ps2013-006-07-005-027.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin)
Zejména na veřejných vysokých školách jsou dostatečné prostředky pro to , aby bylo možné potřebným studentům pomáhat z těch prostředků , které se tam dnes akumulují , z těch prostředků , které jsou někdy zmiňovány , že pocházejí od problémových studentů , kteří jsou třeba zámožnější , nevěnují se příliš studiu , prodlužují si je . Toto jsou přesně ti , od kterých jsou ty poplatky vybírány , a mohou být tímto způsobem použity .
V okamžiku , kdy by Ministerstvu školství opravdu záleželo na tom , aby se dostalo sociální pomoci potřebným studentům , tak by bylo vhodnější zavést nějaké vhodné indikátory sledující podíl sociálně slabých mezi studujícími a těch , kteří úspěšně dokončují studium na vysoké škole , a zabudovat tento parametr například do rozpočtových parametrů financování vysokých škol . V zahraničí se takovéto parametry financování používají poměrně běžně . Právě ukazatel toho , nakolik vysoké školy plní úkol zvyšovat vzdělání i sociálně slabším vrstvám a zprostředkovávat tady takhle sociální mobilitu , je významným parametrem , který vstupuje do cílů , které si ministerstva kladou , a cílů , podle kterých se vysoké školy financují . Pokud by tam takovýto parametr byl , tak je to přirozená zpětná vazba pro vysoké školy , aby využívaly těchto možností a překonávaly i to , co zase - jak už zde bylo konstatováno - může být jistou dávkou ostychu u některých studentů si o ta stipendia požádat . Vysoké školy by byly samy zainteresovány na tom , aby takové studenty vyhledávaly a pomoc dávaly , a veškeré nástroje mají ve svých rukou .
Další důvod , který je možná ještě významnější , je ten , že debata o takto symbolické pomoci sociálně potřebným na úrovni vysokých škol odvádí pozornost od toho , že pravý důvod sociální selektivity českého vysokého školství neleží na vysokých školách , neleží v procesu přijímání , neleží ani v podmínkách studia . Ten je níž , v místech , kde se provádějí selekce na střední školy , přijímací zkoušky na střední školy , přístupnost středních škol , způsob , kterým děti mají možnost využívat lepší nebo horší základní školy pro přípravu dalšího postupu vzdělávacím systémem . Tam je potřeba koncentrovat pozornost z hlediska sociální pomoci , tam je to věc , která by měla skutečný účel . Tady se tím spíš odvádí pozornost . Odvádí se tím pozornost zhruba tím způsobem , kterým byla kdysi tato položka do rozpočtu Ministerstva školství zavedena . Bylo to čistě populistické heslo , které mělo ukázat , že se vláda snaží pomáhat . Nicméně dělá to způsobem , který faktickou pomocí není .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Zlatuškovi . Nyní paní poslankyně Kateřina Konečná jako poslední přihlášená v obecné rozpravě . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Kateřina Konečná
Děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně a kolegové , dovolte mi jako jedné z předkladatelek také zareagovat na debatu , kterou jsme tu slyšeli .
Já bych chtěla - možná prostřednictvím vás , pane místopředsedo - vzkázat panu kolegovi Zlatuškovi , že neodvádíme pozornost . My si neděláme ambici v tom , že vytvoříme nový , dokonalý vysokoškolský zákon , který nám postihne to , aby studenti , kteří jsou nadaní , opravdu studovat mohli . My reagujeme na aktuální situaci , tak jak je dnes v České republice , na aktuální čísla , kdy dnes 1 , 5 mil . lidí máme na hranici chudoby , 600 tis . nezaměstnaných , a já ze svého regionu , z Moravskoslezského kraje , opravdu mluvím s rodiči , a oni přemýšlejí , které z dětí je nadanější a které prostě studovat půjde a které půjde do práce a pak si možná někdy vysokou školu bude moci dodělat . To je realita dnešních dní . Netroufnu si říci , jak je to v jiných částech republiky , ale já tyhle případy znám zcela konkrétně . Stejně tak jsme si nekladli ambici toho , že navýšení o necelou pětistovku vyřeší vše .
