ps2013-044-09-001-070.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin)
8 . V případě nedostatku PLDD by bylo velmi obtížné zajistit komplexní a kvalitní péči , poskytování těchto zdravotních služeb praktickými lékaři pro dospělé , kteří nemají péči o děti a adolescenty obsaženou ve svém vzdělávacím programu , navíc jsou dostatečně vytíženi rozrůstající se generací seniorů .
9 . Současná návrh novely o vzdělávání lékařů ve svém důsledku může ohrozit plnění programového prohlášení vlády ČR , které v bodě 3.3 deklaruje , že vláda bude trvat na dodržení principů solidarity zdravých lidí s nemocnými , neziskovosti a všeobecné dostupnosti kvalitní zdravotní péče hrazené z veřejných prostředků .
Mne osobně petenti přesvědčili a vyjdu jim v druhém čtení vstříc pozměňovacím návrhem . Jako konzervativec jsem už tam řekl : nerušte , co funguje . Děkuji .
(Potlesk poslanců ODS.)
Předseda PSP Jan Hamáček
Děkuji . Prosím pana poslance Kaňkovského , po něm pan poslanec Štětina .
Poslanec Vít Kaňkovský
Dobré odpoledne . Vážený pane předsedo , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , jak zde již opakovaně zaznělo , dostáváme se dnes k dlouho očekávanému prvnímu čtení novely zákona č . 95 / 2004 Sb . , tedy zákona o postgraduálním vzdělávání lékařů , farmaceutů a stomatologů . Chápu , že jde o téma , které devět desetin vážených členů této Sněmovny moc nezajímá a je pro ně odtažité , a vůbec se nijak za to na vás nezlobím , přesto považuji toto téma za velmi důležité a prosím vás o určitou shovívavost , abyste to tady s námi lékaři po dobu projednávání tohoto zákona vydrželi .
Dlouhodobě mluvíme o tom , že naše zdravotnictví je stabilizované . Bohu díky za to , že je stabilizované , pokud ale nechceme být hluší a slepí , tak musíme přiznat , že stabilita , a křehká stabilita , je dána jenom za cenu velké obětavosti našich zdravotníků , za cenu obrovského množství přesčasové práce a také nepříliš velkého času na odpočinek a někdy i velkého přepracování našich zdravotníků .
Hodně se v této souvislosti mluví o podmínkách zdravotníků , hodně se mluví o platových podmínkách , ale já jsem přesvědčen o tom , že to není jenom o platech , ale pokud se bavím s mladými lékaři , s mladými zdravotními sestrami , tak je to právě hodně i o systému vzdělávání . Pokud se ptáme , proč nám v současné době odcházejí zdravotníci nejenom do zahraničí , ale i mimo obor , tak právě systém vzdělávání a i určité společenské uznání jsou asi těmi nejdůležitějšími faktory , když odmyslím už mnohokrát zmiňované platy , které mladé lidi vedou mimo zdravotnictví . A je potřeba si přiznat , že naši mladí lékaři již mají kde srovnávat . V době , kdy jsem před mnoha lety diskutoval s kolegy , kteří odešli do zahraničí , tak ve valné většině případů se jednalo o lékaře , kteří si nejdříve u nás udělali atestaci , nějakou dobu v našich nemocnicích pracovali a až teprve poté odcházeli jako již vzdělaní lékaři do zahraničí . Dnes je potřeba vidět to , že naši mladí lékaři těsně po promoci jsou jazykově vybavení , mají i potřebné sebevědomí , a proto odcházejí do zahraničí v podstatě bezprostředně po ukončení lékařské fakulty . A v tomto ohledu je za pět minut dvanáct přistoupit k novelizaci obou zákonů , které se týkají vzdělávání , tedy zákona č . 95 / 2004 Sb . , který se týká lékařů , ale čeká nás podobně nelehká diskuse i ohledně zákona č . 96 / 2004 Sb . , o nelékařských zdravotnických profesích .
