ps2013-001-02-014-017.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(20.30 hodin)
Projednávané zákonné opatření není ničím jiným než snahou alespoň částečně přispět k nápravě a zároveň i reakcí na usnesení schválené touto Poslaneckou sněmovnou před jejím rozpuštěním . Připomínám , že toto usnesení předložené zástupci KSČM vyzývalo tehdejší vládu k okamžitému navýšení plateb za státní pojištěnce .
Příspěvek do příjmové části veřejného zdravotního pojištění bude tedy ve výši 4 , 7 mld . korun ročně a již pouhým porovnáním se zmíněným celkovým číslem je jasné , že se jedná pouze o základní krok . Na ten je třeba navázat změnami ve formě standardních legislativních návrhů . Mírné navýšení základu pojistného u státních pojištěnců přinese pouze částečnou a dočasnou stabilizaci systému . Je třeba začít urychlenou diskusi o skutečně systémových krocích . Těmi by mohla být například ustanovení o automatickém zvyšování základu pojistného u státních pojištěnců minimálně o inflaci nebo návrat do stavu z počátku fungování systému veřejného zdravotního pojištění . Stát výši základu pojistného u státních pojištěnců určil tak , aby po sečtení předpokládaného odvodu zaměstnanců , zaměstnavatelů , OBZP a OSVČ pro daný rok s ohledem na počet státních pojištěnců jeho výše dorovnávaly prostředky do výše potřebné k plnému pokrytí úhrad zdravotní péče z nich hrazené .
Dále je možné diskutovat i o změnách v systému přerozdělování nebo o trvalém zrušení stropu u vyměřovacích základů u jiných než státních pojištěnců .
Poslanecký klub KSČM toto zákonné opatření tedy plně podporuje . Zároveň však věřím , že se společně zamyslíme nad budoucími změnami a předložíme je v politickém konsensu , který oblast zdravotnictví tak zoufale potřebuje a zatím bohužel postrádá .
Děkuji vám za pozornost .
(Potlesk části poslanců.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Soně Markové . Slova se ujme pan poslanec Bohuslav Svoboda a připraví se pan kolega Leoš Heger . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Vážený pane předsedající , vážený pane předsedo Senátu , vážení členové vlády v demisi , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych nejprve konstatoval , že je pro mne mimořádnou ctí , že zde mohu dneska poprvé v roli poslanci promluvit od tohoto pultu . Horší je , že téma , o kterém hovořím , je téma , které podle mého názoru je špatně řešené .
Platba státu je potřebnou součástí příjmu veřejného zdravotního pojištění , které doplňuje pojistné odváděné ekonomicky aktivními osobami . Jejím hlavním problémem je ale její nepredikovatelnost . Ministerstvo financí ji používá jako jeden z bufferů , který má k dispozici při sestavování státního rozpočtu . Již dvakrát byl přijat zákon , který výši platby státu automaticky určoval pomocí ukotvení na průměrnou mzdu , opakovaně ale tento zákon byl zrušen . Platba státu automaticky navázaná na výkonnost ekonomiky by představovala zvýšení predikovatelnosti ve zdravotnictví .
Hlavní jsou ale negativní důsledky toho , že její výše je ponechána na ad hoc rozhodování . Platba státu se tak obvykle stává - několik let se nezvyšuje nebo je zvyšovaná nepatrné , a poté je obvykle na základě zhoršující se finanční situace zvýšena politiky . Naposledy to udělal Rath a Julínek . Tím vzniká velký prostor pro lobbistické tlaky poskytovatelů , lobbistické tlaky pojišťoven , kteří cítí možnost navýšení zdrojů a přicházejí se zcela nereálnými požadavky - viz současná situace , kdy zvýšení platby státu odsouhlasené Senátem by mělo přinést 4 , 7 mld . ročně , ale nasčítané požadavky na navýšení v úhradové vyhlášce se rovnají desetinásobku . Toto přispívá jednak k nejistotě , jednak k orientaci poskytovatelů na lobbing a pomoc státu na rozdíl od snahy zlepšit efektivitu procesu . Platba státu by proto měla být určena automatickým mechanismem kopírujícím například vývoj mezd .
Rozhodnutí vlády předložit toto navýšení platby za státní pojištěnce , které představuje zhruba 2 % z objemu prostředků pohybujících se ve zdravotním pojištění , určitě není rozhodnutí , které by bylo rozhodnutím emergentním , rozhodnutím , na které by se vztahovala možnost využít zákonné opatření . Navíc je to rozhodnutí , které přímo zasahuje do rozpočtu přímým prostředky . A znovu říkám , je to rozhodnutí , které znovu zmrazuje vývoj situace v této oblasti , protože od této chvíle zase budou všechna zdravotnická zařízení a všechny pojišťovny čekat na to , jaký zázrak jim přinese nějaké peníze , nebudou se snažit o žádné zvýšení efektivity toho procesu , protože proč by to dělaly , protože predikovatelnost objemu prostředků , které dostanou , bude minimální , vlastně žádná .
Z tohoto důvodu , i když jsem zdravotník a vím , co zdravotnictví má za problémy , nemohu - a v souhlasu s celým klubem ODS - takovéto zákonné opatření podpořit , protože se obáváme , že do budoucna opět bude stejný vývoj situace . Budeme čekat tak dlouho , až ta situace bude neřešitelná , a pak tam nasypeme peníze daňových poplatníků napřímo .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Bohuslavu Svobodovi . Slova se ujme pan poslanec Leoš Heger a připraví se pan kolega Rostislav Vyzula . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážený pane předsedo Senátu , pane premiére , vážené poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych zde prezentoval názor klubu TOP 09 , že nemůžeme podpořit navýšení plateb ze státního rozpočtu na tzv . státního pojištěnce . Dovolte mi zároveň , abych toto stanovisko zdůvodnil obšírněji , než jsem míval dříve ve zvyku , ale týká se to zcela zásadních pohledů na problémy a pilíře našeho zdravotnictví , které měla TOP 09 tu čest v minulém období řídit . Ujišťuji vás , že se nejedná o nějaký destruktivní opoziční nepřátelský krok a že jen chceme čitelně prezentovat , co si myslíme a o jakém směřování našeho zdravotnictví ve prospěch celé naší země jsme přesvědčeni jako o správném směřování .
To , co je pro naše stanovisko klíčové , a to , co se vlastně jako červená nit táhne veškerými diskusemi o zdravotnických systémech , je otázka objemu peněz a otázka produktivity a kvality celého systému .
Musím začít paradoxně tím , že já sám , jak tu bylo řečeno , jako ministr zdravotnictví minulé vlády jsem o navýšení státního příspěvku žádal opakovaně , ale musím říci , že jsem žádal v době , kdy jsme již realizovali řadu kroků , které směřovaly ke zvýšení efektivity systému zdravotnictví . Snahy navýšit rozpočet nebyly tehdy vyvolány nezbytností řešit nějaké vykonstruované apokalyptické situace , které se objevovaly každým rokem , tak jako se objevují i dnes . Mé žádosti směřovaly pouze k určitému zklidnění finanční tenze , aby bylo možno poskytnout dostatečný prostor k dalším změnám , které by efektivitu posunovaly výše .
Download XML • Download text