ps2013-025-04-013-030.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin)
Obce na silnici 602 , která vede souběžně s dálnicí D 1 a po které kamiony mýtné brány objíždějí , zadaly v roce 2013 průzkum frekvence dopravy a z toho vyplynulo , že se například ve Velkém Meziříčí počet projíždějících aut za poslední tři roky zvýšil až o 200 % . Zvýšení počtu projíždějících aut v tomto městě naprosto kopíruje dvojnásobné zdražení mýta .
Já jsem velmi ráda , že došlo k tomu pokroku , že i v tom návrhu , v té novele vládního zákona , je z toho vyjmuta možnost elektronického kuponu , takže to je také plus , protože i toto starostové očekávají a pomoc zavedení elektronického mýta na silnice souběžné s dálnicí by jistě věci nepomohly .
Takže já myslím - i to , co zde pan ministr říkal , to ostatní , ty jednotlivé body - nemáme nic proti tomu , i v zastoupení pánů starostů také je velmi dobré to převažování kamionů , k tomu také psali , propagovali to , že to je potřeba postupně řešit .
Velice se přimlouvám za to , když to bude postoupeno do dalšího čtení , aby se zohlednilo ještě toto , protože zatím pořád leží - bylo to v dubnu loňského roku , kdy vláda sněmovní tisk 180 vlastně už probrala na svém jednání , ale zatím pořád někde leží . Takže by bylo dobré , kdyby se to promítlo právě do této novely .
Děkuji za slovo .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Fischerové . Nyní tady mám tři faktické poznámky a potom přihlášku pana poslance Pavery . První faktická poznámka je pana poslance Adamce , druhá pana poslance Bendla a třetí pana poslance Pilného . Pan poslanec Adamec s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ivan Adamec
Děkuji . Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , já možná jenom velmi krátce k návrhu tohoto zákona . Já bych byl rád , kdybychom ho propustili do výborů . Hned avizuji , že v hospodářském výboru navrhnu téma , kterým bychom se měli zabývat , a to je zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic . Můj návrh víceméně vychází z okolních zemí , jako je Německo nebo Polsko . Myslím si , že víceméně dneska se snažíme snižovat rychlost pouze z důvodu emisí , nikoliv z důvodu bezpečnosti . A dneska už máme takové komunikace , nové úseky dálnic , nebo kde jsou více než dva pruhy , že by bylo možné dle mého soudu zavést vyšší rychlost , 150 km za hodinu .
Takže já tady avizuji , že v tomto duchu se pokusím přesvědčit kolegy v hospodářském výboru , aby hlasovali pro pozměňující návrh , který bude podán v tomto duchu .
Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji vám , pane poslanče , za faktickou poznámku . Nyní tedy faktická poznámka pana poslance Bendla . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji . Já budu velmi stručný . Pane předsedající , kolegyně , kolegové , já jsem včera poslouchal tu interpelaci pana kolegy Tejce . Je to dlouhodobý problém . Chci ujistit pana ministra dopravy , že dopravní zákazová značka pro vjezdy nákladních kamionů do zákazu vjezdu nic neřeší . Nic neřeší . Mám vlastní zkušenost ze Středočeského kraje , když jsme kdysi zkoušeli dynamické vážení na jedné z komunikací , kde byl zákaz vjezdu automobilů těžších 3 , 5 tuny , tak tam za tři měsíce projelo aut těžších 3 , 5 tuny 34 tisíc - 34 tisíc . Projelo tam aut těžších 18 tun 3500 . Ta značka nic neřeší .
