ps2013-055-03-003-173.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
173 . Návrh poslanců Heleny Válkové , Jitky Chalánkové , Pavly Golasowské , Miloslavy Rutové , Jany Hnykové , Hany Aulické Jírovcové a Radky Maxové na vydání zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s problematikou umisťování dětí s nařízenou ústavní výchovou do školských zařízení , zákon č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , a další související zákony , a zákon č . 109 / 2002 Sb . , o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů / sněmovní tisk 977 / - prvé čtení
Konstatuji , že vláda k tomuto sněmovnímu tisku nezaujala stanovisko .
Vidím , že předložený návrh uvede za skupinu poslanců paní poslankyně Jitka Chalánková . Požádám paní poslankyni Alenu Nohavovou , aby zaujala místo u stolku zpravodajů , protože je zpravodajkou pro prvé čtení . Nyní tedy paní Jitka Chalánková , až se zklidní sněmovna . Prosím o klid ! Děkuji .
Paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , pane předsedající . Dámy a pánové , dovolte , abych vám v krátkosti představila tento sněmovní tisk č . 977 . Je podaný skupinou poslanců , přesněji řečeno poslankyň , a týká se vydání zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s problematikou umísťování dětí s nařízenou ústavní výchovou do školských zařízení , zákon č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , a další související zákony , a zákon č . 109 / 2002 Sb . , o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů .
Tento zákon je poměrně krátký , neboť tento náš návrh , obsahuje dvě části . V části první se jedná o změnu občanského zákoníku , a to o § 971 . Zde v § 971 odstavec 4 zní : Má - li být ústavní výchova vykonávána ve zdravotnickém zařízení nebo v zařízení sociálních služeb , soud v rozhodnutí , kterým nařizuje ústavní výchovu , označí zařízení , kam má být dítě umístěno . Umísťování a přemísťování dětí v síti školských zařízení se řídí zvláštním zákonem . Část druhá se týká změny zákona o výkonu ústavní výchovy a zde je § 5 , který máte celý k dispozici .
Chtěla bych k tomu jako odůvodnění vysvětlit , že po dvou letech fungování změny občanského - nebo nového občanského zákoníku se v praxi projevily neblahé dopady změny v umísťování dětí do sítě školských zařízení . Nesmírně chybí pobyt v tzv . diagnostických ústavech . Chtěla bych předeslat , že především vstup do rodičovských práv je vždycky nařízením soudu . Nařízení ústavní výchovy i ukončení ústavní výchovy vždycky je rozhodnutím soudu . Nicméně pobyt v diagnostických zařízeních je nesmírně důležitý jednak pro umístění dítěte do konkrétního zařízení a jednak také pro diagnostiku těchto dětí a pomoc těmto dětem .
V současné době je systém zablokovaný . Děti , které by diagnostiku potřebovaly , tak se jim diagnostiky nedostane . Na druhou stranu děti v diagnostických ústavech zůstávají nadměrnou dobu a nejsou přemísťovány kvůli přesycené kapacitě soudnictví do potřebných zařízení . Na potřebnost diagnostiky si opravdu stěžují i dlouhodobí pěstouni , kteří například přijímají děti do dlouhodobé pěstounské péče a nemají znalosti o tom dítěti , které dostávají .
Chtěla bych upozornit , že těch kroků je víc , ale v žádném případě se nejedná o poškození práv dětí , ba naopak . Tento návrh je naprosto v souladu s nejlepším zájmem dítěte a naplňuje nejlepší zájem dítěte . Je také v souladu s ústavním pořádkem České republiky .
Já myslím , že to je skoro všechno . Ještě bych chtěla říci , že u malých dětí nebo tam , kde pobyt v diagnostickém ústavu by nepřinesl potřebný benefit , je i v tomto návrhu zákona popsaná situace a postup , jak bychom postupovali , aby děti , které nepotřebují v tomto diagnostickém zařízení pobývat , mohly přímo do ústavního zařízení , které bude určeno .
