ps2013-008-06-016-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin)
Poslankyně Olga Havlová
A jak je to s povinností předkládat výhledy u státních rozpočtů , které budou dlouhodobě udržitelné ? Tuto povinnost plně dodržuje jen Estonsko a Německo . Mezi džentlmeny se říká , že dané slovo a dohody se dodržují , pro fiskální pakt to rozhodně neplatí a ani zřejmě platit nebude .
Na minulé schůzi Poslanecké sněmovny jsem žádala , aby nám to vláda vysvětlila , co je to vlastně za smlouvu , kterou nikdo nedodržuje . Proč máme přijmout něco , o čem již dnes máme pochybnosti . Jsem pro rozpočtovou odpovědnost , ale ne aby na nás byl vynucován tlak vnějšími orgány Evropské rady , či dokonce Evropským soudním dvorem , které při svém rozhodování nebudou brát v úvahu zájmy České republiky , ale zájmy své , vlastní . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Olze Havlové a nyní se do diskuse přihlásila paní poslankyně Chalánková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , TOP 09 již v minulém volebním období hájila přistoupení a podpis fiskálkompaktu jak ve vládě , tak , za sebe mohu říct , ve výboru pro evropské záležitosti . Nebudu již probírat celý obsah fiskálkompaktu ani zdůrazňovat důležitost hlavy III a hlavy IV . Chtěla bych vzhledem k předcházející debatě pohovořit něco také o možnosti hájit české národní zájmy zejména v době po schválení fiskální smlouvy .
Naše národní zájmy se minimálně v ekonomickém smyslu odvíjejí od naší ekonomické struktury , jak odvětvové , teritoriální v případě zeměpisné orientace naší ekonomiky a geografickou polohou . Oba tyto faktory nás předurčují k tomu , hrát v Evropě aktivní , pozitivní roli ve smyslu odstraňování zbytečných překážek a bariér a podílení se na projektech celoevropského významu , které budou prospěšné pro nás samé a současně výrazně přispějí k ukotvení nás v evropském systému a k posílení Evropy jako celku . Tyto projekty pro nás mají daleko větší význam , než kdybychom byli vůči vnějšku uzavřená země ležící na geografické periferii .
(Trvalý hluk v sále.)
Česká republika je jednou z nejvíce otevřených ekonomik na světě , a proto je životně důležité , aby byla maximálně otevřená , pokud jde o volný obchod (pohyb?) zboží a služeb . Totéž platí pro volný pohyb pracovních sil . Pokud by mělo být integrační jádro Evropské unie definováno jako dohoda na zavedení minimálních daní z příjmů , pak je naším zájmem být rozhodně proti . Totéž platí pro zavedení unijní daně . Evropská unie dosáhla svého bohatství díky konkurenci a soutěživosti mezi jednotlivci , firmami , ale i mezi státy . V našem zájmu by proto mělo být tuto konkurenci uchovat a rozvíjet . Specifikem české ekonomiky je neobvykle velký podíl průmyslu , zejména automobilového . To není dobré , protože ekonomika bez diverzifikace není dlouhodobě stabilní . Ve srovnání s většinou zemí Evropské unie máme abnormálně nízký podíl služeb na hrubém domácím produktu . Proto bychom měli podporovat maximálně volný pohyb služeb v rámci Evropské unie včetně služeb finančních , kde Evropská unie výrazně zaostává za Amerikou .
Naše přirozené ekonomické zájmy se nijak významně neliší od slovenských , slovinských , rakouských , tedy středně velkých až malých zemí ležících v centru Evropy .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Prosím ještě jednou o klid . Kolegyně , páni kolegové , zatím poslední přihlášena do rozpravy paní poslankyně Jitka Chalánková by ráda dokončila svůj projev , pak ještě vidím přihlášku ministra zahraničí . Prosím , pokračujte .
