ps2013-012-07-001-025.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin)
Poslanec Leoš Heger
Děkuji . Já se budu snažit , aby výtka nepřišla do středu a nespadla na mě , a budu mluvit - budu se snažit mluvit tedy tak , abych zaujal .
To , co tady chci říct a ocitovat , je vyjádření ke služebnímu zákonu , které pochází z konce ledna letošního roku . Je ze struktury , která se jmenuje Good Governance . Je to občanská iniciativa , která má blízko k uskupení , jako je Nadační fond proti korupci či uskupení Rekonstrukce státu . Předsedou dozorčí rady této organizace a v tom , co budu citovat , mluvčí této organizace je Lukáš Wagenknecht . Jestli neznáte pana Lukáše Wagenknechta , já se domnívám , že ho znáte , je to významná figura současné koalice , první náměstek ministra financí , který nastoupil do své funkce v únoru , čili těsně poté , co ten článek byl v Lidových novinách publikován .
Jen něco o organizaci Good Governance . Ocitoval bych z veřejně přístupných materiálů , jaká je vize této struktury :
" Zodpovědnost za zlepšení kvality demokracie a právního státu v naší zemi je věcí každého občana . Jsme občanským sdružením , jehož cílem je posílit kvalitu veřejné správy a legislativy v České republice . Prosazujeme zásady a principy dobré praxe ve veřejné správě založené na mezinárodních standardech .
Centrum of exellence for Good Governance je nezávislým a nestranickým think tankem , který se zaměřuje na výzkum , vzdělávání a policy advocacy v oblasti dobré praxe při utváření a správě věcí veřejných v duchu demokratického právního státu . Chceme zvyšovat obecné i odborné povědomí o veřejné správě v demokraticko - právních hodnotách ve společnosti a aktivně vstupovat do jejich tvorby .
Spolupracujeme s experty z praxe , kteří získali své odborné znalosti jak v České republice , tak v zahraničí . Vytváříme most mezi českou praxí a zkušenostmi z mezinárodních institucí , které upravujeme pro potřeby české veřejné správy . "
Tedy věci , které můžeme všichni považovat za pozitivní a myslím si , že bychom se na nich docela dobře shodli . Podívejme se tedy , co píše o těch věcech , které se týkají zákona o státní správě , pan Lukáš Wagenknecht 30 . 1 . 2014 a co píše ve smyslu názorů , které označil pan ministr Jiří Dientsbier včera za totální nesmysly . Cituji z článku :
" Služební zákon se stal hitem posledních dnů . Z debaty ve Sněmovně by se mohlo zdát , že jeho alfou a omegou je zrušení lustrací . " - Upozorňuji , že jde o citát z konce ledna , kdy toto téma bylo velmi diskutováno . " Podmínkou prezidenta pro jmenování vlády mohlo dojít k upozadění skutečné podstaty služebního zákona , po vstupu České republiky do EU druhé nejzásadnější změny ve správě státu .
Služební zákon je velkým dluhem českých politiků , čekáme na něj již dvacet pět let . Doufáme , že přispěje ke zkvalitnění státní správy . Jak toho zkvalitnění dosáhnout ? Nejčastější odpovědí je , že státní správu musíme odpolitizovat . Není to ale demagogie ? Politici nebudou mít vliv na chod správních úřadů , místo nich budou rozhodovat superúředníci . Ale nebudou to přece oni superúředníci , kdo budou jmenováni politickým ředitelem státní služby ? Ono to přece ani jinak nejde , jedině že bychom úředníky volili v referendu napřímo .
Odpolitizováni je líbivý protimluv . Zejména pro společnost , která ztratila v politiky důvěru . Demokracie však bez politiků nemůže existovat . K čemu by jinak byly volby ? Již prezident Masaryk říkal , že pokud má demokracie své nedostatky , máme překonávat ty nedostatky , ale ne demokracii . Předáním moci malé skupince nevolených úředníků nedostatky neřešíme . Naopak se odkláníme od demokracie k technokracii . "
Jen připomínám , že je to doplněk k tomu , co včera říkal pan ministr Dientsbier . Problém generálního ředitelství je totální nesmysl , mluvit o superúřadu je absurdní . Jak je vidět , ne všichni , ani ti , kteří jsou součástí dnešní koalice , tento názor mají podobně tak , jako ho má pravicová opozice .
Budu pokračovat v citaci článku z Lidových novin : " Státní správa bude kvalitnější , pouze pokud se zaměříme na řešení jejích nedostatků . Česká státní správa není zpolitizovaná , ale zprivatizovaná . Přenesením pravomocí z politiků na superúředníky tento problém nevyřešíme . Loutkáři a kmotři budou tahat za provázky dále . "
Dodám k tomu , že možná jen se trochu změní ti , kteří jsou v těchhle těch pozicích loutkářů a kmotrů , až bude státní správa jednobarevně obsazena tak , jak to stávající návrh , který tady tolik pan ministr Dientsbier podporuje , zakládá .
Pan Lukáš Wagenknecht pokračoval dále : Učit bychom se měli v zahraničí . Služební zákon i navrhovaná novela pana poslance Tejce se inspirovaly ve Francii . Na každém ministerstvu má být jeden superúředník - státní tajemník . Měla by pro nás být vzorem právě Francie ? Podíváme - li se na žebříčky konkurenceschopnosti , začneme velmi pochybovat . Ještě více pokrčíme rameny , když si uvědomíme , že Francie je poloprezidentský systém . A je rozverná Francie opravdu symbolem řádu a pořádku , který nám tolik chybí ? V České republice máme parlamentní demokracii s poměrným volebním systémem . Nemíchejme jablka s hruškami a inspirujme se u zemí , které mají podobný systém . Například v Německu neexistují žádní superúředníci . Na každém ministerstvu je více státních tajemníků (našich náměstků) , kteří si dělí práci podle své odbornosti . Tyto náměstky řídí ministr a ne superúředník bez demokratické legitimity . Navíc tam platí jasná pravidla . Státním tajemníkem se může stát pouze zkušený úředník . Není možné , aby si ministři vodili na ministerstva své kamarády . Druhým příkladem může být Nizozemsko , kde je ministr top manažerem úřadu . "
Download XML • Download text