ps2013-044-09-005-113.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Petr Gazdík
113 . Návrh poslanců Petra Fialy , Zbyňka Stanjury , Ivana Adamce , Adolfa Beznosky a dalších na vydání zákona , kterým se zrušuje zákon č . 16 / 1993 Sb . , o dani silniční , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 557 / - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 557 / 1 . Nyní prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Teď vyzkoušíme pravicové názory poslanců hnutí ANO . Myslím , že teď je pravý čas .
Ten návrh je tady poměrně dlouho . Byl rozdán poslancům 23 . července loňského roku a je velmi jednoduchý . Má jenom dva články . Jeden bychom museli změnit , to je účinnost od 1 . ledna 2016 , což určitě nestihneme .
My navrhujeme jednoduše zrušit jednu komplikovanou , byrokraticky náročnou daň , která nemá žádný velký význam pro státní příjmy . Když se podíváte - myslím , že včera nebo předevčírem hrdě v tiskové zprávě Ministerstvo financí vyhlásilo výsledky hospodaření státu za první čtyři měsíce , tak se podívejte : platíme daně jako nikdy , zejména nevím , proč roste příjem spotřební daně z tabáku , myslím , že o čtyři miliardy proti loňským prvním čtyřem měsícům . Roste daň ze závislé činnosti zaměstnanců . Roste daň z příjmů právnických osob díky tomu , že ekonomika roste a firmám se daří . A ta částka je mnohem vyšší , než je roční výnos silniční daně , který je někdy pět miliard , někdy pět a půl , nikdy to nebylo přes šest miliard . Takže je to poměrně jednoduchý návrh zákona .
Před více než rokem jsem interpeloval pana ministra financí . On mi poskytl poměrně podrobné informace , kolik zaměstnanců na finančních úřadech se věnuje které konkrétní dani a taky kolik je poplatníků . Silniční dani se v roce 2013 věnovalo 638 zaměstnanců Finanční správy . 638 . Dani z příjmů právnických osob , která má násobně , ale více než dvojnásobně , asi když to spočtu , tak řekněme , že asi tak dvacetinásobně vyšší výnos , se nevěnuje dvacetkrát více zaměstnanců , ale pouze dvakrát více zaměstnanců . Dani z příjmů právnických osob se v tom roce 2013 věnovalo 1 309 zaměstnanců Finanční správy . Když se podíváme o rok později , tak ta čísla jsou hodně podobná . V roce 2014 se dani z příjmů právnických osob věnovalo 1 332 zaměstnanců Finanční správy a silniční dani 606 . Ty výnosy byly hodně podobné .
Co je velmi zajímavé , a to by nás mělo zajímat , když přemýšlíme o tom , jestli tu daň budeme nadále vybírat , nebo ne , tak je to celkový počet poplatníků té konkrétní daně . Je to sice špatně čitelné , ale u silniční daně bylo v roce 2013 830 tisíc poplatníků - fyzických osob a 243 tisíc poplatníků - právnických osob . Celkově u této daně máme , nebo jsme měli v roce 2013 - ta čísla jsou pořád podobná - 1 milion 75 tisíc poplatníků a výnos je pět miliard . Takže průměrný výnos z jednoho poplatníka je pět tisíc korun ročně a je to jeden milion daňových přiznání ročně . A protože se to platí většinou čtvrtletně , tak jsou to čtyři miliony plateb ročně , které musí evidovat nejen ti zaměstnanci , těch více než šest set zaměstnanců Finanční správy , ale milion daňových poplatníků .
Teď sami společně uvažujme nahlas , jestli milion daňových poplatníků , stovky zaměstnanců , výnos pět tisíc na jednoho poplatníka , tzn . pět miliard ročně , a čtyři miliony plateb , jestli to stojí za to , když máme více než 800 miliard daňových příjmů ročně . Podle našeho názoru to nestojí za to . Je to zbytečné náročně , zbytečně to zatěžuje . Pokud chceme aspoň v něčem malém ulevit našim podnikatelům , tak ulevme jim v tomhle . Státní rozpočet si s tím poradí bezproblémově , takže to bude velmi jednoduché opatření .
Download XML • Download text