ps2013-023-01-006-012.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin)
Druhá věc se týká tzv . chráněných dílen . Jenom abych to trošku osvětlil . Chráněné dílny v podstatě mají možnost ve veřejných zakázkách nabídnout určitou cenu , která může být i vyšší , ale hodnoticí komise musí posuzovat tak , aby byla jakoby o 15 % nižší . K čemu to vede ? Uvedu takový příklad . Například někdo ve veřejné zakázce uvede cenu 100 jednotek , chráněná dílna uvede cenu 114 jednotek , ale její cena by se měla hodnotit jako 99 , tedy o 15 % nižší . A teď existují takoví chytráci , kteří vlastní chráněnou dílnu a přeprodávají zboží i někoho jiného právě s tímto zvýhodněním . Není to vůbec zboží chráněné dílny . Tomu by mohl zamezit právě nový novelizační bod , který mám ve svém pozměňovacím návrhu a který by tohle neumožňoval a řízení by bylo spravedlivější . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Rostislavu Vyzulovi . Slova se ujme paní poslankyně Jana Černochová , připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka . Prosím , paní kolegyně , máte slovo .
Poslankyně Jana Černochová
Děkuji , pane místopředsedo . Krásné odpoledne , dámy a pánové .
Vážená paní ministryně , samozřejmě vítám , že se mění a novelizuje zákon o veřejných zakázkách , kde skutečně jeho poslední podoba byla velmi špatná . Ti z nás , kteří se pohybují v komunální politice nějakou dobu , s jistým sentimentem a láskou vzpomínají na zákon 199 o veřejných zakázkách , který byl úplně jednoduchý a podle mého názoru i poměrně transparentní . To opravdu i úředníci a celý aparát zvládali bez toho , aniž by musely všechny samosprávy i veřejné instituce plýtvat finančními prostředky na to , že si najímají různé administrátory soutěží tak , aby alespoň měly cosi , co vytvoří nějaký blok mezi nimi a ÚOHS .
Já jsem chtěla spíš uklidnit , že to , co jste tady zmiňovala , je nějaká prozatímní malá novela , že skutečně k velké novele dojde brzy , že se nebudeme každý rok zabývat novým a novým zákonem , že se skutečně podaří předložit kvalitní , stabilní zákon , který se nebude každý rok měnit , který skutečně poskytne veřejnoprávním korporacím jistotu v tom smyslu , že budou vědět nejenom veřejnoprávní korporace , ale i podnikatelské subjekty , s čím mohou v dalších letech počítat . Byla bych velmi ráda , aby se skutečně tento zákon přesně do režimu dostal , aby se nám to povedlo . Takže bych chtěla poprosit o informaci , jestli už na té velké novele opravdu někdo pracuje , protože bych chtěla docílit toho , abychom ji třeba tady měli v lednu . Když si spočítáme ten legislativní proces , jak je zdlouhavý , tak to zase bude ke konci roku s nějakou legisvakancí . Takže bylo řečeno 2016 - 2017 . Bylo by fajn , kdyby se to povedlo dřív .
Chtěla jsem zároveň poprosit - mezitím došel pan ministr obrany , za což mu děkuji . Konzultovala jsem to s jeho kabinetem , protože na jednom z posledních jednání výboru pro obranu byla v souvislosti se zákonem o veřejných zakázkách diskutována otázka vyjmutí státních podniků z působnosti tohoto zákona . Jednalo se konkrétně o LOM a VOP CZ , což jsou vlastně státní podniky v gesci Ministerstva obrany . V rámci projednávání této otázky na výboru , kdy tam byl i přítomen pan ministr , bylo řečeno , že záměrem Ministerstva obrany je tuto problematiku vyřešit v rámci další novelizace zákona o veřejných zakázkách . Pozměňovací návrhy , které jsem si doteď přečetla a byly avizovány nebo jsou v systému , bohužel žádný z nich neobsahuje vynětí těchto podniků z působnosti tohoto zákona . Myslím si , že na vynětí z působnosti tohoto zákona byla shoda napříč spektrem , bavili jsme se o tom i v souvislosti se sankcemi vůči Rusku . Jak víme , LOM Praha , LOM Pardubice je státní podnik , kterého se tato opatření velmi dotýkají , protože jsou tyto podniky centrálou nejenom pro evropské země , ale i pro Spojené státy , kde se opravují vrtulníky . Já bych nechtěla , aby byly jednou sankcionovány sankcemi a podruhé ještě aby dva roky nebyly schopny vysoutěžit v rámci tohoto zákona , který se na ně doposud vztahoval , vůbec nic .
