ps2013-036-01-001-001.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin)
Mimořádně podrobná byla také debata na plénu Senátu , o čemž vypovídá její délka , která přesáhla čtyři hodiny . Debata byla velmi věcná , ale také velmi kritická , ačkoli zazněly pozitivní názory některých kolegů senátorů na problematiku zveřejňování smluv .
Poznatky ze studijní cesty senátorů na Slovensko a do Rakouska byly pro projednávání návrhu zákona v Senátu velmi podstatné . Mimo jiné z nich vyplynulo , že na Slovensku za pět let fungování registru smluv nedošlo k uplatnění sankce za neuveřejnění smlouvy , dále nikdo nesleduje a nevyhodnocuje , zda povinné subjekty smlouvy zveřejňují , či nikoliv . Některé organizace ale naopak data získaná z registru smluv zpracovávají na komerční bázi . Za zmínku také stojí značně skeptický pohled zástupců slovenských obcí na přínos registru smluv a názor rakouských zástupců veřejné správy , starostů i státních úředníků na povinné zveřejňování smluv v registru vyjádřil jeden ze senátorů jediným slovem - nesmyslné .
Samostatnou kapitolou byla debata o ustanovených návrhů (?) , které tvoří , tak jak to jeden z kolegů senátorů prakticky nazval , srdce zákona o registru smluv . Tím je ona zvláštní sankce neplatnosti neuveřejněné smlouvy , která má zajistit samovymahatelnost zákona . Z diskuse jasně vyplynulo , že většina senátorů pohled na tuto novinku v právním řádu nesdílí a kloní se spíše k tradičním a osvědčeným sankčním mechanismům . V plenární rozpravě dále zazněla řada výhrad , námitek i varování před dopadem zákona o registru smluv , a to zejména na obchodní společnosti s majetkovou účastí státu , krajů , obcí .
Tato diskuse nakonec vyústila nejen do přijatých pozměňovacích návrhů , ale také do přijatého doprovodného usnesení , jehož sdělení bych tímto znovu rád tlumočil : S registrem smluv je stále spojena řada pochybností a vláda by měla důkladně posoudit potenciální negativní dopady registru smluv ještě předtím , než zákon nabude účinnosti .
Posledním tématem , které kolegové senátoři často zmiňovali ve svých vystoupeních , byl trvalý a velmi citlivý nátlak vůči zákonodárcům ze strany Rekonstrukce státu . Nechci toto téma zbytečně otevírat , ale myslím si , že shodu v názorech mých kolegů senátorů na tuto iniciativu lze shrnout jednoduše tak , že její nátlak v obou komorách Parlamentu je zcela za hranou .
Vážené dámy , vážení pánové , dovoluji si vás tímto požádat o schválení tohoto návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Senátem . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu senátorovi Jaromíru Strnadovi a nyní v rozpravě pan poslanec Jan Klán . Připraví se pan poslanec Stanislav Grospič . Mám zatím čtyři přihlášené . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jan Klán
Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vládo , dámy a pánové , vážený pane senátore , dovolte mi , abych se zde opět už poněkolikáté vyjádřil k určitému evergreenu v této Poslanecké sněmovně , a tím je registr smluv . Všichni si tady myslí , že to je nejskvělejší zákon , provede nějaké odtemnění , jak jsem se mohl dočíst . Také jsem dostal plno emailů , co říkal pan kolega Chvojka . Já na ně nereaguji . Já normálně řeknu , že jsem dělal akorát delete vždycky , protože já toto nečtu . Jestliže ten email obsahuje stále stejné věci , jak už tady říkal Honza Chvojka , že prostě nějaký Franta z Dolní Polní byl čtyřikrát někde svědkem , že zachránil korupci a další věci - vždyť je to nesmysl .
Já vám ve svém vystoupení odůvodním , že registr smluv není žádným protikorupčním zákonem . Budete se divit , které protikorupční zákony mám na mysli a které to skutečně jsou .
