ps2013-006-07-005-027.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin)
Zvyšuje se také počet těch , kteří si mohou dovolit studovat až později , když vydělávají , to znamená dálkově při zaměstnání , pokud práci ovšem seženou . Jen připomínám , že v České republice je rekordní nezaměstnanost , kdy bez práce je přes 800 tis . evidovaných či neevidovaných lidí na úřadech práce . Přitom vzdělanost je prioritou každé vlády , neboť Česká republika občany s co nejvyšším vzděláním , kvalitním vzděláním bezesporu potřebuje .
Ekonomická situace rodin je také jedním z hlavních důvodů , proč si většina studentů hledá nejrůznější brigády . Z průzkumu vyplývá , že 75 % vysokoškoláků během studia pracuje . Necelá polovina uvedla , že i tak jejich finanční možnosti na pokrytí nákladů spojených se studiem nestačí . Nemám nic proti tomu , aby student část svého volného času věnoval brigádám , nejlépe pochopitelně , pokud souvisí s oborem jeho vzdělávání . Tím mohou získávat praxi a zvyšovat svou šanci na pracovním trhu . Jenže větší část studentů si přivydělává nejen mimo obor , to ještě dejme tomu , ale co je důležitější , ne pouze ve svém volném čase , ale i v době , kdy by měli být na přednáškách , seminářích , cvičeních a dalších studentských aktivitách . To znamená , že je to na úkor jejich studia , přičemž je jasné , že jsou různě náročné obory , některé snadnější , některé obtížnější .
V každém případě by však mělo být seriózní získání vysokoškolské kvalifikace , tedy ne prostřednictvím různých v jistých kruzích populárních hopkursů , činností , jak se říká , na plný úvazek , a to ne pouze pro studenty , kteří na to mají dostatek peněz .
Kromě těchto důvodů je třeba vnímat i další souvislosti . Jednou z nich je to , že nabídek práce pro studenty , a nejen pro ně , ubývá . Další , a to považuji za závažné , je skutečnost , že se velmi často jedná o zaměstnání načerno za zcela neodpovídajících platových podmínek . Řada podnikatelů využívá levné nedaněné práce studentů a studentek ke zvýšení svých zisků . Studium jde stranou , životní styl určují podmínky nekvalifikované práce . Tomu všemu bychom chtěli předloženým návrhem zabránit a zároveň vytvořit takové podmínky , aby studovat mohli zájemci o studium bez ohledu na finanční situaci rodiny , přičemž si samozřejmě uvědomujeme , že ta částka , která je zde navrhovaná ke zvýšení , nemůže pokrýt náklady na studium , jak už tady bylo řečeno .
Z těchto důvodů , které jsem zde zmínila , bych vás chtěla , vážené kolegyně a kolegové , požádat o podporu této novely . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Martě Semelové . Ještě než se ujme slova zpravodaj , prosím ještě o konstatování dvou omluv , a to pana poslance Pavla Blažka z dnešního jednání ze zdravotních důvodů a pro pracovní povinnosti se omlouvá ještě pan poslanec Josef Novotný .
Pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec František Vácha
Já jenom krátce . Já bych se chtěl omluvit . Já jsem se přeřekl , v tom předchozím příspěvku jsem říkal 70 milionů , to není 70 milionů samozřejmě .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní tedy řádně přihlášená poslankyně Anna Putnová . Připraví se pan poslanec Jiří Zlatuška . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Anna Putnová
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , myslím si , že předloženou novelou , s kterou jsme dnes měli možnost se seznámit , se dotýkají předkladatelé něčeho hodně zásadního v životě vysokoškoláků a to je jejich finanční soběstačnost . Pokud jsme měli možnost v minulém období spolupracovat v rámci školského výboru , víte , že jsem patřila k výrazným kritikům , kteří upozorňovali na nespravedlnost , která vzhledem k výplatě sociálních stipendií na vysokoškoláky dopadá .
Zmiňovali jste koeficient , kterým jsou vysokoškoláci , mohu říct , postiženi tím , že dostávají na základě koeficientu 1 , 5 sociální stipendium , zatímco nároky na sociální dávky se v jiných oblastech regulují koeficientem 2 , 4 . Z toho vyplývá , že na sociální dávky dosáhnou jenom studenti , kteří přicházejí z opravdu velmi slabých sociálních poměrů . Obrazně říkám , že na to musíte být oboustranný sirotek , abyste mohl pobírat sociální stipendium . Je mi líto , že předkladatelé šli tou nejsnazší cestou a pouze zvýšili nárok na sociální stipendium z hlediska financí , ale nesáhli do koeficientů . V minulém volebním období jste předkládali stejný návrh , kde se ten koeficient zvýšil na 2 .
Já chci ovšem upozornit na to , že to je pouze dílčí část celého problému . Že se setkáváme na jedné straně s velmi tvrdými podmínkami pro výplatu sociálních stipendií , na která dosáhne jenom promile studentů , ale současně je třeba , abychom si uvědomili , kde se také plýtvá . Protože existuje něco jako podpora bydlení , která znamená , že se nezakládá na výši potřebnosti sociálního zázemí , ale na vzdálenosti od bydliště vysokoškoláka . A sami studenti vysokoškoláci , kteří jsou členy Rady vysokých škol , přiznávají a kvalifikovaně odhadují , že nadužívání či zneužívání těchto dávek tvoří až jednu třetinu . Čili my se potýkáme se zcela komplexním problémem , jak umožnit studentům přístup na vysokou školu a současně jak neplýtvat státními zdroji .
TOP 09 připravuje zákon o finanční pomoci vysokoškolákům . Je to norma , která je nezávislá na tom , zda bude , nebo nebude podmíněná spoluúčast vysokoškoláků na svém studiu . Chceme , aby vysokoškoláci měli možnost rozhodovat o svém statutu , aby měli možnost rozhodovat o své budoucnosti , a chceme jim k tomu vytvořit podmínky . Jsem přesvědčena , že jsme nejpokročilejší v přípravě tohoto zákona , a tímto nabízím také spolupráci ostatním parlamentním stranám .
Tento návrh považuji za velmi odbytý , a pokud projde do druhého čtení , a nebude to mým přičiněním , tak na něm ve výboru bude práce jako na kostele , aby dostal nějaký smysl .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Putnové . Slovo má pan poslanec Jiří Zlatuška , připraví se paní kolegyně Kateřina Konečná . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jiří Zlatuška
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , tento návrh se týká částky , která je z hlediska celkových částek z rozpočtu Ministerstva školství poměrně malá , a dalo by se říci , že tedy proč se zabývat tím , abychom nepomohli sociálně potřebným studentům . Přesto si myslím , že bychom se neměli touhle cestou vydávat .
Jeden z těch problémů je , že nastavení sociálních stipendií , tak jak je zvoleno v zákoně , je uděláno za podmínek , které jsou velmi rozlišující . Připojil bych se k charakterizaci , kterou zde měla paní poslankyně Putnová o těch oboustranných sirotcích , obrazně řečeno . A nepokrývá skutečné potřeby . V okamžiku , kdy se mění zákon takovýmto způsobem a tváří se , že pomáhá tam , kde je potřeba , tak se jím odvádí pozornost od skutečných problémů .
Download XML • Download text