin)
Další opatření , které se týká malých a středních podniků , jsou administrována přes Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond , kde jsme otevřeli nové možnosti žádostí o provozní a investiční úvěry , které je možno kombinovat s podporou v režimu de minimis , kde částka de minimis je okamžitě odečitatelná z jistiny , to znamená , zhruba 405 tis . korun za období tří let je okamžitě žadateli odpuštěno . Zde za dvaapůl měsíce běhu tohoto programu máme v administraci žádosti o 600 mil . korun zase z 80 % od farmářů , kteří žádají částky do 1 mil . korun .
Takže si troufnu říct , že v oblasti politiky Ministerstva zemědělství se opravdu snažíme měřit spravedlivě , nastavovat naši politiku , která směřuje na podporu citlivých sektorů , to znamená ovoce , zeleniny , brambor , chmele , cukrové řepy a sektoru živočišné výroby , to znamená oblasti , kde nejsme soběstační a kde je vysoký potenciál zachování anebo tvorby nových pracovních míst na venkově . To je reálná , skutečná politika Ministerstva zemědělství , kterou jsem schopen deklarovat na konkrétních číslech . Nikoliv žádné politické domněnky a zkreslování této záležitosti , tak jak jste o tom hovořil vy .
Když se posuneme do další oblasti , zdali živočišná výroba , jak vy jste přímo řekl , zvyšuje emise . Já bych chtěl říct , že stavy živočišné výroby od roku 1990 máme prakticky nejnižší za posledních zhruba 10 let , a bylo to i dáno politikou mých předchůdců , kteří tento sektor neuměli dostatečně podporovat investičně tak , aby byl přirozeně konkurenceschopný se svými konkurenty v zahraničí . Takže rozhodně živočišná výroba - je potřeba umět správně číst ta čísla . Ta čísla nehovoří o tom , že zvyšují emise o 15 % , ale je to současný výčet současných emisí , které máme . A pak si musíme položit také filozofickou otázku : Jestliže se podíváme na změny globálního klimatu a ČR a region střední Evropy je v horizontu příštích 50 let uváděn jako region vhodný i s ohledem na klimatické změny pro zemědělskou výrobu , tak logicky bude spousta regionů , kde nebude takto ideální klima , budou mít velké problémy , máme do toho tady nárůst obyvatel o 2 , 5 mld . obyvatel do roku 2050 , dneska miliarda lidí trpí hladem a musíme si zodpovědět otázku , ve kterých regionech a které státy budou schopny zabezpečit vlastní potravinovou soběstačnost , a také na základě exportních možností zabezpečit obživu lidí v regionech , kde rostlinná a živočišná výroba nebude v takové míře možná . Takže i to je potřeba brát v potaz , když mluvíme o věcech , které se týkají emisí skleníkových plynů a jak k tomu budeme v budoucnu přistupovat .
Vy jste tady zmiňoval ztráty v živočišné výrobě . Odhadované ztráty , chtěl bych to uvést na pravou míru , v letošním roce za sektor mléka a vepřového masa jsou někde na úrovni 8 mld . korun , pokud budou průměrné ceny za první pololetí pokračovat i v druhém pololetí . My v rámci společné zemědělské politiky a nastavených podpor na citlivé sektory , bílkovinné plodiny a welfarová opatření jsme schopni tu ztrátu snížit zhruba na hodnotu 3 , 5 mld . A těch 3 , 5 mld . , které letos zemědělci zatím nemají úplně pokryto , jsme schopni právě prostřednictvím doplněných národních dotačních titulů a v kombinaci právě i s tímto opatřením zelené nafty tuto ztrátu prakticky dostat alespoň na černou nulu .