Na úvod ještě zmíním , že registr smluv - to ať poslouchá zejména galerie , kde jsou podporovatelé sněmovní verze , a podporovatelé Rekonstrukce státu kdekoli jinde , myslím , že i tady na plénu Poslanecké sněmovny - registr smluv je zaveden pouze na Slovensku . Nikde jinde ! To je první věc . Žádná jiná země Evropské unie to nemá .
Nyní se dostaneme k tomu , jestli tedy schválit senátní verzi , nebo sněmovní verzi , nebo žádnou verzi . Uvidíte , jestli vás přesvědčím , anebo ne , co je nejlepší . Názor , že zákon o registru smluv schválený ve sněmovní verzi je první protikorupční zákon , neodpovídá , dámy a pánové , vůbec realitě . Zákon o registru smluv je totiž pouze zaměřen na formální , tedy procesní stránku předmětných problémů , které jsou obsahem jiných zákonů daných předmětných oblastí . Předmětem můžeme mít například v tomto případě zákon o veřejných zakázkách . Můžeme mít předmět státní majetek , což je zákon o majetku státu . Předmět samosprávných věcí , to je zákon o krajích a o obcích , a mnoho mnoho dalších . Zákon o registru smluv je v tomto smyslu pouze doplňujícím (s důrazem) , podotýkám znova doplňujícím zákonem k zákonům , které regulují předmětný problém . Nad tím se , dámy a pánové , zamysleme . Bude - li tedy špatný zákon k předmětné oblasti , například již mnou mnohokrát tady na plénu zmiňovaný zákon o zadávání veřejných zakázek , tak zákon o registru smluv sám o sobě přece nic nevyřeší . To , že veřejnost bude mít možnost nahlížet i do špatné smlouvy , nic přece nezachrání .
My totiž potřebujeme mít zejména takzvanou ex ante - tedy dopředu - jistotu , že nakládání s veřejnými zdroji odpovídá principu za prvé hospodárnosti , za druhé účinnosti a zejména účelnosti . Viz § 6 odst . 1 připravovaného zákona o vnitřní kontrole veřejných financí , kde se píše : Cílem vnitřního řízení a kontroly je chránit veřejné prostředky a zajistit , aby s nimi bylo nakládáno účelně , hospodárně a účinně . V § 6 odst . 5 se píše : Správce veřejného rozpočtu , veřejný subjekt a příjemce veřejné finanční podpory jsou povinni předcházet jednání v rozporu s cílem vnitřního řízení a kontroly podle odst . 1 . V § 32 odst . 1 se píše : Předběžné hodnocení podle odst . 1 zahrnuje posouzení a ) potřeby , která má být uspokojena , a údajů , které ji prokazují , b ) možných variant uspokojení identifikované potřeby vzhledem k očekávanému přínosu a cíli vnitřního řízení a kontroly podle § 6 .
Všimněme si , dámy a pánové - já bych poprosil o trochu pozornosti , pane předkladateli , pane senátore - , že předběžné hodnocení , čili ex ante neboli předběžná kontrola , či také nazýváno někdy audit ex ante , prověřuje vazbu na potřebu . Potřebou se v tomto případě rozumí uspokojení společenské poptávky , která má být uspokojena ve veřejném zájmu . Je tedy prověřována v kritériu účelnosti . To zákon o registru smluv ale neprověřuje . To si , dámy a pánové , musíme taky uvědomit . Zde nastává totiž značný rozpor . Registr smluv totiž pouze dává formální informaci , ale nic neříká o ekonomické racionalitě . Dále nepodává informace o účelu , ale jen formální informace o subjektech smlouvy . A to je všechno . My totiž ale potřebujeme ex ante , dopředu , vědět , že uvažovaná alokace zdrojů je společensky potřebná , tedy že odpovídá dané potřebě . Z toho plyne , že zákon o registru smluv je jen podpůrným prostředkem , jak zprůhlednit nakládání s veřejnými zdroji .
Z výše uvedeného také dále plyne , že skutečným - podotýkám znova : skutečným - protikorupčním zákonem je zákon o vnitřní kontrole veřejných financí , který nemáme stále hotov . Furt se o něm jenom mluví , diskutuje . A to je ta alfa a omega . Ne registr smluv , ale zákon o vnitřní kontrole veřejných financí .
Download XML • Download text