Jsem ale moc ráda , že tady nepadl návrh na zamítnutí a že tu opravdu podrobnou debatu , kdy se samozřejmě nebráníme jakémukoliv dalšímu navýšení koeficientu či jakémukoliv jinému řešení , kdy by se těm studentům mohlo pomoci , povedeme tam , kde ta debata patří , to znamená ve výboru pro mládež , školství a tělovýchovu v této Poslanecké sněmovně . My se určitě nebudeme bránit žádnému dalšímu navýšení či jakékoliv změně ve chvíli , kdy to bude ve prospěch studentů .
Dovolte mi jenom podotknout k panu zpravodaji , že my jsme ten návrh neopsali . To byl náš návrh v minulém volebním období . A že mi tam chybí čísla z roku 2013 . . . My jsme ten návrh podávali v prosinci 2013 - omlouvám se , tak dokonalí nejsme , abychom je z ministerstva dostali ještě před celou uzávěrkou a před závěrečným účtem . Ale ten návrh byl náš a nepovažuji to za opsání . Prostě jsme si jenom osvojili návrh , který už tady jednou byl .
(V sále je velmi rušno.)
Já jsem moc ráda , že tato Poslanecká sněmovna se změnila v tom , že tento návrh a priori neodmítá a že opravdu debatu povedeme . Věřte , že nám opravdu šlo o to , abychom otevřeli problém , který lidi trápí , a možná ho otevíráme právě v době , kdy se hlásí studenti na vysoké školy a kdy bychom měli ukázat , že tenhle stát má zájem na tom , aby mladí lidé mohli studovat a aby ve chvíli , kdy jsou nadaní , jim stát studium umožnil . Asi se všichni shodneme na tom , že nám to ti lidé nakonec v tom , co dělají a jak jsou prospěšní pro naši společnost , vrátí mnohonásobně víc než to , kolik za ně stát musí vydat .
Samozřejmě se nebráníme ani tomu , abychom ošetřili ty , kteří , jak tady uváděl pan předkladatel , studují na úkor systému , to znamená studují dlouhodobě a studium si prodlužují , byť dneska už to ošetřeno v zákoně je , protože nemůžete -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Paní poslankyně , já vás přeruším a požádám Sněmovnu o klid . Mám ambici to sice ukončit do dalšího bodu , ale pravděpodobně se této ambice budu muset vzdát . Prosím tedy , abychom v klidu nechali domluvit toho , kdo má slovo . Prosím , paní poslankyně , pokračujte .
Poslankyně Kateřina Konečná
Děkuji . Protože nemůžete studovat víc jak rok , navíc bezplatně . To samé platí pro sociální stipendia .
Já také budu mít ambici to ukončit . Pevně doufám , že to stihneme ještě do 11 hodin odhlasovat , a moc se těším na debatu , kterou s vámi odborníky povedeme , ať už z praxe vysokoškolského zákona , nebo se studenty , právě ve výboru pro školství , mládež a tělovýchovu , kam to jistě patří . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . S faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Zlatuška . Eviduji ještě další přihlášky k faktické . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jiří Zlatuška
Přidám ještě jeden argument . V okamžiku , kdy se zvyšuje tento typ stipendií , tak se tím fakticky mírně posiluje státní financování směrem k soukromým školám , čili k tomu segmentu , o kterém se říká , že je předimenzovaný . Nejsou to významné peníze , ale stojí to za zdůraznění . Formálně bych navrhl zamítnutí .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobře . Padl návrh na zamítnutí . Pan kolega František Laudát se hlásil k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec František Laudát
Já se omlouvám , pane místopředsedo , dámy a pánové . Já to vnímám , že to problémem je , tudíž já mám jiný postoj . Já bych tomu přece jenom dal šanci do druhého čtení , akorát vzhledem k tomu , že zřejmě to bude potřebovat zcela zásadně upravit , tak bych navrhoval prodloužit lhůtu o 30 dnů na projednání ve výborech .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nikoho dalšího do rozpravy nevidím , rozpravu končím . Pan zástupce navrhovatelů ohlásil , že nemá zájem o závěrečné slovo , pan zpravodaj ano . Prosím , pane zpravodaji . Závěrečné slovo zpravodaje .
Poslanec František Vácha
Já bych chtěl jenom říci , že není pravda , že vysoké školy mají dostatek prostředků na stipendia . To je možná pohled rektorů , ale pohled děkanů je možná trochu jiný .
Já bych doporučil , abychom tento zákon pustili do druhého čtení . Konstatuji , že pan poslanec Zlatuška navrhuje zamítnutí , pan poslanec Laudát navrhuje druhé čtení a prodloužení lhůty o 30 dní .
Download XML • Download text