Poslankyně Jitka Chalánková
Je tedy otázkou , proč politika těchto zemí v Evropské unii vyhlíží radikálně odlišněji v porovnání s tou naší ve smyslu vnímání evropské odpovědnosti , pozitivního a zodpovědného plnění členských závazků , nikoliv jen těch formálních , na papíře daných , i tím , že na rozdíl od nás nejsou považováni za zapšklé potížisty , kteří nevědí , co chtějí . V případě našich zájmů ignorujeme , či považujeme za samozřejmé něco , co nám přináší enormní ekonomický benefit . Díky jednotnému vnitřnímu trhu má Česká republika výrazný přebytek své obchodní bilance a enormní příliv zahraničních investic . To jsou přitom pro okolní státy pádné důvody pro diametrálně odlišné chování v Evropské unii v porovnání s tím naším . Převládá u nás velmi zúžené hokynářské , účetnické uvažování o výhodách a nevýhodách jednotlivých integračních rozhodnutí či kroků . Výrazně se to projevilo v diskusi o půjčce Mezinárodnímu měnovému fondu či dohodě o fiskálním paktu . Na jedné straně nám těžce vadí něčím do společné pokladny přispět , ale čerpání z evropských fondů v mnohem větších objemech nám nevadí vůbec a považujeme je za samozřejmé . Komplexní vnímání souhrnných přínosů a nákladů integrace by nám vůbec neškodilo .
Už to zkrátím , budu vybírat asi jen nadpisy .
Naše ekonomické zájmy v rámci Evropské unie konkrétně představuje působení na jednotném vnitřním trhu Evropské unie v co nejširší představitelné podobě , být daleko invenčnějším a více tvůrčím subjektem při vytváření společných evropských politik a projektů . Například v oblasti transevropských sítí , společných projektů financovaných z přímých grantů , vědy a výzkumu a podobně . Být zastáncem zdravého fiskálního a makroekonomického prostředí v Evropské unii a na tomto projektu se aktivně podílet . Podílet se aktivně taktéž na společné měnové politice nejprve v oblasti fiskální politiky a následně též v jiných oblastech . Je paradoxní , že vláda odmítá přistoupit na ukotvení dluhové brzdy .
Zkráceně řečeno , domnívám se , že Evropě hrozí jiná nebezpečí . Kolem Evropy obcházejí dokonce jiná strašidla , ale fiskálkompakt , euro nebo například společný evropský bankovní dohled , to určitě nejsou . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Jitce Chalánkové . Nyní se přihlásil s přednostním právem pan poslanec Roman Sklenák jako předseda klubu sociální demokracie . Pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Roman Sklenák
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , já si vzhledem k situaci , jaká je s časem a s počtem bodů , které jsme projednali na probíhající schůzi , dovoluji před vás předstoupit s několika procedurálními návrhy . Jednak dávám návrh , abychom vyčlenili pro třetí čtení návrhů zákonů i dnešek do konce jednacího dne . Pakliže by Sněmovna souhlasila , tak navrhuji , abychom hlasovali o tom , že situace , ve které se nacházíme , splňuje ten stav zvlášť odůvodněného případu , abychom mohli změnit program , a konkrétně potom navrhuji tedy v případě , že Sněmovna bude souhlasit , abychom po skončení tohoto bodu pevně zařadili bod 15 , sněmovní tisk 49 , což je novela zákona o vojácích z povolání , a poté pevně blok třetích čtení v pořadí bodů 53 až 61 po řadě . Tohle jsou moje procedurální návrhy .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Teď jsem si zkomplikoval situaci vzhledem k tomu , že jsem předpokládal , že přece jenom dokončíme jednání o tomto bodu , ale nezbývá mi nic jiného , než o tom hlasovat bez rozpravy , o těchto návrzích .
Odhlásím vás všechny a budeme se zabývat návrhy , které přednesl předseda klubu České strany sociálně demokratické . Přihlaste se svými identifikačními kartami a budeme mít nejdříve hlasování o tom , že je zvlášť závažná situace , při které budeme měnit program , to znamená , že ten přerušený bod číslo 15 , zákon číslo 221 / 1999 Sb . , budeme dokončovat po skončení tohoto bodu , a poté budeme ještě hlasovat o tom , že budeme moci hlasovat o zákonech ve třetím čtení . Takže tři hlasování celkem .
První hlasování je hlasování o tom , že je zvlášť závažný důvod pro změnu programu .
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 133 a ptám se , kdo je pro . Kdo je proti ? Děkuji vám .
Download XML • Download text