V rámci přípravy novely tohoto zákona , který dnes projednáváme , tedy zákona 96 (správně 95) , dlouhodobě jednala pracovní skupina při Ministerstvu zdravotnictví a já musím ocenit její práci . Musím říci , že po dobu jejího projednávání jsem byl naplněn mírným optimismem , protože zprávy , které z jednání komise přicházely , mě naplňovaly optimismem v tom smyslu , že se skutečně dokážeme dohodnout na lepším systému vzdělávání , na lepší postgraduální přípravě , že to bude novela zákona , která našim mladým lékařům umožní možná bych řekl uživatelsky přívětivěji projít nelehkým obdobím postgraduální přípravy . Bohužel ve chvíli , kdy se návrhy , které komise zpracovala , objevily v diskusi odborných společností , České lékařské komory , ale i dalších zástupců odborné veřejnosti , postupně mě ten optimismus poměrně hodně přešel . Dostali jsme se do velké palby kritiky . Ukázalo se , že názory odborné veřejnosti jsou velmi rozdílné , a proto v této souvislosti nezávidím Ministerstvu zdravotnictví , když se prokousávalo všemi těmi připomínkami , a nakonec dnes máme na stole vládní návrh novely zákona č . 95 .
Pokud chceme ale být spravedliví , tak musíme uznat , že přes velmi těžkou práci , kterou Ministerstvo zdravotnictví i pracovní skupina v tomto ohledu odvedly , tak nemáme na stole návrh zákona , nad kterým bychom mohli úplně jednoznačně jásat . Já to neříkám nijak zle , ale očekávám , že nás v rámci projednávání ve výboru , a to zejména asi zdravotním výboru , čeká nelehká práce . V této souvislosti chci podpořit návrh pana zpravodaje na prodloužení lhůty k projednání ve výboru .
Už tady o hodně věcech hovořil kolega Leoš Heger i další kolegové , takže já zmíním pouze pár připomínek , které zaznívají z odborné veřejnosti . Minu ty , které se týkají jednotlivostí a které se týkají i toho , o čem zde mluvil kolega Jiří Běhounek , a to jsou separátní zájmy některých odborných společností . O tom zde hovořit nechci , to nás čeká ve výborech . A na každého z nás poslanců , zvláště zdravotníků , bude vyvíjen různý nátlak , jak ten který obor by měl být tím oborem základním . Zmíním se spíš o důvodech , které zmiňují sami mladí lékaři , protože to jsou ti , na které čekáme v našich nemocnicích , kde dneska napříč Českou republikou nám scházejí lékaři v řadě odborností , a mohu říci , že nám nescházejí jenom lékaři , ale schází nám i řada nelékařských profesí .
Takže k těm pár důvodům , které zatím naše mladé lékaře v návrhu zákona neuspokojily , a je legitimní , abychom o nich hovořili ve výboru .
Struktura a počet základních oborů . To bude asi nejkritičtější bod . A tady to není jenom o tom , co si myslí naši mladí lékaři . Tady právě nás budou čekat i tlaky všech odborných společností . Je potřeba ale , abychom došli k takovému kompromisu , který bude nejvíce odrážet sounáležitost s EU , abychom v tomto směru byli kompatibilní i v uznávání specializované přípravy i v dalších zemích EU .
Délka vzdělávání . To je také oblast , kde nikdy asi nedojdeme k úplně happy endu , co se týče délky vzdělávání v jednotlivých oborech . Tady bych viděl trošičku u oborů , které jsou dneska jako základní a v budoucím návrhu , nebo v návrhu , který je dnes předložen , mají pozici nástavbových oborů . Mladým lékařům se samozřejmě nelíbí to , že by místo třeba pěti let vzdělávání je ve finále čekalo sedm let , což zejména třeba u lékařek žen , a je potřeba si říci , že dneska máme mezi lékaři už většinu žen , minimálně v celé řadě oborů , tak pro ně je to samozřejmě i z lidského hlediska situace složitá .
Tady bych zmínil ještě jedno rozporuplné ustanovení , které v návrhu , který je dnes předložen , počítá s tím , že minimálním úvazkem , který musí lékař - frekventant v době postgraduální přípravy mít , je jedna polovina stanovené týdenní pracovní doby . Tady bych se velmi přimlouval za to , abychom našli kompromis , protože znám případy mnoha lékařek , které při návratu z mateřské dovolené se vracejí nejprve na jeden den , poté na dva a postupně si úvazek navyšují . Myslím si , že by byla velká diskriminace , kdybychom toto našim ženám lékařkám neumožnili .
Download XML • Download text