Takže znovu opakuji , v žádném případě to neznamená , že by dětem byla odepřena soudní ochrana . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Jitce Chalánkové . Nyní žádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Alenu Nohavovou , aby přednesla svoji zpravodajskou zprávu . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Alena Nohavová
Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , důvodem předložení poslaneckého návrhu je návrat ke vztahu , který platil do konce roku 2013 , tedy kdy o umístění dítěte do konkrétního školského zařízení rozhodovaly diagnostické ústavy . Faktickým důvodem je nezbytnost zajistit v některých případech odbornou diagnostiku dítěte a umístit ho do zařízení , které bude odpovídat jeho potřebám . Zohlednění zájmu dítěte je v současném zákoně příliš vágně formulovaná povinnost , aby soudy hledaly potřebu provést odbornou diagnostiku . V praxi tak zhodnocení vážných poruch chování může záviset , a často i závisí , pouze na neodborném laickém odhadu pracovníků orgánů sociálně - právní ochrany dětí či soudu . Soudy specializaci v rámci jedné kategorie zařízení , jako je dětský domov , dětský domov se školou či výchovný ústav , nejsou s to vnímat . Důvodem je rovněž i přetíženost a pomalé rozhodování soudů nejen o umístění , ale i přemístění dětí . Kvůli zahlcenosti soudů děti , které jsou soudem umístěny do diagnostického ústavu , zde zůstávají nepřiměřeně dlouho . Soudy nejsou povinny zohledňovat kapacitu či naplněnost zařízení a některé to proto nedělají . Zařízení není účastníkem řízení , nemá oficiální přístup k informacím , kolik dětí bude muset přijmout a kdy .
Má - li být ústavní výchova vykonávána ve zdravotnickém zařízení či v zařízeních sociálních služeb , navrhuje se zachovat stávající režim , neboť v těchto případech neexistuje obdoba diagnostického ústavu jako odborného zařízení , které by mohlo u dětí rozhodnout o umístění či přemístění do nejvhodnějšího zařízení . Nehrozí zde tedy ani zahlcení soudu .
Vláda k tomuto návrhu žádné stanovisko nezaujala . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Nohavové za její zpravodajskou zprávu . Než otevřu rozpravu , konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny , a to pana poslance Pavla Havíře od 10.30 hodin z pracovních důvodů , paní poslankyně Zelienkové na dnešek i zítřek ze zdravotních důvodů .
Pokračujeme v rozpravě , kterou otevírám , a první se hlásí paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová . Paní poslankyně , já ještě počkám , až se udělá větší klid ve sněmovně , aby vás kolegové nechali mluvit . Diskuse o jiných tématech , byť s ministry , přesuňte do předsálí . Děkuji .
Máte slovo , paní poslankyně .
Poslankyně Hana Aulická Jírovcová
Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , musím říci , že moje předřečnice už tady řekly převážnou část , která se týká této novely . Já bych jenom doplnila , že současné praxe opravdu není v nejlepším zájmu dítěte . Soudy jsou velice pomalé a dítě často zbytečně dlouho čeká nebo je umístěno do ústavního zařízení , kde mu nemůže být poskytnuta ta správná pomoc . Navržená úprava vrací systém před úpravou v roce 2013 občanského zákoníku , kde byla zajištěna pro dítě okamžitá intervence a s dítětem bylo ihned pracováno dle jeho zdiagnostikovaných potřeb .
Musím jenom podotknout , že kladné stanovisko při projednávání občanského zákoníku k tomuto pozměňujícímu návrhu , nyní tedy k této novele , dalo samotné Ministerstvo spravedlnosti i Ministerstvo školství a i samotní zástupci Nejvyššího soudu tuto změnu a vlastně nyní novelu podporují . Takže bych byla opravdu ráda , kdyby se podařilo ji propustit v prvním čtení . Děkuji .
Download XML • Download text