ps2013-039-09-009-017.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin)
Třetí pozměňovací návrh má za cíl zrušit poplatky za pobyt v mateřské škole , ve školních družinách a zrušit i školné na vyšších odborných školách . V České republice je mnoho rodin na hranici nebo pod hranicí chudoby . Tisíce dětí nechodí na školní obědy , protože na to rodiče nemají . Mnozí si nemohou dovolit zájmovou činnost , lyžařský kurz nebo školu v přírodě . Přitom právo na vzdělání je jedno ze základních práv , kterému by neměly být kladeny překážky , zvlášť reformě financí . Proto tento pozměňovací návrh .
Posledním pozměňovacím návrhem navrhuji posunout účinnost § 16 , tedy tzv . společného vzdělávání nebo inkluze , chcete - li , a to o dva roky . To znamená , že by se platnost posunula z 1 . září 2016 až na 1 . září 2018 . Už samotný pojem společné vzdělávání je poněkud zavádějící . Jaké společné vzdělávání , když jsou z něho vyloučeni ti , kteří absolvují vzdělávání individuální , když jsou z tohoto společného vzdělávání vyloučeni ti , kteří odcházejí na víceletá gymnázia , na školy soukromé , církevní a podobně ?
Ale k samému pozměňovacímu návrhu . Jsem přesvědčena , že pokud vstoupí i inkluze letos v září v platnost , tak jak je už dříve schváleno , destabilizuje to školský systém , poškodí to žáky i pedagogy všech škol , pracovníky školských poradenských zařízení , posílí to soukromé školství , kam budou žáci z běžných škol odcházet . Dojde k výraznému oslabení speciálního školství a snížení kvality vzdělání vůbec . Podle mého názoru Ministerstvo školství zbytečně a příliš podléhá nátlaku různých neziskových organizací a Bruselu . Namísto toho , aby jednoznačně podpořilo fungující kvalitní systém speciálních škol , které poskytují vzdělání podle potřeb jednotlivých žáků , namísto toho , aby předložilo těmto kritikům jasné argumenty , které prokazují opodstatněnost existence těchto škol , hází jim klacky pod nohy . V běžné škole je až 30 žáků , v praktických je ve třídě maximálně 14 žáků . Děti s lehkým mentální postižením zde zažívají pocit úspěchu . Myslíte si , že ho budou zažívat v narvané třídě , kde budou spolu s dětmi s různými specifickými poruchami učení a chování , s dalšími , které budou mít různý stupeň a druh postižení , nějaké to mimořádně nadané a pak žáci běžní ? Díky speciálním školám není v České republice prakticky - na rozdíl od států , které nám tak nezištně radí - negramotnost . Žáci dokončují vzdělání a mohou se vyučit , což jim umožňuje najít uplatnění na pracovním trhu . Základní školy samostatně zřízené pro žáky s LMP , tedy lehkým mentálním postižením , bývají velmi dobře vybavené demonstračními učebními pomůckami a didaktickou technikou . Pro vzdělávací oblast člověk a svět práce mívají k dispozici odborné učebny , kovodílnu , dřevodílnu , pracovny pro šití a pletení , cvičné kuchyňky , univerzální dílny , pozemky , skleníky , kde probíhá praktická příprava žáků . To na základních školách chybí .
Učitelé základních škol praktických a dalších speciálních absolvovali ne nějaký rychlokurs za pár hodin , ale pětileté studium speciální pedagogiky . Abych byla správně pochopena , v žádném případě nesnižuji kvalitu učitelů na školách hlavního proudu . Naopak . Jsou to vynikající profesionálové , ale mají jinou specializaci . Nejsou méně vzdělaní , ale jsou jinak kvalifikovaní , nemají vzdělání a praxi v oboru speciální pedagogika . A bohužel Ministerstvo školství ani vzdělávací instituce včas nezareagovaly na zvýšenou potřebu speciálních pedagogů a psychologů . Asistent pedagoga to nespasí . Za prvé jsou tak mizerně placeni , že se do této práce nehrnou , za druhé je jich naprostý nedostatek a za třetí požadavky na jejich vzdělání neodpovídají tomu , co by mělo být náplní její činnosti . Ke střední škole mají jen doplňkové pedagogické minimum .