Takže jsem chtěla poprosit pana ministra Stropnického , jestli by mi odpověděl , jak Ministerstvo obrany , jestli stále počítá s touto změnou v nějaké další novelizaci , nebo jestli pan ministr změnil své stanovisko a nebude tuto novelizaci navrhovat . Trošku mě to mrzí , protože kdybych bývala byla věděla , že to tady nebude , tak bych se pokusila nějaký pozměňovací návrh sama připravit . Brala jsem to , že když jsme si to na výboru řekli , že už to bude v této novele . Ale pokud mě skutečně paní ministryně ubezpečí , že v lednu tady budeme mít velkou novelu , a pan ministr řekne , že to ve velké novele bude navrhovat , tak budu spokojená . Ale nechtěla bych , aby se to odkládalo zase o dalších několik měsíců , nebo i let , protože situace v LOM i ve VOP CZ stran veřejných zakázek je velmi nepříjemná a myslím si , že i z hlediska bezpečnosti naší země není úplně žádoucí , aby veškeré informace , které plynou z těchto podniků napojených na Ministerstvo obrany , byly úplně do všech důsledků veřejné . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych se chtěl vyjádřit obecně k zákonu o zadávání veřejných zakázek . Byl bych velmi rád , aby se ve velké novele , která se připravuje na Ministerstvu pro místní rozvoj , objevily i zásadní systémové změny v zadávání veřejných zakázek zejména na stavební práce . Dochází k tomu , že často menší firmy , které slouží jako subdodavatelé velkých firem , jsou zneužívány a jsou v systému diskriminovány . Čili narovnání systému podle vzoru německého soutěžního práva a převzetí dobrých věcí , které se objevují v německém soutěžním systému , který klade subdodavatele na roveň generálním dodavatelům staveb .
Také si myslím , že není v pořádku , že v zákonu o zadávání veřejných zakázek se pouze píše , že zadavatel veřejné zakázky by měl postupovat s náležitou péčí , protože tento termín je velmi neurčitý . Měl by tam být jasně specifikován termín " s péčí řádného hospodáře " , který již byl judikován , a podle toho by vlastně toto ustanovení v případě nedodržení mohlo být vymáháno . K tomu se ostatně vyjádřím také v podrobné rozpravě , do které se tímto hlásím .
Současně se chci ještě dotknout jednoho pozměňovacího návrhu , který prošel ve výboru , který navrhuje v § 23 odst . 7 písm . a ) v bodě tři se číslo " 20 " nahrazuje číslem " 50 " . Já dovedu pochopit , že při zadávání veřejných zakázek se velmi často vyskytnou případy , zejména u liniových staveb , kdy dojde k navýšení objemu zakázky , a pokud číslo překročí číslovku 20 , tak by se zakázka měla správně znovu soutěžit , což je ovšem problém , protože jsou potom problémy se zárukami a podobně , kdy by měl na stavbu nastoupit nový dodavatel a podobně . Ale domnívám se , že takto obrovský nárůst z 20 na 50 je nepřípustný . Proto si dovolím navrhnout pozměňovací návrh , který by číslovku 20 upravil na 30 , v podrobné rozpravě .
Download XML • Download text