ps2013-059-04-004-085.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Radek Vondráček
85 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 592 / 1992 Sb . , o pojistném na veřejné zdravotní pojištění , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1018 / - třetí čtení
U stolku zpravodajů už zaujal své místo pan ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík . A poprosím ještě pana zpravodaje výboru garančního , kterým je výbor pro zdravotnictví , pana poslance Rostislava Vyzulu . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 1018 / 2 , který byl doručen dne 24 . května 2017 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1018 / 3 .
Ptám se pana navrhovatele , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . (Ano.) Prosím , máte slovo .
Ministr zdravotnictví ČR Miloslav Ludvík
Děkuji , pane předsedající . Je to velmi jednoduchý návrh , který zahrnuje navýšení pojistného na veřejné zdravotní pojištění placeného státem za státní pojištěnce na léta 2019 a 2020 . Pro rok 2018 již toto bylo učiněno usnesením vlády , které bylo tuším v květnu . Tento návrh je jedním z kroků , který přispěje ke střednědobé stabilizaci financování systému VZP , a tím i ke stabilizaci českého zdravotnictví jako takového . V rámci návrhu zákona jsou výslovně uvedeny částky příslušného vyměřovacího základu , z nichž se v letech 2019 a 2020 bude pojistné za státní pojištěnce počítat . Meziroční navyšování platby si vyžádá přibližně 3 , 5 miliardy korun ze státního rozpočtu .
V rámci druhého čtení byly načteny pozměňovací návrhy pana poslance Vyzuly a paní poslankyně Markové . Cílem pozměňovacího návrhu pana poslance Vyzuly je upravit terminologii zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění tak , aby byl v souladu s novým přestupkovým zákonem , což Ministerstvo zdravotnictví samozřejmě podporuje .
Paní poslankyně Marková načetla dvě alternativní varianty automatického navyšování plateb za státní pojištěnce . A v této souvislosti mohu pouze poukázat na to , že vládní návrh je založen na určitém politickém a řeknu i ekonomickém konsenzu , který byl výsledkem velmi dlouhého a trnitého vyjednávání mezi ministerstvy zdravotnictví a financí . Zároveň si myslím , že tento vládní návrh zákona vytváří dostatečný časový prostor pro to , aby se situace po roce 2020 , čili od roku 2021 , dál nějakým způsobem upravovala , pokud se pro ni najde dostatečná podpora . Tohle je , řekl bych , maximum možného .
Dámy a pánové , děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Děkuji vám , pane ministře . Otevírám obecnou rozpravu , do které se v tuto chvíli hlásí paní poslankyně Soňa Marková . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Soňa Marková
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych požádala o podporu svého pozměňovacího návrhu , který řeší problémy návrhu vládního . Valorizace plateb za státní pojištěnce je bezesporu krok správným směrem , ale ve vládou předkládané podobě to není krok systémový a nezajišťuje dostatečnou předvídatelnost příjmů v systému veřejného zdravotního pojištění ve střednědobém horizontu . Vládní návrh totiž dává relativní jistotu jenom do roku 2020 , ale pomíjí , co bude dále . Koneckonců pan ministr to tady vysvětlil . Přitom v zákoně o pravidlech o rozpočtové odpovědnosti , který jsme tady přijali , nutíme zdravotní pojišťovny předvídat příjmy a výdaje na N + 2 roky , tedy již příští rok budou zdravotní pojišťovny stát při tvorbě svých střednědobých výhledů , co bude v roce 2021 . Po roce 2020 tak o změnách ve výši vyměřovacího základu podle tohoto zákona , který dneska budeme schvalovat , bude opět tak jako dosud rozhodovat aktuální politická situace a ochota uvolnit finanční prostředky do oblasti zdravotnictví .
Když to shrnu , tak problémy vládního návrhu jsou , že tady nejsou předvídatelné příjmy do budoucnosti . Je tam vlastně otázka možného zpolitizování rozhodování o tom , jestli budeme , nebo nebudeme navyšovat platby za státní pojištěnce . A samozřejmě i fakt , že máme jeden údaj v zákonné normě , a pak složitě dohledáváme realitu v podzákonném právním předpise . To jsou ty problémy toho , co tady teď chceme schvalovat .
Pozměňovací návrh , který bude při hlasování ve dvou variantách pod písmenem B 1 a B 2 , tedy mé pozměňovací návrhy , tuto problematiku řeší . Odvody za státní pojištěnce se zde navazují na výši průměrné mzdy , která je jasně definovaná v zákoně č . 592 / 1992 Sb . v § 3 a . Takže není žádný problém . Návrh , který jsem předložila , je ve dvou variantách proto , aby byl alespoň jeden z nich pro vás přijatelný .
(Velký hluk v sále.)
Pozměňovací návrh B 1 znamená , že od roku 2018 to bude 27 % z průměrné mzdy . A přiznávám , že to je určitý skokový nárůst příjmů , a tedy samozřejmě i výdajů , ale jelikož to bude skokový nárůst příjmů pro dlouhodobě podfinancovaný resort zdravotnictví , tak to bude velmi potřebný nárůst , aktuálně bych řekla velmi žádoucí například proto , že potřebujeme stabilizovat lékařské a nelékařské pracovníky především v lůžkových zdravotnických zařízeních , potřebujeme navyšovat jejich platy a mzdy , potřebujeme poskytovat moderní léčbu a inovativní léky všem potřebným pacientům a pacientkám bez ponižujícího žebrání o charitu . Takže ten nárůst , který by tímto pozměňovacím návrhem vlastně přitekl , ty peníze by přitekly do veřejného zdravotního pojištění , určitě není nadarmo . Pozměňovací návrh B 2 potom říká , že pro rok 2018 by to bylo jenom 26 % a pro další roky potom těch 27 % z průměrné mzdy , protože by se to mělo navyšovat .
Download XML • Download text