Na školy také dolehne další administrativa . Vzroste počet individuálních vzdělávacích plánů . A poradenská pracoviště ? Pokud se nepodaří přijmout další poradenské odborníky , bude hrozit kolaps poradenství , nestíhání zákonných termínů , formalismus , který logicky zasáhne i školy . Už teď tím , jak jim narostl počet úkolů , objektivně nestíhají a pracují na hranici možností . Nedivím se , že se někteří chystají odejít . A to tu ještě není spuštění tohoto nepromyšleného kroku .
Takže na závěr . S inkluzí od září 2016 nesouhlasí kraje , školy , speciální pedagogové , pracovníci poraden a speciálních center a ani velká část rodičovské veřejnosti . Rizik je příliš mnoho . Navíc nebyl dán žádný čas na pilotní ověření nového systému vzdělávání ani na zpracování nově upravených školních vzdělávacích plánů . Základní školy praktické stejně jako další speciální školy tady přitom mají své místo . Uvést celý fungující vzdělávací systém do právní , finanční a odborné nejistoty je hazardem se vzdělaností a povede to k devalvaci veřejného školství . Proto vás , vážení kolegové , vážené kolegyně , žádám o podporu mých pozměňovacích návrhů , zvláště pozměňovacího návrhu na odložení § 16 o dva roky , aby byl alespoň čas na pilotní ověřování a jeho zajištění personální , odborné i ekonomické . Děkuji .
(Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji , paní poslankyně , a prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova . Prosím , máte slovo .
Poslanec Simeon Karamazov
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předkládaná novela obsahuje tři podstatné změny - povinné předškolní vzdělávání , povinná část přijímacích zkoušek na střední školy a povinná maturita z matematiky , tedy samé povinnosti . Pokusím se vyjádřit názor na všechny tyto povinnosti a vysvětlit svoje dva pozměňovací návrhy týkající se povinného předškolního vzdělávání a povinné maturity z matematiky .
Povinný rok předškolního vzdělávání má za cíl řešit problém , který neexistuje , aby zakryl neschopnost řešit problém , který existuje , ale je politicky velmi citlivý . Devadesát procent pětiletých dětí navštěvuje poslední rok mateřské školy . Vláda však chce , aby jich bylo sto procent , a také chce stoprocentní kontrolu nad nimi . Jistě , vládní návrh míří na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí . Silně však pochybuji , že nových nástrojů bude využíváno účelněji a aktivněji , než tomu bylo doposud , i když bych se zde samozřejmě rád mýlil . Navrhovaná změna pouze vytváří tlak na rodiče preferující individuální vzdělávání svých dětí . Stát si tím uzurpuje další část výchovy , aniž by za to nabídl něco na oplátku . Děti se více nenaučí , nebudou lépe připravené , nic takového . Jen přibude nepotřebné státní regulace a samozřejmě také hromada papírování pro rodiče a mateřské školy , ze kterých vláda udělá hlídače rodičů . Asi to vládu bude šokovat , ale pokud chce snížit počet odkladů nástupů do školy , tak ať zpřísní pravidla pro odklad , a pokud chce zatlačit na rodiče ze sociálně znevýhodněného prostředí , tak k tomu existují povolanější orgány veřejné moci než mateřské školy . Ty mají sloužit k výchově dětí , ne rodičů .
Dámy a pánové , první povinnost tedy jednoznačně odmítám a můj první pozměňovací návrh tuto povinnost ruší .
Problematická je také druhá navrhovaná povinnost - jednotné přijímací zkoušky na střední školy . Na jednu stranu bych opravdu uvítal skutečně reprezentativní testy , které řeknou , jak na tom žáci po základní škole jsou . Asi by takový trest mohl mít i formu přijímacích zkoušek na střední školy , ale spolu s tím by také mělo být řečeno , že žáci s výsledky pod určitou hranicí nemají na maturitní obory . Kraje jako hlavní zřizovatelé středních škol k takovému kroku nikde nepřistoupili a pravděpodobně ani nepřistoupí a samotné školy to také neudělají a ani se dobrovolně nesloučí , nebo dokonce nezruší . Střední školy nakonec snižují laťku , aby si slabší žáky udržely , což se nakonec přelévá i k nám na vysoké školy .
Download XML • Download text