Místopředseda PSP Vojtěch Filip219.OdpovědičlenůvládynapísemnéinterpelacePrvníinterpelací,sekterounesouhlasilaposlankyněJanaFischerová,jeodpověďpaníministryněškolství,mládežeatělovýchovyKateřinyValachovévevěcidlouhoočekávanéhokoncepčníhomateriálunárodníplánvýukycizíchjazykůprodalšíobdobí.Jdeotisk803ajdeopřerušenéjednání.Přerušenobylodopřítomnostipaníministryněškolství,mládežeatělovýchovyKateřinyValachové,kterájepřítomna.Otevírámrozpravuaptámse,jestlisepaníministryněhlásí,nebopaníposlankyněJanaFischerová.PaníposlankyněJanaFischerovásehlásí,pročodmítlasvouodpověď.Paníkolegyně,ještějenompřečtu-náhradníkartučíslo16budemítprodnešnídenpanposlanecTejc.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Jana FischerováHezkédobrédopolednevámvšem.Mojeinterpelacebylapřerušenavlastnědíkynepřítomnostipaníministryně,takžemyjsmetaktozočídoočíspoluještěnemluvily,takžejánynínazákladěsvépísemnéinterpelacebudupokračovatvestejnémtónu.Týkásetointerpelaceohlednějazykovépřípravyžáků,studentůavůbecobecně-národníplánvýukycizíchjazyků.Vím,žejetotéma,kterézdenenípoprvé,protožeiněkteřízkolegůjižtotointerpelovali,apřiznámse,žemněosobněnatomvelicezáleží.Nejsemsicevystudovanýpedagog,alejsemčlověk,jehožkoníčkemjsouopravdujazyky,akolemsebemámlidi,protožejsemtakévKomořesoudníchtlumočníkůčlenem,takmámlidi,kteříse...(Odmlka pro silný hluk v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipVáženépaníkolegyně,pánikolegové,jábychváschtělpožádatoklid.Nenínástadyzasetolik,abychomnemohlivkliduvyslechnoutpaníposlankyniJanuFischerovou,kterámělajistědůvody,abyodmítlaodpověďpaníministryně.Jinakbytonepředkládalajakotisk.Poslankyně Jana Fischerová...toutooblastízajímají.StačíseprojítjenompředsálímtakénašíSněmovny.Tamvidíte700.letvýročíKarlaIV.Císařčtyřtrůnů.Apročbyltakúspěšný?Nejenomto,covšedokázal,aletakéovládalpětcizíchjazyků.Ajásivelmipřeji,abyinašemládežbylapřizpůsobovánatomusvětu,kterýsekolemnásmění,protožeřeknuvám,žeivrámcitoho,jaksesvětkolemnásmění,takbuducitovatpanaRadkaŠpicara,viceprezidentaSvazuprůmysluadopravy,kterýneustáleopakuje,žeškolybymělyžákypřivéstktomu,conásčekávečtvrtéprůmyslovérevoluci.Průmyslnásživí,alezvládnemeto,kdyžhozmodernizujeme.Apokudškolaučněnepřipravíaninazákladníkonverzacivcizímjazyce,vychovávánezaměstnaného.Játotochcipodtrhnout,protožespolupracujisněkterýmiškolami.Vnímámizpětnouvazbuodrodičů,kteřímajímaléděti.Dávajíjedosoukromýchužškolek,kdemajímožnostvýukyvětšinouvněmeckémneboanglickémjazyce.Apaknemajídalšínávaznostnazákladníchškolách.Jányníbudutadyještězdůvodňovat,pročjsemtedynesouhlasilasodpovědípaníministryně,konkrétněsněkterýmivěcmi,nakterémipísemněodpověděla.Váženápaníministryně,primárněmineodpovídátenaotázkuosudunárodníhoplánuvýukycizíchjazyků.Spíšezvašíodpovědivyplývá,žeplánjaksizapadlaMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovyseužkněmunehlásí.IkdyžvposlednímodstavcisemluvíonutnostisladitjakousijazykovoukoncepcisnárodníiniciativouPrůmysl4.0.Otomjsemužvlastněvesvéúvodnířečimluvila.Podstatnájetedymojezásadníotázka:hodláMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovykoncepcijazykovéhovzdělávánípřijmout,nebone?Mohlabychotomvyprávět,jakprocesprobíhal.Poctivěsepřiznám,vtétooblastisledujiistránkyvlastněMinisterstvamládežeatělovýchovyatammězaujalo,onototamteďužnenízveřejněno,alebylotamtzv.šetřeníEurostudent.Avrámcitohojsemzjistila,žejstezveřejnili,ževČeskérepublicejejedenznejvyššíchpodílůstudentůzevšechsledovanýchzemí,kteříabsolvovalizahraničnístudijnízkušenostdefinovanoutakéjakézahraničnístážčijazykovýkurz.Ale-teďjetopodstatné-narozdílodostatníchevropskýchzemí,předevšímzemípůvodníchevropsképatnáctky,výukavČeskérepublicetakřkaneprobíhávcizímjazyce.Tojetopodstatné,comětrápí,cobychviděla.Neznámškolu,kdeopravdupředmětnakvalitníchškoláchsevyučujevcizímjazyce.Tojevize,kekteréjásměřujitoutosvouinterpelací.Amůjdotaztedyzní:Nenítoškoda?(Reakce ze sálu.)Slyšelajsem,žeje.Takžeděkujizapodporutadyzřadposlanců.