Jediné , o co vás moc prosím , pane ministře prostřednictvím předsedajícího , zasaďte se o to , aby dynamické vážení , to znamená vážení v průběhu jízdy , bylo možno zavést na silnice co možná nejdříve . Od té doby , co se za nás toto zkoušelo - a kdo tomu intenzivně brání , ty lobby známe , protože ty přetížené nákladní automobily , které u nás jezdí , a je to převážně z České republiky , přetížené nákladní automobily , ty prostě nechtějí , aby se něco takového stalo . Tohle je jediná účinná záležitost , aby v průběhu jízdy bylo možné zvážit nákladní automobil , načíst jeho SPZ a případně pokutovat toho , koho se to týká . Jinak se toho nezbavíme .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní faktická poznámka pana poslance Pilného . Panu poslanci Bendlovi děkuji za dodržení času . Pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , k danému zákonu je trošku více situace zamotaná i tím , že hospodářský výbor už projednával podobný zákon , který byl předložen Senátem . Týká se stejné otázky , to znamená vjezdu kamionů za zákazovou značku a devastace . Tento zákon adresuje také poslanecký návrh pana poslance Stanjury . Hospodářský výbor na své schůzi přerušil projednávání senátního návrhu a čeká na to , jak se Sněmovna zachová k vládnímu návrhu . Myslím si , že by se potom ty návrhy měly nějakým způsobem konsolidovat , abychom tady neprojednávali tři návrhy na úplně stejné téma .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Ještě faktická poznámka pana poslance Birkeho . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jan Birke
Děkuji , pane předsedající . Já se pokusím být velmi krátký . Dovolte , abych zareagoval na dynamické vážení , které bezesporu je problémem přetížených komunikací . Zákazová značka opravdu nic neřeší .
Já jenom chci říci , že v tuto chvíli je přece nástroj , kdo má vymáhat nebo aplikovat dynamické převážení kamionů na silnicích druhých a třetích tříd , a to je celní správa . Problém je v jedné věci . Ona dává potom vymahatelnost pokuty , když to zjednoduším , na orgán státní správy . Podle mého názoru by bylo dobré to sjednotit , to znamená když převažují , tak zároveň i inkasují . To je problém , protože příslušné úřady to potom velmi komplikovaně vybírají .
Vy jste tady hovořil o těch počtech , ale jsou místa , řekněme města , kde jsou několikanásobné průjezdy v těch městech opravdu v řádech desetitisíců za 24 hodin .
Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Ještě před panem poslancem Paverou , přihlášeným z místa , jedna faktická poznámka pana poslance Bendla . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Tu zkušenost přece máme všichni . Ti kamioňáci si to řeknou skrze vysílačky , kde stojí celníci , kde stojí policie apod . , takže tam chytnou jednoho nešťastníka , ale nezabrání se tomu . Kdežto systém dynamického vážení má tu výhodu , že prostě zvážíte kamion v průběhu jízdy , aniž by kdokoli věděl , jestli zrovna je systém zapojen , či nikoliv .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Svého stranického kolegu s faktickou poznámkou předběhl pan kolega Laudát , který je přihlášen k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec František Laudát
Děkuji za slovo . Má to jedno řešení vcelku elegantní . Kdyby bývalá politická reprezentace do roku 2006 , to bylo někdy kolem roku 2004 nebo kdy se vybíralo elektronické mýto , byla zodpovědná , tak vybere satelitní systém , a to se řeší celkem jednoduše tak , že když začnou auta , ať už jsou té či oné váhy , jezdit po objízdných trasách , tak se ta komunikace dá do aktivní mapy , což znamená počítačovou operaci v tom systému už poměrně jednoduchou . Tam se dá taková sazba o něco větší než na dálnici , a reakční doba už v samých začátcích toho satelitního systému byla asi jeden a půl dne a auta byla zpátky .
Takže prosím , nejúčinnější bude , když pan ministr bude mít volné ruce , tak aby byť s nějakým přechodem , protože zdědil pěkný marast po svém předchůdci ve věci elektronického mýtného , měl volné ruce , aby se Česká republika dočkala satelitního mýtného , a pak se tady nemusíme dohadovat o tom , kdo koho bude honit , kde co budeme za stovky milionů nebo desítky milionů instalovat a podobně .
Dneska už na to technické řešení je funkční . Nevím , jaká je rozlišovací schopnost dnes . Tehdy byla 8 metrů , to znamená , že problém by byl , pokud by ta komunikace sousedila s dálnicí nebo s tou zpoplatněnou komunikací méně než 8 metrů , ale to si myslím , že ani v Čechách není až tak obvyklé , když ještě do toho zahrneme otázku , kde sjíždí a kde najíždí ten dotyčný řidič .
Download XML • Download text