Musíme si uvědomit , že v zemědělství dneska pracuje 100 tis . lidí , z toho více než 50 % pracuje v živočišné výrobě . Položme si otázku , pokud připustíme devastaci živočišné výroby a zánik pracovních míst , jakým způsobem tato pracovní místa budeme nahrazovat . Pak se posouváme do další roviny a ta souvisí s tím - umíme zodpovědět otázku , když nebude živočišná výroba , nebudou na živočišnou výrobu navazovat osevní postupy , především trav , jetelovin , plodin , které mají obecně zlepšující charakter ve vztahu k půdě , plodin , které jsou protierozní , plodin , které zvyšují absorpční kapacitu půdy , nebude dostatek organické hmoty , kterou bychom do půdy vraceli , jakým způsobem tyto věci finančně oceníme a jaká ta ztráta bude , protože tyto věci , které mají dopad na životní prostředí , nikdo finančně v ČR nevyčísluje . Takže prosím pěkně , to je další argument , který je potřeba , pokud nahlížíme na živočišnou výrobu , si dát do souvislostí a umět s tímto pracovat .
Vy jste tady konstatoval , že za vašeho působení zelená nafta , která byla administrována , měla daňové úniky ve výši 70 až 80 % . Nevím , z jakých dat vycházíte , jestli to je váš odhad , nebo jestli vám tato data lidé z jednotlivých celních okresních správ dodali , jestli jste je někdy konfrontoval se zemědělskou odbornou veřejností . Já jsem nikdy takovýto proces nezaznamenal . Chci jenom říci , že z pohledu člověka , který dříve proces zelené nafty administroval , že za vašeho působení zde ještě byly tvrdé normativy . Ty normativy byly propočítány na jednotlivé typy zemědělských kultur a na jednotlivé typy zemědělských výrobních oblastí a ty normativy nebylo možné překročit . Jako zemědělec vím , že ty normativy odpovídaly praxi . Takže nevím , z čeho vycházíte , když mluvíte o tom , že tady bylo 70 - až 80 procentní zneužití . Jestliže jsem měl já jako zemědělec v intenzivní výrobní oblasti možnost čerpat zhruba 130 litrů na hektar , tak si troufnu tvrdit , že byly roky , kdy jsme tuto hodnotu výrazně překročili a vratku jsme si na ni nemohli uplatnit . Takže tolik pro argument , který jste tady zmiňoval .
Pak je potřeba si uvědomit , že víceméně všechny okolní státy kromě Slovenska mají pro své zemědělce podporu v podobě zelené nafty pro rostlinnou i živočišnou výrobu . A je to prostě rozdíl , který nedoženete v jiných národních dotačních titulech . Je potřeba si uvědomit , že každý národní dotační titul stojí lidskou administrativu , finanční náročnost , kontrolování na místě apod . , takže žádný dotační titul se neobejde bez těchto nákladů , které jste vyčíslil u zelené nafty , jak jste citoval z té zprávy , na zhruba 9 mil . korun . Takže je potřeba na ty věci pohlížet opravdu objektivně a ne jenom jednostranně . To stejné , když jste mluvil o buzeracích a o kontrolách . Znovu říkám , každý dotační titul má svoji část , která se týká kontrol , ať se nám to líbí , nebo nelíbí .
Takže tolik asi můj komentář na váš projev , ve kterém jste tady velice kriticky hovořil k zelené naftě . Znovu opakuji , i v případě zelené nafty pro živočišnou výrobu jsou celním úřadům předány informace o normativech na dobytčí jednotky všech kategorií hospodářských zvířat , kterých se to bude týkat , a zemědělci si neuplatní vyšší nárok , než kolik je normativ , a pokud by chtěli , tak to musí jasně Celní správě zdeklarovat a Celní správa to má vlastně jako vodítko , aby se podívala , pokud ji zemědělci chtějí žádat o vyšší hodnoty litrů , na které chtějí vratku spotřební daně , tak musí jasně tyto věci deklarovat , na jakých činnostech ta nafta byla spotřebována , musí k tomu vést podrobné výkaznictví .
Troufnu si tvrdit , že zelená nafta je dneska opatření , které výrazně pomůže sektoru živočišné výroby , pomůže zrovnoprávnit to postavení s ostatními státy , jako je Polsko , Rakousko , Německo a všechny státy staré evropské patnáctky . Takže prosím pěkně Poslaneckou sněmovnu , aby tento návrh v prvním čtení podpořila a abychom jej v září ve druhém a třetím čtení doprojednali .
Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji , pane ministře , a dvě přednostní práva . S prvním prosím k mikrofonu pana poslance Kováčika , připraví se pan poslanec Faltýnek .
Download XML • Download text